Kontrollrummet

Festival #76 - Country med AI-text (Kontakt-info)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Då är det dags för festival nr 76, som alltså ska ha temat country-låt byggd på AI-genererad text!  :)
Det finns bra country-musik, som t.ex Ron Sexsmith eller Emmylou Harris, det behöver ju inte vara smörigt som Buck Owens.  B)
Gör en country-låt, akustisk eller elektrifierad, som bygger på nedanstående text. Ackord och melodi kan väljas fritt,
men texten tillåts enbart smärre justeringar i. Bidraget skickas i mp3-format till cpg.estberg@gmail.com.
Bidraget ska vara inskickat senast 23/4, men det kan förlängas om vi känner att vi behöver mer tid.
Det kan ju knappast vara publicerat tidigare. Samarbete uppmuntras. Band-in-a-Box tycker jag inte ska tillåtas,
då blir det ju bara sången kvar att spela in....Säg till om jag glömt något!  :rolleyes:

Verse 1:
Gonna hop on my tractor, take a spin around town
In Grimslöv, where the fields stretch out all around
Got my radio blasting, country tunes in the air
Got nowhere to go, just enjoying the ride without a care

Chorus:
Gonna ride around in my tractor
Down the dirt roads and the backwoods
Listening to country music on my boom box
In Grimslöv, where life is simple and good

Verse 2:
Passing by the old church, where my grandpa rests in peace
And the general store, where they sell the best cheese
People wave and smile, as I drive on by
In this small village, where time seems to fly

Chorus:
Gonna ride around in my tractor
Down the dirt roads and the backwoods
Listening to country music on my boom box
In Grimslöv, where life is simple and good

Bridge:
There's something about this place, that makes me feel at home
Maybe it's the friendly faces or the way the wind blows
I don't need much to be happy, just my tractor and my tunes
In Grimslöv, where the sky is always blue

Chorus:
Gonna ride around in my tractor
Down the dirt roads and the backwoods
Listening to country music on my boom box
In Grimslöv, where life is simple and good

Outro:
As the sun sets on this little town
I know I'll be back, to ride around
In my tractor, listening to country music
In Grimslöv, where my heart feels renewed

Chords: (valfritt)
Verse: G, C, D
Chorus: G, D, C, D
Bridge: Am, C, G, D
Outro: G, C, D
« Senast ändrad: 30.05.2023, 10:57:39 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Weeeeee, jag har gjort en låt. Nu ska nån bara spela in den.  :unsure:


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Weeeeee, jag har gjort en låt. Nu ska nån bara spela in den.  :unsure:
:D
Ja, man önskar man hade passande instrumentpluggar med t.ex steel-guitar, country-fiddle, banjo och mandolin....
Men det ska nog gå ändå.  B)
Lycka till med bidragen!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Weeeeee, jag har gjort en låt. Nu ska nån bara spela in den.  :unsure:
:D
Ja, man önskar man hade passande instrumentpluggar med t.ex steel-guitar, country-fiddle, banjo och mandolin....
Men det ska nog gå ändå.  B)
Lycka till med bidragen!
/Asti
Eller hur, men det finns ju modern country också, med mer popsättning.  :D


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Weeeeee, jag har gjort en låt. Nu ska nån bara spela in den.  :unsure:

Jag har också börjat på en låt, spelar in under tiden jag gör låten. Har ingen aning vart det ska sluta.... :unsure:

Ja, man önskar man hade passande instrumentpluggar med t.ex steel-guitar, country-fiddle, banjo och mandolin....

Kan tipsa om https://www.boldersounds.com/. Väldigt bra samplade instrument från världens alla hörn inklusive ett gäng bluegrass-instrument, till humana priser. Mandolinen har jag använt en hel del och gillar. Banjon är också väl genomtänkt, men man bör se på tutorial-videon för att fatta hur den ska användas.

