Förutsättningar och ljudkrav:
* Amatör men ljudet är väldigt viktigt.
* Hur vill jag det skall låta

ECM, Impulse, Gaucho, Tom Waits

* Har RME HDSP 9632
* Spela in akustisk gitarr, elgitarr, elbas och sång m.m.
* Kommer vad jag vet till 95% att spela in ett instrument i taget. Kanske dock ibland gitarr och sång samtidigt.
* Kommer inte på ett tag att ha bra akustik. Förhoppningsvis kan jag undan för undan förbättra det.
* Vill inte skaffa saker som jag snart måste byta för att de är hmm... rätt tråkiga. Dvs man skall inte lätt tröttna för att det är mediokert. (Sen fattar jag att det finns klart bättre saker för klart mer pengar osv. Men...)
* Hellre riktigt bra på en sak en halvbra på flera.
Listar de produkter jag har gått och funderat på. Andra förslag är välkommna. Gärna då med motivering.
DI-box: Här kostar Line Audio dubbelt så mycket som de andra. Är det värt det?
Line Audio Design ADIB
SM Pro Audio DI1
Behringer ULTRA-DI DI100
PreampHär har jag egentligen mest funderat på Line Audio Design 2MP. Men kan tänka mig gå upp om det är klart motiverat. Vill ha ett rent och klart ljud men hellre åt det varma hållet än hissigt och metalliskt.
Line Audio Design 2MP
Summit Audio 2BA-221
Aphex 207D
Joemeek ThreeQ
MikrofonSkall man ha en eller två? Skall det vara samma miktyp? Kommer mest att spela in akustisk gitarr. Ibland kanske sång, ja man vet ju aldrig. Skall man spela in ak.gitarr i stereo - låter det bättre?
Klart man har hört om dessa
Studio Projects B1 eller B3
Men i övrigt känner jag mig lite lost och även om jag lyssnat på en del mikar på Claes miktest så är det inget som blir omedelbart klart för mig... att den micken vill jag ha.