Kontrollrummet

Festival #77 - Svensk folkmusik (med bredd)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Efter stillsam debatt kom generalen fram att till ämnet ”Svensk folkmusik” skulle kunna intressera en och annan forummedlem att tillverka något inom den ramen.

Ämnet är öppet för tolkning av er som deltar, och inte minst de som senare ska rösta vad som passar bäst in på beskrivningen. Kanske känner sig någon från ett grannland lite utanför här, men se det ska den inte behöva göra då jag har pysslat ihop en spellista att inspireras av.  :D Hoppas ni köper det och vill vara med åndå. Tänker såklart på våra trogna finska festivaldeltagare.

Varsågoda att tolka en befintlig låt eller ännu hellre, tillverka en ny.
Sånglåtar ska framföras på ett nordiskt språk.

Skicka bidrag till bestofkr1@gmail.com senast 18/6. Så hinner dansa runt midsommarstången till all ny musik.

Inspiration:


Tillägg: För att underlätta och öppna för att få in fler bidrag lägger jag till "med bredd" i ämnet. Det innebär t.ex. att det är ok att tolka "vanliga" låtar i folkmusikstuk (vad det nu är), eller vice versa, tolka folkmusik på ditt eget sätt. Hellre fria än fälla med andra ord. Kör så det ryker!!
« Senast ändrad: 01.06.2023, 11:19:23 by Wernborg »


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
 :) Kul! Jag är på!

Ett tips om man vill hitta en låt är Folkwiki (http://www.folkwiki.se/). Där finns över 6000 låtar på noter och midi.

Bra spellista! Massor av skön svensk folk. Fast t o m jag studsar på First Aid Kit. Folk visserligen, men mest amerikansk sådan. Men låt den vara för all del. Den kanske inspirerar någon att skicka in en låt, och vem är då jag att ställa mig i vägen.... :ph34r: :rolleyes:
« Senast ändrad: 17.05.2023, 16:50:36 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
 Bra tips där.

Tack, ja det blev en mysig spellista. Helt medveten om FAK. Det var tanken, att stretcha lite  ;)
Vi har ju inte direkt problem med för många deltagare  :lol:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Min är klar för länge sedan, tror det är en gånglåt även om jag åker på videon.


Edit: dolt videon tills röstningen börjar. / Admin
« Senast ändrad: 22.05.2023, 12:05:41 by Wernborg »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt och snyggt gitarrljud! Den kunde du väl skickat in som bidrag i st f att lägga upp så här!?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Tack det var vänligt men vad är det för fel menar du , jag trodde att man fick delta med video också.  Är inte detta  tråden för bidragen? Har nog två till  iofs men bara en som är färdig.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tack det var vänligt men vad är det för fel menar du , jag trodde att man fick delta med video också.  Är inte detta  tråden för bidragen? Har nog två till  iofs men bara en som är färdig.

Vi brukar ju presentera alla bidrag samtidigt, men hellre fria än fälla tänker jag. Skicka gärna mig en mp3 till adressen ovan så underlättar du för mig när jag ska sammanställa bidragen sen.

 :rolleyes:


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tack det var vänligt men vad är det för fel menar du , jag trodde att man fick delta med video också.  Är inte detta  tråden för bidragen? Har nog två till  iofs men bara en som är färdig.
Jag trodde inte du tänkte delta eftersom du publicerade den nu!
Samtliga bidrag brukar ju publiceras först när inlämningstiden gått ut och röstningen tar vid.
Men det är OK  så här för mig med!  Roligare ju fler som deltar.  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jag gör och laddar inte upp mp3 nu för tiden utan det är youtube eller live video streaming till andra plattformar som gäller dessvärre. Det går ju att screecappa den med så bra lud som du har i datorn med äldre mac os kanske också med win. Men annars har jag några visor jag kanske kan fixa till om jag hinner. Jag blir 70 i jul och frugan har MS sedan 35 år så det är lite att stå i så vi får se.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Min är klar för länge sedan, tror det är en gånglåt även om jag åker på videon.
Tack för bidraget. Döljer videon tills det är dags för röstning.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Ok
Hittade två gamla till som jag inte är säker på att jag inte har spelat här förut. Skickar in dom oavsett så kan man ju bara ta bort dom om nån kommer ihåg dom. Kommer på mejlen då.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gjorde något folkmusikinspirerat i tonåren. Har även två snabba textverser. Kanske kan göra något av den. ...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ok
Hittade två gamla till som jag inte är säker på att jag inte har spelat här förut. Skickar in dom oavsett så kan man ju bara ta bort dom om nån kommer ihåg dom. Kommer på mejlen då.
Blir toppen!

Jag gjorde något folkmusikinspirerat i tonåren. Har även två snabba textverser. Kanske kan göra något av den. ...
Hög tid att göra klart  :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har en oklar färdig. Är det dags att skicka in nu?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
 
Jag har en oklar färdig. Är det dags att skicka in nu?
Första posten deklarerar att det är öppet till 18/6 så putsa ett tag till tycker jag.  : D



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra spellista! Massor av skön svensk folk. Fast t o m jag studsar på First Aid Kit. Folk visserligen, men mest amerikansk sådan.

Sofia Karlssons låt i listan är ju ett original av Peps Persson, knappast folkmusik i original, men i hennes version passerar det nog tycker jag.

Detta öppnar ju upp för lite av varje. Vad är det vi brukar säga när engagemanget tryter. Jo då lägger vi till "med bredd".