En kanonsamling är BOB American Folk. För $19.95 innehåller den det mesta man behöver för bluegrass. Lite äldre samplingar, och man får inte lika mycket hjälp att spela som med de nyare samplingsbiblioteken, men för det priset en no-brainer. Hur var det, har jag den eller inte...? :ph34r: :lol:

Här är en video med deras Fiddle:

« Senast ändrad: 24.03.2023, 13:35:54 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg

Weeeeee, jag har gjort en låt. Nu ska nån bara spela in den.  :unsure:

Jag har också börjat på en låt, spelar in under tiden jag gör låten. Har ingen aning vart det ska sluta.... :unsure:

Ja, man önskar man hade passande instrumentpluggar med t.ex steel-guitar, country-fiddle, banjo och mandolin....

Kan tipsa om https://www.boldersounds.com/. Väldigt bra samplade instrument från världens alla hörn inklusive ett gäng bluegrass-instrument, till humana priser. Mandolinen har jag använt en hel del och gillar. Banjon är också väl genomtänkt, men man bör se på tutorial-videon för att fatta hur den ska användas.

En kanonsamling är BOB American Folk. För $19.95 innehåller den det mesta man behöver för bluegrass. Lite äldre samplingar, och man får inte lika mycket hjälp att spela som med de nyare samplingsbiblioteken, men för det priset en no-brainer. Hur var det, har jag den eller inte...? :ph34r: :lol:

Bra tips!!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
I rättvisans namn bör jag också nämna https://www.indiginus.com/. De har en uppsättning stränginstument som både lämpar sig för akustisk som elektrisk country (m m). Lika billiga som Boldersounds, och vilka man föredrar är mest en smaksak. Indiginus har ett lättförståeligt användarinterface som de flesta av deras instrument använder, så har man lärt sig ett av deras instrument är det lätt att komma igång med nästa . Jag har flera av deras gitarrer och använder dem ofta. Här en video med deras Resonator:

If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilken magisk app
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
I rättvisans namn bör jag också nämna https://www.indiginus.com/. De har en uppsättning stränginstument som både lämpar sig för akustisk som elektrisk country (m m). Lika billiga som Boldersounds, och vilka man föredrar är mest en smaksak. Indiginus har ett lättförståeligt användarinterface som de flesta av deras instrument använder, så har man lärt sig ett av deras instrument är det lätt att komma igång med nästa . Jag har flera av deras gitarrer och använder dem ofta. Här en video med deras Resonator:



Resonator/dobro är ju makalöst snyggt!  :wub:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Håller med, låter otroligt bra The Resonator. Liksom även flera av Indiginus övriga instrument som banjon och steel guitar. Men man behöver ha Natives Instruments Kontakt betalversion också. Blir väldigt sugen på att skaffa... sen tar det väl en stund att lära sig behärska programmet förstås...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Håller med, låter otroligt bra The Resonator. Liksom även flera av Indiginus övriga instrument som banjon och steel guitar. Men man behöver ha Natives Instruments Kontakt betalversion också. Blir väldigt sugen på att skaffa... sen tar det väl en stund att lära sig behärska programmet förstås...
Precis, har bara Kontakt Player själv, men blir ju sugen på att skaffa fullversionen. Kontakt 7 ser ut att kosta ca 3000 kr... :wacko:
Tänkte att man kanske kunde ladda ner en äldre Kontakt-version fritt, Boldersounds och Indiginus verkar kräva version 5 nånting...
Måste kolla steel-guitaren!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Håller med, låter otroligt bra The Resonator. Liksom även flera av Indiginus övriga instrument som banjon och steel guitar. Men man behöver ha Natives Instruments Kontakt betalversion också. Blir väldigt sugen på att skaffa... sen tar det väl en stund att lära sig behärska programmet förstås...
Precis, har bara Kontakt Player själv, men blir ju sugen på att skaffa fullversionen. Kontakt 7 ser ut att kosta ca 3000 kr... :wacko:
Tänkte att man kanske kunde ladda ner en äldre Kontakt-version fritt, Boldersounds och Indiginus verkar kräva version 5 nånting...
Måste kolla steel-guitaren!  :)

Man kan ju hoppas att Native Instruments kör en rea på Kontakt till sommaren. Lite för sent för den här festivalen dock...

