Kontrollrummet

equality - Sad Song (ny version, remix av Meter!)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 537
    • Visa profil
    • SoundClick
Inte så illa som det låter. En ganska glad truddelutt if you ask me med lite fåfänga försök till att apa efter Belfastsonen, Van the Mans souligare tongångar. Förutom guitaren till vänster i mixen och rösten, är allt midi. Men det hörs väl inte?   :P

https://on.soundcloud.com/NFWaVy1hbAcG5gXA7

Edit: Meter har varit behjälplig med hårt arbete dag och natt för att få ordning på denna. Ojämna nivåer, brusiga trummor och orimliga krav från uppdragsgivaren gav ett ovisst utgångsläge. Han fixade det! Det blev en välbalanserad remix och master. Mäster Meter, kudos!
« Senast ändrad: 10.01.2025, 01:04:23 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
    • Tuben
  • Soundcloud: meter

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
    • Tuben
Nu så!

Bra låt med sköna delar och övergångar. Saxspelet låter mycket bättre nu!

Att kika på (obs! mina två cent alltså):

- Sången åker rätt mycket volymmässigt. Du skulle behöva kika på kompressorn där lite. Finns också en plugg från Waves som heter "Vocal Rider" om du har den. Väldigt smart grej. Den skulle behöva vara lite mer "in your face" också. Nu låter det lite som nån spelat in dig på en konsert mer.

- Trummorna skulle behöva biffa upp sig lite. Inte volym så mycket men mer "botten", kagge och pukor.

Snyggt med sång och grejor! Jag vågar aldrig sjunga på mina saker.  :P (la körer på en grej för 24 år sedan :))

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Nu så!

Bra låt med sköna delar och övergångar. Saxspelet låter mycket bättre nu!

Att kika på (obs! mina två cent alltså):

- Sången åker rätt mycket volymmässigt. Du skulle behöva kika på kompressorn där lite. Finns också en plugg från Waves som heter "Vocal Rider" om du har den. Väldigt smart grej. Den skulle behöva vara lite mer "in your face" också. Nu låter det lite som nån spelat in dig på en konsert mer.

- Trummorna skulle behöva biffa upp sig lite. Inte volym så mycket men mer "botten", kagge och pukor.

Snyggt med sång och grejor! Jag vågar aldrig sjunga på mina saker.  :P (la körer på en grej för 24 år sedan :))

Finns ju sätt att gömma sig juh: AT, ösa på med reverb eller ställa sig bakom kompet.  :P Skulle egentligen sparkat mig själv för länge sen men har ju ingen i närheten som vill sjunga.
Har nån liknande plugg från Waves MV2, som verkar göra det du beskriver. Lade på denna på sången och minskade reverbet  :blink:. Fläskade också på i i basområdet för nämnda trumdelar. Tycker själv det låter bättre. Tack för ditt gyllene öra och generösa tips!     :)

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Antal inlägg: 1 152
    • Visa profil
Jag tycker låten är skitbra men den skulle verkligen vakna till liv med riktiga instrument.  Kanske bara piano eller gitarr eventuellt liten sättning med piano,  akustisk stål strängad, elbas, handtrummor etc.

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker låten är skitbra men den skulle verkligen vakna till liv med riktiga instrument.  Kanske bara piano eller gitarr eventuellt liten sättning med piano,  akustisk stål strängad, elbas, handtrummor etc.

Inte ens en AI-genererad kvinnlig vokalist? Skämt åsido, jag förstår hur du menar och har stor respekt för de som kan leverera på riktiga instrument, verkliga musiker alltså, dit jag inte räknar mig själv. Kul att du har lyssnat och gillar låten! Det vore ju häftigt att höra den live med den sättning du föreslår. Tror inte den skulle överleva utan blås ändå. Visst midi blir på låtsas men ger kanske en bild av hur det skulle te sig med riktiga prylar.

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
    • Tuben
Najs!

Vilken DAW kör du? Jag kör själv Cubase sen Dackefejden och är för inkörd för att byta.

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Cakewalk sen förra istiden. Crackade versioner i början... B)
Märkliga uppdateringar i slutet av 10-talet gjorde programmet instabilt. Köptes upp av Roland och sedan av Gibson som tröttnade och lade ner CW som väl tävlade om förstaplatsen med Cubase för sådär tjugo år sedan. Försökte mig först på Logic när det fortfarande funkade med PC. Fattade noll av det programmet. Såg sedan att det fanns obegränsade "ångra"möjligheter i CW och tänkte att det behövs säkert. Nu ägs CW av Bandlab som levererat det gratis under ett par år. Funkar bra men kommer nu endast som hyrversion vilket är ett otyg. Som gjort för att tanka folks konton även när det går på tomgång. Och hur lätt är det att säga upp en prenumeration? Behåller gratisversionen så länge som möjligt och låtsas som det regnar (fast det snöar som tusan här).

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
    • Tuben
Fasen vad snabbt det gick!  :lol:

Kul att kunna samarbeta lite här på forumet tycker jag. Mer sånt!

« Senast ändrad: 10.01.2025, 01:18:49 by Meter »

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 752
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra låt och nu känns mixen mer balanserad. Lite för mycket reverb på sång och trumpeter i mitt tycke...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten