Kontrollrummet

1up-Kommer Va Mig Själv!

1up · 35 · 23092

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Äntligen dags för en ny rap! Mixad i lurar alldeles nyss. Låten handlar om två flickor jag kommit i kontakt med via nätet. Inte helt angenämna upplevelser. Texten säger det mesta! Behöver hjälp med strukturen! En extra refräng någonstans? När? Längre intro? osv? Låten är uppbyggd i block så strukturen är enkel att följa. Standard hiphop på 1up vis!

http://www.aurells.com/div/1up-hip%20hop.mp3

Vers

ja, det började så bra med din wit och din charm,
för så var det ju en gång, once upon a time
ja, du va öm och personlig, söt och varm,
med förföriska läppar, skulle sagan va sann?

Å i ditt härliga liv levde hästar å jox,
varsamt rykta en rygg eller mocka en box
men om vi kikar lite närmre och granskar däri,
ser vi att de goda tiderna passerat förbi

Ja, det visade sig rätt snart att ytan var tunn,
för när jag visade intresse sprang djävlar ur din mun,
visst var jag allmänt på och allmänt fast,
men en kvinna på 25 var du 15 bast?

jag borde ha fattat, när jag såg ringen i din läpp,
att vår fight skulle bli intensiv som om pucken vid nedsläpp,
men du svängde så snabbt från ömhet till hat,
som att först leva på 100 sen på 10 kvadrat,

ja, men så kan det gå när man kommer för nära,
man vill skydda sig själv och ba göra så hära:
för vad du än säger så är det bull,
men egentligen är det jag som trillat omkull

Refräng:
mina känslor är som luft för dig
du ångar på så att du kväver mig
vaddå, du säger jag får skylla mig själv?
well, trevlig helg - sug och svälj!

kommer inte att förhandla mer (nej)
kommer inte att förvandla (förställa?) mig
du behöver inte säga jag ska ändra mig,
för kommer kommer va, ja k-k-k-kommer va mig själv!

kommer inte att förhandla mer (nej)
du kan tycka vad fan du vill
(du) behöver inte säga att du ångrar dig
jag tänker va och är, tänker va och är mig själv
« Senast ändrad: 12.12.2007, 01:01:38 by 1up »



Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

freddy

  • Gäst
Skön text, låter inte som några trevliga tjejer det där. :)
Bakgrunden är fet och funkar fint. Däremot känns det som du glider av beaten lite med din rap ibland och sen skulle det vara tuffare med lite mer attityd. 


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skön text, låter inte som några trevliga tjejer det där. :)
Bakgrunden är fet och funkar fint. Däremot känns det som du glider av beaten lite med din rap ibland och sen skulle det vara tuffare med lite mer attityd. 

Blir glad du gillar texten! Idag var en jättebra dag att lätta sin ångest genom att skriva text. :P hehe Sant. Tjejerna var inte så värst mysiga. Eller, i början en stund var de det. Men sen bröt helvetet lös. Ah well - you live you learn!

Jag glider inte av beatet hela tiden? Har lagt på lite effekter och är rädd att de fördröjer audiosignalen jämfört med vst-spåren?

Jo tightheten tar jag till mig!

Hur får jag mer attityd? Behöver guidance! :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra låt och fint hip-hop sväng.

Rapen behöver putsas till. För mycket ord, för lite ord mest hela tiden faktiskt. Jag efterlyser ett bättre flyt i texten. Leta synonymer som passar bättre. Nu är det ofta så i slutet av raderna att du märker att textraden inte kommer få plats och då slarvar du igenom dom sista orden.

Musik: bra
Text: bra
Sväng: bra
Rap: inte så bra (ännu)

Go, go, go....


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Bra låt och fint hip-hop sväng.

Rapen behöver putsas till. För mycket ord, för lite ord mest hela tiden faktiskt. Jag efterlyser ett bättre flyt i texten. Leta synonymer som passar bättre. Nu är det ofta så i slutet av raderna att du märker att textraden inte kommer få plats och då slarvar du igenom dom sista orden.

Musik: bra
Text: bra
Sväng: bra
Rap: inte så bra (ännu)

Go, go, go....

För mycket ord mest hela tiden? Jo det kan vara sant. Borde jag inte (ledande fråga :P) dela upp alla verser så det kommer en refräng därimellan? Sen köra ett lugnt mellanspel någonstans också? Tycker iaf jag. Blir lite stressigt. Hmm hmm.

Ja, rapen är ju mitt tredje försök genom hela livet. Jag får ta och lyssna på andas låtar och lyssna efter attityd. Jag är säker på att jag kan få fram det bara jag förstår hur det kan låta.

Tack snälla för att du ville lyssna. Blir också glad du gillar texten. Är ju barnsligt förtjust i liknelserna om att fånga pucken i en hockeymatch och att först bo på 100 sen på 10 kvadrat!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Attityd? Att låta arg?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Attityd? Att låta arg?

hmm, ja? Kanske söker folk mer karaktär i min röst? Distortion?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Attityd? Att låta arg?

hmm, ja? Kanske söker folk mer karaktär i min röst? Distortion?

Mycket sanning i dessa tankar 1up!
Karaktär eller dist, det är väl frågan om att kunna vara trovärdig, du har jätte snygga låtideér och texterna sprudlar av tankar men sen kör det lixåm på grund om inte solisten låter trovärdig. Men om det är meningen att göra fars så funkar det nog, tror nog att du har större ambitioner dock, och vilja o kunskap...
Piska mig om jag har fel :unsure:

Detta bara som ett svar på dina egna funderingar,

h. johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Attityd? Att låta arg?

hmm, ja? Kanske söker folk mer karaktär i min röst? Distortion?

Mycket sanning i dessa tankar 1up!
Karaktär eller dist, det är väl frågan om att kunna vara trovärdig, du har jätte snygga låtideér och texterna sprudlar av tankar men sen kör det lixåm på grund om inte solisten låter trovärdig. Men om det är meningen att göra fars så funkar det nog, tror nog att du har större ambitioner dock, och vilja o kunskap...
Piska mig om jag har fel :unsure:

Detta bara som ett svar på dina egna funderingar,

h. johan

Och ett bra svar därtill!

Om det låter som fars är det ju ingen höjdare heller. Har ju inte skött min läxa i att lyssna på andra rappare som jag påstod. Så får ta och göra det. Jag är inte arg så länge, så när texten var färdigskriven var det mesta borta. Får hitta vägar att närma mig ångesten och ta fram det i rösten. Inte sitta och fnissa åt de retoriska lustigheterna i texten.

Tack för en bra kommentar!



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Klart som fasen att omdu har en arg text, att det blir nonsens om du inte låter arg. Nu tycker jag iofs att man inte skall överdriva det där, och större delen av låten som föreligger funkar din sång rätt bra. Ditt ironiska tonfall här och var funkar jäkligt bra! ;) (Mycket bättre än en arg röst!)
Tycker ändå att du kunde skälla ut de där tjejerna lite mer här och var för "dynamikens" skull, hehe! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Klart som fasen att omdu har en arg text, att det blir nonsens om du inte låter arg. Nu tycker jag iofs att man inte skall överdriva det där, och större delen av låten som föreligger funkar din sång rätt bra. Ditt ironiska tonfall här och var funkar jäkligt bra! ;) (Mycket bättre än en arg röst!)
Tycker ändå att du kunde skälla ut de där tjejerna lite mer här och var för "dynamikens" skull, hehe! :)

Tjejrna ska få! ;)

Du tar upp en bra poäng ändå och precis som du skriver använder jag ju ett ironiskt tonfall ibland. Lärdomen att anpassa rösten efter textens innehåll. Börja varmt och mjukt på rösten precis som texten är. Sedan gradvis närma sig det mörka. Refrängen får bli rätt arg tycker jag! :D

Allvarligt talat: Suger min sångmic? Den funkade uppenbarligen när jag sjöng ömt på låten "Jenny", men personligen är jag knappast nöjd med sångljudet på den här låten. Klart min röst spelar in, får pröva lite varianter.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Har ingen klagan eller så, riktigt skön låt vetja! :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad humleklo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Coolt sväng, bra text - helt enkelt en grym låt...
jag skulle bearbeta texten - vända och vrida, lägga till och ta bort...blanda vanliga rim med alliteration och sen öva flyt och olika betoningar, sjung som om du målar - stå upp och sjung med hela kroppen och mest med hjärtat...
"så brukar jag göra och det brukar gå så bra så"


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Coolt sväng, bra text - helt enkelt en grym låt...
jag skulle bearbeta texten - vända och vrida, lägga till och ta bort...blanda vanliga rim med alliteration och sen öva flyt och olika betoningar, sjung som om du målar - stå upp och sjung med hela kroppen och mest med hjärtat...
"så brukar jag göra och det brukar gå så bra så"

Tack!

