Kontrollrummet

tsmalmbe - Hero in the Mirror

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

En sak som gick i mål då jag äntligen orkade mixa denna färdigt.

Som vanligt är allt spelat "för hand" med undantag för symfoniorkestern, vilken jag investerade i som plugin fär ett tag sen då det kändes aktuellt. Jag har byggt några små ensemblen (träblås, bleckblås, stående stråkar, andra stråkar) och byggt ett arrangemang med  dessa verktyg. Jag har använt mig av en teknik där jag visslar min idé, kör audio->midi av det jag visslat och sen använder resulterande midispår som grund för en ensemble i gången. Dessutom har jag använt mig av Cubase chord track här och där.

I övrigt skall nämnas att gitarrsoundena kommit fram genom att gräva mig djupt in i Gilmour och hans användning av Big Muff och Electric Mistress. Tyvärr kom jag inte fram till hans sound, men ljudkedjan som helhet blev riktigt intressant kan sägas. I mixningen har jag inte gjort nånting i princip åt gitarren, intron har lite preset pingpongdelay men that's it. Electric Mistressen är original, jag tror andra produktionsåret och den har funnits i hemmet så länge jag minns (i Pappas lådor med andra ord), men den har aldrig fungerat. Jag hittade en teknisk mirakelman förra året som tog sig an projektet att återuppliva mistressen.


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Utan att veta vad och hur du tänker om låten så tycker jag väl att introt är lite väl långt men jag antar att "it's there for a reason".  Efter första lyssningen halvvägs in i låten var jag mest konfunderad men redan efter andra lyssningen var jag betydligt mindre konfunderad :lol:. Låten krävde nog alltså några lyssningar... Men jo, jag gillar låten.

Trots att du har en helt annan approach än din far hade så kan jag nog ändå höra "varifrån du kommer".

Nice to hear from you :)

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Håller med Space om att introt är lite för långt. Tycker även outrot kunde kortas ner något.
Fin mix/prod och sköna gitarrer. Gillar också låten!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
En god låtidé som skulle behöva komprimeras rent arrmässigt. Intro, mellanspel och outro är långa och lite händelselösa. Det är ju samma ackordföljd rakt igenom, vilket jag inte har problem med, men efter ett par 3 minuter har man hört det. Då kan det vara dags att börja runda av.

Stråkljudet har samma attack rakt igenom låten låter det som. Den attacken fungerar på vissa ställen, men är ofta för långsam. Det bidrar visserligen till en extra 90-talskänsla som påminner om stråkarna i någon smashing pumpkins låt tror jag.

Kompressorn blir lite för tydlig vid några baskaggeslag, den kändes lite för aggressiv i mina öron.

Sångmässigt helt ok. Finnsvengelskan får man leva med  :P

Men en bra låt får jag säga ändå.

Mina personliga tankar som är helt oviktiga egentligen :)
blargh


Utloggad tsmalmbe

Tack för kommentarerna. Jag tycker allas personliga tankar är viktiga :)

Ni har väl satt i ord allt det jag diskuterat med min "producent" tror jag. Som det alltid går, vann artistens "artistighet" och producentens rationalism förlorade. Men som sagt, skojigt att ni fäster er just vid de sakerna jag själv...ursäkta, min producent alltså har sagt åt mig.

Men, allt har väl en orsak och plats och resonemang som vi accepterar. Jag tänker därför absolut inte gå in och förklara/bortförklara nånting. Ni har trots det alla rätt! Låtarna kommer ju till så att det blir inspiration, implementation, arrangemang -  sedan paus, sedan lyrik och sedan slutmix. Redan vid inspiration kommer den övergripande stämningen att sättas och saker som "här ska det vara 30 sekunder gitarrsustain" blir viktiga. Sen kan det ta en hel del tid att fixa till det, men dessa detaljer blir liksom viktiga för den artistiska helheten. Sist och slutligen blir det sedan långt - långtråkigt - och alls inte radiovänligt. Som tur har man dagsjobb så man behöver inte fundera på det.

