Kontrollrummet

Elvshand - I've Got A Feeling

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Såg att vi har fått ett lysande färgglatt kontrollrummet. Äntligen kan jag se vad som finns i menyerna.

Mitt koncept numera är i huvudsak livespelning med gitarr och sång och lite kompletteringar på det tack vare några pedaler.

Spelar gitarr som samtidigt kan leverera komp, bas och solo ibland. Sjunger också lead och levererar kör samtidigt live.

Den här låten är skriven av Gerard "Kontrollet", en gammal obstinat vän som alltid har gått sin egen väg. Nu har han gått bort och fick äran att välja ut några av han låtar, som jag spelade på hans begravning förra sommaren. Det känns märkligt att en musikers musik dör, samtidigt med honom/henne. Det gäller nog de flesta av oss. Ett enormt stort material som plötsligt tar slut. Lika märkligt är det att någon annan amatörmusiker bär ens musikaliska arv vidare. Det är vad jag gör här. Och ibland reflekterar jag över att få jag tar slut för min musik det också. Ingen axlar det arvet och tar det vidare. Livet...
Klistrar in en länk också så att man inte behöver vara inloggad för att kunna höra:
http://www.shivas.se/ftp/Elvshand_IveGotAFeeling_20210318.mp3
« Senast ändrad: 21.03.2021, 19:46:25 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fint men lite otight här och var, jag vet inte hur det går att slipa på med din sättning? Gerard var väl även medlem på KR men skam till sägandes har jag glömt hans alias. Men du har ju tolkat fler av hans låtar varav den här ligger väldigt nära Dylan tycker jag  B)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag vet ju att du gör allt live och på en gång men jag är inte så förtjust i ljudbilden. Det är en bra låt men i mitt tycke hade den kommit fram bättre med bara gitarr o sång där man fokuserar på att få bra ljud på de två komponenterna. Det kan ju förstås vara så att man hade upplevt det hela annorlunda live i en lite småstökig lokal.  :)
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack Martinm!
Ja, jag strävar inte efter att få bättre ljudbild, det är nog udda.  Är även medveten om det. Jag hör ju att i grund tystnaden finns ett litet brum, som många skulle göra allt de kan för att bli av med. Men inte jag. Det är udda, förstår jag då jag läser om hur många andra kämpar med att få perfekt ljud på allt. Ljudmässigt skulle den akustiska gitarren vinna på att riggas med en eller två mikrofoner istället för att jag fortsätter använda den inbyggda piezomikrofonen.

Mina preferenser finns på annat håll.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tack Martinm!
Ja, jag strävar inte efter att få bättre ljudbild, det är nog udda.  Är även medveten om det. Jag hör ju att i grund tystnaden finns ett litet brum, som många skulle göra allt de kan för att bli av med. Men inte jag. Det är udda, förstår jag då jag läser om hur många andra kämpar med att få perfekt ljud på allt. Ljudmässigt skulle den akustiska gitarren vinna på att riggas med en eller två mikrofoner istället för att jag fortsätter använda den inbyggda piezomikrofonen.

Mina preferenser finns på annat håll.

Det är ju också bra. Tur att inte alla gör likadant. Det hade blivit tråkigt 😀
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Mycket fin låt, vad tråkigt höra att upphovsmannen gått bort. Din inspelning tycker jag låter väldigt bra och finstämd och med livekänsla som att du befinner dig framför mig som lyssnare. Mer instrument behövs inte för att skapa stämning.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lika märkligt är det att någon annan amatörmusiker bär ens musikaliska arv vidare. Det är vad jag gör här. Och ibland reflekterar jag över att få jag tar slut för min musik det också. Ingen axlar det arvet och tar det vidare. Livet...

Det känns nästan sorgligare än vi en dag ska dö. Att musiken i de flesta fall också gör det.

Fin låt. Så här i en inspelad variant hade den såklart vunnit på om du slipat lite och koncentrerat dig på ett instrument i taget, men nu har du ju övergett den produktionsformen. Kul att finna glädje i liveloopingen. Jag har själv tagit sats flera ggr och tänkt skaffa en repertoar att köra solo med, men det har stannat vid tanken...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för fler reflektioner på "Kontrollets" låt!
Ja det är en annan grej jag pysslar med.
Senaste veckan har jag spelat in närmare tre timmar med egna och andras låtar, med samma koncept, live looping och oktavpedal för att ha med en bas också.

http://www.shivas.se/ftp/Elvshand2021/_Elvshand_OriginalCovers.jpg
« Senast ändrad: 31.05.2021, 13:56:03 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Bra låt och sånginsats. Fint att låta arvet gå vidare :wub: Mixningsmässigt är det bara lite småfix, Kanske att trummor kommer in efter hand? Hammond på slutet?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trummor som kommer in nånstans är läckert. Hammond likaså. I en band-situation skulle man kunna få till det i en liveinspelning. Är inte där ännu.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jaha, var det Kontrollet... :( Vad fint att du hedrar genom att hålla liv i hans låtar och detta var fint att lyssna på.  :wub:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves