Kontrollrummet

Köpa byggsats till en effektpedal?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad G.

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Tjo,

Verkar kul det här med att bygga eget. Googlade lite och hittade några olika ställen man kan köpa byggsatser till egna distpedaler och liknande. Jag är totalt oerfaren på området, vet i princip inte mer än vad en lödpenna är.  :ph34r:

Någon som har köpt nån sån här byggsats (eller separata komponenter om det är nästan lika lätt) och kan tipsa på nåt enkelt man kan prova på med? Det skulle uppskattas.



Utloggad Ahab

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Att köpa en byggsats kan ju vara nåt att börja med. I regel så är det ju krestkort och låda som är det svåraste att få till hemma, men är man duktig med borren så kan det räcka o köpa ett färdigt kretskort.

Det lättaste att börja med är säkert någon dist/od som brukar vara rätt basic, tex Dist+ eller Tubescreamer. Jag har blaskat egna kretskort från orginalen här:
http://tonepad.com/ väldigt bra ritningar och layouter, kan även köpa färdiga kretskort (PCB)

Du behöver inga konstiga komponenter, de finns på Elfa, eller din lokala elektroniknasare.

Lödkunskaperna får du efter hand  ;) Köp en ok lödstation med temp-reglering bara.
The power of the Riff compels me!


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Bra råd med den sajten, i alla fall verkar det vara många bra underlag till byggen där.

"Tubescreamerklonen" till exempel:

http://tonepad.com/getFileInfo.asp?id=81

som de betecknar som "medelsvår" men inte är speciellt avancerad. Kretskort verkar gå att beställa och delarna till den är standardkomponenter vad jag kan se vid en snabb blick - allt bör finnas på ELFA, även en låda.

Rådet med en temperaturkontrollerad lödstation är också ett mycket bra råd.
När du skaffat den så börja gärna leka litet med den med gamla begagnade eller surpluskomponenter så att du får någotsånär "känsla" för att löda innan du ger dig på första bygget. Rätt mängd värme och inte för lång tid är inte oväsentligt, lödningen måste bli bra och tennet väta ordentligt, ingen s k kallödning, men du får samtidigt inte värma komponenterna för mycket heller.
Ett bra lödtenn är också viktigt, Kester 245 "No clean" som också finns på Elfa är ett bra val.

En annan pryl som nog är läge att skaffa redan från början, om du inte har det redan, är en digitalmultimeter.

Lycka till!
« Senast ändrad: 11.03.2007, 00:28:37 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Ursäkta om jag går lite OT, men jag blev påmind om det här projektet http://www.tfe.umu.se/personliga/jh/index.html
Ruggigt cool grej, men man ska nog vara ganska överjävlig för att bygga den...


Utloggad Ahab

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Ursäkta om jag går lite OT, men jag blev påmind om det här projektet http://www.tfe.umu.se/personliga/jh/index.html
Ruggigt cool grej, men man ska nog vara ganska överjävlig för att bygga den...

Orkar inte läsa hele, men: Saxofonmunstycke för gitarr? rätt udda ide, ska vara en från Meshugga till det..
The power of the Riff compels me!


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Fascinerande bygge!

Men, som sagt, inget för en nybörjare med lödkolven...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Annars finns det Build Your Own Clone. Jag har aldrig gett mig in på dem själv, men jag vet att många på Planket har byggt dem med gott resultat.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Ahab

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Annars finns det Build Your Own Clone. Jag har aldrig gett mig in på dem själv, men jag vet att många på Planket har byggt dem med gott resultat.

Det verkar ju riktigt seriöst, slipper man jaga komponenter o borra själv. Fritt fram att modda efter eget tycke..
The power of the Riff compels me!


Utloggad G.

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil

Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Det var så lite! Jag är fett sugen på att bygga en, men jag har ingen vettig lödstation. Det är ju ett perfekt projekt för oss lite mer ovana med lödkolven!

Men som sagt, jag har hört flera såna här och de låter svinbra (i rätt kombinationer, såklart och som alltid!).
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Vet någon hur beställningen från build your own clone har gått....blev riktigt sugen nu.
Tänkte mest på extra kostnar på grund av att det är från utlandet.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Annars finns det Build Your Own Clone. Jag har aldrig gett mig in på dem själv, men jag vet att många på Planket har byggt dem med gott resultat.

Ah, det ser ju schysst ut! Känns som sagt som en vettigt nybörjargrej i och med att allt (och lite till verkar det som) följer med.
Och inte var det särskilt dyrt heller, nu när dollarn är så låg. Fast svensk moms och tull är det väl stor risk att man åker på, så det ska man nog räkna in i priset också...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Annars finns det Build Your Own Clone. Jag har aldrig gett mig in på dem själv, men jag vet att många på Planket har byggt dem med gott resultat.

Ah, det ser ju schysst ut! Känns som sagt som en vettigt nybörjargrej i och med att allt (och lite till verkar det som) följer med.
Och inte var det särskilt dyrt heller, nu när dollarn är så låg. Fast svensk moms och tull är det väl stor risk att man åker på, så det ska man nog räkna in i priset också...
Tycker det är dyrt för en noname och att man gör det största arbetet själv. Kolla lite på vad boss pedalerna (som påminde om de på siten) kosta med inkl. moms exklusive frakt på thomann. Mellan €80-120 var normalt.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Oj, ja, det har du ju rätt i. Tänkte inte sådär enormt jättelångt där...  :lol:

Men det är iallafall billigare som testobjekt än om det första man försöker löda ihop är en modulärsynth. :P


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Jag gillar labba och byta resistorer och transistorer etc.. Då är http://www.muzique.com/ ett bra ställe att starta på. Där beskriver dom hur saker och ting hänger ihop och påverkar också. ;)


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Annars finns det Build Your Own Clone. Jag har aldrig gett mig in på dem själv, men jag vet att många på Planket har byggt dem med gott resultat.

Ah, det ser ju schysst ut! Känns som sagt som en vettigt nybörjargrej i och med att allt (och lite till verkar det som) följer med.
Och inte var det särskilt dyrt heller, nu när dollarn är så låg. Fast svensk moms och tull är det väl stor risk att man åker på, så det ska man nog räkna in i priset också...
Tycker det är dyrt för en noname och att man gör det största arbetet själv. Kolla lite på vad boss pedalerna (som påminde om de på siten) kosta med inkl. moms exklusive frakt på thomann. Mellan €80-120 var normalt.
Nu är ju det här helt subjektivt, men jag tycker BYOC slår Boss både ljudmässigt och coolhetsmässigt! Kanske inte alla pedalar , men i alla fall de jag har hört! Jag har hört Fuzz MkII (svår att jämföra, eftersom Boss inte har någon fuzz (?)), Digital delay - DD80 - (trevligare än Boss DD3, tycker jag! Den har hicut på varje delayretur!) och deras Screamer, som åtminstone jag tycker låter nästan exakt som en TS808.

Lägg till det att du kan modifiera din egen pedal precis hur du vill både ljudmässigt och utseendemässigt (!) och att du till på köpet gjort den helt själv (med lite hjälp  :)) gör ju att den är ganska värd sitt pris!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Annars finns det Build Your Own Clone. Jag har aldrig gett mig in på dem själv, men jag vet att många på Planket har byggt dem med gott resultat.

Ah, det ser ju schysst ut! Känns som sagt som en vettigt nybörjargrej i och med att allt (och lite till verkar det som) följer med.
Och inte var det särskilt dyrt heller, nu när dollarn är så låg. Fast svensk moms och tull är det väl stor risk att man åker på, så det ska man nog räkna in i priset också...
Tycker det är dyrt för en noname och att man gör det största arbetet själv. Kolla lite på vad boss pedalerna (som påminde om de på siten) kosta med inkl. moms exklusive frakt på thomann. Mellan €80-120 var normalt.
Nu är ju det här helt subjektivt, men jag tycker BYOC slår Boss både ljudmässigt och coolhetsmässigt! Kanske inte alla pedalar , men i alla fall de jag har hört! Jag har hört Fuzz MkII (svår att jämföra, eftersom Boss inte har någon fuzz (?)), Digital delay - DD80 - (trevligare än Boss DD3, tycker jag! Den har hicut på varje delayretur!) och deras Screamer, som åtminstone jag tycker låter nästan exakt som en TS808.

Lägg till det att du kan modifiera din egen pedal precis hur du vill både ljudmässigt och utseendemässigt (!) och att du till på köpet gjort den helt själv (med lite hjälp  :)) gör ju att den är ganska värd sitt pris!

Men tyvärr vet jag inte vad som är dess slutgiltiga pris.


Utloggad Irienixon

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Men..hur tusan bär man sig åt för att få B.Y.O.C att skeppa till Sverige? Blev grymt sugen på en liten byggsats men det verkar som att de bara levererar till Staterna, Kanada och ett fåtal länder till. Eller är jag helt ute och cyklar?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Här: http://www.buildyourownclone.com/distributors.html  ;)

Man kan beställa från Nederländerna eller England. Kanske ett litet gruppköp? Blev sugen på en Vibrato pedal.. Fast jag har ju i.o.f.s. redan tre andra byggprojekt på gång.. :rolleyes:
http://soundcloud.com/samsas-violin