Kontrollrummet

Operation Rädda Polly är nu inledd ...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Det är 25 år sen jag köpte min första synt, en Korg Polysix. Den har stått i garderoben i många år men är nu utsläppt. Efter tips från android (Tack!) om att batteriet börjar läcka i Polysixorna har operation Rädda Polly nu inletts.

http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/korg/polysix/index.html

Polly är öppnad och inspekterad. Batteriet har mycket riktigt börjat läcka men kretskort och kringliggande komponenter verkar vara oskadade. Förutom batteriet ser den oförskämt bra ut inuti med tanke på åldern!

Var på ELFA idag och inhandlade
 - 1 st diod 1N4148
 - 1 st batterihållare för kretskortsmontage
 - 1 st litiumbatteri CR2032

En gammal polare är engagerad för att genomföra bytet av batteri och diod på kretskortet.

Den gamla ljudbanken finns fortfarande kvar men kommer att försvinna vid batteribytet. Därför har banken tankats över till en ljudfil på datorn för att kunna tankas tillbaka igen. Inte nödvändigt, men lite kul.
Här har jag en fråga! Polysix har ju en utgång för att tanka över programbanken till banspelare via en tape-utgång. Det borde väl inte vara några problem att fånga den signalen som en wav-fil och sen skicka tillbaka den till synten?

I övrigt ska kontaktblecken för tangentbordet regöras och trimmas.

Förutom en och annan skönhetsfläck så kommer den förhoppningsvis bli som ny igen!

Fortsättning följer ... om nån är intresserad.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vet egentligen inte....men det borde ju funka!? ljud e ljud ju....
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
kul med gamla syntar. Har en CZ5000 i garderoben. Inte lika kult kanske som Polysix.

Jag vill gärna höra fortsättningen..


Utloggad tsmalmbe

Här har jag en fråga! Polysix har ju en utgång för att tanka över programbanken till banspelare via en tape-utgång. Det borde väl inte vara några problem att fånga den signalen som en wav-fil och sen skicka tillbaka den till synten?

Samma gäller Juno-60. Den har t.om patchbanker tillgängliga på nätet i form av wav-filer. Så alltså inga som helst problem med det.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Lycka till! :)

Själv håller jag just för tillfället på och försöker får en Minimoog på fötter igen.
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Lycka till! :)

Själv håller jag just för tillfället på och försöker får en Minimoog på fötter igen.

Den är nog ändå några strån vassare än min gamla Polly ...
 :)

Hur mår den?
Vad gör du med den?


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Det borde väl inte vara några problem att fånga den signalen som en wav-fil och sen skicka tillbaka den till synten?


det funkar förstås. Men det är mer real med kassettdäck!
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det borde väl inte vara några problem att fånga den signalen som en wav-fil och sen skicka tillbaka den till synten?


det funkar förstås. Men det är mer real med kassettdäck!

Ännu mer real med rullband ;-)


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen

Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
DEL 2
-------

Nu har det gamla läckande batteriet bytts ut mot en batterihållare med litiumbatteri.
Kretskortet plockades ur och det gamla batteriet, ett motstånd och en kondensator löddes bort. En diod och en batterihållare löddes dit istället. Kretskortet sattes tillbaka igen och jordkabeln löddes dit.




Allt skruvades fast och locket las på.

Å se .... det funkade utmärkt.
De gamla ljuden kunde tankas in från wav-filen igen och den fungerar precis som tidigare, bortsett från att risken med det läckande batteriet är avvärjt.

Nu återstår att åtgärda glappande kontaktbleck för några tangenter också.


Fortsättning följer ...
« Senast ändrad: 11.03.2007, 22:18:50 by Assar »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Vaxkaka?
vaxRULLE ;)
edisons uppfinning!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Vaxkaka?
vaxRULLE ;)
edisons uppfinning!

Njäe, jag tänkte nog äldre än så.
VaxKAKA.
Sexkantiga hål med bi = etta.
Sexkantiga hål utan bi = nolla.

Typ ...

 ;)


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Alright. Grattis, en erfarenhet rikare  :rolleyes:

Tackar.
Det var faktiskt lättare än jag trodde. Intruktionerna på den sida som android tipsade om var mycket detaljerade, så det var bara att följa dem punkt för punkt.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Vaxkaka?
vaxRULLE ;)
edisons uppfinning!

Njäe, jag tänkte nog äldre än så.
VaxKAKA.
Sexkantiga hål med bi = etta.
Sexkantiga hål utan bi = nolla.

Typ ...

 ;)
:lol: :lol: visigt!!
naturligt digital!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Schysst! Kul att det ordnade sig så bra och fort.
En annan har ju fortfarande sin Polysix liggandes med batteriet borttaget...


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Schysst! Kul att det ordnade sig så bra och fort.
En annan har ju fortfarande sin Polysix liggandes med batteriet borttaget...

Va? Skandal! Fixa bums! (Säger jag som har 4 st syntar som inte riktigt funkar i en garderob i studion...)
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Joooo, det borde man ju förstås göra. Du kan väl plocka med dig en lödkolv hit och hjälpa till lite... ;)


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Om jag kunde löda skulle jag inte ha 4 syntar i en garderob som inte fungerade. ;) Har bristfälliga kunskaper på det området. Skulle gärna lära mig om jag hade tid, om inte annat så skulle man kanske roa sig med att bygga något eget. Mest för att det är roligt, och inte för att få något som låter bra. En knork i hårdvara har länge varit en dröm.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Haha, misstänkte nästan att det var så...
Jag skulle också gärna lära mig, men jag har varken riktigt tid eller den riktiga glöden att ta tag i det... -Hade ju varit kanon att köpa kits av t.ex. Blacets modulärsystem, men det lär ju aldrig nånsin blir av... Kanske när man blir pensionär?? B)


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Neko,

Jag har ungefär lika många trasiga syntar i garderoben som du ;) Jag har dock jobbat professionellt med att serva och reparera elektronisk musikutrustning i över 15 år så jag om någon borde ju rimigtvis kunna fixa mina trasiga syntar! Problemet för mig är dock att jag servar och reparerar så pass mycket musikutrutning åt andra att jag helt enkelt inte har tid att pyssla om mina egna prylar :unsure: Det har t.o.m gått så pass långt att jag börjat plocka reservdelar från mina egna syntar för att kunna laga de prylar som jag får in på repararation. Jag hade nyligen en Yamaha CS-80 hemma för service och på denna var det bl a en skjutpot som hade gått sönder. Eftersom det just då var ganska bråttom att fixa synten så lånade jag en skjutpot från min egen CS-80 ... som för övrigt inte fungerar. Den är dock för stor för garderoben! ;)

P.S Yamaha har faktiskt fortfarande en hel del reservdelar i lager till sina gamla syntar. Har man problem att hitta reservdelar så kan det vara ett tips att ringa Yamaha och höra med dem.

NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Kul att de har saker på lager! Själv skulle jag nog inte offra en egen synt för reservdelar till andras hu... hemska tanke. Hur många syntar reparerar du på en månad? Timpris?
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Antalet syntar per månad varierar en del. Vissa månader kan jag ha upp till 15 st att laga medan det vissa månader kan vara helt tomt på objekt. Den mest hektiska perioden brukar vara mellan september och november samt mellan februari och maj ...

När det gäller timpris så får du gärna höra av dig via mail eller PM om du är intresserad. Generellt kan jag dock säga att det sällan är praktiskt att tillämpa en timtaxa eftersom det i många fall blir för dyrt för kunden då! ;) En hel del av de musikprylar som jag får in för service eller reparation har nämligen inget större värde. I dessa fall är oftast inte ägaren beredd att betala vad det faktiskt kostar att laga prylen :unsure: Det är inte helt ovanligt att den totala kostnaden för tiden man lagt ner för att laga en pryl överstiger begagnatpriset på prylen och då kanske man tycker att det är tämligen meningslöst att reparera den? I dessa fall brukar det därför vara bättre att komma överens med ägaren om ett fast pris för själva jobbet.
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det borde väl inte vara några problem att fånga den signalen som en wav-fil och sen skicka tillbaka den till synten?


det funkar förstås. Men det är mer real med kassettdäck!

Ännu mer real med rullband ;-)

Var det så tråkigt eller greppa ni inte?  :lol: Mer real med rullband. Real to Real = rullband.

**trumvirvel**cymbal** :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Mission completed!

Efter gårdagens lyckade operation med batteri- och komponentbyte har jag nu även åtgärdat några glappande tangenter samt rengjort den inuti. Bortsett från några lättare yttre förslitningar och repor så är den som ny.

Och den går som en klocka!

Materialkostnad: 58 kr
Arbetstid: 6-7 timmar aktiv tid

Nu återstår att få tillbaka den där gamla trummaskinen (Roland TR-707) som jag lånade ut för många år sen. Den har nämligen både midi (för synkning med cubase) och trig-out (för impulsering av Pollyns arpeggio).

Sen jäklar ...  ^_^



Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Antalet syntar per månad varierar en del. Vissa månader kan jag ha upp till 15 st att laga medan det vissa månader kan vara helt tomt på objekt. Den mest hektiska perioden brukar vara mellan september och november samt mellan februari och maj ...

När det gäller timpris så får du gärna höra av dig via mail eller PM om du är intresserad. Generellt kan jag dock säga att det sällan är praktiskt att tillämpa en timtaxa eftersom det i många fall blir för dyrt för kunden då! ;) En hel del av de musikprylar som jag får in för service eller reparation har nämligen inget större värde. I dessa fall är oftast inte ägaren beredd att betala vad det faktiskt kostar att laga prylen :unsure: Det är inte helt ovanligt att den totala kostnaden för tiden man lagt ner för att laga en pryl överstiger begagnatpriset på prylen och då kanske man tycker att det är tämligen meningslöst att reparera den? I dessa fall brukar det därför vara bättre att komma överens med ägaren om ett fast pris för själva jobbet.

kanske reparation av en gammal Cs5:a kan vara ngt då?? min är på sista refrängen innan höjningen!!!  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
kanske reparation av en gammal Cs5:a kan vara ngt då?? min är på sista refrängen innan höjningen!!!  ^_^
Hör av dig via mail eller PM så kan vi diskutera det ;)
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad Linus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
  • Ljudtekniker/radioproducent
    • Visa profil
Var det så tråkigt eller greppa ni inte?  :lol: Mer real med rullband. Real to Real = rullband.

**trumvirvel**cymbal** :D
Reel to reel!
Reel = rullband. Det var nog därför din ordvits inte blev så uppfattad. ;)