Forum > Demolåtar

The Wood Spirit - Version 2

<< < (2/4) > >>

Kornstad:
Oj, tack! Vad kul att ni gillar låten!

OSSE: Vad lustigt att du kommenterar artikulationen. Min fru (engelska) klagar hela tiden på att jag slarvar med uttalet och att man inte hör vad jag sjunger. Detta var första gången hon var nöjd med mig. Man kan aldrig göra rätt alltså...    :lol:

Wernborg: A.C.T   Tack för tipset!!  Det var riktigt bra. Låter lite som en blandning av Big money, Abba och Edguy!!??  Trodde aldrig att man skulle kunna få det att låta bra, men jädrar... :wub:

Som ni allihopa skriver så känner även jag att det borde höjas lite mer i ngt parti av låten. Problemet är att jag inte hittar det naturliga stället att höja i denna låten, eller är det ok att göra "refräng" av versen? Skall man i så fall köra bara andra hälften av andra versen kanske...lite att fundera på där. Trummor?? Har fått både absolut nej och solklart ja från familjen i den frågan och i så fall, vilket typ av trummor?
Men ni har rätt....lite mer skruvande får det bli. Skall låta den värka ett litet tag till och se om det kommer fler matnyttiga tips.   ;)    Tack igen!

jay thomas:
Rackarns vad bra detta var! Lågmält, stämningsfullt och mycket skönt att lyssna på!  :)

Emulator:
ojoj så bra!

jag skriver gärna under på wernborgs synpunkter, allihop. vill gärna höra lite manglande electrotrummor och lite syntkörer kanske....typ av de jag hade med i unchained. (kolla halvfärdiga :) )

jättebra detta verkligen! MEtallica-stuk på harmonierna som är helt bedårande!

Harmonica mike:
Hej Andreas.
Kul med nåt nytt från dig,detta blir spännande.

Ja men detta är ju hel nice! Guran hade jag nog lagt mer i mitten,även om pianot svarade upp mot gitarren.Möjligen en 55-45 45 -55 panning av gura å piano på den delen.Tror det skulle bli snyggare om dom vävs in lite i varandra..I övrigt vill jag inte göra nåt mer åt denna,det låter svinbra!!

Kanon låt,och mycket snyggt framfört!

5/5

Mvh
Micael

HomoNeophilus:
Det som slår mig först är att pianot är väldigt stelt och exakt. Är det sequencat eller kvantiserat eller nåt sånt? Det kanske annars bara är jag som har en tendens att lyssna lite för mycket efter sånt, kanske bara är att du är väldigt tajt.
När sången kommer in känns den främmande i ljudbilden jämfört med resten av instrumenten. Väldigt torr i jämförelse, och ganska komprimerad va? Lyfter inte riktigt i de starkare delarna. Man vänjer sig efter halva låten eller så, när man accepterat ljudbilden som den är, men fram till dess känns den...fel... Jag skulle nog hellre göra resten lite mer nära än att blöta ner sången men det är en smaksak. Bakgrunden känns nog lite utsmetad, ingenting sticker riktigt ut. Tänker man arrangemangsmässigt så skulle pianot exempelvis kunna få mer plats senare i låten för att bygga på fler sätt än bara genom pålägg. Gitarren kommer lite plötsligt och oannonserat, skulle kunna vara med även under sången på något sätt för att ge mer en känsla av samspelande snarare än pålägg, om det är vad man är ute efter vill säga.

Sången är det som är viktigast i den här låten, det går knappast att komma ifrån. Ur den synpunkten kan jag känna att melodi, text och känsla inte riktigt förmedlar samma sak. Till exempel tycker jag melodin som gitarren spelar är mycket intressantare och känns mer genomtänkt medan sångmelodin nästan känns improviserad och hophafsad. Den följer harmonierna på enklaste sätt utan att ge något tuggmotstånd. Ingenting man kommer ihåg och utöver det är uttrycket lite slappt och känslolöst. Sången eller rösten är absolut inte dåligt alltså. Du har en väldigt fin röst men den känns inte utnyttjad till 100%. Man måste inte gå igenom hela känslospektrat eller spela över men i en sån här låt vill jag bli berörd av sången, annars blir det intetsägande. När man sjunger på engelska med svenska lyssnare är det knappast en jäkel som verkligen lyssnar på texten så då måste den förmedlas genom uttrycket och inte bara genom orden. Sjunger man på svenska kommer det oftast automatiskt.

Egentligen har nog hela låten lite det problemet, det är för platt. Det kommer ett stick, men det sticker inte ut eller ger en ny känsla. Jag tror att låten i sig är värd mer än det här arrangemanget. Jag gillar folkmusikrötterna (känns lite som Blackmoore's Night) och flera av melodierna men det kommer inte hela vägen fram helt enkelt.
Det är vad jag tycker i alla fall... Hoppas det inte bara är dravel, hehe...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion