Kontrollrummet

Asti - Vincent med eller utan trummor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vilket funkar bäst? Versionen med "trummor" eller den utan?

/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Fin låt! Klurig frågeställning.
Jag tycker trummorna tillför en del, men stör mig lite på virveln. Den känns alldeles för aggressiv i sammanhanget.
Jag hade börjat låten utan trummorna, som istället hade fått komma in omkring basens intåg. Basen hade även kunnat leva upp lite en bit in. För att få arret att successivt växa.
Vispar hade kanske passat in förresten?
blargh


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin låt! Klurig frågeställning.
Jag tycker trummorna tillför en del, men stör mig lite på virveln. Den känns alldeles för aggressiv i sammanhanget.
Jag hade börjat låten utan trummorna, som istället hade fått komma in omkring basens intåg. Basen hade även kunnat leva upp lite en bit in. För att få arret att successivt växa.
Vispar hade kanske passat in förresten?
Håller med om att virveln är aningen "störig"!
Ja, kanske man skulle vänta med trummorna tills basen kommer in.... :unsure:
Vill inte att basen ska bli så mycket livligare, utan vill gärna behålla ett stillsamt arr.
Tror också att vispar vore det bästa, men har tyvärr inga bra sådana att tillgå. Synd.  :)
Tack för dina tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sicken underbar låt den för mig till 1968 då man just uppfunnit eko. Den här braiga låten kan säkert göras på 1000 olika sätt, din nakna variant är bra den med trummor är bra inget som stör sen kan man ju tänka sig en variant uten reverb på sången och en hel orkester som skulle bli lysande. Din sång och historia är ju det man tar med sig i alla lägen ändå.  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Älskade Don McLeans platta American Pie med denna och titelspåret som topplåtarna. Toppklass även i din version och föredrar den utan trummor.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sicken underbar låt den för mig till 1968 då man just uppfunnit eko. Den här braiga låten kan säkert göras på 1000 olika sätt, din nakna variant är bra den med trummor är bra inget som stör sen kan man ju tänka sig en variant uten reverb på sången och en hel orkester som skulle bli lysande. Din sång och historia är ju det man tar med sig i alla lägen ändå.  :D
Jag tolkar det som att du inte tycker att den ena varianten är bättre än den andra.  :)
Kanske för mycket reverb på sången ja..... :unsure:
Jo, det är en fin låt som säkert kan tolkas på ett otal sätt. Även i ett större arr.
Roligt att du verkar gilla sången! :)
Tack för dina funderingar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Älskade Don McLeans platta American Pie med denna och titelspåret som topplåtarna. Toppklass även i din version och föredrar den utan trummor.
Det här är en låt som jag burit med mig och spelat genom livet, precis som Don't think twice, Your song, You've gotta friend m.fl.
Kul att du gillar min version! Personligen lutar jag nog också åt versionen utan "trummor".
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Väldigt sköna versioner båda två!
Håller med tidigare talare om en första vers utan trummor och sedan hade jag valt att lägga in dem redan på 0:45 ca istället för att vänta in nästa vers helt.

Håller även med om virveltrumman och hade nog valt ett jazz-set rakt över och med vispar för att få samma softa känsla i rytmesaktionen som resten av instrumenten.

Njutbart är det oavsett.  :)
Me, Myself & I


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Väldigt sköna versioner båda två!
Håller med tidigare talare om en första vers utan trummor och sedan hade jag valt att lägga in dem redan på 0:45 ca istället för att vänta in nästa vers helt.

Håller även med om virveltrumman och hade nog valt ett jazz-set rakt över och med vispar för att få samma softa känsla i rytmesaktionen som resten av instrumenten.

Njutbart är det oavsett.  :)
Håller med dig helt om jazztrumset med vispar, men har tyvärr inte tillgång till ett bra sådant! Det var annars tanken.  :)
Föredrar nog själv versionen utan trummor. Stort tack för tankar och tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten