Kontrollrummet

Vsti på extern HD

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malice

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Har precis beställt ett gäng EastWest instrument och då dom tar rätt mkt plats så vore det skönt om man utan problem kunde ha dom liggandes på en extern disk då det också ger möjlighet att ta med dom till andra studios. Skall användas tillsammans med Cubase SX3 i PC miljö.

Tänkte bara höra om det är någon som rekommenderar eller avråder ifrån detta?


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det är ju en fråga om minneskapacitet och överföringskapacitet. Vad ska du köra? Usb II?

Har du "obegränsat" med GB ram i din burk så lär det funka kalas. Kör själv EWQL Gold på extern hd och att ladda instrumenten tar ju längre tid. Annars inga problem.

Vad har du beställt?


Utloggad Malice

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Eftersom jag har ljudkortet via FW så är väl USB2 att föredra som jag förstått det?

Sitter med 4GB i ram och detta är vad jag beställt:
http://www.soundsonline-europe.com/product.php?productid=1762&cat=0&page=1


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Eftersom jag har ljudkortet via FW så är väl USB2 att föredra som jag förstått det?

Sitter med 4GB i ram och detta är vad jag beställt:
http://www.soundsonline-europe.com/product.php?productid=1762&cat=0&page=1

 :wub:  Would like those....  :rolleyes:

/M


Utloggad tsmalmbe

Har du ljudkort på FW, skall du inte hänga nåt annat där. USB för hårdskivor alltså.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Eftersom jag har ljudkortet via FW så är väl USB2 att föredra som jag förstått det?

Sitter med 4GB i ram och detta är vad jag beställt:
http://www.soundsonline-europe.com/product.php?productid=1762&cat=0&page=1

Ja, vet någon om USB II är att föredra när man kör FW överlämnar jag åt den övriga publiken. :)

Fin julklapp!

4 GB ram borde räcka en bit tycker jag. Choirs är enormt förvisso men kanske effektivt att arbeta med.

Jo tilläggas bör väl att det kan bli mer begränsande med instanser av instrument. Att köra mycket DFD, direkt från disk, har jag sett vissa göra och kan då ha enorma uppsättningar utan prestandaproblem. USBII är ju där sämre än om man hade kört serialata eller vad det heter nu för tiden. Så då får man lite mer till ramminnet.


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil

 Att köra mycket DFD, direkt från disk, har jag sett vissa göra och kan då ha enorma uppsättningar utan prestandaproblem.

Vad är DFD?   :huh: Alltså bara ha det på en intern bara?  :unsure:

/M


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

 Att köra mycket DFD, direkt från disk, har jag sett vissa göra och kan då ha enorma uppsättningar utan prestandaproblem.

Vad är DFD?   :huh: Alltså bara ha det på en intern bara?  :unsure:

/M

DFD betyder "Direct from Disc". Dvs. samplingarna överförs från hårddisken till minnet direkt när du spelar upp din komposition. Motsatsen är att alla samplingar redan laddats i minnet när du t.ex. väljer att lägga in legatostråkar. Det finns nu givetvis en avvägning mellan hur mycket som läses direkt från hårddisken och hur mycket som lagrats i minnet. Ju snabbare överföring från hårddisken desto större andel data direkt från hårddisken kan du köra och få högre antal instrument.

Det finns en inställningsruta för det här. Hur många gånger söligare är USB II gentemot serialata-överföring? Det är något man kan ta i beaktande. Beroende på hur du kommer använda ljudbiblioteken är det ju inte säkert det någonsin blir några problem, men ändå.


Utloggad Malice

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil