Kontrollrummet

MIKROFONTEST Pukor(Cad m179)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil

Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
tex genom skickafilen.se eller genom yousendit.com eller liknande sajter.
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Nähä, försvann efter att jag hade testat att ladda ner den.
« Senast ändrad: 17.01.2008, 13:21:23 by Osse »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
yep skickafilen.se tillåter endast en nedladdning.. testa delafil.se istället.. det går snabbare och bättre samt att man kan ha den där i 30 dagar och hur många som helst kan tanka ner den!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil

Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
absolut lät cadmicken bäst. nu vet jag ju inte hur pukan i fråga låter rent akustiskt men det kändes som att det var mest balans på inspelningen gjord med cad.

sen så tyckte jag att sm58 lät näst bäst :D


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Akustiskt låter pukan helt okej, en gammal 14" 70 tals ludwig puka med dess fundamentala pitch lägre än våran 18"are  :P

Själv tycker jag också caden låter bäst, men d4an är inte så jätte långt efter ändå. D6an har en rolig karraktär och fungerar kanske på nån djupt stämd 16 eller 18 i metal/rock, men oftast sitter den i baskaggen -_-

I5an är ett ännu större skämt än vad 58an är i mitt tycke


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Trodde inte 58:an skulle låta så dåligt.

Caden och D4 lät ju absolut trevligast.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Alltid skoj med test. Men, det är klart CADen låter mest tilltalande eftersom du jämför den mot dynamiska mickar. Den låter som en helt vanlig stormembranskonding på pukor liksom (tycker jag). Att jämföra en kondensatormick med ett gäng dynamiska mickar är väl inte riktigt rättvist. Har själv gjort liknande test och inte helt oväntat så överglänste NT2-A de dynamiska mickarna. Det vore ännu roligare att jämföra ett gäng kondensatormickar.

I5an lät riktigt kackigt ja.

Jag kommer på mig själv med att spontant tycka att det låter ju fläskigt och bra om CADen och diverse andra kondensatormickar, men har upptäckt (efter många truminspelningar) att mellanregistret ofta blir lite underrepresenterat med kondingar i ett helt trumset och i en mix, det kan bli för "bulligt" ljud, särskilt om man går lika nära som med en dynamisk. Det går dock att få jävligt bra klick (konding på metalpukor = sant).

Körde länge NT2-A på pukor och gillade det (lät stort), sen sålde jag dem och gick till NT5, som faktiskt lät ännu trevligare (inte minst läcket). Nu när jag nyligen lyssnade tillbaka på gamla inspelningar så tyckte jag att D2 lät riktigt bra, med (en bra inställd) EQ. De tränger igenom med sitt mellanregister i mixarna. Det slutade med att jag sålde D4, fanns liksom ingen anledning att ha kvar den eftersom D2an lät bättre på golvpuka efter lite simpelt EQande.
Väldigt nyligen prövade jag C414 på pukor oh de fångade ett mycket bättre mellanregister än NT2-A, fick lyfta lite såklart, men det fanns där.

Så vad vill jag säga med det här? Tänker bara högt :) Först när jag prövade kondingar på pukor kändes det som "this is the shit! kommer aldrig gå tillbaka till det tråkiga och instängda ljudet med dynamiska mickar". Det var lite nyhetens behag, så att säga. Jag vet inte vad man ska säga, den låter bra CADen, men sälj inte dina audixmickar ;) Eller 58orna för den delen, snyggt mellanregister där.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Intressant synvinkel Elof!

Tycker det är lite konstigt hur man ser på seriösa poduktioner i stora studios hur dom använder 421or och 441or på löpande band isådana fall, om kondingarna generellt skulle vara bättre? Dock kan jag tänka mig att Cadarna inte fungerar så bra på pukor mindre än 13", då dessa pukor inte har så mycket i nedre registret vilket utan diskusion är CAD'ens starkaste sida! men tål att provas iallafall.

Det som är bra med CAD'en är även att den har möjlighet till hyper-cardioid vilket är skönt vid puk mic'ing, trots att den inte stänger ute ljudet lika effektivt som hyper-audixarna.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Intressant synvinkel Elof!

Tycker det är lite konstigt hur man ser på seriösa poduktioner i stora studios hur dom använder 421or och 441or på löpande band isådana fall, om kondingarna generellt skulle vara bättre? Dock kan jag tänka mig att Cadarna inte fungerar så bra på pukor mindre än 13", då dessa pukor inte har så mycket i nedre registret vilket utan diskusion är CAD'ens starkaste sida! men tål att provas iallafall.

Det som är bra med CAD'en är även att den har möjlighet till hyper-cardioid vilket är skönt vid puk mic'ing, trots att den inte stänger ute ljudet lika effektivt som hyper-audixarna.

Jag tror och tycker inte att kondingar generellt är bättre på pukor, men de är iaf minst lika bra som dynamiska mikrofoner, det är ju bara att man hittar nåt som passar spelet/låten/soundet man vill åt.
421 kan låta grymt bra på pukor, men den läcker fult och mycket (dock inte lika fult som sm57). Jag tror det har med att göra att 421 är någon slags klassiker, som alla har. Och varför pröva nåt nytt när det alltid funkat så bra? hehe.

Som du säger, man kan ju köra dynamiska mickar på mindre pukor och kondingar på golvpukor till exempel.

Det här med hypernjure är ju trevligt, i vissa situationer. Körde nästan alltid mina NT2or i 8 läge. Har den det också? Kanske inte så kul med 8 på pukorna i ett mindre rum när det studsar tillbaka fort. Men "nollpunkten" i en 8 stänger ute ljud mer än både hyper- och vanlig njure.

Det kan ju vara kul att jämföra läcket mellan de olika lägena. Jag skulle nog tro att läcket är snyggare i vanlig njure än hypernjure. Personligen har jag hellre lite mer, snyggare läck (som gör sig bättre ihop med OH/rum) än lite mindre och äckligare, som i slutändan ger mer bekymmer pga att det inte kan "smälta ihop" med något annat i trumsetet.

Lycka till med CADarna, det blir säkert jävligt bra :)