Kontrollrummet

Asti - Vi förändras

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 705
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En ny låt. Är det nåt som sticker ut, som jag borde ändra?
Tacksam för synpunkter.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Antal inlägg: 1 089
    • Visa profil
Nej det tycker jag inte allt låter helt enkelt bra om du frågar mig

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil
Nej det tycker jag inte allt låter helt enkelt bra om du frågar mig

OK! Det var ju bra!  :)
Tack för din kommentar!
/Asti

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Antal inlägg: 13 275
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Herr Dysterkvist jag tror du hade ett tidigare liv i Texas för det här kan du väldigt bra. Min ytterst lilla fundering var att kanske din röst rumblar en aning för mycket o kanske borde skäras lite under 400hz men det kan ju vara mina öron som ställer till det - bra låt i alla fall om än dyster.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil
Herr Dysterkvist jag tror du hade ett tidigare liv i Texas för det här kan du väldigt bra. Min ytterst lilla fundering var att kanske din röst rumblar en aning för mycket o kanske borde skäras lite under 400hz men det kan ju vara mina öron som ställer till det - bra låt i alla fall om än dyster.

Jag försöker lära mig en "ny" eq-plugg, då jag blev av med den gamla, inkörda... :wacko:
Jag skär en hel del i de lägre frekvenserna, men troligen inte tillräckligt.
Brukar dessutom lägga på en widener på sången för att få den fylligare, men den kanske bidrar till "rumblet"!?
Flera sångspår gör det ju inte heller lättare att få till ett rent sångljud. Är det där "rumblet" förekommer eller enbart vid solosången?
Jag måste också reservera mig för mina öron.  :D Hör ganska dåligt på höger öra och tror att det bidrar till en skev stereo-bild...
Har funderat en del på effektkedjans ordning vad gäller sången. Jag brukar lägga Compressor först, därefter eq, ev widener,
sedan reverb och sist de-esser. Rätt eller fel?
Tack för lyss och bra tips!
/Asti

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
    • Antal inlägg: 8 482
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnat och inga stora bekymmer tycker jag. Lite bummel som nån var inne på. Kanske om du kan eq-a wide-effekten separat och skära den ordenligt utan att det som bär tar stryk så.

Fin låt!

Slutet var lite plötsligt. Ett litet ritardando kanske?

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil
Lyssnat och inga stora bekymmer tycker jag. Lite bummel som nån var inne på. Kanske om du kan eq-a wide-effekten separat och skära den ordenligt utan att det som bär tar stryk så.

Fin låt!

Ska kolla om Wide-effekten går att eq:a! Kanske annars kan flytta Wide-pluggen före eq-pluggen i effekt-kedjan...?
Ja, slutet kanske är lite abrupt!?  B) Får fundera på en annan avslutning...
Tack för lyss och tips!
/Asti

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat  en gång till men på lite högre volym. Som alltid på senare år så sitter jag framför video datorn och till den har jag en 37 tums Samsung TV för videon då den har ganska bra färgåtergivning till ett pris en vanlig dödlig har råd med. Då ljudet är helt ok som det ofta är på en någorlunda ny TV i alla fall för mp3 så har jag inte kopplat in några monitorer för ljudet. Vid en högre volym så blir det faktiskt lite rummel/grötigt eller vad man ska kalla det i register jag inte riktigt kan definiera. Liknande pro musik har nog inte det  faktiskt. Men nu ballar mitt video program givetvis ur så jag kan inte ladda in filen av nån anledning så jag kan bara ge tips om de vanliga frekvenserna jag brukar skära i för akustiska filer och det är ner till 3 db vid 440, samma för 2200 och dra ner under 140 för det som normalt inte behöver nåt där. Ska försöka starta om datorn och återkommer om jag kan göra några justeringar som gör nån skillnad.

I övrigt så håller jag nog med mig själv som jag sa sist, kort sagt bra låt som låter bra.

