Kontrollrummet

Festival #82 - Mystik och magi

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
    • Antal inlägg: 8 482
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Temat "Mystik och magi" handlar om att utforska de djupare och mer mystiska aspekterna av musikskapande. Här är en utvecklad beskrivning av temat och förslag på hur ni kan närma er det:

1. Tematiska Inspirationskällor
   - Magiska ritualer och ceremonier: Inspireras av gamla ritualer, besvärjelser eller ceremonier från olika kulturer. Detta kan speglas i låtens struktur, där olika sektioner representerar olika delar av en ritual.
   - Mystiska varelser och legender: Berätta en historia om mytiska varelser som drakar, häxor, älvor eller andra övernaturliga väsen. Använd musiken för att måla upp en bild av dessa varelser och deras världar.
   - Ockulta symboler: Använd symbolik från det ockulta som inspiration för både text och musik. Kanske kan en låt följa berättelsen om en sökare som försöker avkoda en gammal mystisk skrift.

2. Musikaliska Element
   - Instrumentval: Använd gärna instrument som förknippas med mystik eller det övernaturliga. Till exempel kan du använda harpa, theremin, dulcimer, eller etniska flöjter som shakuhachi eller ney. Även mer elektroniska instrument som synthesizers med svävande eller spöklika ljud kan bidra till en magisk känsla.
   - Rytm och taktarter: Lek med ovanliga taktarter som 5/4 eller 7/8 för att skapa en känsla av osäkerhet eller förtrollning. Du kan också använda långsamma, pulserande rytmer för att imitera känslan av en magisk ceremoni.
   - Dynamik och ljudbild: Skapa kontraster mellan tystnad och ljud, mellan lågmäldhet och kraft. Detta kan förstärka känslan av mystik, där musiken ibland nästan viskar fram och ibland exploderar i en dramatisk vändning.

3. Text och Lyrik
   - Symbolik och metaforer: Använd rika, symboliska bilder i texterna. Du kan referera till mörka skogar, månbelysta nätter, förtrollade speglar, och hemliga trädgårdar. Metaforer kan användas för att dölja eller antyda djupare, esoteriska betydelser.
   - Narrativ struktur: Skapa en berättelse som följer en protagonist genom en mystisk resa, där de kanske möter en mentor (en trollkarl eller häxa) och ställs inför utmaningar som testar deras mod och förståelse av världen.
   - Språk och stil: Använd ett språk som för tankarna till gamla sagor eller esoteriska texter. Det kan innebära att du använder arkaiska uttryck, långa poetiska fraser, eller mystiska namn och platser som känns uråldriga och kraftfulla.

4. Produktionstekniker
   - Eko och reverb: Använd rikligt med eko och reverb för att skapa en känsla av rymd och avstånd, som om musiken spelas i en gammal stenkyrka eller ett förtrollat slott.
   - Omvända ljud: Inkludera omvända ljudspår, som omvända cymbaler eller omvänd sång, för att skapa en otrevlig, drömliknande effekt.
   - Ljudmattor och texturer: Använd ljudmattor eller droneljud som bakgrund för att skapa en tät och hypnotisk ljudbild. Dessa kan vara subtila, men de skapar en känsla av underliggande kraft och mystik.

5. Exempel på Musikaliska Influensers
   - Enya: För den eteriska, nästan spirituella kvaliteten i hennes musik.
   - Dead Can Dance: För deras användning av gamla, etniska instrument och mörka, ceremoniella känsla.
   - Sigur Rós: För deras drömlika, atmosfäriska ljudlandskap som känns nästan utomjordiska.
   - Kate Bush: För hennes förmåga att skapa mystiska, berättande låtar med både modern och traditionell instrumentation.

Genom att ta till sig dessa element kan vi skapa musik som inte bara låter mystisk utan också förmedlar en känsla av att man stiger in i en annan värld, fylld av magi och gåtfullhet.

Skicka PM till mig med en länk till en mp3, video eller hur du vill presentera din låt. Har du ingen lagringsplats kan du tex använda https://sprend.com/sv

Egentligen inga regler, kör som ni vill och så avgörs i röstningen hur pass mystiska bidragen är.

Slutdatum bestäms senare. Lycka till!
« Senast ändrad: 15.08.2024, 12:00:56 by Wernborg »

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 705
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
...........skulle du kunna förklara lite mer utförligt vad temat går ut på?  :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
  • Moderator
    • Visa profil
...........skulle du kunna förklara lite mer utförligt vad temat går ut på?  :unsure:

:lol: :lol:
Nä…

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Antal inlägg: 13 275
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul Wernis jag ska göra mitt bästa för att verka mystisk :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil
Har du någon e-mail vi kan "Sprenda" till Stefan?

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
  • Moderator
    • Visa profil
Behövs en e-post? Pm till mig funkar om det går e-post.

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil
Behövs en e-post? Pm till mig funkar om det går e-post.

Nej, det går bra att skicka nedladdningslänk med PM i KR! Har testat.
/Asti

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
  • Moderator
    • Visa profil

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil
Har skickat ett bidrag via Sprend! Måste tydligen laddas ner inom 5 dagar.
Meddela om det misslyckas!  :)
/Asti

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
  • Moderator
    • Visa profil
/Asti
Tack! Hämtad.
 :D

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil
/Asti
Tack! Hämtad.
 :D
Jag frågar för att KR-siten "hängde sig" när jag höll på med Meddelandefunktionen och
det fanns inte med på Skickade meddelanden när jag kom in på siten igen....
Men då vet jag att du fått bidraget!  :)
/Asti

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Antal inlägg: 13 275
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag råkade ut för ett fall i trappen hemma för två veckor sedan och knäckte tre-fyra revben på ryggen och slog upp ett sår i huvudet som dock inte spräcktes. Alla som vet hur ett revbensbrott känns vet att kroppen sätter igång en process som angriper hela bröstkorgen på ett ilsket sätt vilket gör att man har väldigt ont hela tiden under tre till fem veckor och mitt  i det befinner jag mig nu. Jag har bett till de högre andarna att fixa till mina skador men de verkar inte vilja lyssna. Nåväl - därför händer ingenting med musiken nu från min sida men jag ber er avvakta :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se

Utloggad 91:an

• List-etta
    • Antal inlägg: 921
    • Visa profil
Jag råkade ut för ett fall i trappen hemma för två veckor sedan och knäckte tre-fyra revben på ryggen och slog upp ett sår i huvudet som dock inte spräcktes. Alla som vet hur ett revbensbrott känns vet att kroppen sätter igång en process som angriper hela bröstkorgen på ett ilsket sätt vilket gör att man har väldigt ont hela tiden under tre till fem veckor och mitt  i det befinner jag mig nu. Jag har bett till de högre andarna att fixa till mina skador men de verkar inte vilja lyssna. Nåväl - därför händer ingenting med musiken nu från min sida men jag ber er avvakta :wacko:
Aj,aj,aj, så illa. Dels bli handikappad i sina dagliga sysslor och dessutom ha ont. Usch så det kan drabba en. Man får hoppas läkningen inte tar alltför lång tid nu bara.

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil

Vad tråkigt Eddi! Krya på dig!
/Asti

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
  • Moderator
    • Visa profil

Ajaj krya på sig

Utloggad morgonte

• Idol
    • Antal inlägg: 1 157
    • Visa profil

Aj då, Eddi! Skickar Krya-tankar!
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare

Utloggad morgonte

• Idol
    • Visa profil
Den här festivalen måste man ju vara med på!  B) :wub:Får se om inspirationen infinner sig också... :unsure:

Utloggad morgonte

• Idol
    • Visa profil

:lol: :lol:
Nä…

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Utloggad martinm

• List-etta
    • Antal inlägg: 688
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Skickat ett bidrag med PM till Wernborg  :P
Mina projekt 'Måndagsflykt', 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster.

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
  • Moderator
    • Visa profil
Tackar. Två bidrag inne. Vi kör ett tag till…