Kontrollrummet

Harmonica mike/ Å moder jord. Version 4 2/1

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jahapp!
Bra låtide. Jag skulle, som jag trro dg är ute efter, vilja höra den nerskalad. jag tror nämligen att bas, baskagge+rides och Hmike på sång (kanske någon enstaka bend på munspelet) skulle göra denna låten betydligt störe rättvisa än nu. Testa en svag overdirve på trummorna oxo, så de smutsas till ltie lagom.


Less is more! När du är begåvad med sånt sound i strupen borde det åka solo mer.

kasta över en mp3a, munspelsfilen och basen på mp3/midi så kan jag slaska ihop nåt för att visa hur jag menar .)






Tjabba Mr Thomp.
Jag har donat lite till på denna.Det svänger riktigt fint,det handlar mest om vilket sound jag skall ha på orgeln.Soul,blues eller rock..Nu skall jag bara sy ihop texten.Visst får du testa att göra en fristående verre,det kan ju vara kul.Men det får bli då jag har låten "klar"..Basen är på riktigt,så jag har gömt den lite bakom baskaggen då den är liiiiite otajt lirad :D Du får nog problem med den :lol:

När man skrivit och lirat klart en låt så sitter man fast i de egna tankebanorna,då kan det vara nyttigt med andras infalls vinklar vad gäller uppbyggnaden av komp och lir..Mina låtar kommer som ideer kring en känsla..Svårt att förklara - vaknar ofta med dom i huvudet,samt i samband med det så finns det oftast en text strof eller hela texten..I denna så var det synd om planeten vi lever på och "dränerar" hårt..Lite kluven om ide´n handlade om miljöförstöringen eller mat problemet.Jag drar tilll med en kombination,det kommer niog att funka.

Mvh
Micael



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
mat o miljö hänger väl ihop och gör det bra även i denna text!

Känner igen sättet att bygga låtar på...man har en fras, eller en del av arret, eller en slinga..något man bygger kring.


Skall blir spännande att höra sista svänget :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Melodin följer standardmall 1A. Ingen som helst originalitet denna gång. Kom igen Micael, du kan bättre. Texten låter bra. Moder jord ligger snygg i munnen.

Inget som biter på mig. Live skulle det säkert funka hur bra som helst.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Melodin följer standardmall 1A. Ingen som helst originalitet denna gång. Kom igen Micael, du kan bättre. Texten låter bra. Moder jord ligger snygg i munnen.

Inget som biter på mig. Live skulle det säkert funka hur bra som helst.

Wernis:
Hrrmpffhherrnistiska svordomar! Ha ha,,så är det nog..Det är moder jord grejen som är "hooken" i denna :P
Vette fanken hur jag skall hitta nåt originellt? Det hjälper knappast att slänga på fler instrument eller "Psaijka" till det med nåt solo parti..Live funkar det nog,men liite större ambition vill man ju ha på sina alster..Det är risk för att denna hamnar i "långbänken" nu - och då blir det väl aldrig färdigt..
Jag får nog kontraktera Emulatorn för ideer... :D

Själva låt ide´n är inte så dum,men det kan nog behövas nåt annorlunda för att det skall bli komplett.

Tack för kommentar och åsikt,fast munspelet är grymt lirat..he he..! B)

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou Micael!
Arret låter snyggt nu, du har slipat bort alla kantigheter fint, trummor och piano löper hand i hand nu, mitt i allt saknar jag inte guran här! Basoonen funkar!
Angående mixen så lyssnar jag med lurar, hamnade skicka mina Behringer på garantiservice, men tycker basen dundrar lite onödigt hårt, antingen ta ner volymen eller skär lite på nedringen kanske.


FÄÄÄRDIGT! :)



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jou Micael!
Arret låter snyggt nu, du har slipat bort alla kantigheter fint, trummor och piano löper hand i hand nu, mitt i allt saknar jag inte guran här! Basoonen funkar!
Angående mixen så lyssnar jag med lurar, hamnade skicka mina Behringer på garantiservice, men tycker basen dundrar lite onödigt hårt, antingen ta ner volymen eller skär lite på nedringen kanske.


FÄÄÄRDIGT! :)

Johan:
Tack. Fixar till basen innan jag slänger upp den på färdiga..Lite lir kvar på slutet på pianot och trombonen - sen får den duga.Möjligen några trumfills oxå här och där..Trist med monitorerna,hoppas du får dom snabbt..Man blir ju beroende av sin lyssning,så det är svårt att klara sig utan dom.

Stort tack för att du tar dig tid att lyssna och kommentera.Det uppskattas.

Mvh
Micael



h.  johan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Helt ok, tycker jag. Iofs har Wernborg rätt i att det finns mängder med blueslåtar av den här sorten (bortsett från texten). Tycker nog ändå att det går hem. Proffsigt sammansatt på alla sätt, sen att det följer en "mall" gör inte så mycket efter några genomlyssningar.

 Lyssnar dock fortfarande hellre på Nine months dock. ;)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Helt ok, tycker jag. Iofs har Wernborg rätt i att det finns mängder med blueslåtar av den här sorten (bortsett från texten). Tycker nog ändå att det går hem. Proffsigt sammansatt på alla sätt, sen att det följer en "mall" gör inte så mycket efter några genomlyssningar.

 Lyssnar dock fortfarande hellre på Nine months dock. ;)



Hej Per.
Jo och nä,,I mina öron så låter detta mera soul än blues.Kanske inte så avacerat musikaliskt,men med ett skönt sväng emellanåt.Vissa gillar ju inte musik stilen,andra tycker att det svänger grymt - två sidor av samma mynt.
Wernis kommentar om melodin var liite tvetydig,vet inte om han menade arret eller liret.Jag hade gärna sett en utveckling kring resonemanget..I tre exemplar :P

Om man ser till själva låten,så är ide´n bra sång/text mässigt.Jag sitter ju i denna rytm fälla och lirade det jag trivs med och "kan"..Kanske låter jag denna mogna till sig och skriver nåt bättre av grund ide´n,eller så får den stå som en del i mitt låtskriveri.Däremot så hör jag ingen "plankning",mera ett plankat sväng i såfall,och hur många låtar bygger inte på det?.Nån höjdare har jag totat ihop och några mindre bra - det svåra är att göra allting bra så att det passar alla - men det är förmodligen omöjligt.
Jag lirar på,det viktiga är att ha roligt på vägen - och det har jag.

Jag blir glad när du och andra säger att ni gillar det jag gör - gillar man det inte,så skriver man det. Synpunkter på dåligt/ bra  inspelat/lirat/mixat/arrat osv är däremot oerhört viktigt..Och en underbyggd förklaring till vad man menar gör ju att vi utvecklas,det hjälper oss alla framåt.Kryptiska och otydliga formuleringar är svårare att förstå,men dom behöver man inte sätta så stor vikt vid.
En del orkar skriva långa utlägg andra inte,tråkigast är dom som inte skriver nånting - utan bara lyssnar.Hur skall man kunna lära sig någonting utav det? Jag ser detta forum som ett sätt att "låna" ut sin musikalitet till varandra,så är det även med livet i övrigt.Det fina i kråksången är ju att vi sysslar med olika genre,så ingen är full lärd.

Nu är inte detta riktat till dig Per,mera egna funderingar kring hur det kommenteras på låtarna.

Tack för att du gillade och kommenterade denna,det gör jag med och en drös Norrlänningar.


Mvh
Micael


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Hej!

Det här svänger fint tycker jag :) Pianot tycker jag funkar fint, komplettarar basfigurerna fint.
Snygga stämmor i refrängen och härligt muspelssolo - grymt spelat!
Kanske kunde orgeln vara lite högre i volym vid 1.43 till 2.00? Annars hittar jag inget att "klaga" på :)




Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej!

Det här svänger fint tycker jag :) Pianot tycker jag funkar fint, komplettarar basfigurerna fint.
Snygga stämmor i refrängen och härligt muspelssolo - grymt spelat!
Kanske kunde orgeln vara lite högre i volym vid 1.43 till 2.00? Annars hittar jag inget att "klaga" på :)




Hej max.
Kul att du gillar den.Jo jag tycker oxå att pianot funkar,tvekade om gura på denna - men den får nog duga så här.Munspelet sitter som en smäck,men det är ju mammas gata :D
Jag la orgeln medvetet lågt då det är lite oharmoniskt lirat och en drös med toner..Mera tänkt som ett kaos parti kring moder jord temat..Vi håller ju på att knasa till det på denna planet..

Tack för kommentaren.

