Kontrollrummet

Rullbandspelare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Plockade fram min gamla rullbandspelare Sony TC-645 som inte använts sen 80-talet och började föra över gamla inspelningar vi gjorde på den tiden. Gick bra men efter 4 band slutade plötsligt ena kanalen fungera, den var knäpptyst. Kollade på de fyra ledningar som sitter i avspelningshuvudet men det verkade inget trasigt eller glapp där. Vad gör man? Lägga ut åtskilliga 1000-lappar för 4-spårs bandspelare på tradera känns inte lockande för att kunna föra över de tre återstående banden.


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Har en kompis som jobbar med att för över videofilmer, kassettband och allt möjligt till digitalt format. Jag vet inte om han fixar 4-kanals rullband, men han verkar ha det mesta (han har t ex fört över gamla inspelningar från ståltråd(!) åt Ålands radio). Det är värt att fråga. Ska jag?
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Har en kompis som jobbar med att för över videofilmer, kassettband och allt möjligt till digitalt format. Jag vet inte om han fixar 4-kanals rullband, men han verkar ha det mesta (han har t ex fört över gamla inspelningar från ståltråd(!) åt Ålands radio). Det är värt att fråga. Ska jag?
Jag ska kolla i min närhet först om någon har kvar sin gamla bandspelare man kunde låna/hyra. Det är inte 4-kanals utan vanlig två-kanal det gäller. Dom kallades 4-spår då 4 spår samsas om bandbredden, då man vänder på rullbandet och kör åt andra hållet. Men ditt förslag är intressant så jag hör av mig om jag inte löser det på närmare håll.  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har en kompis som jobbar med att för över videofilmer, kassettband och allt möjligt till digitalt format. Jag vet inte om han fixar 4-kanals rullband, men han verkar ha det mesta (han har t ex fört över gamla inspelningar från ståltråd(!) åt Ålands radio). Det är värt att fråga. Ska jag?
Jag ska kolla i min närhet först om någon har kvar sin gamla bandspelare man kunde låna/hyra. Det är inte 4-kanals utan vanlig två-kanal det gäller. Dom kallades 4-spår då 4 spår samsas om bandbredden, då man vänder på rullbandet och kör åt andra hållet. Men ditt förslag är intressant så jag hör av mig om jag inte löser det på närmare håll.  :)
Jag har ju använt Tandbergs väldigt mycket och det är helt klart 2-spårs men det du berättar om låter mer än främmande om man vänder på tapen så blir det 4-spårs??? för mig låter det som att tidigare inspelning blir raderad alternativt baklänges ? Förklara gärna närmare! ! Mvh Eddi
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Har en kompis som jobbar med att för över videofilmer, kassettband och allt möjligt till digitalt format. Jag vet inte om han fixar 4-kanals rullband, men han verkar ha det mesta (han har t ex fört över gamla inspelningar från ståltråd(!) åt Ålands radio). Det är värt att fråga. Ska jag?
Jag ska kolla i min närhet först om någon har kvar sin gamla bandspelare man kunde låna/hyra. Det är inte 4-kanals utan vanlig två-kanal det gäller. Dom kallades 4-spår då 4 spår samsas om bandbredden, då man vänder på rullbandet och kör åt andra hållet. Men ditt förslag är intressant så jag hör av mig om jag inte löser det på närmare håll.  :)
Jag har ju använt Tandbergs väldigt mycket och det är helt klart 2-spårs men det du berättar om låter mer än främmande om man vänder på tapen så blir det 4-spårs??? för mig låter det som att tidigare inspelning blir raderad alternativt baklänges ? Förklara gärna närmare! ! Mvh Eddi
Alla hemmabandspelare var 4-spårs, även Tandberg. Bandet hade plats för 4 spår. Spår 1 och 2 använde du då du kör bandet åt ena hållet, dvs halva bandbredden och därmed 2 kanaler. När du vänder på bandet och kör det åt andra hållet hamnar spår 3 och 4 i den position mot tonhuvudet som spår 1 och 2 hade tidigare och du får två kanaler här också. Man skiljer på 4-spårs och 2-spårs, då 2-spårs använder hela bandets bredd för 2 kanaler och är studiobandspelare/masterbandspelare. När vi gjorde tecknad film hade vi ljudstudio där musik och allt ljud spelades in. Då använde vi 2-spårs bandspelare när vi mixade ner från 16-kanalaren eller när vi spelade in tal och effektljud. På 2-spårs bandspelare vänder man alltså inte banden, då hela bandbredden redan utnyttjats.

Jag var otydlig tidigare, jag skrev ordet "då" i betydelsen "eftersom" - "Dom kallades 4-spår då 4 spår samsas om bandbredden, eftersom man vänder på rullbandet och kör åt andra hållet."  :)


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
på Tradera verkar det som att gamla bandare dyker upp ibland
« Senast ändrad: 15.11.2022, 08:38:25 by Burnin_Sven »


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
på Tradera verkar det som att gamla bandare dyker upp ibland
Jo, jag har sett det. Men för priser under tusenlappen verkar det bara finnas defekta exemplar.

Jag kollade med Etervåg på Skånegatan som köper, säljer och lagar gamla bandare bland annat. Dom kunde ta en koll om det var nåt enkelt fel som var värt åtgärda.
 


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jag har lagt bud på en tandbergare där och leder med mina 60 kronor som högsta bud i dagsläget. Har också gamla band där min morfar spelar på radion på musik under arbetet. Den säljs som repobjekt men säljaren har tydligen fått ett tips om att spolarna måste vara på för att den ska kunna rulla. Tänker att får jag den för några hundra kanske man kan få den lagad billigt om jag själv inte klarar det.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag har lagt bud på en tandbergare där och leder med mina 60 kronor som högsta bud i dagsläget. Har också gamla band där min morfar spelar på radion på musik under arbetet. Den säljs som repobjekt men säljaren har tydligen fått ett tips om att spolarna måste vara på för att den ska kunna rulla. Tänker att får jag den för några hundra kanske man kan få den lagad billigt om jag själv inte klarar det.
Ja, jag såg den när den just lagts ut, 50 kr var budet.  Tänkte att jag skulle lägga bud på den men när jag såg att den behövde lagas blev det inte aktuellt. Såg sen att du budat på den. Hade själv den modellen på 60-talet, Tandberg 64, men slängdes nån gång på 80-talet - tyvärr ska jag säga, för den var inget fel på. Hade sen dess två olika Sony efter varann. Men det var den bästa och exklusivaste Tandbergaren på sin tid. Hoppas du får igång den om du får den. Du får berätta hur det går! :)


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Mitt maxbud på 500 räcker inte dessvärre som det ser ut så då får den gå till nån annan. Lycka till hoppas det löser sig för dig.