Kontrollrummet

equality - mellow

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 503
    • Visa profil
    • SoundClick
Försök till ett modernare sound.  :rolleyes: Hal is?

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
  • Soundcloud: meter
Skön låt! Peter Gabriel-vibbar.  Helt lagom liksom i upplägget vilket gör att man vill höra mer.

Nu är detta såpass bra att jag tänker se det som "hört på radion" och då skulle jag tänkt på följande två saker:

- Trumljud. Lite kompressor och en gnutta kort reverb på allt utom kaggen. Även jättelite gör skillnad speciellt när det är en såpass lugn låt.
- Rhodesljudet är lite för mycket. Sänka en aning och sedan EQ'a ner en aning 160 Hz och nedåt och låta basen göra basjobbet. Även en sudd reverb här då det är en härligt och ambient.

Riktigt bra låt!

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 738
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnyggt! Tyckte först att sången var lite låg i jämförelse med elpianot, men efter några
lyssningar lät det bra. Läcker sång och skönt elpiano! Saxsolot låter också riktigt fint!
Bra låt, arr, mix och framförande!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Skön låt! Peter Gabriel-vibbar.  Helt lagom liksom i upplägget vilket gör att man vill höra mer.

Nu är detta såpass bra att jag tänker se det som "hört på radion" och då skulle jag tänkt på följande två saker:

- Trumljud. Lite kompressor och en gnutta kort reverb på allt utom kaggen. Även jättelite gör skillnad speciellt när det är en såpass lugn låt.
- Rhodesljudet är lite för mycket. Sänka en aning och sedan EQ'a ner en aning 160 Hz och nedåt och låta basen göra basjobbet. Även en sudd reverb här då det är en härligt och ambient.

Riktigt bra låt!

Men tack Meter! Försökte göra enligt ditt recept. Ett helsike att att isolera kicken på ett eget spår, det ville konstigt nog spela hela kittet ändå. Till slut gick det. Hade kört basen med Rhodset men tog bort bastonerna och valde en fretless från Trilian. Kanske blev plottrig? Tack för de goda råden! Tycker det blev klart bättre men lyssnat sönder denna nu.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättesnyggt! Tyckte först att sången var lite låg i jämförelse med elpianot, men efter några
lyssningar lät det bra. Läcker sång och skönt elpiano! Saxsolot låter också riktigt fint!
Bra låt, arr, mix och framförande!
/Asti

Tusen tack Peter! Ommixad, ny bas och andra nivåer, se ovan. Hoppas det blev bättre. Tack för lyssning och kul att det gillas!

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja! Precis så!

🙏👍👏💯🎈

Utloggad martinm

• List-etta
    • Antal inlägg: 699
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Gillar inte saxen som är för syntetisk för min smak. Det andra är fantastiskt bra och jag gillar verkligen sången  :P
Mina projekt 'Måndagsflykt', 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster.

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Antal inlägg: 1 122
    • Visa profil
Själv vill jag bort från allt vad plugins och grejer heter och göra allt utanför datorn som jag bara vill använda som bandspelare. Men det här gillar jag skarpt, jag tycker att den är bra och att du inte ska ändra ett smack när det gäller allt. Kort sagt den är klar och helt klart av det bästa jag hört här på kontrollrummet. Tack för att du delar med dig

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
Gillar inte saxen som är för syntetisk för min smak. Det andra är fantastiskt bra och jag gillar verkligen sången  :P

Tänk att saxen är en fiol så blir det mer logiskt. Jag gillart.

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick

Aldrig testat falsett i en hel låt tidigare  :rolleyes:. Blev inspirerad att testa efter att ha lyssnat på Gundelach. Sax är väl ett av de ljud där VSTi:erna fortfarande släpar efter. Man får väl se det som ett önskemål hur en riktig sax skulle spela, eller nåt. Jättekul att du lyssnade och gillar låten. Tackar och bockar!

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
Jag återupptog ju mitt spelande för något år sedan och la då en hög pengar på det jag ville ha. Bl.a denna som jag verkligen gillar.

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Själv vill jag bort från allt vad plugins och grejer heter och göra allt utanför datorn som jag bara vill använda som bandspelare. Men det här gillar jag skarpt, jag tycker att den är bra och att du inte ska ändra ett smack när det gäller allt. Kort sagt den är klar och helt klart av det bästa jag hört här på kontrollrummet. Tack för att du delar med dig

Men tack Burnin' för dina fina ord! Jag kan förstå känslan att bara vilja spela live och komma ifrån träsket med alla pluggar som triggar ett osunt habegär. Du grejar liveköret galant, dokumenterat på youtube. Kul att ändå att det här midifusket kan funka och tackar särskilt. Man får väl se sovrummets datafixande med musik som en genre i sig. Hantverket med alla verktyg är det som är stimulerande.

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag återupptog ju mitt spelande för något år sedan och la då en hög pengar på det jag ville ha. Bl.a denna som jag verkligen gillar.

Många fina tips från dig Meter! Kul att du hittade till detta forum, som blivit något av "Tio små xx-pojkar" jämfört med de många aktiva för tio år sedan, och delar med dig av din talang och kunnande. Den "sax" jag använde är från 8DIO. Prisvärt ändå då jag gav några hundralappar för den. Vhorn verkar ju ha betydligt fler artikulationer. 8DIO har också artikulationer men väl meckigt att få till det. Kanske lättare på Vhorn? Trodde annars Mojo 2 Saxophones var flaggskeppet - prislapp därefter.

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
Tackar för det!

Jag fanns ju förut på forumet "https://www.kontrollrummet.com/index.php?action=profile;u=460" men har glömt bort inloggningen till denna profil och inte längre kvar den mailen så jag återuppstod som Meter.  :D

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Tackar för det!

Jag fanns ju förut på forumet "https://www.kontrollrummet.com/index.php?action=profile;u=460" men har glömt bort inloggningen till denna profil och inte längre kvar den mailen så jag återuppstod som Meter.  :D

I see. Jag har en elak namnafasi men poletten kanske trillar ner så småningom.  :D

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Antal inlägg: 13 297
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag gillar den här moderna stilen Micke men håller även med BS ang. saxen men som du själv säger tänk fiol och ja det kanske inte vore så dumt att byta till det - har du testat? Bra råd har du fått av proffset Meter (alias Mein) som åter tittar in kul tycker jag. Eric Gadd får hålla i hatten funkar bra med falsetten också. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag gillar den här moderna stilen Micke men håller även med BS ang. saxen men som du själv säger tänk fiol och ja det kanske inte vore så dumt att byta till det - har du testat? Bra råd har du fått av proffset Meter (alias Mein) som åter tittar in kul tycker jag. Eric Gadd får hålla i hatten funkar bra med falsetten också. :D

Tack Eddi! Kul att du tycker rösten funkar. Kändes ju lite sådär att låta, f'låt uttrycket, "fjollig"  :rolleyes:. Som sagt Gadd och nämnde Gundelach kör ju på bra med det röstläget. Har inte testat fiol men ber alltid sambon kommentera låtarna (stackar'n).  Hon tyckte ju nu inte att "saxen" lät syntetisk, kanske för att hon är snäll.  :D. Mest vi nördar som reagerar på det som andra skulle tycka är obetydliga avvikelser?
Tror det blir samma sak med de solovioliner som finns i burken och kan inte tänka mig annat än sax här. Får väl lyssna i mig på VHorns.

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
Gjorde en fuling nu bara så du får lite "verklig" uppfattning om vHorns. Bara 16 takter men iallafall liten uppfattning.

Jag är absolut ingen fena på att lira detta ännu så håll till godo.

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj, oj! Vet inte riktigt vad jag skall säga. Låter väldigt verklighetstroget, även trumpeten, är den också VHorns? Nu bidrar säkert nylonguran (som väl ändå är äkta??  :ph34r:) och rumsreverbet till den uppfattningen. Bra lirat dessutom.   Nu vill jag inte snika på någons tillgångar men blir ju enormt nyfiken på hur saxsolot i min låt skulle låta med din "tenorsax"?? :rolleyes:
« Senast ändrad: 21.11.2024, 23:26:49 by equality »

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
Japp, bägge är vHorns. De har en hel serie med träblås och flöjt och grejor men det får bli till jul om jag är snäll mot mig själv. Nylonen är "äkta" som i att det är en Variax (gitarr med modulation).

Kan du exportera det så jag kan ta in det i Cubase så kan jag självklart göra ett försök.

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
 ^_^ Hur skickar jag den? PM??

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Replied!  :)

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Antal inlägg: 13 297
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul med colab vi följer...... :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul med colab vi följer...... :D

^_^