Så "Svensk folkmusik med bredd" kanske lockar fler.

En variant kan ju också vara att göra nåt kul i egen stil av en urspunglig folklåt.... ?

Tankar....  :blink:


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra spellista! Massor av skön svensk folk. Fast t o m jag studsar på First Aid Kit. Folk visserligen, men mest amerikansk sådan.

Sofia Karlssons låt i listan är ju ett original av Peps Persson, knappast folkmusik i original, men i hennes version passerar det nog tycker jag.

Detta öppnar ju upp för lite av varje. Vad är det vi brukar säga när engagemanget tryter. Jo då lägger vi till "med bredd".

Så "Svensk folkmusik med bredd" kanske lockar fler.

En variant kan ju också vara att göra nåt kul i egen stil av en urspunglig folklåt.... ?

Tankar....  :blink:
Vad är egentligen Svensk Folkmusik? Hamnar en låt i detta fack beroende på hur eller vem som framför den? På hur gammal den är?
Är det folkmusik som är förankrat hos många människor, låtar många går och nynnar på? Måste folkmusik bygga på gamla traditioner?
För mig känns det som att om man tar bort musik som skapats för "felor och knätofs" från Svensk Folkmusik, så återstår visor och psalmer... B)
Men det är nog en vettig id'e att lägga till "med bredd", att vidga temat så det kanske blir fler bidrag!  Temat får vara lite luddigt och vi får tolka det var och en.  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Bra spellista! Massor av skön svensk folk. Fast t o m jag studsar på First Aid Kit. Folk visserligen, men mest amerikansk sådan.

Sofia Karlssons låt i listan är ju ett original av Peps Persson, knappast folkmusik i original, men i hennes version passerar det nog tycker jag.

Detta öppnar ju upp för lite av varje. Vad är det vi brukar säga när engagemanget tryter. Jo då lägger vi till "med bredd".

Så "Svensk folkmusik med bredd" kanske lockar fler.

En variant kan ju också vara att göra nåt kul i egen stil av en urspunglig folklåt.... ?

Tankar....  :blink:
Vad är egentligen Svensk Folkmusik? Hamnar en låt i detta fack beroende på hur eller vem som framför den? På hur gammal den är?
Är det folkmusik som är förankrat hos många människor, låtar många går och nynnar på? Måste folkmusik bygga på gamla traditioner?
För mig känns det som att om man tar bort musik som skapats för "felor och knätofs" från Svensk Folkmusik, så återstår visor och psalmer... B)
Men det är nog en vettig id'e att lägga till "med bredd", att vidga temat så det kanske blir fler bidrag!  Temat får vara lite luddigt och vi får tolka det var och en.  :)
/Asti

Den enda allmänt användbara definitionen av Svensk Folkmusik kan vi låna från Damon Knights definition av Science fiction: "Science fiction is what we point to when we say it."
Visor och psalmer har historiskt haft starka band till folkmusik, men jag menar att dagens visor och dagens psalmer båda har avlägsnat sig så långt från folkmusik att de inte längre kan sägas höra till den genren.

Kanske är det mer fruktbart att se Svensk folkmusik som en kärna av svensk traderad spelmansmusik som sen förgrenar sig ut i andra genrer. Några fasta gränser finns inte, men begreppet är klart större än den kärnan.

Man kan också fundera över hur svensk den kärnan är, när man ser att den överlägset mest spridda dansen heter "Polska". Andra danser: Menuett, Mazurka, Polonais etc... :huh:

Så "med bredd..." ska absolut gälla. :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tillägg: För att underlätta och öppna för att få in fler bidrag lägger jag till "med bredd" i ämnet. Det innebär t.ex. att det är ok att tolka "vanliga" låtar i folkmusikstuk (vad det nu är), eller vice versa, tolka folkmusik på ditt eget sätt. Hellre fria än fälla med andra ord. Kör så det ryker!!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu har jag skickat ett bidrag. Som vanligt ser jag till att inte nå en topposition, utan fyller bara ut som en medtävlande i det undre skiktet, så att säga...  :P
« Senast ändrad: 01.06.2023, 12:44:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nu har jag skickat ett bidrag. Som vanligt ser jag till att inte nå en topposition, utan fyller bara ut som en medtävlande i det undre skiktet, så att säga...  :P
Tack för det MaxB. Det blir toppen!

 :rolleyes:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det börjar trilla in bidrag. Kul!!

Hoppas verkligen att jag ska hinna med att spela in min färdigkomponerade dänga också.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att så många är på!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nån kan har skickat in fler bidrag.

Är det fler som är på g?


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Tyvärr, jag får kasta in handduken. :( Jag spände bågen lite för högt, och hade en idé om att kombinera en gammal soldatvisa med en polska, men upptäckte sen att jag inte visste hur jag skulle ro det hela i land. Nå ja, det blir väl fler festivaler... Heder åt er som lyckats åstadkomma bidrag i denna festivalen! B)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tyvärr, jag får kasta in handduken. :( Jag spände bågen lite för högt, och hade en idé om att kombinera en gammal soldatvisa med en polska, men upptäckte sen att jag inte visste hur jag skulle ro det hela i land. Nå ja, det blir väl fler festivaler... Heder åt er som lyckats åstadkomma bidrag i denna festivalen! B)

Ro iland en polska låter jobbigt!  Det är långt mellan Trelleborg och Gdynia! :rolleyes:
Tråkigt att du inte deltar.
/Asti
« Senast ändrad: 19.06.2023, 22:46:34 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg