Kontrollrummet

Studiobygge

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad audioshark

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil

http://img143.imageshack.us/img143/3492/16412268bt6.jpg
http://img404.imageshack.us/img404/5124/22765880am9.jpg
http://img404.imageshack.us/img404/7742/13654377hr3.jpg
http://img405.imageshack.us/img405/7849/71114753ds2.jpg
http://img405.imageshack.us/img405/3350/20360593yg1.jpg
http://img405.imageshack.us/img405/4596/97221103ey6.jpg
Mått på lokalen.<----
http://img215.imageshack.us/my.php?image=kontrollrummetlj7.jpg
http://img215.imageshack.us/my.php?image=musikstudioversiktzx4.jpg
http://img219.imageshack.us/my.php?image=musikstudiomttea2.jpg

Hej Hopp! Detta blir förhoppningsvis en tråd som angränsar till det mesta när det kommer till att bygga en studio. Kanske bra och nyttigt att läsa för andra som går i samma tankar samt för min del att man får igång en diskussion och att de som har erfarenheter att dela med sig av förhindrar att fel uppstår i konstruktion och design. Hur som helst så ska det byggas ett kontrollrum som ska kännas kontrollerat med bra lyssning och ett behagligt stort live rum med lite olika varianter av akustik samt ett dämpat ISO bås med insyn som fungerar som sluss intill kontrollrummet.

Studion ligger på högsta våningen i ett annex där undervåningen är övernattningsrum, kök och allrum där man ska kunna softa. Byggnaden är belägen vid en åker så verksamheten kommer inte att vara störande, däremot så plöjer bondrackarn en del under höst/vår vid fasadsidan.

Konstruktionen består av lättbetongväggar och betongbalkar, mellanbjälklaget under studion och kontrollrummet är av betong. ISO båset och den dämpade delen i studio står på separat betongplatta. Verksamheten kan liknas med vilken kommersiell musikstudio som helst, kontrollrummet designas för stereolyssning och med närfältsmonitorer som 5.1 möjlighet.

Jag kommer att gå in på kontrollrummets byggteknik, konstruktion och design. Fråga gärna frågor, jag har en hel del frågor själv kan jag lova!
Hojta till om ni ser något som verkar konstigt eller fel eller hur man kan göra
saker på ett annat sätt eller med andra material så det blir billigare/bättre. Budgeten är ofta en stor bromskloss och är så även i detta fall. Spana in lokalen och skisser, jag ritar
som om jag fått en stroke men förhoppningsvis så förstår ni helheten. Ni finner alla bilder överst.

GOLV
(Golvet läggs som en rektangel och är oberoende av väggarnas vinklar)


Lager1:50x50x20 Gummikuddar av någon form av naturgummi, regel avstånd 450mm.
Dessa läggs så att golvet kommer 25mm från fasad och sidovägg samt 10mm luft mot
bakre kontrollrumms väggen. Dessa kuddar fästes med dubbelhäftande tejp på golv
och på ovansidan gummikuddarna. Eventuellt så kanske man ska fylla tomrummet
mellan gummikuddarna med någonting för att få bort hålrummet!?

Lager2. Ett lager fasade 22mm golvspånskivor. Dessa spacklas med
akustikfogmassa.

Lager3. 400x400x40 släta trädgårdsplattor läggs ut och spacklas med akustik
cement för att få tyngd i konstruktionen. En rad av trädgårdsplattor tas bort för plats för kabelränna för signal kablage till och från mixerbordet. Ström till mixerbordet dras separat i slang till maskinrummet under plattorna där nätdelarna är. Det förbereds även för två slangar till effekt rack från maskinrummet samt från effekt rack till mixerbordet. Dels för remotes, skärmar, mus, tangentbord och lite annat. Dessa tätas med gubblera för att lätt kunna dra mer kablage i framtiden.

Lager4. 2lager 13mm golvgips limmas med akustik lim från Swedac eller Gyproc.
Dessa läggs omlott så att skarvar inte uppkommer på samma ställe. Dessa skruvas
ej!

Lager5. Linoleum matta över hela rummet samt en utskuren ESD matta runt
mixerbordet fram till effektracken där det annars slits väldigt mycket för att
undvika statisk elektricitet. Glöm inte jordfläta på stolarna bara.

Frågor ang. golvet:
1. Behövs det någon form av vertikala karmabsorbenter för att rama in golvet?
2. Finns det fördel att limma linoleum matta med akustiklimmet eller
ska man gå på ett vanligt mattlim?
3. Finns det något billigt sätt att förbättra konstruktionen?
4. Så kallad ”Stopgap” eller andra ljudlister, vart får man tag på dessa i
Sverige?


Bakre Kontrollrums vägg.
 
(Samtliga väggar byggs uteslutande med 70mm stål profiler/reglar och 2700x1200
gips, limmas och spacklas med akustikfogmassa från gyproc eller swedac, alla
hörn läggs omlott.)

Först skruvas en 70mm U-skena fast på golvet. Jag har valt att köra på profiler
med EPDM list men väljer också att täta med akustikfogmassa för säkerhets skull.
Sedan används 70mm reglar med centrum avstånd på 600mm, fylls med
billigare isolering runt 25kg/m3 95 mm. Sedan skruvas/limmas 2 lager 13mm gips förskjutna likt golvet. Alla skarvar spacklas noga med akustikmassa.

Frågor ang. bakväggen:
5. En byggherre sade till mig att jag skulle köra på 450mm regleravstånd och 900m breda gipsskivor eftersom det leder till en stabilare konstruktion, vilket då
skulle leda till bättre ljudisolering. En annan byggherre sade ett
regelavstånd på 600mm samt 1200mm gips skulle vara bättre tack vare en mer homogenare vägg, några tankar kring detta?


Fasadvägg & sidvägg med ruta till ISO bås.

Samma konstruktion som den så kallade bakväggen fast med dubbla 70mm 28kg/m3
regel skivor som islorering. På fasadsidan ”blindas” samtliga fönster utom en sektion för
trevlig utsikt och solljus till kontrollrummet. Fönster byggs för med 40mm
isolering, MDF skivor, fogmassa samt solfilm. Sidoväggen kommer att innefatta
två stycken dörrar av ljudklass R´w 40, (till trapphus och maskinrum) samt karmabsorbenter a 40mm. Rutan till ISO båset är inte bestämt men det finns några tips som man kan gå efter. Glas har ungefär 3,5 gånger högre densitet än gips och man behöver i utopin ett glas som motsvarar den vägg man byggt. Så om man förenklar lite behöver man en ruta var av tjockleken är en tredjedel av väggen.

Frågor:
6. Är det värt att lägga till ett lager gips ”a la Byggmax” budget skiva till
dessa väggar?
7. Finns det några bra tips på dörrkarmset som är ljudklassade?
8. Finns det någon bra information att få om man vill behålla en sektion av fönster i kontrollrummet? Man vill ju kunna öppna och släppa in gödsellukten en härlig sommardag.


Frontvägg med studio ruta.

U-skena med EPDM list i vanlig ordning med 70mm regel, 600mm regel avstånd.
Dubbla 70mm 28kg/m3 regelskivor, tre lager 13mm gips som limmas och skruvas
omlott 900mm bredd. Glasrutan blir en 12mm laminerad glasruta och monteras helt rak. I
mellanrummet kläs kanterna av 20mm mineralull, så kallad karm absorbent. När
karmen monteras se då till att karmen ”flyter” d.v.s. ej har kontakt med själva
väggen. Detta gör man enklast med några träbitar och fogmassa, se till att det
blir riktigt tätt, när fogen stelnat ta bort träbitarna och fyll resterande
hålrum. Glaset monteras i karmen med ”U gummilister”. Rutorna putsas upp
riktigt innan de byggs igen, ett bra tips ska vara destillerat vatten med lite
diskmedel.

Frågor
9. Finns det några speciella fönsterkarmar som är ljudklassade eller blir det att bygga själv?
10. Några speciella gummilister för rutorna att rekommendera? E-list eller E-band är de jag känner till.


Studiovägg med studio ruta.

Studioväggen konstrueras exakt som frontväggen med regelavstånd på 600mm och med 3 lager 13mm gips br 1200mm. Exklusive isolering/reglar, det blir alltså en ren luftspalt på 170mm, totala väggen blir 528mm. Glasrutan blir någon billigare variant, planglas från 8mm och uppåt vad jag nu kommer över. Rekommendation är att ej gå under 8mm.
Denna monteras likaså helt rak för att inte nagga på luftspalten.

Notering ang. studioväggen är väl att det inte finns budget för ett flytande golv i dagsläget eftersom den är så pass stor. Därav så kan det bli så att väggens reglar bultas i betonggolvet i värsta fall. I bästa fall blir det ett flytande golv, billigt förstås. Det vore verkligen trevligt med ett trägolv i studion.

Frågor:
11. Eftersom studioväggens stålprofiler eventuellt ansluter till betongpelare så tycker man
att någon i Sverige bör sälja isolerande bultar som man kan läsa om i
amerikansk litteratur, anyone?
12. Är det någon ide att bygga studioväggen annorlunda än frontväggen p.g.a. dess
egenfrekvens blir densamma?
13. Ett tips på ett jättebilligt flytande golv som man kan lägga trägolv ovanpå vore tacksamt!


Tak.

Basfällor placeras i det befintliga innertaket i byggnaden ovanför kontrollrummet innan bygget sätter igång. Viktigt är att åtgärda basen där uppe eftersom det inte kommer att gå att göra någonting åt det när bygget står klart.

Annars pendlas 45mm primärskenor ned 50-500mm med 20x1mm hålband med centrum
avstånd på 1200mm. 45mm regel fästs med skruv i 70mm regelns överkant
(väggarna). Sekundär regeln skruvas sedan fast i primär regeln med ett centrum
avstånd på 450mm och fylls med 195mm regelskiva, därefter skruvas och limmas 3 lager 12,5 mm takgips (900mm) i sekundärprofilen. Gipsen kommer då avslutas cirka 5mm från väggarna och fogas därefter med akustikfogmassa. När taket är på plats pendlas i framkant mot frontväggen ett innertak ned med hålband. Innertaket består av Ecophone 40mm master C absorbent med 200mm luftspalt, fästs med Fibersplines . Efter lyssningspositionen i rummet så tar spaltpanel vid. Reglas med träregel och kapade MDF skivor samt vanlig billigare isolering.

Fråga
14. Vad tror ni om att bygga taket OCH alla andra väggar med så kallad akustikregel istället? finns det dB´s att hämta kontra priset?

 
Kontrollrums design.

Viktigt är att det blir ett symetriskt kontrollrum. Jag hade tänkt bygga
kontrollrum utifrån mina egna beräkningar samt råd, tips och information via
hemsidor och böcker. I grunden ligger 5p Akustik som jag kan säga att
jag inte har så mycket nytta av förutom förståelsen av att allt är viktigt,
samtidigt att inget kan någonsin bli perfekt i verkligheten.

Vi börjar med lyssningspositionen. Högtalarna görs infällda. (Yamaha NS1000 alt.
Genelec 1022A (vill prova mig fram)för att få lite mer plats i kontrollrummet.
Kontrollrummet är inte så stort så middlefield högtalare borde fungera fint.
Dessa monteras från diskanten cirka 1700mm från golvet lätt tiltade så att
mixerbordet inte påverkar de högre frekvenserna. Högtalarna bildar en 60 graders
triangel med lyssningspositionen. Under och ovan högtalarna blir det bastraps
med undantag för slutsteg i ett mindre rack. Alltså monteringen av högtalare
sker inte i frontväggen utan är infällda i mineralullshörnbafflar gjorda av MDF och tvärställda mineralullsskivor som då bildar en fin 160 graders snedvägg mot
frontväggen. Ungefär 400mm Isover gullfiber samt så mycket luftspalt det bara går för att få bukt på basen så den inte reflekteras mot frontväggen och kommer
tillbaka fasförskjuten.

Lyssningsposition får tyvärr bestämmas ur rent praktiska skäl enbart eftersom jag inte vet hur man ska räkna ut den optimala positionen. Allt beror på hur stor glasrutan är samt hur långt fram man vill sitta för att se så mycket av studion som möjligt samt hur brett man kan ha mellan högtalarna. Eftersom kontrollrummet är litet så är bakväggens tidiga reflexer också något man bör ta hänsyn till. Man vill få bort samtliga tidiga reflexer så att de inte ”stör” direktljudet. Reflexer under 20ms uppfattas som direktljud och därav bör man fundera lite på bakväggens konstruktion samt lyssningspositionen. En annan del är efterklngstiden och ju längre fram lyssningspositionen hamnar desto tidigare börjar spaltpanelen i rummet och desto mindre blir den dämpande delen i främre delen av rummet vilket gör att efterklangstiden ökar. Om någon har någon bra ide här vore jag tacksam!

Mixerbordet mäter L2700xD900xH1300mm

Effektracken mäter 2700mm och är 900mm hög och 800mm djup för att få plats med
alla burkar. Eftersom det kommer att finnas så mycket prylar överallt så valde jag den smidigaste positionen, 1300mm bakom lyssningspositionen mätt från
mixerbordets kant. Detta kommer givetvis medföra akustiska problem i rummet.

Annars blir rummet ett så kallat LEDE rum, ”live end dead end” rum där främre
delen av rummet är dämpat och bakre är lite mera öppet. Främre halvan av rummet kommer i stort sett att täckas med isolering av typ regelskivor och andra halvan
av spaltpanel av typ Helmholtz och givetvis en del diffusors. Verkningsgraden är kanske inte den bästa på Helmholtz så jag hade tänkt testa mig fram när kontrollrummet står klart. När det kommer till tjockare bredare paneler så rekommenderar jag MDF skivor som man kapar själv, det blir riktigt fint, man kan även ta hela MDF skivor och kapa springor i olika dimensioner med cirkelsåg om du vill ha någonspeciell design.

Samtliga hörn i kontrollrummet blir bastraps som går djupt i basen. Taket är lägst i framkant och stegrar sig 8-15 grader mot bakväggen. Som sagts tidigare är halva taket regelskivor och vid lyssningspositionen byts isolering till spaltpanel för att få en behagligare öppnare lyssning med fler reflexer av högre
frekvenser. Rakt ovanför mixplatsen samt på bakväggen fästs en hemmagjort diffusor av träbitar i olika dimensioner och eventuellt på sidorna beroende på vart sidoväggens fönster blir. Efterklangstiden ligger runt 0,4s om jag räknat rätt(helt rent rum utan isolering) och jag vill ligga runt 0,3-0,4s men det blir svårt eftersom rummet är litet. Några tips hur man inte får ett för dött rum uppskattas!

Frågor ang. kontrollrums design:
15. Vart hamnar bästa lyssnings positionen i rmmet?
16. Hur får jag ett litet rum med behaglig efterklangstid runt 0,3-0,4s?
17. När det gäller basfällor upp till låt säga 300Hz. Hur viktigt är det med symmetrin i ett kontroll rum då? Kan man bygga en basfälla under högtalaren för en frekvens i ett hörn och för en annan frekvens i ett annat hörn?


El

I huset finns en central med 63Ampere. Det finns en 25Ampere central i
maskinrummet enbart för tekniken i musikstudion. Belysning, kyl frys går på en annan undercentral dragen från källaren så förhoppningsvis ska det vara avskärmat och fint. Jag har valt att lägga upp all teknik på 8 grupper säkrade för 10A vardera samt en 16A 3fas handske är installerad för större maskiner under bygget som inte kommer att användas när studion rullar.

Jag har delat upp grupperna på de 3 faserna så att spänningen fördelas så jämt över de tre faserna som möjligt. Grupper är fördelade på detta vis, två ”Backline” grupper (förstärkare och dylikt i studion) en grupp för lyssningsmixrarna och micpreamps i studion samt mindre högtalaranläggning i studion. En grupp för mixerbordets ena PSU och automation, en grupp för mixerbordets andra PSU och en grupp för mixerbordets tredje PSU. Varför mixerbordet är uppdelat på 3 grupper är för att de läggs på varje fas. En grupp för dator och interface och en grupp för effektracken i kontrollrummet.

Frågor:
18. Jag har 2st UPS:er som distruberar 3000W styck som jag skulle vilja köra mixerbordet via. Som jag lagt upp det nu är Mixerbordet fördelat på de tre faserna. Går det att parallell koppla faser så de går på en och samma UPS? Förklara gärna utförligt om hur detta skulle kunna gå till.
19. Jordningen om jag fattat det rätt!? Alla grupper dras till jordskenan i centralen, eftersom mixerbordets chassi är kopplat till dess nätdels nätjord så är uttagen i studion(apparatjord) och signaljorden i mixerbordet samma jord med samma potential.


Ventilation

Jag väljer att göra detta på enklast och smidigast sätt. Det blir helt enkelt två separerade system. Ett system för Kontrollrum och maskinrumsrack samt ett system för studion. Den befintliga ventilationen kan byta ut hela rummets luft 4ggr i timmen och låter rätt mycket. Den kan i och för sig användas när man tar ett break. Jag vill själv ha lite mera kött på benen innan jag konsulterar någon i branschen så ge tips och tricks vart jag kan finna
nyttig information och lösningar som fungerar i en studio miljö.


Generella frågor:

20. Företaget Auralex har något som heter Sheetblok som används till i stort sett
allt, vägg/tak/golv. Finns det någon motsvarighet i Sverige?
21. Finns det något bra Enkelt mätprogram eller hårdvara med mjukvara till PC som
man kan testmäta sitt kontrollrum när det står klart? Efterklangstid och
Frekvensgång är väll de mest intressanta till att börja med.
22. Ang. isolering så rekommenderas mineral/glasull upp mot 30kg/m3,
varför rekommenderas inte t.ex. stenull som i vanlig bygghandel kan komma
upp mot 100kg/m3 i densitet?
« Senast ändrad: 05.03.2007, 22:16:46 by audioshark »


Utloggad tsmalmbe

Välkommen, det var fan i mig ett världsrekordinlägg du började med. Jag tror att en och annan studiobyggare kommer att ha roligt att peta i det här!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Frågor ang. golvet:
1. Behövs det någon form av vertikala karmabsorbenter för att rama in golvet?

? förstår inte frågan, kan du illustrera?

2. Finns det fördel att limma linoleum matta med akustiklimmet eller
ska man gå på ett vanligt mattlim?

Om du menar ett viskoelastiskt lim så är svaret nej, linoleum mattan utgör ingen massa i sig.

3. Finns det något billigt sätt att förbättra konstruktionen?

Ja, börja med mer luft! 25mm eller 10mm är inte tillräckligt, 50-90mm luft vore bra.
Naturgummi kuddarna du tänkt använda, har du några siffror på de så du kan räkna ut det exakta avsåndet mellan kuddarna?
Och du bör nog limma de direkt mor regel med bra starkt lim, typ PL 400. Att det är luft gör ingen, men utrymmet mellan Lager 1 och 2 ska fyllas med isolering som ska vara något komprimerad, i annat cal får du en stor resonans låda istället för ett dämpat golv.
Personligen hade jag fyllt hela golvet med cement plattor och dragat kabel utvändigt på på/i väggar istället för golv.

4. Så kallad ”Stopgap” eller andra ljudlister, vart får man tag på dessa i
Sverige?

Stopgap är en dyr och onödig produkt från Auralex, om du bara tätar med bottningslist och akustikfog så klarar du dig.

Frågor ang. bakväggen:
5. En byggherre sade till mig att jag skulle köra på 450mm regleravstånd och 900m breda gipsskivor eftersom det leder till en stabilare konstruktion, vilket då
skulle leda till bättre ljudisolering. En annan byggherre sade ett
regelavstånd på 600mm samt 1200mm gips skulle vara bättre tack vare en mer homogenare vägg, några tankar kring detta?

Ja, desto mindre fogar destp bättre, desto större avstånd mellan reglar desto mer flexibel och dämpande vägg får du., jag rekommenderar 1200mm gips på 600cc reglar.

Frågor:
6. Är det värt att lägga till ett lager gips ”a la Byggmax” budget skiva till
dessa väggar?

ett lager gips gör inte mycket, men chansen att du tätar eventuella läckor är större desto fler lager du har.

7. Finns det några bra tips på dörrkarmset som är ljudklassade?

Daloc säljer dörrkarmar, men de passar förmodligen bara med daloc's egna dörrar.
Köp ett par begagnade hotellrums dörrar, solida och tunga rackare ska det vara.

9. Finns det några speciella fönsterkarmar som är ljudklassade eller blir det att bygga själv?

bygg själv!, glöm inte att vinkla ena fönsterskivan, om luftspalten mellan glasskivorna blir från 170-70mm så blir det bättre än plant monterat med 170mm spalt.

10. Några speciella gummilister för rutorna att rekommendera? E-list eller E-band är de jag känner till.

Om det ska vara öppningsbart fungerar branddörrlist även för fönster.

Frågor:
11. Eftersom studioväggens stålprofiler eventuellt ansluter till betongpelare så tycker man
att någon i Sverige bör sälja isolerande bultar som man kan läsa om i
amerikansk litteratur, anyone?

http://www.nivell.se ljudskruv!

12. Är det någon ide att bygga studioväggen annorlunda än frontväggen p.g.a. dess
egenfrekvens blir densamma?

Ja, studiorummet bör ha så få paralella vägagr som möjligt. kan du rita en skiss i sketchup med alla mått inskriva? skulle göra saken mycket enklare.

13. Ett tips på ett jättebilligt flytande golv som man kan lägga trägolv ovanpå vore tacksamt!

Nej, inte ett flytande men dock ett dämpat golv. Det består av. Stepisol golv isolering/spånskiva22mm/akustikmatta/trägolv.

"Tak.

Basfällor placeras i det befintliga innertaket i byggnaden ovanför kontrollrummet innan bygget sätter igång. Viktigt är att åtgärda basen där uppe eftersom det inte kommer att gå att göra någonting åt det när bygget står klart. "

Va? ska du ha basfällorna utanför kontrollrummet? hur ska de ge någon effekt inuti kontroll rummet då tänker du?

"Annars pendlas 45mm primärskenor ned 50-500mm med 20x1mm hålband med centrum
avstånd på 1200mm. 45mm regel fästs med skruv i 70mm regelns överkant
(väggarna). Sekundär regeln skruvas sedan fast i primär regeln med ett centrum
avstånd på 450mm och fylls med 195mm regelskiva, därefter skruvas och limmas 3 lager 12,5 mm takgips (900mm) i sekundärprofilen. Gipsen kommer då avslutas cirka 5mm från väggarna och fogas därefter med akustikfogmassa. När taket är på plats pendlas i framkant mot frontväggen ett innertak ned med hålband. Innertaket består av Ecophone 40mm master C absorbent med 200mm luftspalt, fästs med Fibersplines . Efter lyssningspositionen i rummet så tar spaltpanel vid. Reglas med träregel och kapade MDF skivor samt vanlig billigare isolering."

Oj, en skiss på detta, förstår inte hälften av vad du menar.

Fråga
14. Vad tror ni om att bygga taket OCH alla andra väggar med så kallad akustikregel istället? finns det dB´s att hämta kontra priset?
 
Jag tror/vet att om du ändå flutit golv och väggar så ska du montera taket så att det vilar fritt på väggarna så att även det ingår i den flytande konstruktionen. Om det är i kontakt med husets stomme kan du lika väl strunta i att flyta.

Frågor ang. kontrollrums design:
15. Vart hamnar bästa lyssnings positionen i rummet?
16. Hur får jag ett litet rum med behaglig efterklangstid runt 0,3-0,4s?

http://www.johnlsayers.com/phpBB2/download.php?id=758

17. När det gäller basfällor upp till låt säga 300Hz. Hur viktigt är det med symmetrin i ett kontroll rum då? Kan man bygga en basfälla under högtalaren för en frekvens i ett hörn och för en annan frekvens i ett annat hörn?

Ja, om de två hörnen du syftar på inte är i symmetri höger/vänster från lyssnings position så går det, dvs. bak/fram kan du med fördel ha olika absorbenten för att få en bredd i dämpningen... kan dock vara en god idé att följa länken här ovan och knappa in dina aktuella siffror och mått så får du ut det du behöver.

Frågor:
18. Jag har 2st UPS:er som distruberar 3000W styck som jag skulle vilja köra mixerbordet via. Som jag lagt upp det nu är Mixerbordet fördelat på de tre faserna. Går det att parallell koppla faser så de går på en och samma UPS? Förklara gärna utförligt om hur detta skulle kunna gå till.

El är inte min grej, jag skulle ha hört efter med en auktoriserad elektriker iunnan jag börjar pilla i uttagen.

19. Jordningen om jag fattat det rätt!? Alla grupper dras till jordskenan i centralen, eftersom mixerbordets chassi är kopplat till dess nätdels nätjord så är uttagen i studion(apparatjord) och signaljorden i mixerbordet samma jord med samma potential.

Ja, det är så kallad stjärnjordning, men om du säger det till en "vanlig" elektriker så får du bara ett frågetecken tillbaka. Stå på dig om detta när du får elen installerad, annars kan dert sluta med att du får köpa en extern skärmad central (som iofs. inte är så dyrt) och det kanske man vill undvika.

Generella frågor:

20. Företaget Auralex har något som heter Sheetblok som används till i stort sett
allt, vägg/tak/golv. Finns det någon motsvarighet i Sverige?

Sheetblok och andra Auralex prokdukter finns det en återförsäljare av i Sverige.. firman heter ny music eller liknande, bara att leta upp på Auralex hemsida. Sheetblok har däremot konsekvent sågats av de som använt produkten på johnlsayers forum, de rekommenderar ett viskoelastiskt lim, GreenGlue. Som inte heller går att få tag på i Sverige. Här finns dock NosieKiller och Swedacs dämplim.

22. Ang. isolering så rekommenderas mineral/glasull upp mot 30kg/m3,
varför rekommenderas inte t.ex. stenull som i vanlig bygghandel kan komma
upp mot 100kg/m3 i densitet?

priset? den optimala densiteten på Isolering inuti väggar är annan än för den som du ska akustikbehandla med.

Kul tråd, vore som sagt väldigt bra om man kunde få mer siffror och gärna en 2d skiss på lokalen med alla mått!

a
 :ph34r:


Utloggad audioshark

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Oj! det gick snabbt, tackar varmt för välkommnandet! Jag kan hålla med om att inlägget blev lite väl massivt, alla fall i forum mått mätt  :blink:

Jag lade till lite mått på lokalen till att börja med, finns nu bland bilderna överst. Jag har gjort varenda vrå i 3d max men har haft problem att exportera något vettigt av det så jag laddade hem sketchup för ett par dagar sedan. Jag ska försöka plita ihop något vettigt.

Tackar "a" för de snabba, Bra svaren, jag ska försöka illustrera så fort jag kan samt komma med lite följd frågor och förklaranden. Återkommer snart  ;)

Mått på lokalen.<----
http://img215.imageshack.us/my.php?image=kontrollrummetlj7.jpg
http://img215.imageshack.us/my.php?image=musikstudioversiktzx4.jpg
http://img219.imageshack.us/my.php?image=musikstudiomttea2.jpg
« Senast ändrad: 05.03.2007, 23:21:18 by audioshark »


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Behöver egentligen inte tillägga så mycket till Andreas svar men jag kan inte låta bli! ;)

5. Dubbla gips på stålregel bildar en såkallad schaktvägg. I ditt fall vill du använda dubbla gips på ena sidan regeln och ingen på andra sidan (kallas 200), 70mm stålregel och fylla med rockwool. Om du sätter reglarna cc60 så kan du bara ha en bygghöjd på 3.1m, men med cc45 kan du bygga till 3.6m. Det är vad typgodkännandet säger gällande stålregelväggar. Enligt tillverkarna så är skillnaden marginell om man använder cc45, cc60 eller cc90. Man skall dock komma ihåg att oavsett vilket man väljer skall man vara otroligt noggrann med skarvar och vinklar. Här är Europrofils handbok i byggande. (Där finns även tips om anslutning mot betongbalkar och liknande.)
http://www.europrofil.se/byggnadsguide/TVL%20MV-UT.pdf

13. Skulle kanske lägge en golvgips ovanpå golvspånen för att öka vikten. Andreas hade nog valt att använda dämplim mellan dessa lager för att få en flexibelt (rörligt) golv, medans jag valde att gå på Gyproc andra gipsplattetillverkares råd och använda Ardex S48 (en gjutmassa som förstyvar hela konstruktion). I Andreas fall så går teorin ut på att om man låter hela konstruktionen vara flexibel så kommer samverkan mellan dämplimmet och plattorna göra att man släcker ut vissa vibrationer. Ungefär som en väldigt tunn gummibussning. I mitt fall utgår teorin från att för att få en riktig särkoppling så skall övergolvet vara styvt och röra sig som en hel platta. Denna skall sedan, i samverkan med Stepisolen släcka ut vibrationerna. Detta är egentligen en gammal konstruktion där man gjöt hela plattor som hängdes i fjädrar och sedan byggdes resten av rummet ovanpå den flytande betongplattan. Maxit använder fortfarande denna konstruktion men med moderniseringen att man har Stepisol istället för fjädrar. (http://www.maxit.se/media/22/pdf/golv/broschyrer/maxit%5Fljudgolv.pdf)
Tyvärr finns det ingen oberoende jämförandestudie som säger vad som är rätt. Mer vikt på Stepisolen är dock inte fel oavsett lösningen på golvet.

14. Lite osäker på hur du menar. Du pratar om att pendla ner taket och sedan om akustikregel. Menar du verkligen akustikregel eller akustikprofiler? Akustikreglar har jag ingen erfarenhet av, däremot akustikprofiler.
Låt mig exemplifiera med att ge min konstruktion.
Alla väggarna är stålreglar med gummitätning, dubbelväggar och trippelgips. Dessa väggar står direkt mot betongplattan. Men med gummilister akustikfog som flyttas inte ljudenergin ner i plattan. INNANFÖR väggarna har jag ett flytande golv av Stepisoltyp (som givetvis inte vidrör väggarna). Taket INNANFÖR väggarna hänger fritt i så kallade akustikprofiler. I detta fallet så gör akustikprofilerna en himla skillnad eftersom de pendlar (flexibelt) ner taket från den överliggande fasta stommen.
I ditt fall verkar du bygga en hel plattform som du sedan reser väggarna på. Att använda akustikprofiler på dessa stålreglar är att kasta pengar i sjön. Då är det mycket bättre att göra luftspalten större som Andreas påpekar och eventuellt slänga dit ett extra lager gips+dämplim. Och eftersom taket i ditt fall flyter (det är skruvat i de flytande väggarna) så verkar det även där vara overkill. Rummet flyter liksom redan!


Florian le Sage

  • Gäst
Hej!
Det där med byggmaterial och diverse uträkningar överlämnar jag hellre än gärna åt asom tycks ha bra koll på detta, i alla fall ser det ut så, men fråga gärna etablerade akustiker/byggherrar också så att du inte entydigt lyssnar på en enda forummedlems åsikter, hade jag gjort!

Det jag vet är att betongstommar/golv skapar enorma stomljudsöverföringar, tänk en stund på detta i din planering!

Vad elen anbelangar så skall du lägga ALLT som har med studion att göra på EN fas, inget annat!

Stjärnjordning klarar du inte själv, inte ens de mest erfarna studioelektriker rekommenderar någon att försöka med detta då varje situation/facilitet kräver helt olika tänk för att komma åt detta på ett korrekt sätt, det är egentligen en gammal metod som i princip inte gäller längre med alla olika impedans/balans etc förhållanden och nya standards, jämfört med 60-70-talet!

Att mixern är en central punkt är en sak, att sedan få till det med signaljordar etc i kombination med detta är då en helt annan sak, se bara till att få samma potential överallt och inga jordslingor för då har du det där dumma brummet som en elak påminnelse om felaktigheternas terror!

 B)



Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Kloka ord från Florian. (Speciellt om att anlita akustiker/byggare.)

När han sägar ALLT i studion, så antar jag att han menar allt som kommer i samma signalväg. Jag har separerat elen så att olika uttag går på "ren" respektive "misstänkt" respektive "smutsig" ström. (Var tvungen att benämna de olika faserna med något, men efter uppmätning så visar det sig att jag i princip inte har någon "smuts" alls i elen.) I den rena förekommer enbart sådant som är av signalkaraktär som strömförsörjning till rackmoduler och mikrofoner etc. Den smutsiga ger ström till min ventilation och värme. Den misstänkta används främst för att ge spänning till min UPS och den kommande UPSen.

Smutsig = motorer och värme kan ge spikar. Misstänkt = UPS kan i omvandlingen ge distortion på inkommande ledning. Ren = det finns inget som "skall" ge dålig feedback. Man skall dock komma ihåg att eftersom alla apparater omvandlar från växel till likström så kan rackmoduler eller spänningsomvandlare av sämre kvalitet ställa till besvär.

I studion har jag sedan också kopplat ut de olika faserna på olika kontaker som är uppmärkta vilken fas det rör sig om. Behöver jag koppla in ström till en rörmick använder jag "ren". Behöver jag spänning till en Marshall så kan den i princip kopplas var som helst, så länge jag mickar den och inte line:ar den. Samtliga uttag är dragna hela vägen tillbaka till kopplingsskåpet. (En jävla massa kabel!)

Går det att parallellkoppla faser till en UPS? Har aldrig hört talas om det. De ligger liksom inte i fas med varandra utan 120grader förskjutet på ingångssidan. Att man skulle få utgångssidan på UPS:erna att gå i fas är nog ett önsketänkande och definitivt inte något man skall experimentera med själv. Kortslutning mellan två faser kommer att bränna upp UPS:en. Den enda gång man skulle klara flera faser och större effekt är om UPS:en arbetar med trefas-system på ingångssidan.


Florian le Sage

  • Gäst
Jo tack, vad jag menar med en fas är helt enkelt en fas för allt som har med studions ljudapparater och uttag etc att göra, lyse, kaffekokare och annat läggs givetvis på en annan fas!

Jag kör detta efter en mycket erfaren och klok mans ord konsekvent i mitt nya bygge, ingen idé att blanda ihop något överhuvudtaget med "misstänkt" etc fas, du kommer garanterat hamna i den situationen att du behöver lina en bas tex och så har du en "misstänkt" strömförsörjd stärkare den dagen, då är det kört och så måste du krångla med 10 metersförlängningen för att hitta rätt uttag etc...annars---zzzzzz/brummmmmm...

 B)


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Inga problem i mitt fall. Med 17kvm och uttagen placerad i grupper med 3meters mellanrum så blir det inte så långa förlängningskablar.  :lol:

Skall man särdela faser och rodda runt som jag har gjort så skall givetvis gruppera uttagen och då blir förlängningen inte mer en någon centimeter längre. Men jag förstår hur du menar.

Just det ja. När du ändå bygger, se till att gödsla med kontakter. Det kostar inte så fasligt mycket under byggnation och dessutom slipper man en del sladdhärvor på golvet. (Om man sedan bara har lite eftertanke (i förväg) så gör man samma sak med signalkablarna. Och håller dem skilda från strömkablar.)


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
En stilla fundering bara.... om du ligger på en åker där bonden bara jobbar precis så lite som vi storstadsbor förreställer oss...nån repa ibland när "bonde söker fru" kommer på besök....varför ska du isolera och toka till det som du låg vid arlanda?

Olle


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
En stilla fundering bara.... om du ligger på en åker där bonden bara jobbar precis så lite som vi storstadsbor förreställer oss...nån repa ibland när "bonde söker fru" kommer på besök....varför ska du isolera och toka till det som du låg vid arlanda?

Olle

jag fick för mig att han inte ville ha just den bonden i kontrollrummet och då kanske inte heller bandet/trummisen heller.
a
 :ph34r:


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
En stilla fundering bara.... om du ligger på en åker där bonden bara jobbar precis så lite som vi storstadsbor förreställer oss...nån repa ibland när "bonde söker fru" kommer på besök....varför ska du isolera och toka till det som du låg vid arlanda?

Olle

jag fick för mig att han inte ville ha just den bonden i kontrollrummet och då kanske inte heller bandet/trummisen heller.

:lol: :lol:


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
En stilla fundering bara.... om du ligger på en åker där bonden bara jobbar precis så lite som vi storstadsbor förreställer oss...nån repa ibland när "bonde söker fru" kommer på besök....varför ska du isolera och toka till det som du låg vid arlanda?

Olle

jag fick för mig att han inte ville ha just den bonden i kontrollrummet och då kanske inte heller bandet/trummisen heller.

:lol: :lol:

 :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
a
 :ph34r:


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Oj, ganska trevlig lokal du fått tag på ser det ut som (:
Hoppas det blir bra. Alltid kul att följa en studiobyggar-tråd (:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Okej håller med om att det var lite dumt uttryckt...men vi som bygger i fastigheter i sta´n funderar på; vill vi kunna spela till 18.00, till 22.00 eller dygnet runt. Valet har då oftast olika ganska dramatiskt skilda prislappar.
Det var väl inte så att mitt förslag var att "studions unika sound alltid skulle innebära en traktor i bakgrunden", mer en praktisk fundering som grabbarna som en byggde den klassisk "Tha Barn" hade....ibland kom det ett flygplan och då fick vi göra om.... kanske inte en ideal situation men dom rullade på bra under ett antal år....
Frågan är väl hur många av våra inspelningstimmar kan bonden störa....visst kan man bygga bort problemet helt... men frågan är om det är där pengarna gör mest nytta.


Olle


Florian le Sage

  • Gäst
Olles inlägg är helt relevant även om det kanske känns kul att flabba åt bonnerier för er stadspojkar...(jag är själv från storstan ursprungligen...)

Där jag bor nu och har min studio åker just bonden Kenneth bl.a. (ej känd från TV) förbi dagligen med sin traktor, 1:a turen vid 7.30, 2:a vid 9.00 osv osv lite mer vissa perioder på åkrarna,lite mindra under tillväxt eller träda, dvs jag vet när han kör förbi men det skiter man i när man jobbar, skulle han komma mitt i ett pålägg är det inte hela världen, bara att be mr.gitarr eller violin eller vokalissa etc att vänta en minut så vi slipper hans dieselstånkande muller som hörs väl genom orginalglasrutorna från 1926=2 mm 2-glasfönster!

Det är charmen med att bo på landet, att så fort man hör en traktor eller för den delen ett JAS 39 dra över oss så blir man påmind om yttervärlden,annars lunkar man på i sin egen värld ovetandes om tid o rum...nästan!
(till skillnad mot stan där man ständigt exponeras för störande ljud etc)

 B)


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Tack Flor... men ett större problem idag är nog hur vi stör upp i fastigheten....kan funka utan problem...men så en ny gnällig hyresgäst...och vips...18.00 sen tysta inspelningar.... eller inga rockinspelningar alls..... who knows.... så visst lite spydig idag men imorgon kanske jag blir din granne...hehehe

Olle



Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
 jag har just flygplatsen inte så långt härifrån, och alla flygplan som startar eller landar flyger över mitt hus!!  <_<
men inget jag störs av iofs.. :lol:
i mitt kontrollrum är det mer eller minder tyst från omvärlden.. är det ngt som väsnas slutar det oftast efter ngra minuter. har inga grannar som klagar, tvärtom,. finnen som bor ovap´npå mig berömmer mig för mina musikverk.. :lol:
så det gäller att hamna på rätt ställe.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Florian le Sage

  • Gäst
Tack Flor... men ett större problem idag är nog hur vi stör upp i fastigheten....kan funka utan problem...men så en ny gnällig hyresgäst...och vips...18.00 sen tysta inspelningar.... eller inga rockinspelningar alls..... who knows.... så visst lite spydig idag men imorgon kanske jag blir din granne...hehehe

Olle

Jo det var väl så minst en känd studio fick stänga i början på 70-talet, den där i New York (minns inte om det var Columbia kyrkan eller någon in the neighbourhood...ny granne flyttade in intill och vips var det fullt av poliser mitt i en inspelning och Columbia/CBS valde sedermera att inte gå in i tvist och stängde ner en legendarisk studio för all framtid...jodu, den där boken du tipsade om är riktigt trevlig kvällslitteratur minsann!
 B)




Utloggad audioshark

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Jag visste att jag inte skulle nämna bondlurken och hans traktor!


Till er som vill ha måtten på lokalen så har jag tagit alla innermått. Ladda ned filen från denna länk och öppna upp i sketchup:::
_____________________________ __________________________
http://studioforum.idg.se/portfolj/laddaned/?mid=9caa9b540d7b2472
_____________________________ __________________________


3. Finns det något billigt sätt att förbättra konstruktionen?

”Ja, börja med mer luft! 25mm eller 10mm är inte tillräckligt, 50-90mm luft vore bra.
Naturgummi kuddarna du tänkt använda, har du några siffror på de så du kan räkna ut det exakta avsåndet mellan kuddarna?
Och du bör nog limma de direkt mor regel med bra starkt lim, typ PL 400. Att det är luft gör ingen, men utrymmet mellan Lager 1 och 2 ska fyllas med isolering som ska vara något komprimerad, i annat cal får du en stor resonans låda istället för ett dämpat golv.
Personligen hade jag fyllt hela golvet med cement plattor och dragat kabel utvändigt på på/i väggar istället för golv.”


SVAR: Angående luftspalt så är det en avvägning av kontrollrummets innermått och förhållanden, jag vet faktiskt inte vad som är bäst, dock vet man ju att man uppskattar mer yta i kontrollrummet vilket skulle ätas upp av större spalt runt om. Bäst vore om man kunde finna en lokal som var aningen bredare. :(

Angående gummikuddarna så kommer dessa från en nedlagd studio som jag var med och rev. Dessa låg då med 450mm centrum avstånd. Jag har ingen information över gummit tyvärr, de köptes från ett byggföretag på 90-talet som inte är verksamma idag. Resultatet var dock bra i föregående studiogolv.

Problemet med kabeldragningen från mixerbordet är att det är väldigt mycket kabel, 6 flatkablar som strecker sig 6 meter. Jag kan inte dra dem annat än kortaste vägen till de 4 externa patcharna a 5HE stycket, vilket då i sin tur medför att de måste sitta väggmonterade på sidoväggen. Hade man kunnat skarva dessa kablar på ett smidigt sätt så hade det löst mycket huvudbry ang. golvet. Så fler bra tips på kabeldragning är välkommet!

Fråga: Vad ska jag fylla tomrummet mellan lager 1 och 2 med? (20mm)


_____________________________ ____________________________

9. Finns det några speciella fönsterkarmar som är ljudklassade eller blir det att bygga själv?

”bygg själv!, glöm inte att vinkla ena fönsterskivan, om luftspalten mellan glasskivorna blir från 170-70mm så blir det bättre än plant monterat med 170mm spalt.”
Fråga: Det finns många skillda åsikter när det kommer till vinklade glas, skulle gärna höra lite mer om varför och om det finns någon brytpunkt där parallella skivor är att föredra.

12. Är det någon ide att bygga studioväggen annorlunda än frontväggen p.g.a. dess
egenfrekvens blir densamma?

”Ja, studiorummet bör ha så få paralella vägagr som möjligt. kan du rita en skiss i sketchup med alla mått inskriva? skulle göra saken mycket enklare”.

Fråga: Jag förstår, nu finns alla innermått av lokalen att ladda hem!
Annan vinkel av frågan är om jag ska bygga de båda väggarna lika konstruktionsmässigt eller kan det vara att föredra att ha en två-lagers gipsvägg och en tre-lagers istället för två tre-lagers?
_____________________________ _______________
Tak.

Basfällor placeras i det befintliga innertaket i byggnaden ovanför kontrollrummet innan bygget sätter igång. Viktigt är att åtgärda basen där uppe eftersom det inte kommer att gå att göra någonting åt det när bygget står klart. "

”Va? ska du ha basfällorna utanför kontrollrummet? hur ska de ge någon effekt inuti kontroll rummet då tänker du?”

SVAR: Eftersom det inte kommer att byggas något innertak i studion mer än akustik korrigering så är jag rädd att det färdas luft upp genom taket till den iofs isolerade vinden och sedan då ned på kontrollrumssidan. Det är ett A-format tak så om det blir överhörning lär det bli en basförhöjning där. Så det är för säkerhetsskull så det inte uppkommer basbummel som kan fortplanta sig ned i kontrollrummet. Tankar och funderingar kring detta!?

Jag ska ”sketuppa” tak konstruktionen på söndag!
_____________________________ ____________

Fråga
14. Vad tror ni om att bygga taket OCH alla andra väggar med så kallad akustikregel istället? finns det dB´s att hämta kontra priset?
 

”Jag tror/vet att om du ändå flutit golv och väggar så ska du montera taket så att det vilar fritt på väggarna så att även det ingår i den flytande konstruktionen. Om det är i kontakt med husets stomme kan du lika väl strunta i att flyta.”

SVAR: Jag skrev fel där jag menade förstås akustikprofil som Lee poängterade! Jag bygger väggarna på det flytande golvet samt Gyproc sekundär S25/80 ersätter akustikprofilen.

Fråga:
Angående studioväggen som mäter 3,57 meter, d.v.s. över rekommendationerna för cc60. P.g.a. A-takets form så blir ytan inte så gräsligt tung. Vad rekommenderas, ska jag förstärka stålreglar Eller byta regelmått där höjden är över 3,1 meter?


Jätte tack för enormt bra svar, hoppas detta kommer till användning för andra as well!
« Senast ändrad: 09.03.2007, 02:33:55 by audioshark »


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
"SVAR: Angående luftspalt så är det en avvägning av kontrollrummets innermått och förhållanden, jag vet faktiskt inte vad som är bäst, dock vet man ju att man uppskattar mer yta i kontrollrummet vilket skulle ätas upp av större spalt runt om. Bäst vore om man kunde finna en lokal som var aningen bredare.

Angående gummikuddarna så kommer dessa från en nedlagd studio som jag var med och rev. Dessa låg då med 450mm centrum avstånd. Jag har ingen information över gummit tyvärr, de köptes från ett byggföretag på 90-talet som inte är verksamma idag. Resultatet var dock bra i föregående studiogolv.

Problemet med kabeldragningen från mixerbordet är att det är väldigt mycket kabel, 6 flatkablar som strecker sig 6 meter. Jag kan inte dra dem annat än kortaste vägen till de 4 externa patcharna a 5HE stycket, vilket då i sin tur medför att de måste sitta väggmonterade på sidoväggen. Hade man kunnat skarva dessa kablar på ett smidigt sätt så hade det löst mycket huvudbry ang. golvet. Så fler bra tips på kabeldragning är välkommet!"

Ok, jag ska titta på .skp filen och räkna lite, återkommer med det.. förstår att det blir ett jädra rot med all den kabeln, måste titta på skissen för se om det finns något annat sätt.

Anledningen till att man vill ha speccar på gummi kuddarna är att de måste komprimeras för att få någon effekt. Så man bör räkna ut väggarna och golvet linjevikt för att kunna bestämma avståndet mellan kuddarna. Det bör vara tätare placerade under väggarn och glesare mitt på golvet.

"Fråga: Vad ska jag fylla tomrummet mellan lager 1 och 2 med? (20mm)"

Jag, förstår inte vilka 20mm du menar? lägger du inte spånskivorna på reglar?

"SVAR: Eftersom det inte kommer att byggas något innertak i studion mer än akustik korrigering så är jag rädd att det färdas luft upp genom taket till den iofs isolerade vinden och sedan då ned på kontrollrumssidan. Det är ett A-format tak så om det blir överhörning lär det bli en basförhöjning där. Så det är för säkerhetsskull så det inte uppkommer basbummel som kan fortplanta sig ned i kontrollrummet. Tankar och funderingar kring detta!?"

Måste kolla på skissen igen, förstår inte exakt vad du menar, men visst kommer du få "flanking" problem om du inte har separerade tak.

a
 :ph34r:


Utloggad audioshark

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Så här är det  tänkt med taket:::


Jag föstår att det är svårt att förstå i text form, hoppas ni får nytta av bilden..åsså Sketchup filen för den som vill titta lite mer detaljerat :rolleyes: Obs har genat lite här och där när det gäller mått och så, det tog son tid, ska upp om 4 timmar :wacko:

http://studioforum.idg.se/portfolj/laddaned/?mid=b0ad708b52fdf991  <--sketchup filen

Ang golvet så är det tänkt som det se ut på föregående bild. Gummikuddarna agerar reglar för att inte nalla på takhöjden.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Jag gillar inte alls taket. Du pendlar ned taket från ett fast betongtak med fasta stålband och det kommer att överföra vibrationerna från bonden Kornströms traktor. Inte så mycket energi förvisso, men eftersom taket är frihängande finns risken att vissa frekvenser kommer att svänga i taket. Har inte någon lösning just nu på det problemet dock.

Sedan tycker jag att det borde gå att göra något mer med den takhöjden som finns ovanför kontrollrummet än att bara fläska dit ett platt tak.

Golvet har jag tror jag att det hade varit varit bäst att placera ull emellan gummiklossarna för att inte få en liten otrevlig klanglåda där. Men om konstruktionen som sådan är bra utan reglar överlåter jag till Andreas och andra att bedömma, som har byggt med betongplattor. Jag tycker dock inte att konstruktionen mot gummiplattorna ser tillräckligt rigid ut, men jag kan ha fel.


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Jag gillar inte alls taket. Du pendlar ned taket från ett fast betongtak med fasta stålband och det kommer att överföra vibrationerna från bonden Kornströms traktor. Inte så mycket energi förvisso, men eftersom taket är frihängande finns risken att vissa frekvenser kommer att svänga i taket. Har inte någon lösning just nu på det problemet dock.

Sedan tycker jag att det borde gå att göra något mer med den takhöjden som finns ovanför kontrollrummet än att bara fläska dit ett platt tak.

Golvet har jag tror jag att det hade varit varit bäst att placera ull emellan gummiklossarna för att inte få en liten otrevlig klanglåda där. Men om konstruktionen som sådan är bra utan reglar överlåter jag till Andreas och andra att bedömma, som har byggt med betongplattor. Jag tycker dock inte att konstruktionen mot gummiplattorna ser tillräckligt rigid ut, men jag kan ha fel.

Jag håller med och jag hade löst takproblemet genom att låta det vila på väggarna.
Och ja, du måste ha isolering i utrymmet mellan gummiplattorna, något komprimerad av golvtyngden. Hur ska du få spånskivorna att hålla ihop nät du lagt de på gummiklossarna? de kommer ju glida isär om du inte skruvar de i en regel på 600cc eller liknande.

Vad gäller taket i kontroll rummet så är det väl brukligt att vinkla det ifrån DE sidan bak mot LE sidan. om det nu är ett LEDE rum du vill ha?!
a
 :ph34r:


Utloggad audioshark

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Citera
Jag gillar inte alls taket. Du pendlar ned taket från ett fast betongtak med fasta stålband och det kommer att överföra vibrationerna från bonden Kornströms traktor. Inte så mycket energi förvisso, men eftersom taket är frihängande finns risken att vissa frekvenser kommer att svänga i taket. Har inte någon lösning just nu på det problemet dock.

Sedan tycker jag att det borde gå att göra något mer med den takhöjden som finns ovanför kontrollrummet än att bara fläska dit ett platt tak.

Golvet har jag tror jag att det hade varit varit bäst att placera ull emellan gummiklossarna för att inte få en liten otrevlig klanglåda där. Men om konstruktionen som sådan är bra utan reglar överlåter jag till Andreas och andra att bedömma, som har byggt med betongplattor. Jag tycker dock inte att konstruktionen mot gummiplattorna ser tillräckligt rigid ut, men jag kan ha fel.

Jag har hört att hålband (tunna med massa hål) ska vara bra, men det är sant som du säger att det borde kunna göras på ett annat sätt. Det som andreas var inne på att låta taket vila på de befintliga väggarna vore bäst men då skulle kanske hela rummet kollapsa av takets tyngd (+2ton) Det var därför jag frågade om det var någon vitts att använda akustikprofil istället för vanlig sekundär regel då den inte ska leda ljud till gips skivorna.


Ang kontrollrummets design av taket så kommer jag bygga som beskrivet i text form, skissen var endast en illustration av själva konstruktionen. Det kommer vara sluttande tak där främre delen består av akustikskivor medans bakre delen består av spaltpanel av typ Helmholtz.
Citera
Hur ska du få spånskivorna att hålla ihop nät du lagt de på gummiklossarna? de kommer ju glida isär om du inte skruvar de i en regel på 600cc eller liknande.

Det har jag inte tänkt riktigt på! Jag hade en ursprunglig tanke på antingen dubbelhäftande tejp eller lim på kuddarna skulle räcka för att hålla spånskivan på platts och att skruva samman skivorna om det behövdes.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Golvet kommer att glida isär och du behöver något för att hålla ihop det som Andreas påpekade (och jag misstänkte nästan det...).

Vad det gäller taket så kommer spännvidden vara det som ställer till det mest för dig. Nästan 6meter med trippla lager gips väger fruktansvärt. Och då åker man på att använda hålband... Vad det gäller att låta väggarna bära taket så går det nog bra men det skulle antingen krävas förstärkningsreglar hela vägen runt om eller tätare mellan reglarna.

Börjar luta lite åt om man inte skulle använda den konstruktion som jag har med akustikprofiler i alla fall. Då skulle man kunna bygga takstommen, med alla lutningar som man önskar, och sedan skruva akustikprofiler för hålla taket. Man skall dock komma ihåg att de är byggda för att ha cc60 för att deras akustika fördelar skall fungera fullt ut.


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
jorå, om jag vore dig hade jag kört på en ganska smal regel, typ 45mm och sen fylle utrymmet (65mm) med 70mm isolering.

Taket skulle jag hänga på elastisk upphängning



finns många varianter för olika tyngder etc. bara å googla.
a
 :ph34r:


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Där har vi ett annat alternativ!  :) Men man får räkna lite på tyngder och liknande för at få rätt dämpare att hänga taket i. Sedan vet jag inte om man skall låta taket ligga på väggarna i ytterkanterna eller frihänga det helt.


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
jo, de funkar perfekt.. om man har den hyffsat stora takytan som här och vill fördela vikten jämnt så skulle jag (förutsatt att väggarna är "flytande") låta taket vila på de och förstärka med grövre balkar i taket som även de vilar på väggarna.

 
a
 :ph34r:


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
"Hahaaaa, min herre!!", utropade han lätt teatraliskt, "jag håller inte med!" (Vafan, var ju tvungen att inleda på nåt sätt ju...)

Med såna hängare har jag efter en stunds funderande kommit fram till att, delvis på grund av spännvidden, det borde väl vara bättre att hänga hela jädra taket och låta bli att sätta en massa tyngd på väggarna. Dels är det lättare att räkna ut så att väggarna klarar belastningen och dels gillar jag tanken med att taket flyter fritt innanför väggarna. (Jaja, jag vet att det skall till en himla massa akustikfog för att det skall funka. Jaja, jag vet att det ser ut som om jag förordar det bara för att jag har det! :) )

Men med ett helt batteri av sådana dämpare i övre taket så borde man kunna få till ett helt flygande tak. (Och där uppfann vi ett ord som vi inte visste fanns...) Och man behöver inte bry sig om spännvidden alls eftersom dämparna hanterar lasten som "utbredd last". (Läs några mekanikböcker.) Ooch det är lite lättare att hantera.

Och ja, du får gärna säga emot lika teatraliskt. Vi håller ju på med konst, ju! :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Bara ett par funderingar :)
Ett två ton tak bör inte vara svårt att få att hålla. snickra ihop en fakverksram ovanpå och häng ner några takreglar i det. Har nog någon gammal ritning som kanke kan vara intressant?
Golvtanke: om man först tar golvspån och limmar och sedan tänker med golvgips tätt skruvat lagt i 90 graders vinkel borde det väl hålla ihop?


Skulle kunna räkna på hur mycket det behövs för att hålla upp taken om intresse finns.  PMa bara :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
mohahahaha (mörk kuslig stämma) jo att hänga taket enbart på isomer upphängning kan ju fungera om man gör det på rätt sätt, men om man inte vill ta för stora risker så skulle jag ändå låta taket vila på ytterkanterna. Men som emulator säger så går det att räkna på allt och få ut de siffror man behöver för att bygga allt säkert.....
a
 :ph34r:


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
mohahahaha (mörk kuslig stämma) jo att hänga taket enbart på isomer upphängning kan ju fungera om man gör det på rätt sätt, men om man inte vill ta för stora risker så skulle jag ändå låta taket vila på ytterkanterna. Men som emulator säger så går det att räkna på allt och få ut de siffror man behöver för att bygga allt säkert.....

:lol:

Om man räknar fel så kan taket komma att ramla ner, menar du?

..... jag smyger nu hukandes runt i studio och sneglar skrämt upp mot taket. Tänk om det himlen ramlar ner... :blink: :blink:
 :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
har faktiskt beräknat bärande fackverkskonstruktioner..som fortfarande står kvar :rolleyes:



:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
Jo tack, vad jag menar med en fas är helt enkelt en fas för allt som har med studions ljudapparater och uttag etc att göra, lyse, kaffekokare och annat läggs givetvis på en annan fas!

Jag kör detta efter en mycket erfaren och klok mans ord konsekvent i mitt nya bygge, ingen idé att blanda ihop något överhuvudtaget med "misstänkt" etc fas, du kommer garanterat hamna i den situationen att du behöver lina en bas tex och så har du en "misstänkt" strömförsörjd stärkare den dagen, då är det kört och så måste du krångla med 10 metersförlängningen för att hitta rätt uttag etc...annars---zzzzzz/brummmmmm...

 B)

Hmmm... kan det vara så här?
Jag dammade av min gamla marchall förstärkare som stått i en gadrob i 12 år och satte igång den och va ett j-la brummande, va och köpte en ny vox förstärkare med samma resultat.
Nu ska jag spribga runt i kåken och testa eluttag  :)