Skriver ner tankarna jag fick när jag lyssnade, så har jag bidragit med något iallafall...:
Låt nr 1, Asti, Jösses Amalia
Skön country. Lite många instrument som spretar åt lite alla möjliga håll, hade gärna sett ett fokus på pedal-steel delen. Upplever också att de olika instrumentens bas-toner ibland inte lirar ihop. Typ att pianot och kontrabasen hittar på sin egen basslinga. Det stökade till det lite mina öron. Sångmässigt känns det ju såklart som Wiehe, men det tror jag inte herr Asti vill, kan eller ska göra så mycket åt.
4 poäng.
Låt nr 2, 91:an, Sjit Happens
Vad har hänt med ljudet här? Det känns som någon MP3-konverteringsalgoritm från 1997 används. Shit happens antar jag.
Musikmässigt inga större överraskningar här heller. En go blues/rock-låt, tänk ett munspel på detta! Välstrukturerat och fokuserat i utförande. Nivåerna tror jag också ligger bra. Hade varit lättlyssnat om det inte vore för det där med ljudet...
5 poäng.
Låt nr 3, Martinm, Try To Be Nice
Börjar med ett parti där två eller tre gitarrer plus bas och sång i unisont kör nästintill samma melodi, jag har svårt att riktigt fastna för något där. Sen kommer något parti med lite harmonier iallafall, DET var snyggt, ex 0:38 - 0:51. Extra snyggt sista slutvändan dessutom.
3 poäng.
Låt nr 4, Spacetrucker, Jesús Amalia
Äntligen blir jag lite överraskad! Günter dyker upp med en uppföljare till "you touch my tralala". I sin nuvarande form kanske det mest känns lite ofärdig, men det känns ändå kul att lyssna på och höra olika melodier i huvudet när refräng-lyftet kommer.
2 poäng.
Låt nr 5, Wernborg, Folk
Jättbra låt med en ganska obalanserad mix. Doftar lite winnerbäck. Sången dränks nu lite i en stråk-pad som kanske inte borde varit där överhuvudtaget? Lyssna bara efter 4 minuter där pianot spelar utan pad, vad luftigt och skönt det blev. Ok, den fyller kanske en roll i ljudbilden, men ska isåfall sänkas till förmån för någon extra db i sången istället.
Sjukt snyggt sjunget i slutet av refrängerna.
6 poäng.
Låt nr 6, Eddi o Perre, Djanamma
Känns som ett jättelångt dramatiskt intro till MGMT's låt Time to pretend. Jag provade att spela den precis efter jag hörde denna låten och det funkar utmärkt. Jag menar absolut inte att det är någon stulet eller liknande, bara att de liksom passar ihop. Låten gör tyvärr inte så mycket med mig förutom att få mig vilja lyssna mer på MGMT.
1 poäng.
Låt nr 7, fidden, Band-aid and aspirin
Ja den blev ju inte klar i tid. Kanske postar den om den blir det nån gång.
Sammanfattning i poängordning:
6p: Låt nr 5, Wernborg, Folk
5p: Låt nr 2, 91:an, Sjit Happens
4p: Låt nr 1, Asti, Jösses Amalia
3p: Låt nr 3, Martinm, Try To Be Nice
2p: Låt nr 4, Spacetrucker, Jösús Amalia
1p: Låt nr 6, Eddi o Perre, Djanamma