Men den här gången var det gitarrerna som var hjältar, därav långa tråkiga gitarrdelar. Det är bra att sounden var lyckade där ändå. Själv är jag nöjd med min process som ger just de resultat jag är ute efter. Enkla trygga ackordföljder, visst, så skulle det vara. Släpande stråkar som hela tiden är "lite försena" och därmed lite extra dramatiska kanske och alls inte pop - exakt korrekt. Inga tonartsbyte denna gång, inget i 5/4 taktart - så för min del var detta så "pop" som det kan bli. jag ska väl överraska er med lite tonartsbyte och syntetisatorer till nästa... Trumsounden börjar väl vara ganska standard tror jag - arbetsprocessen där är återigen ganska fungerande för mig - och då blir det ju ganska lika i slutändan.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag gillar allt intro och outro och allt emellan, fantastiska ljud och bra hanterat med instrumenten i outrot hör jag en spöksöst som jag undrar hur du fått till? Det får du gärna förklara i övrigt bara stjärnor från mig. Superbra låt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skön låt.

Introgitarren skulle kanske må bra av att växa i intensitet. Low gain i starten för att komma ikapp precis innan trummorna kommer in.
Ackorden i gitarren är rätt täta överlag vilket gör att flangern grötar till det något. Skulle nog kunna skära av en del bas och backa på flangern en del för att klara upp något.

Oavsett avsaknad av udda taktarter och konstiga ackordföljer upplever jag detta i nån slag progressiv anda ändå. Tjusigt.

Trumfillen runt 5 minuter blev lite out....

Versen är riktigt bra!

När du är helt solo med akken som i slutet kan man med fördel ta det litet lugnt i anslaget. Som att andas ut lite i slutet......

Härligt, och snyggt jobbat!

 :)

 


Utloggad tsmalmbe

Nu är det ju så att när man en gång bestämt hur mycket flanger det ska vara så är det inte så lätt att "ta bort lite"  :P

Det finns heller ingen "sync to tempo" här!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Jag gillar allt intro och outro och allt emellan, fantastiska ljud och bra hanterat med instrumenten i outrot hör jag en spöksöst som jag undrar hur du fått till? Det får du gärna förklara i övrigt bara stjärnor från mig. Superbra låt :D

Det är en 8-personers kör i 4 stämmor som ligger mixat i bakgrunden. En par i falsett och så vidare. För att inte det ska låta sem separata och enskilda personer så skärjag med enkelt lowpass och hipass bort massor under 200Hz och massor över 8kHz. Sen dränker jag det i reverb, bl.a min favorit Great British Spring som är perfekt blötläggare för sånt här.
« Senast ändrad: 27.11.2022, 19:59:44 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Kompressorn blir lite för tydlig vid några baskaggeslag, den kändes lite för aggressiv i mina öron.


Det här har nu stört mig nu så oerhört att jag fixade detta.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jag lyssnade för nån vecka sedan tror jag och att det skulle gå att särskilja/urskilja och komma ihåg några bastrumme kickar nej du Fidden det finns inte på kartan ens.
« Senast ändrad: 01.12.2022, 01:37:28 by Burnin_Sven »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Återfallslyssnade på denna och den inspirerar klart till mer stordåd :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Skön låt och mycket som händer!  Riktigt bra. :)

Håller med tidigare talare om att första delen i introt kanske är ngt långt, men riktigt skönt när du separerar gitarerna halvvägs in och övergången sedan.
Går det att mixtra med attacken på stråkarna ngt så det inte blir samma långsamma attack på alla noter?
Känns som att stråkarna ligger lite "utanför" mixen. Kanske lite mer delay eller reverb bakar in dem lite mer (om det är det du vill såklart)?

Gillar skarpt delayet på mörkare sången i första versen och saknar den lite när du går upp en oktav, men jag förstår tanken.
Kanske kunde låta det komma tillbaks fast lite lägre mixat någon gång senare under låten?

Kul med pausen vid 5 minuter.
Riktigt snyggt ackesound när det går igång igen och behöver inte alls stöttas upp av flangern som (i min smak) tar alldeles för mycket plats där.
Skulle nog sparat på den till sången kör igång och då på samma låga volym som den nu är där med sången.

Japp, där kom visst gitarren i ensamt majestät på slutet, snyggt.
Gillar!   :wub:
Me, Myself & I