Kontrollrummet

Producentens upphovsrätt...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Det du är ute efter är en rimligare ersättning för producenten vilket kanske inte är fel
Men det går inte att blanda in upphovsrätten här.
Tex: en författare skriver en bok på A4 papper med en ovässad blyertspenna, han är dessutom dyslektiker. Historien han skriver  är "Hit". Han måste dock få hjälp med stavning, tryck, distrubution mm. Är någon ytterliga då berättigad till upphovsrätt? knappast! Det enda unika i en låt är faktiskt text och melodi.    

Så tänker jag med. Folk verkar glömma att producenten faktiskt tar betalt för sitt arbete i fasta pengar, ska han dessutom stå med som upphovsman så ska nog den fasta kostnaden försvinna helt först. Jag ser det snarare som så att om artisten får en hit med en låt inspelad i en studio, så får studion reklam indirekt också. Vilket antagligen leder till mer jobb för producenten och denna kan sedan höja sina timkostnader.

Visst finns det producenter som arrangerar om hela låtar och gör om låtarna totalt, dessa borde få en plats som upphovsman det kan jag hålla med om. Men dessa fall är ganska ovanliga, i alla fall av mina erfarenheter. Att ändra ett ackord eller trumkomp är i min värld inget man ska få något extra för...

Ska t.ex körtjejen eller körkillen som man tar in utifrån stå med som upphovsmän? Tror inte det va... Även om dom nu lyfter min refräng till nya höjder...


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Det du är ute efter är en rimligare ersättning för producenten vilket kanske inte är fel
Men det går inte att blanda in upphovsrätten här.
Tex: en författare skriver en bok på A4 papper med en ovässad blyertspenna, han är dessutom dyslektiker. Historien han skriver  är "Hit". Han måste dock få hjälp med stavning, tryck, distrubution mm. Är någon ytterliga då berättigad till upphovsrätt? knappast! Det enda unika i en låt är faktiskt text och melodi.     


Ska t.ex körtjejen eller körkillen som man tar in utifrån stå med som upphovsmän? Tror inte det va... Även om dom nu lyfter min refräng till nya höjder...


Ah men körkillen HAR ju upphovsrätt till den tekniska inspelningen om skivan ges ut via a ett skivbolag. Tillbaka till min point igen. Betalda musiker, arrangörer och sångare har alla upphovsrätt till den tekniska inspelningen men inte producenten.... Hmmmmm :mellow:

Hägge



freddy

  • Gäst
Jaja, oavsett vad alla tycker så kommer jag iallafall alltid inse att en producent har en av dom viktigaste rollerna för modern musik idag... utan producenter hade radio inte vart alls lika rolig att lyssna på idag!
Om man nu gillar kommerciell musik vill säga.

FÖRÄDLING kallar jag det... du bearbetning.. det är en tolkningsfråga ;)

Det du nämner är faktiskt ett av dom stora grundfelen med dagens kommersiella musik. Producenten måste lyfta materialet så pass mycket för grundprodukten är inte tillräckligt bra helt enkelt. Sångare som är söta lyfts fram snarare än dom som kan sjunga. Då faller det sig naturligt att producenten får slita mer för att fixa ett dugligt resultat. Jag anser nog som Claes att det handlar om bearbetning för att passa en kommersiell mall som är helt fuckad. Du som är producent kan väl försöka ändra denna ytlighet som existerar i musikindustrin? Leta efter talang istället för någon menlös bimbo så ska du se att du får ett enklare jobb som producent. :D
« Senast ändrad: 20.03.2008, 13:56:20 by freddy »


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
hmm.....nu har jag inte läst hela tråden, men jag är lite nyfiken på vad folk tycker om man vänder på pankakan....


jag gör en beat, som någon sedan skriver text/melodi till....är jag upphovsman då? helt själv? eller 50/50? eller? det är ju trots allt jag som skapat alla förutsättningar för att skriva den texten/melodin!? det förekommer ju minst sagt väldigt ofta idag.
om men sedan tar den texten&melodin och går till en annan producent som gör en annan beat....är "originalbeatmakaren" fortfarande upphovsman? även detta förekommer ju faktiskt....

 :wub: :)
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
hmm.....nu har jag inte läst hela tråden, men jag är lite nyfiken på vad folk tycker om man vänder på pankakan....


jag gör en beat, som någon sedan skriver text/melodi till....är jag upphovsman då? helt själv? eller 50/50? eller? det är ju trots allt jag som skapat alla förutsättningar för att skriva den texten/melodin!? det förekommer ju minst sagt väldigt ofta idag.
om men sedan tar den texten&melodin och går till en annan producent som gör en annan beat....är "originalbeatmakaren" fortfarande upphovsman? även detta förekommer ju faktiskt....

 :wub: :)
I det fallet är det den som använder ditt beat som är upphovsman - om ni inte har ett samarbete och från början har bestämt annorlunda. Ett beat uppnår ju inte verkshöjd, utan det är först när harmonier och melodi har lagts till som det blir en låt av det.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
hmm.....nu har jag inte läst hela tråden, men jag är lite nyfiken på vad folk tycker om man vänder på pankakan....


jag gör en beat, som någon sedan skriver text/melodi till....är jag upphovsman då? helt själv? eller 50/50? eller? det är ju trots allt jag som skapat alla förutsättningar för att skriva den texten/melodin!? det förekommer ju minst sagt väldigt ofta idag.
om men sedan tar den texten&melodin och går till en annan producent som gör en annan beat....är "originalbeatmakaren" fortfarande upphovsman? även detta förekommer ju faktiskt....

 :wub: :)
I det fallet är det den som användet ditt beat som är upphovsman - om ni inte har ett samarbete och från början har bestämt annorlunda. Ett beat uppnår ju inte verkshöjd, utan det är först när harmonier och melodi har lagts till som det blir en låt av det.


vilket är lite....fel i min mening, då jag ju i detta fall är den som skapat hela grunden för att låten öht blivit till...!?!? nu vet jag i och för sig att man ofta gör andra dealar i denna typ av samarbeten, men ändå, jag tycker det är konstigt att det även i detta fall enbart är text/melodislinga som räknas....! Det stör mig lite att text/melodi-skaparen ses som den "generösa" typen om man delar med sig av upphovsrätten i dessa fall....i min värld är det nämligen en självklarhet.

men, jag kanske var otydlig....med "beat" menar jag inte bara trummor (det KAN ju förstås vara bara trummor)....beat i min värld är alltså en form av "demoarrangemang" där det även kan förekomma harmonier och instrumentala melodier....men som en s.k. "topliner" skriver text/sångmelodi till....! Man gör alltså vers/refräng....kanske även brygga i förväg....
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
hmm.....nu har jag inte läst hela tråden, men jag är lite nyfiken på vad folk tycker om man vänder på pankakan....


jag gör en beat, som någon sedan skriver text/melodi till....är jag upphovsman då? helt själv? eller 50/50? eller? det är ju trots allt jag som skapat alla förutsättningar för att skriva den texten/melodin!? det förekommer ju minst sagt väldigt ofta idag.
om men sedan tar den texten&melodin och går till en annan producent som gör en annan beat....är "originalbeatmakaren" fortfarande upphovsman? även detta förekommer ju faktiskt....

 :wub: :)
I det fallet är det den som använder ditt beat som är upphovsman - om ni inte har ett samarbete och från början har bestämt annorlunda. Ett beat uppnår ju inte verkshöjd, utan det är först när harmonier och melodi har lagts till som det blir en låt av det.

Jag håller med dej i dina resonemang Claes MEN Mr Keys har en poäng. Det finns faktiskt VERK som enbart består av pauser. De har t.o.m framförts offentligt ( en dirigent som stått framför en symfoniorkester och "vevat" takterna ). / Mikke
« Senast ändrad: 20.03.2008, 14:28:02 by Mikke »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
hmm.....nu har jag inte läst hela tråden, men jag är lite nyfiken på vad folk tycker om man vänder på pankakan....


jag gör en beat, som någon sedan skriver text/melodi till....är jag upphovsman då? helt själv? eller 50/50? eller? det är ju trots allt jag som skapat alla förutsättningar för att skriva den texten/melodin!? det förekommer ju minst sagt väldigt ofta idag.
om men sedan tar den texten&melodin och går till en annan producent som gör en annan beat....är "originalbeatmakaren" fortfarande upphovsman? även detta förekommer ju faktiskt....

 :wub: :)
I det fallet är det den som användet ditt beat som är upphovsman - om ni inte har ett samarbete och från början har bestämt annorlunda. Ett beat uppnår ju inte verkshöjd, utan det är först när harmonier och melodi har lagts till som det blir en låt av det.


vilket är lite....fel i min mening, då jag ju i detta fall är den som skapat hela grunden för att låten öht blivit till...!?!? nu vet jag i och för sig att man ofta gör andra dealar i denna typ av samarbeten, men ändå, jag tycker det är konstigt att det även i detta fall enbart är text/melodislinga som räknas....! Det stör mig lite att text/melodi-skaparen ses som den "generösa" typen om man delar med sig av upphovsrätten i dessa fall....i min värld är det nämligen en självklarhet.

men, jag kanske var otydlig....med "beat" menar jag inte bara trummor (det KAN ju förstås vara bara trummor)....beat i min värld är alltså en form av "demoarrangemang" där det även kan förekomma harmonier och instrumentala melodier....men som en s.k. "topliner" skriver text/sångmelodi till....! Man gör alltså vers/refräng....kanske även brygga i förväg....

I så fall kanske det är lite annorlunda - och det kan vara mer rätt att dela på upphovsrätten - men det kan vara lite oklart, så det är säkrast att avtala om det från början. Lämplig fördelning bestämmer upphovsmännen alltid sinemellan om de vill - men när man registrerar en låt hos STIM, så utgår de från att det är delat lika mellan upphovsmännen, så om man vill ha annan fördelning, måste det anmälas separat.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
De flesta låtar är ju uppbyggda efter ett visst mönster där akordsföljden är ganska given. Ta bort sångmelodierna på årets melodifestivallåtar och dessa blir i bästa fall något man kan lyssna på när man åker hiss.. ( om dom inte redan fyller den funktionen)
Melodi och text gör låten unik och kan skyddas.( i bästa fall )
Skriver du instrumentala melodier har du ju melodin...


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
nu vet jag inte om du diskuterar min lilla avstickande linje, eller inte....! men faktum kvarstår....hade man gjort andra ackordföldjer hade det blivit en annan melodi, kanske till och med text....! Med det i bakhuvudet har man ju haft en ytterst viktig (tom avgörande) roll i att melodi/text faktiskt blev som den blev....och då ska man väl ha upphovsrätt?

obs, jag diskuterar nu i de fall där musiken är skriven FÖRE text/melodi....!
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Du sitter med ett piano... spelar in en låt med din mobiltelefon, du har hittat en skitbra melodi allting stämmer.. du tror stenhårt på den.. Men du har ingen dator, ingen studio att spela in i.

Du vänder dig till en producent.... 

Producenten lägger: strings, gitarrer, nytt piano, trummor allt allt allt..

Tycker du att denne producenten är 5% typ delaktig i låten då?

Ja - i att skriva låten. Om inte det han lägger till blir det som blir låtens grundgrej på nåt sätt.
Att han arrar är inte samma sak som att han skriver låten.
Arrandet är skitviktigt o är ofta helt avgörande för hur en låt uppfattas eller låter, det är också ett kreativt krävande arbete. Men upphovsmässigt är det inte. Inte enl reglerna om verkshöjd iaf.
Om jag arrar en Lennon/McCartney-låt till att låta på ett helt annat sätt än när Beatles spelade in den - menar du att jag är upphovsman då?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hur många låtar i melodifestivalen tror du är skrivna samt proddade av samma människa?
Jag vet inte. You tell me.
Melodifestivalen är bara EN arena av många.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jaja, oavsett vad alla tycker så kommer jag iallafall alltid inse att en producent har en av dom viktigaste rollerna för modern musik idag... utan producenter hade radio inte vart alls lika rolig att lyssna på idag!
Men det är vi nog alla helt överens om. Det är väl inte det vi diskuterar?

