I resolve när sången drar igång så maxar allt nästan och ligger precis under 0 db så det ser ut som att du har optimerat volymen så mycket det går. När jag lägger på eq och tar ner 440 khz med ca 2.8 db och samma runt 2200 khz så går ljudet ner en pyttliten snutt så att jag inte hör bi ljudet men å andra sidan så mister man lite av den där in your face tydligheten som kan funka skitbra för den här sortens låt. Svårt att ge nåt konkret tips alltså utan jag utgår från hur jag hör och tycker alla andra att det låter ok så är det nog så. Rent privat så tycker jag att pianot är lite väl dovt men det är min personliga uppfattning.
Fin låt tackar för lyssningen
Kul att du tar dig tid och gör dig besvär med att kolla upp mixen/ljudet!
Jag har själv 72-åriga öron, så det kan mycket väl vara hos mig som problemet ligger.
Jag använder mig av en mastringsplugg som heter Ozone 9 Elements (gratisprogram)
och justerar sedan volymen ytterligare i en wave-editor som heter Audacity (också gratis),
där jag normaliserar ljudet. Om jag inte gör detta så får jag väldigt låg volym på slutmixen...
Ska se om jag kan dra ner lite i Ozone och Audacity....alternativt kanske jag kan dra ner i dom frekvenser du nämner via en eq i mastern....?
Pianot är från Spitfire LABS (Soft Piano) och är även det freeware. Jag gillar det lite dova, intima ljudet från den.
Tack så mycket för kommentar och analys och kul att du gillar låten!
/Asti