På något konstigt sätt så värmer din kommentar mig. Alltså inombords. Tack, tack! Allitterationer har man ju läst om att det är vanligt i hiphop. Varför har jag inte slängt in så många sådana tidigare för? Det finns ju massa coola retoriska knep att använda. Har ju läst retorik så det är bara att använda verktygen man har! :)


Utloggad humleklo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Coolt sväng, bra text - helt enkelt en grym låt...
jag skulle bearbeta texten - vända och vrida, lägga till och ta bort...blanda vanliga rim med alliteration och sen öva flyt och olika betoningar, sjung som om du målar - stå upp och sjung med hela kroppen och mest med hjärtat...
"så brukar jag göra och det brukar gå så bra så"

Tack!

På något konstigt sätt så värmer din kommentar mig. Alltså inombords. Tack, tack! Allitterationer har man ju läst om att det är vanligt i hiphop. Varför har jag inte slängt in så många sådana tidigare för? Det finns ju massa coola retoriska knep att använda. Har ju läst retorik så det är bara att använda verktygen man har! :)

Just det...använd ditt innersta lidande och våga känn efter...we´re with you.../J


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hinteruns marschiert... kontrollrummet ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
länken funkjar

fan 1up detta funar inte riktigt för mig du liger lite off hela tiden ....mer på mer på lite tidigare på altibg .
gillar texten fundig o fin -
sätt skiten på plats

tony
att leva är att dö


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
länken funkjar

fan 1up detta funar inte riktigt för mig du liger lite off hela tiden ....mer på mer på lite tidigare på altibg .
gillar texten fundig o fin -
sätt skiten på plats

tony

har fixat en ny tagning! Ska sjunga mer imorgon med argare röst också! Det är svårt för mig! Men ska nå fram! Försöker!

Tack för att du gillar texten! Eller tacka för en sak, jag blir glad!

Tack för att du lyssnar!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hinteruns marschiert... kontrollrummet ;)

Jag har glömt min tyska! Förlåt mig Agneta!!! (tysklärarinnan) Neeej, inte käppen!!!

Care to translate, my dear sir?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nog bäst jag låter bli :)

Känt citat från nån gammal propagandafilm från 30-talet... Varför det dök upp i huvudet kan man ju fråga sig  :rolleyes:

Jag menar väl att alla står bakom dig i din... quest :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Nog bäst jag låter bli :)

Känt citat från nån gammal propagandafilm från 30-talet... Varför det dök upp i huvudet kan man ju fråga sig  :rolleyes:

Jag menar väl att alla står bakom dig i din... quest :)

OKay! Låter fint! :)


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Tror du fått de tips som behövs. Det blir lite för många ord på ena stället och för lite på nästa. Flyter inte riktigt. Annars påminner det om Balsam Boys.
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tror du fått de tips som behövs. Det blir lite för många ord på ena stället och för lite på nästa. Flyter inte riktigt. Annars påminner det om Balsam Boys.

Tack för kommentar och lyssning, Bengan!

Här kommer sommaren? Här kommer den, här kommer den!


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Skön text !

Jag tycker ditt tonfall passar låten bra!
Första gången jag lysnade på låten tyckte jag att sången lät lite vek, men nu efter några genomlyssningar så tycker jag den passar perfa.

Ger mig lite skön JustD-feeling :)

"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Shit,det här var ju hel schysst!

Snygg text bra rim,det flyter på snyggt..Funkar hur bra som helst med prat sången.
Fulländning av låten skulle vara ett parti med sång alternativt ett kort solo parti,nånstans i mitten,där du drar iväg lite ackordsmässigt - mycket bra nu - men då skulle det bli lysande!

Mycket nice jobbat.

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skön text !