Jag kan oxå hålla med om att upphovsrätten är rätt snäv i tanken att det bara är text&melodi o inte ackordsföljder o annat mys som kanske är grundstenarna i ett verk från början som räknas. Jag har en annan åsikt om detta. Men det är bara min åsikt. Och sen hänger det väl rätt mycket på vilken typ av musik det rör sig om.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Hur många låtar i melodifestivalen tror du är skrivna samt proddade av samma människa?
Jag vet inte. You tell me.
Melodifestivalen är bara EN arena av många.
Även det största som händer i sverige... inom musik.
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
nu vet jag inte om du diskuterar min lilla avstickande linje, eller inte....! men faktum kvarstår....hade man gjort andra ackordföldjer hade det blivit en annan melodi, kanske till och med text....! Med det i bakhuvudet har man ju haft en ytterst viktig (tom avgörande) roll i att melodi/text faktiskt blev som den blev....och då ska man väl ha upphovsrätt?

obs, jag diskuterar nu i de fall där musiken är skriven FÖRE text/melodi....!

När man gör harmonier som direkt ger en koppling till sångmelodin så börjar man väl närma sig låtskrivandet.. MEN.. sångmelodin är unik, vilket inte akordsföljden är, men man kan ju som sagt komma överens från början om vad som skall gälla


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Hur många låtar i melodifestivalen tror du är skrivna samt proddade av samma människa?
Jag vet inte. You tell me.
Melodifestivalen är bara EN arena av många.
Även det största som händer i sverige... inom musik.

haha....och det säger ju en del om landet sverige och dess musik.... :lol:
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
en form av "demoarrangemang" där det även kan förekomma harmonier och instrumentala melodier....men som en s.k. "topliner" skriver text/sångmelodi till....! Man gör alltså vers/refräng....kanske även brygga i förväg....
Här håller jag med dig tillfullo. En låts verkshöjd borde alltid vara kombinationen harmonier/melodi/text - inte bara de två sistnämnda. Speciellt om låten kommer till i den ordning du beskriver. Men samarbetar man så får man komma överens om detta i förväg.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hur många låtar i melodifestivalen tror du är skrivna samt proddade av samma människa?
Jag vet inte. You tell me.
Melodifestivalen är bara EN arena av många.
Även det största som händer i sverige... inom musik.
Kvasi. ;)


Hur många är det nu då?


freddy

  • Gäst
Hur många låtar i melodifestivalen tror du är skrivna samt proddade av samma människa?
Jag vet inte. You tell me.
Melodifestivalen är bara EN arena av många.
Även det största som händer i sverige... inom musik.

Det största men även det mest motbjudande i en musikalisk synvinkel. :D


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hur många låtar i melodifestivalen tror du är skrivna samt proddade av samma människa?
Jag vet inte. You tell me.
Melodifestivalen är bara EN arena av många.
Även det största som händer i sverige... inom musik.

Det största men även det mest motbjudande i en musikalisk synvinkel. :D
Och det värsta är att vi finns även här...mouhaha!!!!


freddy

  • Gäst
Hur många låtar i melodifestivalen tror du är skrivna samt proddade av samma människa?
Jag vet inte. You tell me.
Melodifestivalen är bara EN arena av många.
Även det största som händer i sverige... inom musik.

Det största men även det mest motbjudande i en musikalisk synvinkel. :D
Och det värsta är att vi finns även här...mouhaha!!!!


hehe, ja visst är det underbart! :)



Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Du sitter med ett piano... spelar in en låt med din mobiltelefon, du har hittat en skitbra melodi allting stämmer.. du tror stenhårt på den.. Men du har ingen dator, ingen studio att spela in i.

Du vänder dig till en producent.... 

Producenten lägger: strings, gitarrer, nytt piano, trummor allt allt allt..

Tycker du att denne producenten är 5% typ delaktig i låten då?

Ja - i att skriva låten. Om inte det han lägger till blir det som blir låtens grundgrej på nåt sätt.
Att han arrar är inte samma sak som att han skriver låten.
Arrandet är skitviktigt o är ofta helt avgörande för hur en låt uppfattas eller låter, det är också ett kreativt krävande arbete. Men upphovsmässigt är det inte. Inte enl reglerna om verkshöjd iaf.
Om jag arrar en Lennon/McCartney-låt till att låta på ett helt annat sätt än när Beatles spelade in den - menar du att jag är upphovsman då?

Nej.. jag har aldrig sagt att producenten ska vara upphovsman :S  ... bara sagt att ag tycker det är på tok för lite prat om just rena producenter.. vilket borde framgått rätt tydligt.
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Nej.. jag har aldrig sagt att producenten ska vara upphovsman :S  ... bara sagt att ag tycker det är på tok för lite prat om just rena producenter.. vilket borde framgått rätt tydligt.
Äh, Timbaland hit o Timabland dit...


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Har bara ögnat igenom tråden lite...

Men en uppenbar fråga i detta är: Vad är en "ren producent"? Producentrollen har aldrig varit tydligt definierad och har sträckts sig från att vara en snubbe som säger "jo, men det låter bra" till att vara ansvarig för nästan hela den kreativa processen.
Och vad menar du, perra, när du tycker att det är för lite fokus på dessa?
Jag skulle säga att det idag finns en ganska stor kult runt just producenten. Timbaland var ett exempel, Max Martin också och snubben från NERD. Det är typiska exempel på producenter OCH låtskrivare, där processerna sitter ihop väldigt mycket. Väldigt modernt. Men den sträcker sig även tillbaks till den klassiska producentrollen som kanske handlar om att göra det bästa man kan utifrån en låt eller en grupp, att hjälpa någon att hitta sitt sound osv. Rick Rubin, exempelvis, som inte har någon teknisk kompetens alls utan bara har ett öra för bra låtar och arrangemang. Vi har också vår egen Michael B Tretow som var inne mer på det inspelningstekniska området. Alla är producenter men med vitt spridda roller. Alla är också stora, kända namn.

Ta den där kära Melodifestivalen då, eftersom exemplet kom upp... Ett av de få ställen där det aldrig någonsin nämns producent. Och ärligt talat med rätta. Produktionerna är ärligt talat större plagiat än vad själva låtarna är. Varför ska det omnämnas som nåt speciellt?

Melodifestivalen må också vara den största enskilda musikhändelsen i Sverige men är knappast den mest populära året, låtarna kanske ligger på topplistan ett halvår men är inte det som säljer bäst i längden. Fler och fler låtskrivare och artister går över till att också syssla med både inspelning och produktion av sitt eget material. Varför tror ni studios blir tvugna att lägga ner? Fler och fler "stora" artister är också sina egna producenter. Men som sagt, vad är en producent?

Om vi går tillbaka till kärnfrågan då, upphovsrätt till producenter, så måste jag säga (jag har svarat tidigare men minns inte riktigt hur och detta skiljer sig nog) att det inte är helt orimligt att både ljudtekniker och producenter skulle infattas inom de närstående rättigheterna (vilket kanske går att förhandla in, jag vet inte). Men jag ser inga direkta fördelar med att det skulle vara så automatiskt. Ett avtal från början hur mycket pengar man får och om eventuella royalties ger i princip samma effekt ekonomiskt. Det enda som kommer till genom att ha upphovsrätt är viss bestämmanderätt över hur materialet får spridas och framföras osv, något jag inte anser att fler skulle behöva ha utan snarare tvärtom färre.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se