Kontrollrummet

wash away the past - karl

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Har länge tänkt ändra på en del i den låt jag kanske är mest nöjd med själv men slutet var lite utdraget förrut med ytterliggare ett tema...nu vräkte jag på med några extra refränger ist...hur funkar det och hur funkar det i slutet med bas och orgel???

wash away

LÅTNAMN:wash away the past           
ARTIST/GRUPP: karl     
GENRE: ??               
LÅTLÄNGD: över 5         
KOMPOSITÖR: karl     
TEXT: karl                 
EV. MEDVERKANDE: karl x 5, Zlurgh on  guitar
INSPELNINGSÅR:  -07   
FORMAT:   mp3 
« Senast ändrad: 13.12.2007, 01:55:47 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Skön låt och sköna harmisar det ända jag skulle vilja ändra på är effekten på sången
jag tycker den är för platt nu. lek med olika rumsklanger stora större stööörrst och garderob och eko mm
ta ut svängarna lycka till .
jag gillar låten.
mvh
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Det enda som går i stereo känns som basen typ?  resten känns mycket mono.. som ovanstående säger.

Men kan aldrig sluta tycka om din röst.. tycker du har sjukt grym röst!

Bredda låten . så tror jag det kan bli skitbra!
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Guran....rakt igenom eller bara på refrängerna??
Skön låt och sköna harmisar det ända jag skulle vilja ändra på är effekten på sången
jag tycker den är för platt nu. lek med olika rumsklanger stora större stööörrst och garderob och eko mm
ta ut svängarna lycka till .
jag gillar låten.
mvh

Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack perra for dina öron...jag ska se om jag kan bredda lite grann...första tagningen på denna var sången otroligt pannad så jag var tvungen att mixa om :P :rolleyes: B) jag ska se vad jag kan göra...finns det ingen plug för stereobreddning ??? tnx  igen   / karl


Det enda som går i stereo känns som basen typ?  resten känns mycket mono.. som ovanstående säger.

Men kan aldrig sluta tycka om din röst.. tycker du har sjukt grym röst!

Bredda låten . så tror jag det kan bli skitbra!
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hej Karl! Orkar inte lyssna så mycket på låtar just nu, men eftersom jag alltid har varit svag för dina grejor så...
Det låter mycket bra. Den här är i stort sett färdig? Arrangemanget håller rakt av. Skulle inte ändra på någoting vad gäller sång eller orkestrering.
Det finns ett par små petitesser. Ibland på körerna så är inte "st" i "Past" synkade. Gitarrsolot känndes lite murrigt på något vis. kanske en liten hit diskant som lyfte fram det ytterligare i ljudbilden. Men det där är egentligen bara smaksaker.
Stråkarna och gitarren har precis rätt närvaro. Snyggt.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Karl.
Fick en sån där skön rysning av din låt..Nackhåren står rakt ut..Jag har ju hört denna förut,men inte i denna tappning...

Låten är grym! Om jag hade gjort nåt i mixen på denna - så skulle det vara ett litet reverb på sången med en kort svans..Samt lagt ett reverb på orgeln i slutet samt sänkt densamma mycket lite.
Annars - ohyggligt bra! I mitt tycke din absolut bästa låt,med verklig potencial att kunna bli nåt riktigt stort.
Byter ut den version jag har i Karl mappen mot denna,säg till om du gör förändring ala´mitt recept - den versionen skulle jag vilja ha,men denna håller.

5 känns fjuttigt på nåt sätt,men vi kör ju med en femgradig skala så..

Mvh
Micael


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har säkert lyssnat på låten nångång, men minns inte.
Gitarrpartiet lite Pink floyd, inte fy skam-
Kanske upprepar stråkpartiet sig lite för ofta, det går ju att ändra lite här och var. Coola stråkar tycker jag.
Slutet funkar otroligt bra med bas och orgel. Det blir liksom en annan låt. Blir lite betänksam här. Varför kommer detta in i slutet? Varför inte i början eller nån annastans? Men jag gillar överraskningar.
Sången är outstanding.
« Senast ändrad: 12.12.2007, 19:02:14 by Tokai »