Indiginus Steel är ju en lap steel, ingen pedal steel. De låter gôtt båda, men funkar och låter olika. Det enda seriösa Pedal Steel-samplingsinstrumentet jag stött på är från Wavelore. Tyvärr blev jag aldrig riktigt vän med det innovativa spelsätt som krävdes, och Wavelores urusla support gör att jag inte kan rekommendera det. Nu finns det andra Pedal Steel på marknaden, men de har jag ingen erfarenhet av.

Jag har en samplad Lap steel som är helt OK, men är osäker på om det är Indiginus, så jag säger inget om den nu.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Håller med, låter otroligt bra The Resonator. Liksom även flera av Indiginus övriga instrument som banjon och steel guitar. Men man behöver ha Natives Instruments Kontakt betalversion också. Blir väldigt sugen på att skaffa... sen tar det väl en stund att lära sig behärska programmet förstås...
Precis, har bara Kontakt Player själv, men blir ju sugen på att skaffa fullversionen. Kontakt 7 ser ut att kosta ca 3000 kr... :wacko:
Tänkte att man kanske kunde ladda ner en äldre Kontakt-version fritt, Boldersounds och Indiginus verkar kräva version 5 nånting...
Måste kolla steel-guitaren!  :)

Man kan ju hoppas att Native Instruments kör en rea på Kontakt till sommaren. Lite för sent för den här festivalen dock...

Indiginus Steel är ju en lap steel, ingen pedal steel. De låter gôtt båda, men funkar och låter olika. Det enda seriösa Pedal Steel-samplingsinstrumentet jag stött på är från Wavelore. Tyvärr blev jag aldrig riktigt vän med det innovativa spelsätt som krävdes, och Wavelores urusla support gör att jag inte kan rekommendera det. Nu finns det andra Pedal Steel på marknaden, men de har jag ingen erfarenhet av.

Jag har en samplad Lap steel som är helt OK, men är osäker på om det är Indiginus, så jag säger inget om den nu.
Har lyssnat på  lap-steelen nu och den låter jättefint! Samtliga dom här instrumentsamplingarna ligger på 60-70$ styck...
Har man lärt sig t.ex Resonatorn, så funkar ju lap-steelen ungefär likadant, så inlärningsfasen behöver ju inte vara oöverstiglig.  :rolleyes:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hur går det? Börjar ni bli klara?  B)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Hur går det? Börjar ni bli klara?  B)

Jag har börjat börja  :rolleyes:
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hur går det? Börjar ni bli klara?  B)

Jag har börjat börja  :rolleyes:

Jag me! Slaskat in den, så skulle säga 7,5% klar.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Asså Country det är ju svåra grejer men jag har hunnit längre än W 8.5% ca
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jo, knepigt värre med genrers man inte är hemma i. Håller också på och jobbar men fortfarande i melodistadiet.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter bra! Själv är jag klar med min sedan några dagar.  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Här kommer det ta lite tid. Drar iväg till solen en vecka också med spelpaus som följd. Köpte på mej Kontakt 7 för att kunna skaffa Indiginus The Resonator. Men vet i sjutton om man inte skulle köpt en riktig resonator och försöka lära sig spela på i stället. Höll på en halv dag att installera och lära mig begripa hur Kontakt funkar. Tittar man på Youtube-demos går allt så fort att det är svårt hänga med och det blir inte likadant som på demon när man försöker knappa sig fram och navigera. :o


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Låter bra! Själv är jag klar med min sedan några dagar.  :)
Sitt inte sysslolös, gör en till låt vet ja!   :) Har börjat få kläm på hur Kontakt funkar nu, så lite framåt börjar det allt gå!  :)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Upptäckte att "The resonator" från Indiginus finns för Sampletank också. Ifall någon sitter på Sampletank men inte Kontakt... Man missar Indiginus användargränssnitt dock, och får hålla till godo med Sampletanks möjligheter och omöjligheter...

