Jag tänkte väl iofs mer på genuin folkmusik och inte tolkningar åt jazzhållet eller "hammondmuzak".
Men vi har ju också t.ex Jan Johansson, Lars Gullin m.fl., som inte använder fiol som huvudinstrument.
Vad är folkmusik? Enligt Wikipedia: "Folkmusik är musik som utvecklats bland människor i alla tider.
Folkmusiken ägs av alla och av ingen, men kommer alltid ur traditioner, erfarenheter och hundratals år av liv.
Ofta markeras ett visst avstånd till konstmusik och populårmusik, men alla tre musikformerna har påverkats av varandra."
Man behöver nog begränsa temat mer än bara "Folkmusik", annars kan det ju enligt definitionen vara i stort sett vad som helst...
Men vi får se vad temat blir!
Skulle Merit spela muzak??!!!!
Detta är oerhört. Jag kräver upprättelse! Vi möts i gryningen på Jamtli! Vapen: Leslie-kabinett som vi försöker kasta på varandra. Den som först får ryggskott har förlorat och tvingas medge att motståndaren har rätt.
Men jag tillstår jazz i rätt betydande mängd. Tillika blues och gospel i mindre mängd.
Vad gäller det eventuella temat så är förslaget "Svensk folkmusik". Vilket kan framföras på en mängd olika sätt och på många olika instrument, blandat med en mängd olika stilar förutom svensk folkmusik.... Hur ska man avgränsa? Mitt svar är nog: Precis som i Country-festivalen; avgränsa inte! Tema Svensk folkmusik räcker, sen får de som röstar avgöra om man placerar sig tillräckligt nära centrum.
Var är då centrum? Tidskriften Lira listar "Tidernas viktigaste svenska folkmusikskivor"
https://www.lira.se/tidernas-viktigaste-svenska-folkmusikskivor-plats-1-10/" (och har uppenbarligen ingen koll alls före 1970), men det kan väl ge en fingervisning. Toppar gör Hedningarna, men både Jan Johansson och Merit finns med. liksom Hoven Droven (13) och (!) Peps Persson (19). Tjoho! Inte vart det lättare nu...
Ok, bara en synpunkt till på Svensk folkmusik: I en genre som så tydligt bygger på gammalt omtuggat material (andras låtar) blir det konstigt att ha vår vanliga regel att låten ska vara nyskriven. Tolkningen får gärna vara ny, men det måste vara tillåtet att göra som de flesta gör: Ta en gammal låt och spela på sitt sätt. Nyskrivna låtar ska förstås också vara tillåtet. Slut.
« Senast ändrad: 14.05.2023, 23:00:30 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare