Kontrollrummet

equality - Inte Höst Än

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nej, det är inte höst än och det är väl helgalet att slänga fram en sådan titel under årets vackraste tid. När jag lyssnade igen efter många år på Bob Dylans mörka Not Dark Yet från den utmärkta plattan Time Out Of Mind från 1997, kunde jag inte släppa tanken på att försöka mig på en tolkning/översättning på svenska. Vatten över huvudet så klart men det blev så småningom en inspelning. Målsättningen var förstås att behålla andemeningen i låten, som jag tycker är ovanligt tydlig för att vara Dylan. Nåväl, "dark" blev "höst" osv.

Skuggorna faller, hela dagen har gått
Och i nattens vaka tiden rinner bort
Känns som min själ har frusit till is
Ärrad och sargad och på en dåres vis
kan jag inte längre skilja fiende från vän
Det drar mot höst nu men inte riktigt än

Dränerad på känslor punkterad av sorg
Runt allt som var sårbart restes en borg
Hon skickade mig ett brev
Hon skrev så snällt och rart
Att hon skrev vad hon tyckte det stod helt klart
Jag vet inte längre varför jag gör mig besvär
Det drar mot höst nu och snart är den här

Jag har vandrat i välgång i välsmord miljö
Men jag följde bäcken och kom fram till en sjö
Jag lämnade stranden för en öde ö
Den vackraste blomma ska även vissna till hö
Orimlig är bördan som jag stapplande bär
Det drar mot höst nu och snart är den här

Att dö där jag föddes, är inget jag vill
Det ser ut som jag ändrats men jag förblir ändå still
Varenda nerv i kroppen är så naken och öm
Det jag ville bort ifrån har jag redan glömt
Hör inte ens vart bönen bär
Det drar mot höst nu och snart är den här


« Senast ändrad: 17.05.2022, 03:47:54 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Oj vad snyggt! Kunde tro Daniel Lanois låg bakom produktionen!  :wub:
Jättefin text dessutom. Läckra gitarrer, vad är det för pluggar?
Mycket fint det här!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag tänkte också på Daniel Lanois och Wrecking Ball med Emmy Lou Harris som han har producerat. Gillar det mesta men tycker att tamburinen stör lite och kanske kan tas bort. Jag blir också nyfiken på hur det hade låtit helt utan trummor. Inte säkert att det blir bra men jag är ändå nyfiken  :lol:
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj vad snyggt! Kunde tro Daniel Lanois låg bakom produktionen!  :wub:
Jättefin text dessutom. Läckra gitarrer, vad är det för pluggar?
Mycket fint det här!
/Asti

Tack Asti! Lanois producerade ju Time out of mind och fick mycket beröm. Jag försökte härma hans produktion men fick inte inte till det råa, nästan Lo-Fi-soundet där inget instrument tar över.. Blev lite "för vackert". Gitarrerna är min Strata och Guitar Rig 6 med preset Comp Twang Crunchy.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tänkte också på Daniel Lanois och Wrecking Ball med Emmy Lou Harris som han har producerat. Gillar det mesta men tycker att tamburinen stör lite och kanske kan tas bort. Jag blir också nyfiken på hur det hade låtit helt utan trummor. Inte säkert att det blir bra men jag är ändå nyfiken  :lol:

Tack Martin! Bra synpunkter! Får lyssna in mig på Wrecking Ball. Lanois gillas skarpt, se även svaret till Asti. Lade upp en ny version där tamburinen borta och några onödiga trumslag på slutet togs bort. Länkar även till en version utan trummor och baske mig om inte det passar bäst!? https://app.box.com/s/ap2dj86deqzs1bzq9dmfh4sfqxab62mk
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag tänkte också på Daniel Lanois och Wrecking Ball med Emmy Lou Harris som han har producerat. Gillar det mesta men tycker att tamburinen stör lite och kanske kan tas bort. Jag blir också nyfiken på hur det hade låtit helt utan trummor. Inte säkert att det blir bra men jag är ändå nyfiken  :lol:

Tack Martin! Bra synpunkter! Får lyssna in mig på Wrecking Ball. Lanois gillas skarpt, se även svaret till Asti. Lade upp en ny version där tamburinen borta och några onödiga trumslag på slutet togs bort. Länkar även till en version utan trummor och baske mig om inte det passar bäst!? https://app.box.com/s/ap2dj86deqzs1bzq9dmfh4sfqxab62mk

Gillar både versionen utan trummor och den med trummor. Kanske med lite övervikt för trumversionen nu när den är ändrad och tamburinen är borta.  ;)
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ok, vi kör på det. Tack för återlyssning och kommentar. 🙏👍
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Bob Dylan har nog aldrig varit min kopp te men fan va fint detta är.
Jag har aldrig riktigt satt mig in i vad allt Daniel Lanois har gjort, har en en platta... (tre egentligen, Omni Series - Steel / Purple Vista / Santiago)  ...och nog hör jag släktskapet.

Trummor eller inte :unsure:. Både och, bägge har sina sidor. En version där trummisen kommer med först mot slutet, t ex samtidigt med munspelet, hade jag kanske gillat :D

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Dylans storhetstid i mitten av sextiotalet med tre, fyra plattor under loppet av ett och halvt år som gjorda i ett enda långt amfetaminrus gick ju bara inte att överträffa. Sedan har han blixtrat till, någon gång per decennium tror jag utan att haft järnkoll. Har man tid och tålamod hittas några verkliga guldkorn ibland gruset. Ungefär som att sega sig igenom Paul McCartneys enorma produktion.
Nåväl, vad kul att detta funkar i dina öron! När trummor kommer in på slutet kan en låt verkligen lyfta. Bara det att jag kört detta på så många låtar att det kortet känns förbrukat.
Hjärtligt tack för lyssning och kommentar! 🙏
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En Dylan jag aldrig hört förr så jag kollade upp på YT pch måste säga att du verkligen har hittat den musikaliska cover-kvaliten snyggt med sliden där. Att sjunga som Bob är ju omöjligt så jag är glad att du inte försökte men bra sjunget och intressant tolkning på översättningen. Snyggt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
En Dylan jag aldrig hört förr så jag kollade upp på YT pch måste säga att du verkligen har hittat den musikaliska cover-kvaliten snyggt med sliden där. Att sjunga som Bob är ju omöjligt så jag är glad att du inte försökte men bra sjunget och intressant tolkning på översättningen. Snyggt :D

Tack Eddi! Ja Dylans sångröst är ärligt talat ganska obehaglig. Synd att den står i vägen för kvaliteten av låtarna. Tycker det har blivit svårt att få till rena toner numera och fick ta hjälp av Melodyne. Tolkningen av texten leder ju lätt ut på djupt vatten men ”intressant” tar jag som en komplimang. Jag tycker själv det just intressant att försöka och är glad att det handlar om låttexter och inte en hel bok. 😳 Måste vara bland det mest underskattade man kan syssla med.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Så otroligt vackert och meningsfull text :wub: Du sjunger så innerligt så det går in i hjärtat :wub: Du ska sjunga själv, det blir allra bäst så :P


Tack för musiken  :rolleyes: :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
TACK Marre för väldigt värmande ord!  :wub:
Glad Midsommar! ⛱🌻☀️🦋🌷🍷
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves