Kontrollrummet

Henric Svensson - Mitt hjärtas bästa vän

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

LÅTNAMN: Mitt hjärtas bästa vän
ARTIST/GRUPP: Henric Svensson
KOMPOSITÖR: Henric Svensson
PRODUCENT: Henric Svensson
INSPELNINGSÅR: 2021

Hej på Er alla studiorävar!

Här kan Ni lyssna på senaste låten, en ballad med Svensk text - Mitt hjärtas bästa vän.



Kort om inspelningen:

Började med att sätta ihop trummor (EZ Drummer Singer and Songwriter) och ackustiska gitarrer ( 4 spår totalt som jag panorerat lite olika på vers respektive refräng ) för att sedan spela in lite keyboard piano och någon pad från min Yamaha Motif. Efter det spelade jag in elbasen (Yamaha TRB 5 P II genom min Kemper).

Sen var det dags för elgitarrer, en chrunch gitarr med tremolo ( med min Gibson SG Standard ), en clean kompgitarr med lite chorus och delay ( med min Fender Stratocaster ) och sen lite lapsteel på det!

Sen la jag en hel del tid på att få till dynamiken på kompet med hjälp av volymautomation och panorering.

När kompet var klart skrev jag texten ( som ni hittar längst ner i tråden) samtidigt som jag började funderar på sångmelodi.

Sen exporterade jag ut kompet och startade ett nytt projekt och började spela in sång och körer.

Sen mixade jag sång, volymautomatiserade och lyssnade, volymautomatiserade och lyssnade, volymautomatiserade och lyssnade,

sen höll det på så i ett bra tag - sen plötsligt när jag var nöjd spelade jag in solo-gitarren med min Gibson SG Standard.

Sen lyssnade jag och pillade med solo-gitarrljudet, volymautomatiserade, lyssnade pillade med solo-gitarrljudet osv....

Sen mastrade jag projektet i Ozone 8 pillade ännu mer med volymautomation avseende dynamik för att försöka få lite mer skillnad mellan vers och refräng.

För att inte glömma detta evinnerliga loudnesmätandet...puh!

Allt detta har tagit i stort sett all tillgänglig ledig tid i ca fyra veckor!


Mitt hjärtas bästa vän Text & Musik Henric Svensson 202110

 

Vers 1

 

Ut och in, upp och ner,

Svart och vitt, är allt Vi ser,

 

På svåra frågor, finns inga svar,

I stormens öga, finns glöden kvar.

 

Refräng

 

Det fanns ett land, det fanns en tid,

På en strand, där Vi gick hand i hand.

Jag vill dit igen,

för Du är, mitt hjärtas bästa vän.

 

Vers 2

 

Fram och bak, hit och dit,

Varmt och skönt, är allt Du ger,

 

På svåra frågor, finns inga svar,

I stormens öga, finns glöden kvar.

 

 

 

 Refräng

 

Det fanns ett land, det fanns en tid,

På en strand, där Vi gick hand i hand.

Jag vill dit igen,

för Du är, mitt hjärtas bästa vän.

 

Solo

 

Jag vill dit igen x 2

 

 

För du är, mitt hjärtas bästa vän,

På en strand, där Vi gick hand i hand.

 

Jag vill dit igen,

För du är, mitt hjärtas bästa vän.

På en strand där Vi gick hand i hand,

För du är, mitt hjärtas bästa vän,

Jag vill dit igen,

För du är, mitt hjärtas bästa vän.

 

 

 

« Senast ändrad: 28.10.2021, 17:12:55 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Utförlig genomgång av tillblivelseprocessen, en bra mall för oss andra :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

Utförlig genomgång av tillblivelseprocessen, en bra mall för oss andra :D

  :wub:

-Haha, ja det är ju ett ämne som är intressant….

Det är så här det brukar gå till för min del…brukar fundera lite i början vilket typ av stuk…vilken tonart…sen är det olika vilket instrument jag börjar med…men alltid ett grundkomp och en klar låtstruktur…sen text och sånginspelning….sen brukar jag alltid spela in glittret till sist, solon och fills mellan sångfraser. Mixningen börjar någonstans där grundkompet är inspelat, brukar försöka att få kompet att låta som jag vill innan jag börjar spela in sång och körer och sen mixa in sången i kompet. När jag är nöjd med mixningen återstår masteringen som alltid blir till sist! Väldigt ofta får man gå in och peta lite i mixen och sen in i masteringsvärlden igen - alltihopa är en process som måste ha sin gång!

Sen när jag är klar med låtarna brukar jag lägga dom åt sidan på min soundcloud sida för att sedan ta fram dom igen och sätta ihop en skiva och då brukar jag få justera lite på masteringen igen för att få materialet att passa ihop med varandra!

Hur gör Ni?
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!