Kontrollrummet

Space & Calle - NOTHING TO SHOW - nu med video

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 290
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
  LÅTNAMN:NOTHING TO SHOW
  TEXT / MUSIK: Space
  MEDIATYP:  mp3
  Låtlängd: 4:39
  Inspelningsår: 2020

Alltså, vår Arpeggio-festival-låt. Eddi tyckte den lät bra och nästan öveproddad :unsure: ...fast å andra sidan, kan det bli nå annat än bra om sången är inspelad med en iPhone :lol:.
Jag sände alltså låten (utan sång) till Calle och han spelade in sången med sin mobil.

Annat jag använde (ifall det nu intresserar nån):
Trummor: EzDrummer2
Bas: EzBass
Piano: EzKeys Grand Piano
Hammond: Native Instruments Vintage Organs Hammond B3
I dessa underliga tider hade jag inte tillgång till nån gitarrist så jag var tvungen att använda gubben i lådan (Band-In-A-Box) :rolleyes:
På master-kanalen skippade jag alla mina Waves-plugins och satt ditt Toontracks EzMix Master2 :huh:






Gjorde en video till låten. Var meningen att det bara skulle vara en TV testbild å några gamla bilder men det spårade ur... Detta är en version av låten utan arpeggio-pianot. Videon är gjord med Adobe Premier Pro.



//Space
« Senast ändrad: 19.03.2021, 10:16:48 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 444
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hehe, ultimata beviset på att flest prylar inte vinner?  :lol:

Riktigt härligt att få till det så fint med så små medel. Hur funkar det med BIAB-gitarristen? Är det fraser man bygger ihop till ett solo eller hur går det till?


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 290
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Hehe, ultimata beviset på att flest prylar inte vinner?  :lol:

Riktigt härligt att få till det så fint med så små medel. Hur funkar det med BIAB-gitarristen? Är det fraser man bygger ihop till ett solo eller hur går det till?

Man plockar in ackorden i BIAB och rotar i olika musikstilar. Ju enklare ackord desto bättre resultat. Låtar med dim-ackord och +7:or och andra "finesser" fungerar sämre. Dessutom är BIAB väldigt amerikanskt (=mycket country). Jag använder helst enstaka spår, t ex kompgitarr. Man kan i och för sig göra hela kompet med BIAB men då låter det BIAB om det så det ryker :blink:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 444
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag är bekant med nån äldre version och då kom det midisolon, men nu lät det ju som gitarr ändå. Gissar att det finns färdiga fraser till varje ackord.

Det lät väldigt riktigt i alla fall. Kul!!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 243
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jaha efter den förklaringen hur det hela gick till blir jag ännu mera förbluffad. Jag antar att Calle bara sände sin sång eller smackades det ihop i hans iPhone? Den här typen av komprimering har de ju letat efter sedan 60-talet men det funkar alltså i Finland på något magiskt vis, det är väl därför att jultomten bor där också :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 290
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jaha efter den förklaringen hur det hela gick till blir jag ännu mera förbluffad. Jag antar att Calle bara sände sin sång eller smackades det ihop i hans iPhone? Den här typen av komprimering har de ju letat efter sedan 60-talet men det funkar alltså i Finland på något magiskt vis, det är väl därför att jultomten bor där också :lol:

Jo, Calle sände mig bara sången. Jag "smackade" ihop det och mixade lite :rolleyes:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad tsmalmbe

Lyft lite på sången i varje fall.

Sången låter som om den sku vara sjungen genom en gitarrpedal, platt och hi/lowpassad med distortion. Nej, detta var inte kritik. Detta kunde med fördel ha gjorts med en hög pluggar också. Jag tycker sånsoundet passar riktigt bra. Men som sagt, ligger lite lågt i mixen. Be proud, be loud.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Väldigt snygg produktion med enkla medel, underbart :D

Som sagt av andra, så kan ju sången breddas lite, nu lite tillsnöpt, fast sångljudet gillar jag :rolleyes:

God fortsättning mr Space :D
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ja, skulle kunna ge lite mer bredd och pyttelite mer djup i sången. Har ni provat dropbox för samarbete? I övrigt skitbra mix och låt  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 243
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä nä nä ändra ingenting låten är perfekt som den är - en klassiker som borde ha vunnit festivalen anser jag - våldsamt bra helt enkelt :wub: :wub: :wub:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 290
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Videobeskrivning i trådhuvudet.
Life is too short to remove USB safely


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Mycket trevlig video! Ser väldigt proffsigt ut. Kul att se er IRL. Låten är fortfarande skitbra och härligt proddad! Grymt jobbat  :rolleyes:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 243
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Alldeles för mycket YLE tycker jag men med det sagt - helt underbart att se er - ribban är lagd för nästa Festival helt klart!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tsmalmbe

Jag gillade videon. Glömde helt att lyssna på musiken. Vad det nu sen ska betyda. Tack för bildmaterialet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Lyssnade och såg videon från den 13/1, verkligt snyggt gjord och nu tycker jag ljudet håller fint :D

Snyggt jobbat♥

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härliga harmonier och bra instrumentering mixning och video!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google