Kontrollrummet

Meters musik-kladdtråd

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
    • Tuben
  • Soundcloud: meter
Istället för att skapa nya trådar hela tiden så skapar jag en där jag lägger alla mina pysselgrejor som ni gärna får råda och tycka till om.

Här är en grej där jag lirar midi-gitarr och vanlig gitarr. Dvs saxen ni hör och gitarren är alltså inspelat samtidigt/samma tagning. Varför jag frågar är för att jag filar på lite inställningar och sätt att spela.

« Senast ändrad: 05.01.2025, 04:10:07 by Meter »

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 536
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter kanon i mina slitna öron. Schysst drag.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 750
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter bra även  i mina skadade öron!  B)
Har haft liknande funderingar på att använda samma midispår till flera instrument, t.ex dobro och lap-steel,
men inte kommit till skott än....man får väl efterjustera en del vad gäller t.ex "glidningar".
« Senast ändrad: 05.01.2025, 11:46:01 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten

Utloggad Duck

• Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
    • Tuben
Tack för lyssning!

Vad gäller "släpet" så kanske jag inte gasade på tillräckligt vad gäller just expression men har såklart justerat för det midi-lagg som blir mellan gitarrljud och midi. Själva träblåsmomentet är spot on men för att inte få "Clearance Clemmons-tut-i-luren" (= full gas hela tiden) så har jag backat lite på just gasen. Detta kan uppfattas som att det släpar, får kolla på det. Tackar!

Om man spelar och låter bli kvantiseringen kan det bli rätt skoj effekter. :)

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
    • Tuben
Jo, lite om Midi-gitarr om ni undrar. Jag körde förut om åren med Rolands GI-10 modul och sen en pickup som heter GK3. Funkade bra men är nu en lösning baserad på 80-talsteknik.

Nu kör jag på en VST-plug som heter Midi giutar 2 och som funkar riktigt bra. Kanske en liten tröskel att lära sig spela med den men otroligt bra för att vara en mjukvara. Ingenting extra behövs utan en gitarrsignal in på ett audiospår där du lägger pluggen som en insert, ta ett instrument- eller midispår, välj "Midi guitar 2" som midi output på den synten/spåret och så spelar du. Klart.

Liten demo att kika på:
&ab_channel=themindbenders

&ab_channel=MarcoPeru

« Senast ändrad: 06.01.2025, 00:10:46 by Meter »