Kontrollrummet

martinm: Walk this world alone, ver 1, 071215

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
LÅTNAMN:  Walk this world alone
ARTIST/GRUPP:  Martin
GENRE:  melankolisk gitarrpop
LÅTLÄNGD:  3:30 
PRODUCENT: Martin
INSPELNINGSÅR:  2007
FORMAT:  mp3

Slänger upp detta enkla alster för tyckande.
Alla ideer, tankar och kritik är välkomna.
Hade  :P

http://web.comhem.se/~u48800921/walk_alone1_071215.mp3


Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Martin.
Vackert stycke du komponerat.Lite sämre ljud på den högra än den vänstra guran..Kanske skära av lite diskant på den - alternativt sänka den lite.Hur hårt har du pannat dom? Lägg dom så att dom går in lite i varandra,tror att det skulle ge en snyggare ljudbild..I övrigt så är det inte så mycket att säga,bra låt och känslosamt framfört på sången..

Mvh
Micael


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lite beatles bellman i början på nått sätt.. snyggt.
o simin o garfunkel senare.
riktigt stara melodier ,balansen på gurorna kanske kan ses över även nivåerna.

lite retro tripp på ett bra sätt..

tony
att leva är att dö


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Martin!

Strongt av dig att låta bli att dra in en häftig trumkomp med tillhörande skrammelgreijer!
Skulle vara snyggt, eller toppen om du kunde lira detta akustiskt, alltså blott med akustisk gitarrkomp. Stratokaster funkar åxå men akustiska kunde ge mera djup o känsla åt helheten.

Snygg sångröst, saknar dock lite stämmorna, men dom lär väl inte utgöra nåt problem, hoppeligen!

Så bara att köra vidare, ta låten som en live trubadur så tror jag att det sitter schmäck! :)

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Snyggt! Men det skulle nog sitta fint med en akustisk. Känns om en 12-stängad skulle sitta bra. Lite mer utnyjande av stereo perspektivet
tror jag också skulle vara bra.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kan tycka att jag känner igen den inledande melodin, eller så är den bara passande på alla sätt och vis. Tycker soundet känns bra på gitarren till skilnad från vissa andra, möjligtvis som bace och mahan säger skruva på panoreringen lite.
Känns kanske mer hårdrocksballad (vad heter de nu? White lion tror jag!) än mycket annat som läggs upp här ;)
På det sättet är det välkommet... Det borde bli thrashmetal av det hela efter det oväntade slutet ;) Typ snubben blir galen och hugger av sig armarna eller nåt ;) hehe
Trist text (fast verkar välskriven)... ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Känslosam historia detta....rullar runt utan att varieras direkt, men det funkar utan att det känns segt.....önskar kanske en grundpuls i denna och kanske en akustisk gitarr som får stå för det...
Det känns som en version av "a whiter shade of pale" på något sätt....femte gången nu ...schysst.....en lite stadigare version skulle  du kunna få en hit med denna............ B)

Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vackert! Fint Bellman/Bach-intro. Snyggt när du väljer mollackordet i slutet av första omkvädet. Helt rätt med det sparsmakade arret du har här. Inte övertygad om att det skall vara elgitarr. Låten ger mig rysningar som ett Lennonstycke kring 1970. Det bästa jag hört av dig.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tack för all respons!
H Mike: Ska se över panorering, eq o styrka.
Ynot: Bellman, Bach, Simon o Garfunkel, det var inte tanken, men tack för komplimangen.
Mahan: Kanske gör en ver. med akustiska gitarrer. Detta var också en test av min nya Hoyer jazzburk.
Bace; Akustiskt kanske kommer som sagt.
Dividend: Trash metal, ja jävlar!
Karl: Jag har faktiskt också tänkt på det där med 'whiter shade of pale'. Mest en slump, inte meningen att låna egentligen.
Equality: Tack för det fina betyget, ger motivation att fortsätta.

 :D :D :P



Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Snygg röst Martin! Får feeling av massor av saker jag hört förut men det är ändå inte så att jag kan säga att du snott ngt alls så det är ett bra betyg!
Kalaslir på gitarrerna!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jätteläckert. Blir avis. :( :)

Hur får du så fin prod på sången?  :o
« Senast ändrad: 16.12.2007, 20:02:54 by 1up »


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Bengan_gbg: Kul att det gillas

1up: Har inte gjort något märkvärdigt med sången. Beror nog mest på en bra mick. Lagt på lite reverb, de-esser o fixat EQ. Inspelat hemma i vardagsrummet så akustiken är nog inte heller nåt att skryta med.

Tack ;)
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Skitfin låt. Tycker prodden är klar också. Gillar gitarrarrangemanget, att det spelas på elektronisk gitarr gör att det låter sådär indie som jag gillar. :P

Bra sjunget också.
blargh


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Skitfin låt. Tycker prodden är klar också. Gillar gitarrarrangemanget, att det spelas på elektronisk gitarr gör att det låter sådär indie som jag gillar. :P

Bra sjunget också.

Kul att du gillar låten som den är.
Blir nog ändå en mer akustisk version gjord vid jul o nyår känner jag på mig.
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Borde redigera lite mer i sången. Lite smågrejor som hörs mellan sången, sas.
Jag gillar låten. En andra stämma ala Garfunkel (lättare sagt en gjort) hade varit pricken över i:et.
Vet inte om den nakna presentationen räcker. Jag vill ha mer av nånting. Känns som om nånting saknas. Kan det var en bas? Inte en vanlig bas, mer typ munspelsbas, orgelbas, dragspelsbas eller nåt i den stilen.


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Borde redigera lite mer i sången. Lite smågrejor som hörs mellan sången, sas.
Jag gillar låten. En andra stämma ala Garfunkel (lättare sagt en gjort) hade varit pricken över i:et.
Vet inte om den nakna presentationen räcker. Jag vill ha mer av nånting. Känns som om nånting saknas. Kan det var en bas? Inte en vanlig bas, mer typ munspelsbas, orgelbas, dragspelsbas eller nåt i den stilen.

Ja, jag kan nog klippa lite "tysta" partier i sången. Blir nog ingen bas i den slutgiltiga versionen heller men kanske sångstämmor. Nästa version blir nog också rätt så naken men man vet ju aldrig förrän den är färdig. Tack för ideér.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.