Kontrollrummet

Spela in musik på en Windows dator hur gör man så det blir bra?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Antal inlägg: 1 152
    • Visa profil
Jag har en Lenovo y 720 (tror jag den heter) laptop. Den har några år på nacken men när jag köpte den så var den en helt ok gaming laptop och kostade omkring 20 000 om jag minns rätt. Kort sagt det är helt ok fart i den och den borde funka bra som en portabel inspelningsdator för 15-20 spår tycker jag. Jag har ju kört hackmac och riktig mac i en jäkla massa år så jag har inte en susning om Windows och musikinspelning och kan bara basic läget.

Jag äger en Harrison Mixbus licens och har beställt ett fyra kanalers USB ljudkort från Kina till den. Förmodligen så är det bara stereo in men det har fyra mick ingångar som man kan mixa ner till en stereo signal. Billigt kort från Kina som sagt men mycket där nere ifrån funkar helt ok nu för tiden. Jag har aldrig gillar USB till musik men det verkar funka ganska bra nu för tiden. Oavsett så blir det den smidigaste mobila lösningen jag hittar för en tusenlapp då jag redan har allt det andra jag behöver.

Ikväll kom jag på att jag har en stormembrans USB mick med hörlurs utgång från Gear4music som funkar kanonbra som jag kan köra med så länge. När jag testar den så blir det kanonhögt ljud i lurarna men staplarna ser normala ut ungefär samma som på min Mac. Det blir också fördröjning så det blir svårt att spela in.

Kort sagt datorn är ok och ganska kraftfull, programmet och micken är också helt ok så hur in i h....te meckar jag till det så det blir bra.

Micken, programmet och allt funkar riktigt bra på min Hackintosh

Lyssna här inspelat rakt av in i Quicktime utan några krusiduller bara micken och Quicktime
i=qeoRG2aP5Eu2SUTz
Hjälp

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
    • Tuben
  • Soundcloud: meter
Låter kanon tycker jag. Var har du micken i förhållande till gitarren (typ avstånd och vid hålet/12:e band/5:e band)?

I Lenovon, vad har du för processor och hur mycket minne?

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 537
    • Visa profil
    • SoundClick
Vilka drivrutiner? ASIO??
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
    • Antal inlägg: 8 510
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vilka drivrutiner? ASIO??
Precis. Börja där och kolla om det finns några dedikerade drivrutiner till den.
Om inte kan Asio4all vara ett alternativ.

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Visa profil
Tack för all tips.

Jag fick tag på asio4all drivare igår men har inte hittat några speciellt till Lenovo. Det finns iofs i systemet men det är rörigt om dom är bra eller ej eller bara till det interna ljudet eller typ?  :D har noll koll på det här på en PC.

Det bästa vore ju givetvis om man kunde klargöra huruvida Lenovos egna är bra, vilket jag har all anledning att tro då det här var en lite åt hållet värsting laptop dedikerad för spel och kostade skjortan när jag köpte den. Men jag hittade i alla fall nån inställning för asio4all som funkade för både USB micken samt Harrison Mixbus.

Det konstiga är att jag blev tvungen att dra ner volymen till 30 % i Windows menyn men korven för waven när jag spelade in är ungefär så stor som man förväntar sig och resultatet låter ok. Men om man har USB micken på in och uppspelning samtidigt (den är på uppspelning/monitor i utgångsläget) så får man lite högre volym och lite brus och skräp som inte hörs när man slår av inspelningsläget.

Av någon underlig anledning så låter den här billiga Kinesiska USB stromembranaren faktiskt riktigt bra så det är helt klart nån inställning i Windows som jag inte har koll på som krånglar lite. Ibland låter det som att det är två drivare igång samtidigt och det kan bli lite åt hållet rundgångs liknande tjut.

Ska plinka in nåt musikaktigt så jag har nåt att jämföra med hur det låter på hackmacen med samma utrustning. Det vore intressant att få lyssna om det är nån skillnad mellan win och mac systemen.

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
    • Antal inlägg: 8 510
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Utgå från att Lenovos medföljande drivrutiner inte är tillräckligt bra. T.ex. avseende latency.
Använd hellre prylens egna drivrutiner än Asio4all. (Om det finns)

Vad är det för pryl?

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Visa profil
En subzero szc usb stormembranare med inbyggd hörlurs utgång från gear4music. Så den har nog inga egna drivare. Den är nog mest avsedd för podcasting och liknande men funkar skitbra med akustiska gitarrer.

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 537
    • Visa profil
    • SoundClick
ASIO-drivisar är för ljudkort (kanske finns för USB-mickar också  :huh:). Står det i specen för det där kinakortet om det funkar med ASIO? Kanske nån licenstillverkning av dyrare kort som tar ASIO. Skulle chansa på det om det inte står i specen och "tvinga" kortet ta de drivrutinerna som ger kortast latency av alla. Funkar inte det, testa samma sak med ASIO4all. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
    • Tuben
  • Soundcloud: meter
Kika på den här:

Den beskriver lite om ASIO i windows och hur det funkar.

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Visa profil
USB micken har ett inbyggt ljudkort.
« Senast ändrad: 15.01.2025, 09:20:40 by Burnin_Sven »

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Visa profil
Tack ska kolla lite
« Senast ändrad: 15.01.2025, 09:18:37 by Burnin_Sven »

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Visa profil
Jo den här kollade jag på igår
« Senast ändrad: 15.01.2025, 09:19:00 by Burnin_Sven »

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Visa profil
Kolla på min andra tråd här i avdelningen om att övningsmixa låtar från Telefunken Studios
« Senast ändrad: 15.01.2025, 09:19:29 by Burnin_Sven »

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Visa profil
Skaffar en mac laptop istället.

« Senast ändrad: 15.01.2025, 09:20:08 by Burnin_Sven »