Nu kör jag version fyra på denna,förmodligen sista versionen om ni inte har nåt att tillägga innan jag kastar upp den på färdiga,så shoot om ni hör nåt mysko i mix eller lir..

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou Micael!

Enda jag hade att såga på föregående version var dundrande basen,och det är nu fixat!
Lyssnar ju fortfarande med lurar men låter jättebra i mina öron nu  :)

JÄTTEFÄRDIGT NU!



h.   JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jou Micael!

Enda jag hade att såga på föregående version var dundrande basen,och det är nu fixat!
Lyssnar ju fortfarande med lurar men låter jättebra i mina öron nu  :)

JÄTTEFÄRDIGT NU!



h.   JOhan

Tack Johan! Då adresserar jag denna till färdiga när jag kommer tillbaka i februari..Kanske är bäst så,ifall jag kommer på nåt mer..Låten kanske förtjänar nåt annat lir/arr vet inte än..Den får ligga så här så länge.

Mvh
Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Å moder jord- kören är super
också en del riktiga finingar på basen
och pianotliret - på slutet (från 164) får du det tom att låta lite Jan Johansson
Uppfattar låten som en mix av en live-tagning (solo-delen) och en studiodel (början och slutet)
En blåssektion som kompletterar trombonen kanske skulle komma till sin rätt i denna?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Å moder jord- kören är super
också en del riktiga finingar på basen
och pianotliret - på slutet (från 164) får du det tom att låta lite Jan Johansson
Uppfattar låten som en mix av en live-tagning (solo-delen) och en studiodel (början och slutet)
En blåssektion som kompletterar trombonen kanske skulle komma till sin rätt i denna?

Stefan på Hd:n då:
Jan Johansson..Ja jizes,jag är mållös..Hamrat på dom svart vita sedan April i fjol..Lirade piano när jag var grabb för 35 år sedan,sen tog brudarna över..Jag stoppade ett munspel i fickan - betydligt lättare att dra runt med än ett piano.. :D

Låten som helhet,jag gillar oxå moder jord temat.Möjligen är det för bluesigt arrat runt i kring för att göra det rättvisa,kanske in med mer blås överlag för att få lite mer soul känsla?..Vette fanken hur jag skall få till ett blås arr dock,tanken är bra.Personligen så tycker jag att det är liite tunt mot slutet.Har du blås ideer så shoot! Jag är öppen för alla förslag och samarbete, då - givetvis mot andelar av upphovs rätt..

Mvh
Micael


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
bra sång bra text men musik o sång ,,budskap sitter inte ihop riktigt för mig. lite för laidback lirat o försiktigt framfört både trummor bas o piano. Fan det handlar ju om moder jord vilket känns tydligt i sången lite mer stake i spelet så är den i hamn ..
tony
att leva är att dö


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
bra sång bra text men musik o sång ,,budskap sitter inte ihop riktigt för mig. lite för laidback lirat o försiktigt framfört både trummor bas o piano. Fan det handlar ju om moder jord vilket känns tydligt i sången lite mer stake i spelet så är den i hamn ..
tony

Tony:
Ja jag var tveksam i början till hur text framförandet kontra musiken skulle funka..Nu har jag vant mig och tycker att det flyter på..På trummorna finns det ju en hel del att göra,men det övriga tycker jag funkar rätt hyfsat..några felslag på pianot,men det är ju bara mänskligt..Möjligen så tillför jag nåt mot slutet,där är det tunt det håller jag med om.Kanske lite mer blås under hela låten oxå..Nåväl,den får vila tills jag har studion i ordning,så får vi se vad som går att göra..

Tack för kommentar.

Mvh
Micael


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Svängigt värre! Saknade nästan en såndär svart energisk gospelkör, skulle passa perfekt :)

Bra text också.
blargh


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Svängigt värre! Saknade nästan en såndär svart energisk gospelkör, skulle passa perfekt :)

Bra text också.

Tack föär kommentar Fidden.
Gospel kör,,tja värt att testa. Ont om gossar bara :lol: men jag fattar vad du menar..Testar nog lite blås prylar och kanske ditt tips..Men då behövs det andra pipor än min..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bumpar för att Emulatorn skall hitta igen denna :wub:

Digga på Mr T,och så hör du av dig uti projekteringen..he he

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Snyggt "hung-gung" här Mike.. Ruskigt bra sång (as usual) också...
Detta gillas!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez