Kontrollrummet

Spåntråd Festival #77

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Finns några ljusa idéer till sjuttiosjunde temat?

Här finns backloggen på vad vi gjort tidigare: https://www.kontrollrummet.com/index.php/topic,11531.0.html


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Country känns som längesedan :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Några förslag:

  • Så mycket bättre (en tolkning i din stil av känd valfri svensk artists låt, eller om vi alla väljer samma artist)
  • Dansband
  • Latin (Salsa, samba, bossa nova, mambo, tango etc.)
  • Svensk folkmusik (polka, gånglåt, shottis etc.)
  • Reggae






Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Några förslag:

  • Så mycket bättre (en tolkning i din stil av känd valfri svensk artists låt, eller om vi alla väljer samma artist)
  • Dansband
  • Latin (Salsa, samba, bossa nova, mambo, tango etc.)
  • Svensk folkmusik (polka, gånglåt, shottis etc.)
  • Reggae
Här tycker jag Dansband låter roligast! :)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Några förslag:

  • Så mycket bättre (en tolkning i din stil av känd valfri svensk artists låt, eller om vi alla väljer samma artist)
  • Dansband
  • Latin (Salsa, samba, bossa nova, mambo, tango etc.)
  • Svensk folkmusik (polka, gånglåt, shottis etc.)
  • Reggae

Latin är avgjort roligast, men det har vi ju haft. Reggae likaså. Dansband och Svensk folkmusik är nya, men dansband ligger lite nära country som vi precis haft. Cover på svenska artister har väl förekommit, men där beror det ju på artisten hur det blir och tas emot. Pugh är ju aktuell, men jag för min del skulle föredra Magnell.

Nä, min röst faller på Svensk folkmusik. Det känns nytt och fräscht, och kan spänna från enkel solofela till Hemmingsons psykedeliska hammond eller Sara Parkmans folkpop om man inte snävar av programförklaringen.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
 :D

Kollade inte så noga innan jag hasplade ur mig förslagen.

Men kom gärna med några ni också så väljer jag nåt snart.



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ang. Latin. Om många skulle vilja ha det finns ju inget som hindrar en repris. Beatles har ju lyckats trixa sig in i festivalerna både två och tre gånger.  ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Beatles latin?? Säg nån låt.

I alla fall beträffande folkmusik hur definierar vi det? Moando diajo eller vad de heter, Nordmann? Han som jojkar Göingeflickorna osv
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Beatles latin?? Säg nån låt.

I alla fall beträffande folkmusik hur definierar vi det? Moando diajo eller vad de heter, Nordmann? Han som jojkar Göingeflickorna osv

Du får läsa igen. Det vore nåt för alla beatleskramare. En beatleslåt i latinstuk. Den festivalen får nån annan anordna.

Skulle helst slippa alla dina tre exempel i en folkmusikfestival, men jag hade ju några exempel: polka, gånglåt, shottis etc.
Det får väl bli lite research för den som är sugen att delta kring vad en polka, shottis etc är och några exempel som inspiration i så fall.

 :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Latino och Reggie har vi ju redan haft. Så mycket bättre : en cover av en cover? Mikrofonkåt igen? Svensk folkmusik  schottis eller hambo återstår alltså eller ännu värre Dansband!! Jaja lycka till!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Latino och Reggie har vi ju redan haft. Så mycket bättre : en cover av en cover? Mikrofonkåt igen? Svensk folkmusik  schottis eller hambo återstår alltså eller ännu värre Dansband!! Jaja lycka till!
Du väljer att inte förstå mitt förslag?

Med så mycket bättre menar jag självklart inte att vi ska göra samma låtar i samma stil som i programmet. Egna tolkningar i så fall..

Personligen tycker jag inte temat är så särskilt viktigt vad det är. Bara vi gör nåt nytt eller? För min del är festivalerna ett sätt att utvecklas på, att göra sånt jag inte annars gör. Om man bara vill göra låtar precis som vanligt är det väl bara att köra på.

Så här i spånfasen är det kanske bättre att inte skjuta alla förslag i sank direkt?

Så vad är ditt förslag som alla skulle älska?
« Senast ändrad: 10.05.2023, 13:34:39 by Wernborg »


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag har lyssnat mycket på JJ Cale/Eric Clapton's "Road To Escondido" på senaste tid. Jag säger bara  :lol:
Life is too short to remove USB safely


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Ang. Latin. Om många skulle vilja ha det finns ju inget som hindrar en repris. Beatles har ju lyckats trixa sig in i festivalerna både två och tre gånger.  ;)

Man skulle kunna ha karibiskt som tema, det täcker in en massa latin-stilar och dessutom reggae och calypso (som i strikt mening inte är latin eftersom de framförs på engelska som inte är ett latinsk språk). Samba och bossa är inte karibiska stilar, dock.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ang. Latin. Om många skulle vilja ha det finns ju inget som hindrar en repris. Beatles har ju lyckats trixa sig in i  festivalerna både två och tre gånger.  ;)

Man skulle kunna ha karibiskt som tema, det täcker in en massa latin-stilar och dessutom reggae och calypso (som i strikt mening inte är latin eftersom de framförs på engelska som inte är ett latinsk språk). Samba och bossa är inte karibiska stilar, dock.

Karibiskt. Oh, svårt. Tål att tänkas på  :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Latino och Reggie har vi ju redan haft. Så mycket bättre : en cover av en cover? Mikrofonkåt igen? Svensk folkmusik  schottis eller hambo återstår alltså eller ännu värre Dansband!! Jaja lycka till!
Du väljer att inte förstå mitt förslag?

Med så mycket bättre menar jag självklart inte att vi ska göra samma låtar i samma stil som i programmet. Egna tolkningar i så fall..

Personligen tycker jag inte temat är så särskilt viktigt vad det är. Bara vi gör nåt nytt eller? För min del är festivalerna ett sätt att utvecklas på, att göra sånt jag inte annars gör. Om man bara vill göra låtar precis som vanligt är det väl bara att köra på.

Så här i spånfasen är det kanske bättre att inte skjuta alla förslag i sank direkt?

Så vad är ditt förslag som alla skulle älska?

Aha kanske ett litet missförstånd från min sida, det du säger är att man kan ta en 40-talsdänga och uppdatera den ála "så mycket bättre" ?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Typ så ja. Och ännu mer tydligt ämne om alla kör samma artist kanske.  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Typ så ja. Och ännu mer tydligt ämne om alla kör samma artist kanske.  :)

Öjjj nu vart det komplicerat igen. Jag tänkte på flottarkärlek med snoddas men fler låtar av honom känner jag inte till. Annlouise Hansson har väl ett stort utbud eller tänker du Pugh eller kanske Gärdestad  typ????
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Typ så ja. Och ännu mer tydligt ämne om alla kör samma artist kanske.  :)

Öjjj nu vart det komplicerat igen. Jag tänkte på flottarkärlek med snoddas men fler låtar av honom känner jag inte till. Annlouise Hansson har väl ett stort utbud eller tänker du Pugh eller kanske Gärdestad  typ????
I så mycket bättre brukar inte one hit wonders vara med så Snoddas kanske inte är rätt tema då.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Att hitta genre som passar alla är svårt, men om man inte låser sig vid genre - och nu när sommaren är i antågande - varför inte temat "Årets sommarplåga"? En hitlåt som hörs på badstränder, partyn mm :D Så har vi sommaren på oss att skaka fram nåt.
« Senast ändrad: 11.05.2023, 08:06:11 by 91:an »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Att hitta genre som passar alla är svårt, men om man inte låser sig vid genre - och nu när sommaren är i antågande - varför inte temat "Årets sommarplåga"? En hitlåt som hörs på badstränder, partyn mm :D Så har vi sommaren på oss att skaka fram nåt.

