Vad MrPhil och andra försöker förklara är att om du spelar upp en vinyl-platta från en vinylspelare och jämför det med samma vinylplatta som är inspelad i ett protoolssystem (t ex) från samma vinylspelare och slutsteg kommer du med all sannolikhet inte höra någon skillnad.
Det är klart att det är väldigt subtila saker vi talar om här... men jag inbillar mig att det ligger något i denna teori.
Själv jobbar jag med digitalt ljud 8-12 timmar om dagen och varje gång jag hemma på kvällen klämmer på en väl inspelad skiva på grammofonen så tar min öron ett glädjeskutt, slappnar av liksom.
Om detta sen beror på groggen eller att Bill Evans spelar bättre piano än jag - eller på att örat faktiskt mår bättre av analogt ljud - det kan man väl inte vara så säker på kanske.
Men det är så jag upplever det.
Alltså, du missuppfattar o blandar ihop en del.
Vad du upplever som skönt för dina öron behöver inte vara den mest korrekta återgivningen.
Vad du upplever när du arbetar med ljud kontra när du lyssnar hemma är inte heller något annat än vad du personligen upplever som oskönt resp skönt att lyssna på. Det säger inget om vilket som är mest korrekt återgivet.
En utgivning av en platta som spelats in analogt på en multibandare, o sen mixats ner på en 1/4"-tape som master återges mycket mer korrekt på CD än på vinyl - o inget av den analoga känslan/soundet som uppstår av den analoga utrustning man använt går förlorad därför att slutprodukten hamnar på CD. Däremot förvrängs den något om den hamnar på vinyl. Om du sen GILLAR det eller inte, har inget med hur korrekt återgivningen är. Det är viktigt att skilja på vad det finns utrymme att tycka om, kontra ren fakta. Det både jag, Vacum o Torwald påpekar har inget med din upplevelse att göra.
Hehe jag tror inte jag blandar ihop saker och ting, men vi talar om olika saker.
Å ena sidan den distortion och de begränsningar som vinylen har, å andra sidan den
uppskattning av ljud som digitalt ljud är.

Oavsett hur många gånger ett ljud samplas så är det ändå alltid samplat, så att säga, och den begränsningen har ju inte vinyl. Det håller du säkert med om?
Frågan är väl om denna approximering och förenkling av ljudet påverkar resultatet i hörbar mening, och det tror jag alltså att det gör. Kanske.

Jag är ju inte precis ensam om att föredra Walz For Debbie (
sätter på den nu!) och andra välljudande inspelningar på vinyl framför CD, så det vore bussigt om du slutade behandla mig som mindre vetande bara för att du inte råkar vara av samma åsikt.