https://www.ikmultimedia.com/products/stresonator/][url]https://www.ikmultimedia.com/products/stresonator/[/url]
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter bra! Själv är jag klar med min sedan några dagar.  :)
Sitt inte sysslolös, gör en till låt vet ja!   :) Har börjat få kläm på hur Kontakt funkar nu, så lite framåt börjar det allt gå!  :)
Ja, om jag får inspiration kanske jag gör en till!  :)
Ska bli kul att se vad du får till med Kontakt och The Resonator!
Själv använder jag Kontakt Player för Alicia's Keys.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Upptäckte att "The resonator" från Indiginus finns för Sampletank också. Ifall någon sitter på Sampletank men inte Kontakt... Man missar Indiginus användargränssnitt dock, och får hålla till godo med Sampletanks möjligheter och omöjligheter...

[url]https://www.ikmultimedia.com/products/stresonator/]https://www.ikmultimedia.com/products/stresonator/][url]https://www.ikmultimedia.com/products/stresonator/[/url]
Det kanske blir problem ja om man inte har Indiginus' gränssnitt...
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
:o  Fuskat in en banjo.   :blink:
6-strängad gitarrbanjo?  :rolleyes:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
 
:o  Fuskat in en banjo.   :blink:
6-strängad gitarrbanjo?  :rolleyes:
Hehe, nä hittade en i SampleTank som lät trovärdigt i mixen. Spelade nåt som liknade hur en banjo brukar spelas. Utan att ha en aning
 :lol:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men vet i sjutton om man inte skulle köpt en riktig resonator och försöka lära sig spela på i stället.

Jag gjorde det för ett antal år sen. En Gretch Alligator. Gör det! Jag tror jag har ett färdigt bidrag nu. Håller på att mupptrixa med volymer.  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
 
:o  Fuskat in en banjo.   :blink:
6-strängad gitarrbanjo?  :rolleyes:
Hehe, nä hittade en i SampleTank som lät trovärdigt i mixen. Spelade nåt som liknade hur en banjo brukar spelas. Utan att ha en aning
 :lol:

Jag har heller ingen aning, men Bolders BanjoBibliotek (BBB) :rolleyes: kommer med Midi-filer av vanliga rolls i olika ackord. Där lär man sig att det icke alls går att spela 5-strängs Banjo i alla tonarter. G är bäst. Min låt går i E, vilket tydligen är på gränsen av hur mycket det går att avlägsna sig från G i kvintcirkeln. Men med miditransponering går det förstås, och det är väl bara banjospelare som lär höra att det fuskas.  :D
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tror jag fick till fysiskt möjliga rolls av den lilla research jag gjorde  :unsure:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har skickat in mitt bidrag nu. Där finns ingen banjo med, även om jag har en banjo här hemma, som tidigare tillhörde Larsson. Däremot är det tre resonatorspår och en galen basist med.
« Senast ändrad: 07.04.2023, 20:01:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kul att det börjar hända lite!  :)
Glad Påsk på er Country-älskare!  :rolleyes:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hur ser det ut? Verkar 23/4 räcka till? Säg till om vi ska lägga på en vecka eller så!
/Asti t.f. Festivaladministratör
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Hur ser det ut? Verkar 23/4 räcka till? Säg till om vi ska lägga på en vecka eller så!
/Asti t.f. Festivaladministratör
Kom just hem efter en vecka i solen och ska precis börja sätta igång med låten som är halvfärdig. Provar hela tiden lite olika instrumentering. Skaffade Indiginus The Resonator och försöker behärska den - väldigt kul grej att spela med. Ska försöka hålla tiden, annars hojtar jag till.


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Hur ser det ut? Verkar 23/4 räcka till? Säg till om vi ska lägga på en vecka eller så!
/Asti t.f. Festivaladministratör

23/4 räcker för mig  :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.