Jag tycker ditt tonfall passar låten bra!
Första gången jag lysnade på låten tyckte jag att sången lät lite vek, men nu efter några genomlyssningar så tycker jag den passar perfa.

Ger mig lite skön JustD-feeling :)



Ja du har helt rätt! JUSTD ÄR min stora inspiration ju! :D


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Skön text !

Jag tycker ditt tonfall passar låten bra!
Första gången jag lysnade på låten tyckte jag att sången lät lite vek, men nu efter några genomlyssningar så tycker jag den passar perfa.

Ger mig lite skön JustD-feeling :)



Ja du har helt rätt! JUSTD ÄR min stora inspiration ju! :D

Prima  :D
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Shit,det här var ju hel schysst!

Snygg text bra rim,det flyter på snyggt..Funkar hur bra som helst med prat sången.
Fulländning av låten skulle vara ett parti med sång alternativt ett kort solo parti,nånstans i mitten,där du drar iväg lite ackordsmässigt - mycket bra nu - men då skulle det bli lysande!

Mycket nice jobbat.

Mvh
Micael

Så bra! :)

Ackordbyte är aldrig fel. Emu har lagt sång på första versen. Så ska trixa in det. Finns ork kanske ackord kommer!

Tack tack för lyssningen!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Attityd? Att låta arg?

hmm, ja? Kanske söker folk mer karaktär i min röst? Distortion?

Måste bara inflika att jag verkligen gillar din text :PSå hääärligt att kunna nita med text, men din röst är lite för snäll-i detta sammanhang-låt lite tuffare och ilsk (gå tillbax i tiden och bli förbannad!), nu låter du mest ironisk-men det bettet räcker nog inte i rap-sammanhang, det brukar vara pushigare, mer attack, iaf som jag uppfattat det. Annars tycker jag om din personliga, fina röst. Jenny-låten gör den rättvisa, där kommer den fram på rätt sätt, anser jag.
Tyckt och skrivet!
Go for it, you've got the gift :D
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Attityd? Att låta arg?

hmm, ja? Kanske söker folk mer karaktär i min röst? Distortion?

Måste bara inflika att jag verkligen gillar din text :PSå hääärligt att kunna nita med text, men din röst är lite för snäll-i detta sammanhang-låt lite tuffare och ilsk (gå tillbax i tiden och bli förbannad!), nu låter du mest ironisk-men det bettet räcker nog inte i rap-sammanhang, det brukar vara pushigare, mer attack, iaf som jag uppfattat det. Annars tycker jag om din personliga, fina röst. Jenny-låten gör den rättvisa, där kommer den fram på rätt sätt, anser jag.
Tyckt och skrivet!
Go for it, you've got the gift :D

Hej å tack för de fina orden! :)

Det är sant att jag kör på JUSTD's lite ironiska spår framför den liska varianten. Det ligger närmare min person att göra så. jag har ju försökt ta till mig att låta argare med mer bett och så. Det är på väg till den nya versionen. Kanske borde jag fokusera på mitt naturliga jag och bara köra ironiskt. Det kan nog vara så. Även om jag kan bli bättre på flödet i rapen och "attacken" som du skriver.

Tack för det fina om min röst på jenny  :wub: kul du tycker jag har gåvan. Du har också gåvan. :)

God Jul på dig!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
På min gata spelas ingen hiphop så jag är rysligt okunnig
men
texten är bra - ex
"men du svängde så snabbt från ömhet till hat,
som att först leva på 100 sen på 10 kvadrat"
= s-bra!
Tycker också att det svänger bra
Jag skulle önska lite mer skit och spets i sången (rappen)
Du har något på gång
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
På min gata spelas ingen hiphop så jag är rysligt okunnig
men
texten är bra - ex
"men du svängde så snabbt från ömhet till hat,
som att först leva på 100 sen på 10 kvadrat"
= s-bra!
Tycker också att det svänger bra
Jag skulle önska lite mer skit och spets i sången (rappen)
Du har något på gång

Wow, tack!

Ser ett mönster i vad som önskas. Mer bett/spets/attack på sången. Kärt barn har många namn. Vad härligt du gillar texten! Och att du ger exempel på det du gillar. Den textbiten är också en av mina favoriter. Fråga mig inte hur jag kom på den!