Kontrollrummet

Författare Ämne: Nya mac mini m1 med 8 gig = 1000 plugins och ett gäsp  (läst 80 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Burnin_Sven

• List-etta
  • Antal inlägg: 778
    • Visa profil
Nya mac mini m1 med 8 gig = 1000 plugins och ett gäsp
« skrivet: 19.11.2020, 19:16:14 »
Tror det får bli en mac mini m1 eller vänta till nästa modell av m1 orna. För videoproduktion verkar dom vara helt outstanding och spelar upp ända upp till 6k Red raw filer med effekter på utan problem men dom presterar väldigt bra även som musik maskiner.

Min senaste maskin med ett gtx1080 grafikkort kostade nästan dubbelt upp och bara 1080 kortet lika mycket som den nya billigaste mac mini m1.

Man undrar hur dom presterar jämfört med en PC i samma prisklass.

« Senast ändrad: 21.11.2020, 15:24:28 by Burnin_Sven »

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
  • Antal inlägg: 8 211
  • Moderator
    • Visa profil
SV: Dom nya m1 macarna
« Svar #1 skrivet: 19.11.2020, 20:40:16 »
Ska man bara köra musik räcker nog nån enklare Intel Nuc typ Intel NUC8i5BEK eller motsvarande Asus om man lämnar applevärlden. Det är väl Apples nackdel att det inte riktigt finns budgetalternativ för de som inte har så höga krav.

Video är jag inte så hemma på men det lär väl kräva ordentligt mycket mer kräm. Spännande om minin kan mäta sig med dedikerade videokort. För musikproduktion var det länge sedan jag ens funderade över prestanda faktiskt.

Kör du inte såna där hackmackar längre? Jag var sugen ett tag, och provade några ggr men fick aldrig det att lira med de datorer jag testade med.

Inloggad Burnin_Sven

• List-etta
    • Visa profil
SV: Dom nya m1 macarna
« Svar #2 skrivet: 19.11.2020, 21:21:49 »
Ska man köra en massa effekter/plugins och mjukvaruinstrument på 100+ spår så går det åt ganska mycket karduller i maskinen även idag så det beror nog på faktiskt. Men ett gäng audiospår och normalt med effekter på en normal gammaldags pop eller rock låt funkar nog med vilken modern dator som helst.

Angående video så är det ju det som verkar ändras helt med dom här nya apple maskinerna så för 10 000 spänn får du prestanda som verkar motsvara lång över det dubbla på en motsvarande intel mac och förmodligen även motsvarande PC i samma prisklass. 6k Raw från en Red kamera är verkligen något att bita i och 8k nedskalat till 4k rullar också bra i realtid i davinci resolve 17.1 på en mac mini m1 billigaste versionen enligt tester från tuben. Jag kan inte nog för att översätta till audiotermer men det är ett jäkla tungt projekt som min maskin med en i7 4.2 Ghz och ett GTX 1080 för tror det var i närheten 20 000 där bara grafikkortet kostade över 8000 spänn inte har en chans att fixa.

Jo då macar har varit för dyra i förhållande till prestandan så kör jag fortfarande hackmacar. Det funkar bäst med hårdvara som liknar macarnas så man får läsa på en del. Men jag har en Lenovo y720 laptop som jag köpte av nån anledning som jag glömt   :D.

Inloggad Burnin_Sven

• List-etta
    • Visa profil
SV: ny ostmacka på g
« Svar #3 skrivet: 21.11.2020, 15:09:55 »
Mark Payne kommer att testa den nya macbooken med m1 chipet

Inloggad Burnin_Sven

• List-etta
    • Visa profil
SV: ny ostmacka på g
« Svar #4 skrivet: 21.11.2020, 15:22:34 »
1000 plugins i Logic med m1 mac minin 8 gig modellen dvs den billigaste midellen.

Inloggad Burnin_Sven

• List-etta
    • Visa profil
SV: Nya mac mini m1 med 8 gig = 1000 plugins och ett gäsp
« Svar #5 skrivet: 22.11.2020, 19:45:46 »
Logic under Rosetta på macbook pro m1= Intel kod funkar ok