Har en kompis som jobbar med att för över videofilmer, kassettband och allt möjligt till digitalt format. Jag vet inte om han fixar 4-kanals rullband, men han verkar ha det mesta (han har t ex fört över gamla inspelningar från ståltråd(!) åt Ålands radio). Det är värt att fråga. Ska jag?
Jag ska kolla i min närhet först om någon har kvar sin gamla bandspelare man kunde låna/hyra. Det är inte 4-kanals utan vanlig två-kanal det gäller. Dom kallades 4-spår då 4 spår samsas om bandbredden, då man vänder på rullbandet och kör åt andra hållet. Men ditt förslag är intressant så jag hör av mig om jag inte löser det på närmare håll. 
Jag har ju använt Tandbergs väldigt mycket och det är helt klart 2-spårs men det du berättar om låter mer än främmande om man vänder på tapen så blir det 4-spårs??? för mig låter det som att tidigare inspelning blir raderad alternativt baklänges ? Förklara gärna närmare! ! Mvh Eddi
Alla hemmabandspelare var 4-spårs, även Tandberg. Bandet hade plats för 4 spår. Spår 1 och 2 använde du då du kör bandet åt ena hållet, dvs halva bandbredden och därmed 2 kanaler. När du vänder på bandet och kör det åt andra hållet hamnar spår 3 och 4 i den position mot tonhuvudet som spår 1 och 2 hade tidigare och du får två kanaler här också. Man skiljer på 4-spårs och 2-spårs, då 2-spårs använder hela bandets bredd för 2 kanaler och är studiobandspelare/masterbandspelare. När vi gjorde tecknad film hade vi ljudstudio där musik och allt ljud spelades in. Då använde vi 2-spårs bandspelare när vi mixade ner från 16-kanalaren eller när vi spelade in tal och effektljud. På 2-spårs bandspelare vänder man alltså inte banden, då hela bandbredden redan utnyttjats.
Jag var otydlig tidigare, jag skrev ordet "då" i betydelsen "eftersom" - "Dom kallades 4-spår då 4 spår samsas om bandbredden, eftersom man vänder på rullbandet och kör åt andra hållet."