Kontrollrummet

Spåntråd festival #73

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det är så dags för nästa KR-festival som blir den 73:e i ordningen. Kan vi hoppas på fler bidrag denna gång, månntro? Kanske vi behöver längre tid för att få ihop nåt alster att skicka in? Själv sitter jag ofta på min kammare och då och då kommer idéer till något jag trudeluttar vidare på och färdigställer. Är det inte nåt speciellt tema i pågående KR-festival just då så passar det att skicka in. Hur gör ni andra, är det bättre med tema som triggar en att skapa något? 


Utloggad carl cadello

Jag har helt tappat bort mig i jobb de senaste åren. Skulle vara kul att få till en låt.
Vad sägs om SYNTPOP? Har det varit någon gång?


Utloggad tsmalmbe

Jag kan inte göra annat än långa progressiva funderingar, så på det kan jag vara med :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Blockflöjtsfestival  :wacko:
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Nikolaus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Jag har helt tappat bort mig i jobb de senaste åren. Skulle vara kul att få till en låt.
Vad sägs om SYNTPOP? Har det varit någon gång?

SYNTHPOP tycker jag låter kul. Det har jag aldrig provat.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Inte för att jag har en aning om vad synthpop är men det låter kul. Kan nån lägga upp några referenser på bra synthpop kanske?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag har heller ingen aning om vad synthpop är. Är det en genre eller betyder det att musiken spelas endast på synth, kanske även utan sång och analoga trumljud?  Själv använder jag aldrig synthljud, det brukar bli samplade analoga instrument jag kör med när jag använder klaviatur.

Förslaget blockflöjt...hm tror inte jag har kvar nån blockflöjt. Däremot har jag en dragflöjt, väldigt kul instrument eller snarare rolig effekt!

På tal om ovanliga instrument är ju Daxophonen ett fantastiskt ljudkul instrument som kan låta som precis vad som helst i stort sett, från stråkorkester till djungeldjur, dinousaurier och atmosfärsljud på järnvägsstationen. Hans Riechel är visst skaparen.




Nu är det väl inte så lätt att fixa ett sådant instrument utan det var nog mer som en parentes!





Utloggad carl cadello

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Syntpop

Jag tänker väl på glad musik gjord på synth som blippar och bloppar  :rolleyes:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Howard Jones var väl den första som jag kommer ihåg på 80-talet



The Human league



Depeche Mode räknas som synthband men i den här är ju guran viktig

« Senast ändrad: 12.04.2022, 01:32:03 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Vi får nog skippa daxophonen o blockflöjten som inte var ett helt seriöst förslag :D
Kör på syntpop  :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Svårt definiera vad synthpop är egentligen. "Glad musik gjord på synth som blippar och bloppar", då tänker jag på musik i gamla dataspel på Commodore 64 eller låten Popcorn. Men exemplet med Howars Jones "Things can only get better" kopplar jag inte till synthmusik utan vanlig popmusik. Numera används väl synthar i nästan all musik men räknas knappast som synthpop?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker Eddis exempel är spot on.
Wiki håller med. Och jag.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Syntpop

80-talssynthpop om man vill smalna av ytterligare?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Så frågan inställer sig ska man börja yxa på en synthpop-låt eller hur blir det Jan?

Hittade en YT som innehåller 100 snuttar med syntpophits från 80- talet om jag nu lyckas få in filmen här:





Nä funkade inte men ovan finns en länk som borde ta er dit under filmen räknas alla artister upp-
« Senast ändrad: 22.04.2022, 03:23:12 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad carl cadello

80-tals synthpoplåt utförd med max tre, fyra synthljud (exempelvis bas, melodi och stråkar) plus en trummaskin?
Allt ska vara så 80-tal som det bara går.

Ps. Jag tycker mig hört att min vuxna barn gillar the weekend, som jag tycker låter jäkligt mycket 80-tal. ds.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Har själv aldrig lyssnat aktivt eller reflekterat över synthpop men här lutar det åt att vi kör på det. Frågan är hur snäva reglerna ska vara - fyra synthljud plus trummaskin, eller fritt antal synthljud, ska vi tillåta gitarrer och sång eller måste det låta 80-tal. Själv tror jag det kan bli fler bidrag med med större valfrihet, men det kanske inte är så? Sen har vi tiden vi ska få på oss, ett par månader är väl okej.


Utloggad carl cadello


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fritt inom 80-talssyntpop räcker väl som begränsning?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag röstar för max fyra veckor.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se