Kontrollrummet

equality - Braz

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 503
    • Visa profil
    • SoundClick
Klinkandes och klankandes i något hysteriskt, digitalt upbeat-tempo. Tycker näst sista bastonen på slutet låter falsk. Då är det ändå Trilian...
12/11: Nu ligger låten uppe igen efter en massa ändringar.  :)

« Senast ändrad: 12.11.2024, 10:13:48 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
  • Soundcloud: meter
Lite som nån analog punk-bebop. Riktigt najs och gillar början lite extra.

Trillian: Jag vet... Surt! Ibland får man sitta och verkligen kolla att det är rätt ton för det låter inte helt fel men heller inte helt rätt. Jag tror att det är för att för varje olika bas och där varje ton är samplad för sig så på någon ton någonstans så blev det nästan rätt men ändå inte.

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Tusen tack Meter! Tror mig hittat mysteriet med bastonen.  Har ett gammalt Fatar SL-880, hopplöst omodernt där varje försök till transponering är en omständlig procedur och en riktig nagelbitare men 88 vägda tangenter. Dammade av detta orättvist placerade garageföremål, in i värmen och allt tycktes fungera som på det glada 00-talet. Nånting skumt med pitchbendern, den verkade leva sitt eget liv, liksom svajade kring nollpunkten och det fastnade naturligtvis på inspelningen. Oxidation? Efter en massa pitchbendande hit och dit verkade lösa sig. Har nu också jagat digital pitchbendinformation djupt i Cakewalks skummaste gömslen och tror jag fick bort allt. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
Ja, fast jag har upplevt lite samma på både mitt friska Arturia Keylab 61 och när jag kör midi via gitarr. Testa tex 3:e A på Fender Electric Finger Full. Jag är tveksam där alltså. Men det kan ju också vara hjärnspöke.  :D

[edit] Och för att inte tala om alla slide-funktioner och sånt. Olika saker händer med olika anslag liksom. [/edit]
« Senast ändrad: 10.11.2024, 13:21:07 by Meter »

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Ska kolla. Risken är att Fataren hamnar i skamvrån igen.  Hjärnspöken alltså, Paul McCartney drabbades av att "allt" lät falskt. Tror det var under inspelningen av Revolver. Han blev nedröstad. För min del har det stannat vid den egna sångrösten som tyvärr inte kan skyllas på hjärnspöken. Ibland önskar man att en slumpmässig knapptryckning på någon oönskad effekt blev en vinstlott. En svajig bas skulle ju kunna tillföra något som det perfekta soundet ungefär som det "galna" pianot på Bowies Ashes to Ashes.  :lol:

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
Alltså, vad ska jag säga? Hjärnspöke! Jag har suttit i nån timme nu med Trillian och hittar "fel" toner lite överallt. Har spelat in en del så ska lyssna imorgon igen. Som nån slags feljusterad ton-autism. Fel hela tiden.  :blink: :)

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Alltså, vad ska jag säga? Hjärnspöke! Jag har suttit i nån timme nu med Trillian och hittar "fel" toner lite överallt. Har spelat in en del så ska lyssna imorgon igen. Som nån slags feljusterad ton-autism. Fel hela tiden.  :blink: :)

Jobbigt! Har du absolut gehör? Skicka över nån ljudfil. Vore intressant. F ö gjort om låten en hel del, sanerat i tonträsket.  :mellow:

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
Har nu meckat ihop två snuttar där basen är i omgivning. Blir inte klok för ena gången låter det ok, lyssnar 5 minuter på Pat Metheny och tebax och då låter det korny. Äh, jag ska sova och ha tyst i minst 12 timmar.  :D

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Antal inlägg: 13 295
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här är vad jag får i EQs första inlägg ;
Nähä funkar inte att coppa och klistra in det står i stort sett att jag inte har rätt privilegier för att lyssna på Soundcloud. Sedan lägger Meter upp två snuttar som jag mycket väl kan lyssna på - så något verkar vara trasigt??
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Har nu meckat ihop två snuttar där basen är i omgivning. Blir inte klok för ena gången låter det ok, lyssnar 5 minuter på Pat Metheny och tebax och då låter det korny. Äh, jag ska sova och ha tyst i minst 12 timmar.  :D

Är det du som lirar? Härligt sväng.  :D Hör inget fel på basen. Bastoner är ju generellt svårare att tonhöjdsbestämma. Jag brukar få transponera upp basen en, två oktaver för att vara säker på att den ligger rätt

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Det här är vad jag får i EQs första inlägg ;
Nähä funkar inte att coppa och klistra in det står i stort sett att jag inte har rätt privilegier för att lyssna på Soundcloud. Sedan lägger Meter upp två snuttar som jag mycket väl kan lyssna på - så något verkar vara trasigt??
Sorry, tog ner låten då jag tyckte det lät sk*t. Skulle ha skrivit det. Lade upp den igen efter ett menlöst försök att få till lite sväng. Nu skall det rulla oman klickar på "listen in browser". Tack för lyssningsförsöket!

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil

Är det du som lirar? Härligt sväng.  :D Hör inget fel på basen. Bastoner är ju generellt svårare att tonhöjdsbestämma. Jag brukar få transponera upp basen en, två oktaver för att vara säker på att den ligger rätt

Ja, gjorde två exempel lite snabbt. Huvudet verkar vara tillbakagängat nu för efter lite lyssningar så låter det helt ok igen. CLD (Compulsory Listening Disorder).  :blink:

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 738
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt! Effektfullt med "synthstötarna", som skulle kunna varit blås eller möjligen stråkar!?
Under mellanspelet kunde jag tänkt mig en försiktig, taktfast cymbal, just för att markera takten där...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra idéer asti! Värt att testa. Är liksom fast i synth/piano/trumma/bas-träsket. Tack för lyss och comment!