Kontrollrummet

equality - Zory

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul att göra musik igen trots risigt högeröra får lita på vänstern som vanligt  :P men knepigt med mixning.
2021-12-08: Ändrade lite efter synpunkter här på forumet.  :)
« Senast ändrad: 08.12.2021, 11:39:20 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En trevlig liten zynthlåt med bra flöde på pianot :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Stort tack Eddi för lyssning och comments (utan anglicismer  :) )!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fina harmonier och bra driv!
Kanske skulle ett akustiskt piano gett lite mer "kropp" åt melodin och möjligen kunna ge lite mer efterklang.....?
Aningens tendens till "snubbel" runt 1:20 - 1:25. Inget allvarligt, men kan kanske ge bättre flyt om du korrigerar.
Du är ju duktig på piano, så jag förstår att du testar sånt här! Saknar ibland ditt fina gitarrlir, men allt har sin tid!  :rolleyes:
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Härligt flöde och skönt sound i ”refrängen”.

En detalj: låter lite naiv att landa på grundackordet. Kanske mollparallellen eller nåt 11-ackord istället.

Trevligt!!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tacksam för din fina recension Peter! Nyss hemkommen från öronoperation (lagning av hörselbensavbrott på höger sida). Blir därför knepigt att mixa om den. Ja flygeln kanske låter väl processad, ville få till mycket ”filt” i ljudet. Gärna ett mindre ”sågigt” synthljud också  för den delen. ”Få se vad far har i ränselen” som Raskens sa. Lite rackligt där du beskriver. Ville ha brutna ackord där men det blev säkert ett för mycket. Tack igen för bra påpekanden!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Härligt flöde och skönt sound i ”refrängen”.

En detalj: låter lite naiv att landa på grundackordet. Kanske mollparallellen eller nåt 11-ackord istället.

Trevligt!!

Men tack Wernis! Håller med om det naiva och vill gärna komma ifrån det. Kanske ett färgat ackord om det inte bryter av för mycket då de innan är ganska raka. Mollparallellen kan va nåt! Kul att du tycker det funkar i övrigt och att få ta del av ditt kunnande!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bytte piano- och synthljud. Ändrade  slutackord.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bytte piano- och synthljud. Ändrade  slutackord.
Jag gillar det här mer - att pianot får större och längre klang. Sedan är det ju en smaksak om man tycker synth-och pianoljud
passar ihop.... Snyggt!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bytte piano- och synthljud. Ändrade  slutackord.
Jag gillar det här mer - att pianot får större och längre klang. Sedan är det ju en smaksak om man tycker synth-och pianoljud
passar ihop.... Snyggt!

Piano passar till allt Asti!  :D. Tack för att du ville lyssna igen!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bytte piano- och synthljud. Ändrade  slutackord.

Undrar om vi pratar om samma ackord. Det jag menar hörs t.ex. vid 0,24 sekunder. Där du landar på grundackordet.



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bytte piano- och synthljud. Ändrade  slutackord.

Undrar om vi pratar om samma ackord. Det jag menar hörs t.ex. vid 0,24 sekunder. Där du landar på grundackordet.

  :lol: OK! Trodde du menade sista ackordet i låten som jag nu vrängde till lite.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jättesnyggt :wub: Men håller med Wernis om att ändra grundackordet, men jag kanske har missat något här? Från Wernis: "En detalj: låter lite naiv att landa på grundackordet. Kanske mollparallellen eller nåt 11-ackord istället."

Toksnyggt annars :D

Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack igen Marre!  :wub:
Tror det är synthackordet ni menar. Blir för mig lite ologiskt att landa på ett elvaackord om de föregående varit helt ofärgade?  :unsure: Vet inte, ni hör säkert nåt jag inte hör men borde höra. 🤔🎅
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lägger upp ett klipp för att visa vad jag menar  :lol:

Först slutar jag på det ”naiva” ackordet, sen gör jag ett alternativt slut. Ber om ursäkt på förhand för sloppy plankning av din låt. Slutar på nåt slags 11-ackord. Fm7/Eb skulle man kunna säga också.

« Senast ändrad: 22.12.2021, 21:07:41 by Wernborg »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Wow! Jag fattar hur du menar. 🌹🙏 I mina öron låter det som ett susackord  :lol: men jag skulle inte lita fullt ut på dem. Jag skall testa ditt förslag.  Tack Wernis för den illustrativa förklaringen, mycket hjälpsamt.  :wub:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wow! Jag fattar hur du menar. 🌹🙏 I mina öron låter det som ett susackord  :lol: men jag skulle inte lita fullt ut på dem. Jag skall testa ditt förslag.  Tack Wernis för den illustrativa förklaringen, mycket hjälpsamt.  :wub:
Jo 4:an är också med så sus om man vill  :wub:


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har lyssnat igen och skam till sägandes så kunde jag inte dra mig till minnes varken annan synt eller piano eller sus4 ackord, tycker fortfarande att det låter bra :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se