Jag tycker tvärtom att det är en kulturgärning att rädda gamla vrak som han gör spelbara igen. Att en sån gitarr kostar en slant är ju inget konstigt om man tycker han ska betalt för sitt jobb. Att rätta till produktionsmissarna som Levin säkert gjorde av ekonomiska skäl kan man tycka vad man vill om. Jag tycker det är ok för dessa instrument kommer fortsätta spelas på. En loppis-Levinare har nog inte ljus framtid i sikte.
Att Gear4Music kan sälja en "typ" fungerande elgitarr för under tusingen kan väl enbart förklaras med usla villkor i näringskedjan.
Sen finns såklart lycksökare som tror att deras Levinare är värd massor bara för nån annan sålde en dyrt.
Som du kanske förstår så tycker jag inte som du överhuvudtaget och att det är jag som gör en kulturgärning som försöker bevara dom som dom byggdes. Det dom gör är att bygga om våra gamla kulturskatter till sämre Martin kopior.
Jag har fem Levingitarrer bara här i rummet som jag sitter i just nu samt några till i rummet intill. Samtliga fullt funktionella att spela på. En av dom hittade jag på tippen i Mjölby och den är inte till salu överhuvudtaget. Den är verkligen i behov av en halsomsättning och även en av dom som skulle tjäna på det både pris samt spelmässigt, men den får vara min slide gitarr trots att jag inte kan lira mer än enstaka ackord.
Utöver det så har jag också några stycken i resten av huset som ska fixas till var av några också behöver en hals omsättning. Jag har tex en gammal "lutgitarr " med insjunket lock som håller på att återta sin ursprungliga form efter att ha några år på nacken i ospelbart skick och en som halsen ska göras rak/slipas samt sättas nya band på. Så jag vet ganska bra hur en gammal Levin med sin ladderbracing kvar kan låta och vad man kan göra med dom för att få dom spelbara. Så jo en loppis Levinare har verkligen en framtid.
Men man kan göra och tycka vad man vill för det gör jag det ska hela den snobbiga gitarrvärlden veta. Dom behöver leva i Kina också och jag har flera gitarrer som är byggda där som är riktigt fina både att se på och att spela på. Hela Asien är full med bra gitarrister både tjejer, killar, unga och gamla och Kina där många av Gear4musics grejer kommer ifrån är inget undantag. Byggsatserna som många gånger är verkligt billiga är det inget fel på utan det beror på hur dom färdigställs hur dom blir och fungerar/låter.
Micken jag har använt ett tag nu kostar 750 spänn och är gjord i Kina och jag har inte hört många varken i verkligheten eller här som skåpar ut den så som prislappen och fabrikatet borde kunna göra.
Kort sagt Levin snobbarna som tar en mindre förmögenhet för nåt dom säkert själva inte betalat nån fantasisumma för kanske till och med fått tag på gratis kan ta sig.
Men du har rätt i att (fast antalet är nog fler än du har en aning om) det finns många lycksökare och tråkigt nog även svenska.
Vill du titta på en som verkligen kan gitarr reparation så kolla på den här mannen som regelbundet sedan många år tillbaka helt gratis ger instruktioner och tips om hur man bäst går tillväga. Man kan bli en Patreon också om man vill men han har gett ut så mycket information så det är väl mest för den som är riktigt seriös. Lustigt nog så verkat han inte stå högt i kurs hos gitarrfolk här i Sverige dom håller sig mest på Ackeguras forum.
Vill man ge sig på kompenserade sadlar och stall och hur man gör så är det här man ska titta. Han uppfinner även smarta gitarr gitarr verktyg och jiggar som han har till försäljning. Dom svarar på frågor om man har tur på Ackegura men ingen av dom törs ge ut nånting på video och det kan man ju undra en del över.
i=d-87dTMtM9qK2hyB