Kontrollrummet

Hur gör ni rent kontakterna i mixern?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag har en gammal Mackie Big Knob som skickar vidare de flesta av mina signaler till rätt ställe. Emellanåt börjar det spraka och glappa i telepluggkontakterna på baksidan. Misstänker att ni varit med om det någon gång.

Det jag gör då är att koppla ur den, ta kontaktspray och blåsa in i de sprakande kontakterna, och sedan köra in och ut med en teleplugg ett antal gånger. Det hjälper, men kortare och kortare tid innan allt måste göras om. Tydligen måste här till en mer grundlig rengöring.

Hur gör man då? Finns det specialborstar? Vilken rengöringsvätska är lämplig? Måste man plocka isär eländet? Eller är det bara att ta tag i plånboken och köpa en ny?

Ja, hur gör ni?
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vad konstigt. Stiften borde rimligen slipas till lite varje gång man sätter in en sladd tänker jag. Kan det va nåt särskilt känsligt material i deras jack möjligen. Aldrig varit med om att det sprakar i ett jack.

Uppkommer spraket när kabeln sitter i? Skulle kunna vara att jacket behöver böja till lite annars så pluggen sitter bättre?

Fler friska gissningar?  :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kolla under kontaktannonser i tidningen Studio! Dom kan ha en del tips....  :rolleyes:

Skämt åsido, hade liknande problem med en mixer, som var en Mackie-kopia. Brukade hjälpa
att trycka in kontakten och vrida runt några gånger. Kan det vara ett oxidationsproblem...?  :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Vad konstigt. Stiften borde rimligen slipas till lite varje gång man sätter in en sladd tänker jag. Kan det va nåt särskilt känsligt material i deras jack möjligen. Aldrig varit med om att det sprakar i ett jack.

Uppkommer spraket när kabeln sitter i? Skulle kunna vara att jacket behöver böja till lite annars så pluggen sitter bättre?

Fler friska gissningar?  :D
hade liknande problem med en mixer, som var en Mackie-kopia. Brukade hjälpa
att trycka in kontakten och vrida runt några gånger. Kan det vara ett oxidationsproblem...?  :unsure:
Telepluggarna sitter alltid i. Finns ingen orsak att rycka i dom. Säkert som amen i kyrkan att det är oxidation som är problemet, frågan är vad gör man åt det när metoden som Asti beskriver bara hjälper ett par veckor, om ens det. Jag lutar åt att plocka i sär och gå över kontakterna med kontaktspray och tandborste, om jag kommer åt.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare