Kontrollrummet

Behöver lite hjälp..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Varit fruktansvärt dåligt med musiken nu under flera år och så fort man försöker skriva ngt nytt tar det bara tvärstopp.
Har ett litet slask-alster som jag startat som jag tycker har potential, men som vanligt så kommer jag hit och sedan låter allt ytterligare bara skräp.  :(

Hade en tanke om att detta skall bli en låt som är lite lik Opeth, Soen, Katatonia men mycket harmonier, tungt men ändå clean sound och melodisk röst.
Testat att lägga lite elgura på men blir inte alls som jag har det i huvudet. Kanske idén inte passar till det helt enkelt?
Eller ngn av mina vänner här som får några vibbar av denna slask?

Vill verkligen lyckas få klart denna och bryta inspirationsblocken, så precis all feedback och idéer tas väldigt tacksamt emot.   :wub:
Inget är mixat utan bara två spår ackegura inspelat utan klipp eller omtagningar och sången gjord på samma sätt, så det låter som det låter.... är att komma vidare i låtskrivandet som jag behöver hjälp med.

Text
Drowned, the light from dreames are gone
Suffocated sparks that could unite
Greed, they tell us what to need
The money rule us all, forget your kin
and follow the call

Lured into this game
hunting for a dream
we must have it all
Blaming someone else
Blinded from our path
We must have it all
« Senast ändrad: 05.03.2023, 10:08:24 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Glömde skriva att jag ändrat texten i efterhand som jag tycker känns bättre, så det är den skrivna texten som skall vara framåt sedan.
Bara småändringar men ivf.   :rolleyes:
Me, Myself & I


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Så här tänker jag - introt tröttnar jag på ganska fort men när sången kommer in så griper låten tag i mig direkt. Mitt förslag är att alltså börja med akustisk gitarr och sång ganska direkt. Kanske inte behöver några mer pålägg just där. Efter detta kan du återanvända introt men då köra på med trummor, bas, elgiitarr o orgel etc.
Ett förslag  :)
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Så här tänker jag - introt tröttnar jag på ganska fort men när sången kommer in så griper låten tag i mig direkt. Mitt förslag är att alltså börja med akustisk gitarr och sång ganska direkt. Kanske inte behöver några mer pålägg just där. Efter detta kan du återanvända introt men då köra på med trummor, bas, elgiitarr o orgel etc.
Ett förslag  :)

Tack för feedback Martin!
Tanken är att det skall vara lite mer instrument och lite mer tryck i introt, så jag hoppas att det blir lite mer intressant sedan, annars definitivt får det kortas av.

Kul att det funkar när sången kommer in ivf.  :)
Behöver hända något mer sedan lite längre fram i låten och funderar på om det skall bli ett taktbyte eller om man skall gå över till en oväntad tonart, eller kanske båda...   Orgel...ingen dum idé!    :wub:
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Lekte lite med en bas till introt och första versen som jag lade in nu.
Fel bassljud med alldeles för tydligt tillslag, men det får duga som slaskbas.

Skall se om jag kan hinna trixa lite mer trummor i veckan kanske och uppdatera.
Me, Myself & I


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Lekte lite med en bas till introt och första versen som jag lade in nu.
Fel bassljud med alldeles för tydligt tillslag, men det får duga som slaskbas.

Skall se om jag kan hinna trixa lite mer trummor i veckan kanske och uppdatera.
Sköna harmonier och fin sång! Ja, låten är inte dum! Kanske behövs ett stick eller så....
Jag skulle personligen vilja behålla den akustisk och laborera med cello och violiner, ev piano.
Spännande att se hur den utvecklar sig!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Sådär!!  Äntligen fått lite musiktid igen och har jobbat vidare med denna lilla idé.
Lagt utkast på trummor, en introslinga, jobbat lite mer med basen och lagt ytterligare lite backing i refrängen.

Vad tror ni, börjar det närma sig ngt som man skulle kunna lira in på allvar?
Ytterligare tankar och idéer?
Nya klippet ligger i första post.
Me, Myself & I


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt! Sköna harmoniföljder och fina sångstämmor!
Det  här ska du absolut jobba vidare med.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad falke

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Snyggt! Du har en bra röst och jag får lite Lennon-vibbar. Jag skulle däremot gärna ha lite mer dynamik i sången som kanske en stämma där du tar i lite mer.
Jag gillar introt!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack Falke och Asti!

Sången är bara temporärt insjungen ännu och jag var inte riktigt hundra på hur jag skulle sjunga då, så den är som den är och det kommer bli bättre insjunget ordentligt sedan. Kommer även komma mer stämmor till för att göra det lite roligare.

Försöker just nu komma på nästa parti i låten men får inte till ngt som jag blir riktigt nöjd med, men bara att kämpa vidare.
När jag har hela sången klar sedan så blir det dags att spela/sjunga om och göra rätt.  :)
Me, Myself & I