Plus ett på det förslaget men om det ska bli en sommarpiåga så tycker jag den ska vara klar innan midsommar :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Latino och Reggie har vi ju redan haft. Så mycket bättre : en cover av en cover? Mikrofonkåt igen? Svensk folkmusik  schottis eller hambo återstår alltså eller ännu värre Dansband!! Jaja lycka till!
Du väljer att inte förstå mitt förslag?

Med så mycket bättre menar jag självklart inte att vi ska göra samma låtar i samma stil som i programmet. Egna tolkningar i så fall..

Personligen tycker jag inte temat är så särskilt viktigt vad det är. Bara vi gör nåt nytt eller? För min del är festivalerna ett sätt att utvecklas på, att göra sånt jag inte annars gör. Om man bara vill göra låtar precis som vanligt är det väl bara att köra på.

Så här i spånfasen är det kanske bättre att inte skjuta alla förslag i sank direkt?

Så vad är ditt förslag som alla skulle älska?
"För min del är festivalerna ett sätt att utvecklas på, att göra sånt jag inte annars gör."
Det är väl så jag också känner ang festivalteman. Att tvingas ut på okända områden.  :)
Jag känner spontant att svensk folkmusik kräver tillgång till en "folkmusikfiol"-programvara, men jag kan ha fel....
Annars vore det ett utmanande och roligt tema. Futuristisk musik kanske kunde vara ett tema?
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Latino och Reggie har vi ju redan haft. Så mycket bättre : en cover av en cover? Mikrofonkåt igen? Svensk folkmusik  schottis eller hambo återstår alltså eller ännu värre Dansband!! Jaja lycka till!
Du väljer att inte förstå mitt förslag?

Med så mycket bättre menar jag självklart inte att vi ska göra samma låtar i samma stil som i programmet. Egna tolkningar i så fall..

Personligen tycker jag inte temat är så särskilt viktigt vad det är. Bara vi gör nåt nytt eller? För min del är festivalerna ett sätt att utvecklas på, att göra sånt jag inte annars gör. Om man bara vill göra låtar precis som vanligt är det väl bara att köra på.

Så här i spånfasen är det kanske bättre att inte skjuta alla förslag i sank direkt?

Så vad är ditt förslag som alla skulle älska?
"För min del är festivalerna ett sätt att utvecklas på, att göra sånt jag inte annars gör."
Det är väl så jag också känner ang festivalteman. Att tvingas ut på okända områden.  :)
Jag känner spontant att svensk folkmusik kräver tillgång till en "folkmusikfiol"-programvara, men jag kan ha fel....
Annars vore det ett utmanande och roligt tema. Futuristisk musik kanske kunde vara ett tema?

På tal om  "folkmusikfiol"-programvara... jag köpte Toontracks EZKEYS HYBRID HARP där det ingår en nyckelharpa... Jag har nog inte fått den att låta som jag hade hoppats ännu men det beror nog mera på mig än på instrumentet  :D.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker något kring folkmusik leder så här långt. (Sommarplåga är också redan gjort om det nu ska vara en parameter.)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag känner spontant att svensk folkmusik kräver tillgång till en "folkmusikfiol"-programvara, men jag kan ha fel....


Du har rätt när du säger du har fel.... :D

« Senast ändrad: 13.05.2023, 18:58:48 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag känner spontant att svensk folkmusik kräver tillgång till en "folkmusikfiol"-programvara, men jag kan ha fel....


Du har rätt när du säger du har fel.... :D


Jag tänkte väl iofs mer på genuin folkmusik och inte tolkningar åt jazzhållet eller "hammondmuzak".  B)
Men vi har ju också t.ex Jan Johansson, Lars Gullin m.fl., som inte använder fiol som huvudinstrument.
Vad är folkmusik? Enligt Wikipedia: "Folkmusik är musik som utvecklats bland människor i alla tider.
Folkmusiken ägs av alla och av ingen, men kommer alltid ur traditioner, erfarenheter och hundratals år av liv.
Ofta markeras ett visst avstånd till konstmusik och populårmusik, men alla tre musikformerna har påverkats av varandra."
Man behöver nog begränsa temat mer än bara "Folkmusik", annars kan det ju enligt definitionen vara i stort sett vad som helst...
Men vi får se vad temat blir!  :)
« Senast ändrad: 14.05.2023, 11:11:40 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Med tanke på Ed Sheerans rättsfall som han nyligen klarade sig ifrån kan temat vara att göra en låt med den ackordföljden. Vi har väl iofs haft nåt liknande tidigare också.

Vi kanske har slut på ämnen?

Fler idéer?  :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Med tanke på Ed Sheerans rättsfall som han nyligen klarade sig ifrån kan temat vara att göra en låt med den ackordföljden. Vi har väl iofs haft nåt liknande tidigare också.

Vi kanske har slut på ämnen?

Fler idéer?  :D

Folkmusik inom givna ramar är väl inte så dumt! Några andra förslag:
- reklamjingel för känt märke (ca 30 sek så kan man ju bidra med flera  :))
- dansbandslåt med töntigast rim  B)
- Elvis-cover
- Norges nya nationalsång
- Experimentell musik (annorlunda arr, harmoniföljd, melodi...)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag tänkte väl iofs mer på genuin folkmusik och inte tolkningar åt jazzhållet eller "hammondmuzak".  B)
Men vi har ju också t.ex Jan Johansson, Lars Gullin m.fl., som inte använder fiol som huvudinstrument.
Vad är folkmusik? Enligt Wikipedia: "Folkmusik är musik som utvecklats bland människor i alla tider.
Folkmusiken ägs av alla och av ingen, men kommer alltid ur traditioner, erfarenheter och hundratals år av liv.
Ofta markeras ett visst avstånd till konstmusik och populårmusik, men alla tre musikformerna har påverkats av varandra."
Man behöver nog begränsa temat mer än bara "Folkmusik", annars kan det ju enligt definitionen vara i stort sett vad som helst...
Men vi får se vad temat blir!  :)

Skulle Merit spela muzak??!!!!  :blink: :angry: :angry: :angry: Detta är oerhört. Jag kräver upprättelse! Vi möts i gryningen på Jamtli! Vapen: Leslie-kabinett som vi försöker kasta på varandra. Den som först får ryggskott har förlorat och tvingas medge att motståndaren har rätt.  :o :ph34r:  ;)

Men jag tillstår jazz i rätt betydande mängd. Tillika blues och gospel i mindre mängd.

Vad gäller det eventuella temat så är förslaget "Svensk folkmusik". Vilket kan framföras på en mängd olika sätt och på många olika instrument, blandat med en mängd olika stilar förutom svensk folkmusik.... Hur ska man avgränsa? Mitt svar är nog: Precis som i Country-festivalen; avgränsa inte! Tema Svensk folkmusik räcker, sen får de som röstar avgöra om man placerar sig tillräckligt nära centrum.

Var är då centrum? Tidskriften Lira listar "Tidernas viktigaste svenska folkmusikskivor" https://www.lira.se/tidernas-viktigaste-svenska-folkmusikskivor-plats-1-10/" (och har uppenbarligen ingen koll alls före 1970), men det kan väl ge en fingervisning. Toppar gör Hedningarna, men både Jan Johansson och Merit finns med. liksom Hoven Droven (13) och (!) Peps Persson (19). Tjoho! Inte vart det lättare nu...

Ok, bara en synpunkt till på Svensk folkmusik: I en genre som så tydligt bygger på gammalt omtuggat material (andras låtar) blir det konstigt att ha vår vanliga regel att låten ska vara nyskriven. Tolkningen får gärna vara ny, men det måste vara tillåtet att göra som de flesta gör: Ta en gammal låt och spela på sitt sätt. Nyskrivna låtar ska förstås också vara tillåtet. Slut.
« Senast ändrad: 14.05.2023, 23:00:30 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
 :D B)

Väl talat Morgonte. Nu ska det mycket till om det inte blir knätofs.