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Visa profil
Nu fick jag igång det igen och det blir något skumt liksom oigt eller vad man ska säga från akustiska gitarren i själva mixen som stökar lite i bakgrunden. En bra tv erbjuder nog egentligen en ganska bra  lyssning. Även om mycket konsumeras på handhållna enheter nu för tiden så är dom fortfarande väldigt små så det får inte plats bra högtalare i dom. Alltså måste en TV återge ljudet så verklighetstroget som möjligt. Kort sagt enligt mig i alla fall, en bra TV ger ett bra ljud ifrån sig. Tar man ner frekvenserna där det bråkar så försvinner ganska mycket av basen man vill ha. Men återigen det är en jäkla bra låt så man tänker inte så mycket på det.

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat  en gång till men på lite högre volym. Som alltid på senare år så sitter jag framför video datorn och till den har jag en 37 tums Samsung TV för videon då den har ganska bra färgåtergivning till ett pris en vanlig dödlig har råd med. Då ljudet är helt ok som det ofta är på en någorlunda ny TV i alla fall för mp3 så har jag inte kopplat in några monitorer för ljudet. Vid en högre volym så blir det faktiskt lite rummel/grötigt eller vad man ska kalla det i register jag inte riktigt kan definiera. Liknande pro musik har nog inte det  faktiskt. Men nu ballar mitt video program givetvis ur så jag kan inte ladda in filen av nån anledning så jag kan bara ge tips om de vanliga frekvenserna jag brukar skära i för akustiska filer och det är ner till 3 db vid 440, samma för 2200 och dra ner under 140 för det som normalt inte behöver nåt där. Ska försöka starta om datorn och återkommer om jag kan göra några justeringar som gör nån skillnad.

I övrigt så håller jag nog med mig själv som jag sa sist, kort sagt bra låt som låter bra.

Jag hör inte "oljudet" själv, men du har säkert rätt! Kan ju testa att dra ner vid frekvenserna du anger...
Tack för återlyssning och för tipset!
/Asti

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
    • Antal inlägg: 8 482
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Fin låt!

Ska kolla om Wide-effekten går att eq:a! Kanske annars kan flytta Wide-pluggen före eq-pluggen i effekt-kedjan...?
Tack för lyss och tips!
/Asti
Du kan kopiera sångspåret till ett nytt där du bara har effekt. Finns ibland en mixratt på effekten så den torra signalen kan skruvas ner helt.

Använder mig av detta ibland när jag fetar till en bas. Då distar jag ofta kopian och blandar in den lagom Mycke i mix sedan.

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil

Fin låt!

Tack för lyss och tips!
/Asti
Du kan kopiera sångspåret till ett nytt där du bara har effekt. Finns ibland en mixratt på effekten så den torra signalen kan skruvas ner helt.

Använder mig av detta ibland när jag fetar till en bas. Då distar jag ofta kopian och blandar in den lagom Mycke i mix sedan.

OK, ska testa det! Tack för tipset!
/Asti

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 452
    • Visa profil
    • SoundClick
Vacker melodi, snyggt lirat, sjunget och väl avvägt arr. Jag tycker allt låter som det ska.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil
Vacker melodi, snyggt lirat, sjunget och väl avvägt arr. Jag tycker allt låter som det ska.  :)

Tack för det Micke!  :wub:
/Asti

Utloggad Roffe H

• Legend
    • Antal inlägg: 2 786
    • Visa profil
Tacksam för synpunkter.
/Asti

Inga synpunkter på det tekniska. Fin melodi bra lirat, schysst lyrik, mao. bra låt. Slutet för tvärt annars inget konstigt.
Roffe H.
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil
Tacksam för synpunkter.
/Asti

Inga synpunkter på det tekniska. Fin melodi bra lirat, schysst lyrik, mao. bra låt. Slutet för tvärt annars inget konstigt.
Roffe H.

Roligt att du gillar låten!  :)
Ska se om man kan göra nåt åt det abrupta slutet...
Tack för din kommentar Roffe!
/Asti

Utloggad Meter

• Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
  • Soundcloud: meter
En riktig "Söndag med sol"-låt!  B) 

Är det riktig steelguitar?

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil
En riktig "Söndag med sol"-låt!  B) 

Är det riktig steelguitar?

"Söndag med sol" tolkar jag som positivt!  :)
Nej, det är en plugg från Indiginous som heter The Steel och ska föreställa låta som en lap-steel.
Fiolen är också från Indiginous och heter The Fiddle.
Tack för din kommentar!
/Asti