Kontrollrummet

Sanningen om analog summering

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Majken

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
I nästa nummer av tidningen Studio hoppas vi kunna reda ut skillnaderna mellan analog och digital summering, men vi behöver din hjälp. Vi har sammanställt tre stycken mixar baserade på fyra olika metoder av summering och vill veta vad du tycker om dem.

Mixarna är baserade på projekt från Mixologin. Ljudfilerna är det rena ljudet från projekten utan eq och effekter, däremot har nivå och panorering justerats. Samtliga mixar är gjorda med Cubase SX3 och Motu Ultralite. De analoga summeringsboxarna är SM Pro Audio PM8 och Audient Sumo. Detaljerad information finns i paketet med ljudfilerna.

Lyssna på ljudfilerna och skriv ned vilken version du föredrar på samtliga tre mixar. Exempelvis "Jag gillar Mix1B, Mix2A och Mix3D". Om du inte kan höra någon skillnad eller upplever att skillnaden är obetydligt så vill vi även veta detta. Skriv gärna djupare kommentarer på mixarna men notera att kommentarer kan komma att citeras i tidningen.

Här är länken till ljudfilerna ( 120MB ):
http://stutjanster.idg.se/laddaner/showFile.asp?FilegroupID=475&EditionID=59
XLN Audio / Tidningen Studio


Florian le Sage

  • Gäst
Här är orginaltråden, tänkte det var onödigt med 2 utav samma, som sagt:
använd gärna sökfunktionen innan du postar, heter det visst både här och där... ^_^

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=401.0

(don´t rip other guys stuff off...)


Utloggad Majken

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Hej Florian! :)

Tråden handlar om att lyssna på ljudexempel från tidningen och rösta på vilket exempel man gillar bäst. Så nej, någon ripoff är det inte. Men det är skoj med flera trådar om samma ämne. Vi hoppas på så många åsikter som möjligt för att kunna ge en rättvis bild i tidningen av hur folk uppfattar olika metoder av summering.
« Senast ändrad: 24.03.2007, 00:06:45 by Majken »
XLN Audio / Tidningen Studio


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Usch.. Har dragit in alla spår i Wavelab som ett audiomontage.. Flippar runt med soloknapparna.. Men det är tammetusan lönlöst för mig att hitta vad som är analogt resp digitalt summerat.. I varjefall efter 2 glas vin och 3 öl.. Får ta och bränna ner detta på CD och lyssna i studion.. Hmm.


Men jag lutar mot att less is more.. Med andra ord.. Låt det vara digitalt summerat om det är skapat och inspelat digitalt..  Analogsvängen låter som lite overkill för mig..
Spontan reflexion dock. MIX1A låter antagligen bättre och mer dynamisk än 1B och 1C.. Hörs mest tydligt på cymbalreleasen ;) Men ska lyssna mer på bättre prylar.. Kul initiativ.. Ps. Du kommer väl ihåg att måla kanten med en grön tuschpenna om det är en CD du lyssnar på? :D


Utloggad Majken

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Givetvis är det grön kant som gäller, gärna kantsvarvade skivor också ;)

Tack för att du tog dig tid och lyssnade Hegobald, hoppas att fler hakar på. :)
XLN Audio / Tidningen Studio


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Jag upplever 1C, 2A och 3C som lite mjukare och mix 3D och 2C upplever jag som aningen hårdare,  men det är sjukt svårt så jag kan lika gärna inbilla mig eftersom jag letar efter olikheter.

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Verkligen inga stora skillnader här! Jag är inte helt säker på att jag verkligen kan höra nån skillnad men om jag försöker "tvinga fram" nåt så tycker mig höra att vissa låter lite klarare i diskanten.

Mix1: B & D uppfattar jag som något klarare och tydligare i diskanten än de andra två.
Mix2: B & C samma som ovan, lite klarare än de andra.
Mix3: B tycker jag har lite bredare stereokänsla än de andra.

Bra lyssningsexempel tycker jag!

Lyssning via EDIROL UA-25 & Sennheiser HD-650.

/TOmmy


www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Lyssna på ljudfilerna och skriv ned vilken version du föredrar på samtliga tre mixar.

Här är länken till ljudfilerna ( 120MB ):
http://stutjanster.idg.se/laddaner/showFile.asp?FilegroupID=475&EditionID=59

Typiskt! När man har som minst tid över då dyker det upp en masssa spännande lyssningstest, ljudexempel på bandmickar, shootouts etc.

Det är ju precis såna saker jag gillar med forum!
Jag behöver mer tid! :)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Majken

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Hegobald: Har du hunnit lyssna på de övriga mixarna också och har du någon favorit?

Unease: Är den klarare diskanten positiv? Och vilken version av de tre mixarna är det du tycker låter bäst?

Polpotkin: Föredrar du de mjukare eller hårdare mixarna? Eller anser du att skillnaden är försumbar?
XLN Audio / Tidningen Studio


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Jag anser att om jag inte hade lyssnat på dom och bytt med 2 sekunders intervaller så hade jag aldrig ens haft nån åsikt. Jag tycker det låter så pass lika så det skulle lika gärna kunna va samma fil allihopa och att jag tror mej höra skillnader.

Kan inte säga att jag föredrar den ena framför den andra.

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Lyssna på ljudfilerna och skriv ned vilken version du föredrar på samtliga tre mixar.

Här är länken till ljudfilerna ( 120MB ):
http://stutjanster.idg.se/laddaner/showFile.asp?FilegroupID=475&EditionID=59

Typiskt! När man har som minst tid över då dyker det upp en masssa spännande lyssningstest, ljudexempel på bandmickar, shootouts etc.

Det är ju precis såna saker jag gillar med forum!
Jag behöver mer tid! :)


du får två timmar av mig  ;)
att leva är att dö


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Typiskt! När man har som minst tid över då dyker det upp en masssa spännande lyssningstest, ljudexempel på bandmickar, shootouts etc.

Det är ju precis såna saker jag gillar med forum!
Jag behöver mer tid! :)

du får två timmar av mig  ;)

Toppen! Skickar du via yousendit?  :)
Arbetar på XLN Audio