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tnx Cabeza del Huevo  :P ....kul att du tycker den känns färdig eller någorlunda färdig ..visst pa...st osync men vet inte om jag gör nånting åt det....du var en av dom första som hörde mig i början och jag hoppas att det hörs en utveckling av ljudkvalitéen iaf...tnx igen och jag har väl nästan inte kommenterat det du gjort både i tävlingarna och nu sist julmecket men vill passa på att nämna att du håller dig på en himla hög nivå vad du än gör...tnx for sharing... /  karl B)
Hej Karl! Orkar inte lyssna så mycket på låtar just nu, men eftersom jag alltid har varit svag för dina grejor så...
Det låter mycket bra. Den här är i stort sett färdig? Arrangemanget håller rakt av. Skulle inte ändra på någoting vad gäller sång eller orkestrering.
Det finns ett par små petitesser. Ibland på körerna så är inte "st" i "Past" synkade. Gitarrsolot känndes lite murrigt på något vis. kanske en liten hit diskant som lyfte fram det ytterligare i ljudbilden. Men det där är egentligen bara smaksaker.
Stråkarna och gitarren har precis rätt närvaro. Snyggt.

Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Kommer inte riktigt överrens med basljudet och trummorna. Speciellt bastrumman då. Den känns väldigt obasig. Sedan när det andra trumman kommer in känns det som det blir för mycket subbas helt plötsligt. Känns inte riktigt som det är balans.

Nu började jag ju kommentaren helt fel, ska väl börja med att låten är väldigt spännande och gillas. Men jag avslutar med det istället. :)
blargh


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Jorå, du vet vad jag tycker. Du spelar i en egen division. Och vilket jävla bra elgitarrsolo!!! Låten har en fantastisk nerv! Strongt och lyfta den ytterligare snäpp från vad jag kommer ihåg från studioforum. Nästan retfullt enkla figurer och melodi och det är bara så genialiskt. Säger som Nad sa en gång: "Fan vad phet du är Karl!!"   :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Hej Micael och tack för dina öron...kul att du tycker att det är min bästa (so far) det tycker nästan jag också förutom den låt jag håller på med nu... :P ska fundera på reverben här och där...tnx igen...  /  karl

Hej Karl.
Fick en sån där skön rysning av din låt..Nackhåren står rakt ut..Jag har ju hört denna förut,men inte i denna tappning...

Låten är grym! Om jag hade gjort nåt i mixen på denna - så skulle det vara ett litet reverb på sången med en kort svans..Samt lagt ett reverb på orgeln i slutet samt sänkt densamma mycket lite.
Annars - ohyggligt bra! I mitt tycke din absolut bästa låt,med verklig potencial att kunna bli nåt riktigt stort.
Byter ut den version jag har i Karl mappen mot denna,säg till om du gör förändring ala´mitt recept - den versionen skulle jag vilja ha,men denna håller.

5 känns fjuttigt på nåt sätt,men vi kör ju med en femgradig skala så..

Mvh
Micael
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Karl!

Har nog diggat denna låt tidigare, och den har inte blivit sämre. Ett modigt gitarrsolo har uppenbarat sig, snyggt!
Och fortfarande en beundrare av din sång! + stämmor!
Enda som ställer frågor är basen, varför skall den dundra över hela ljudbilden, håll den mera centrerad, visserligen kan den stundom göra dessa stereohopp men inte all the time.
Orgeln på slutrakan....häärlig! :)

Snyggt jobbat, verkligt proffsig touch i detta,



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Tokai....jag hade ett långt slut förut ett nytt tema och det kändes som det blev en grej för mycket så jag beslöt att köra refräng till slutet och en variant  där orgeln ligger kvar men med en annan bas...kantänkas att man kan introducera det tidigare...vet inte...floydish solo jo han har den känslan( zlurgh, en amerikanare)....kul att du gillar sången...

Allt gott  /  karl B)

Har säkert lyssnat på låten nångång, men minns inte.
Gitarrpartiet lite Pink floyd, inte fy skam-
Kanske upprepar stråkpartiet sig lite för ofta, det går ju att ändra lite här och var. Coola stråkar tycker jag.
Slutet funkar otroligt bra med bas och orgel. Det blir liksom en annan låt. Blir lite betänksam här. Varför kommer detta in i slutet? Varför inte i början eller nån annastans? Men jag gillar överraskningar.
Sången är outstanding.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
BEatet här funkar väldigt bra, tillsammans med den ena cellon. När sången kommer in så känner jag igen låten :P, mysig låt på alla sätt. Kan förstås inte minnas vilka skillnaderna är mot den förra versionen just nu. Då får jag leta!
Kan dock säga att gitarrsolot känns malplacerat, utan att ha den minsta aning om varför. Konstigt ljud på gitarren? Fel reverb. SÅngen är grym som faen, nästan så man vill ta sånglektioner :P och sjunga Karl ;)

För egen del funkar kanske sådan här musik bäst som bakgrundsmusik när man är på dåligt humör eller så, vilket förstås inte hindrar att det är ett slags prestation i alla fall! Dvs, grymt bra låt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Får också instämma en riktig grymt skön låt karl i Peter Cabriel klass! B) Har skrivit det nån annan gång du har jäklamana
hans goa röst japp banne mej. ;) :D


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Kommer inte riktigt överrens med basljudet och trummorna. Speciellt bastrumman då. Den känns väldigt obasig. Sedan när det andra trumman kommer in känns det som det blir för mycket subbas helt plötsligt. Känns inte riktigt som det är balans.

Nu började jag ju kommentaren helt fel, ska väl börja med att låten är väldigt spännande och gillas. Men jag avslutar med det istället. :)
Fidden....du har helt rätt....inget tryck i kaggen första delen och det är faktiskt tänkt så men sen kanske skillnaden blir lite väl stor när dom andra trummorna kommer in ska se över det där kan vara att basen tillsammans med kaggen blir något i hästväg :blink:..har ju fått lite annan input ang. basen så...men kul att du gillar iaf....

/  karl

Jorå, du vet vad jag tycker. Du spelar i en egen division. Och vilket jävla bra elgitarrsolo!!! Låten har en fantastisk nerv! Strongt och lyfta den ytterligare snäpp från vad jag kommer ihåg från studioforum. Nästan retfullt enkla figurer och melodi och det är bara så genialiskt. Säger som Nad sa en gång: "Fan vad phet du är Karl!!"   :D
equality....tack för överord men kul att du tycker den lyfter från förr....är nöjd med just den melodin som kom när jag hade skruvat till en helt vansinnig stämning på gitarren och man försöker klura ut vad den har att ge....och Zlurgh ( stuart) en amerikansk snubbe på Recording project där jag håller till ibland frågade om han kunde få lägga ett solo och tyckte han fick till en bra känsla i det så..... Nad var länge sedan man hörde ifrån.... Tnx igen... /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tnx Johan för bra respons...ska se över basen över lag
Tjou Karl!

Har nog diggat denna låt tidigare, och den har inte blivit sämre. Ett modigt gitarrsolo har uppenbarat sig, snyggt!
Och fortfarande en beundrare av din sång! + stämmor!
Enda som ställer frågor är basen, varför skall den dundra över hela ljudbilden, håll den mera centrerad, visserligen kan den stundom göra dessa stereohopp men inte all the time.
Orgeln på slutrakan....häärlig! :)

Snyggt jobbat, verkligt proffsig touch i detta,



h.  johan

Tack för lyssning...det värmer att du vill ha den som bakgrund när du är på dåligt humör....alltid berör den på något sätt...gitarrsolot, en smaksak...kanske rattar till lite vassare sound men solot blir nog kvar i sin helhet...tack igen  /  karl

BEatet här funkar väldigt bra, tillsammans med den ena cellon. När sången kommer in så känner jag igen låten :P, mysig låt på alla sätt. Kan förstås inte minnas vilka skillnaderna är mot den förra versionen just nu. Då får jag leta!
Kan dock säga att gitarrsolot känns malplacerat, utan att ha den minsta aning om varför. Konstigt ljud på gitarren? Fel reverb. SÅngen är grym som faen, nästan så man vill ta sånglektioner :P och sjunga Karl ;)

För egen del funkar kanske sådan här musik bäst som bakgrundsmusik när man är på dåligt humör eller så, vilket förstås inte hindrar att det är ett slags prestation i alla fall! Dvs, grymt bra låt!
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
åååh  :wub: underbar skrotslammerfeeling på de sista refrängerna. shit så bra!! En helt annan sence of unrgency ihop med den där snyggt behandlade gitarren. älskar hur den bara river in och stängs av.

Snyggt sångljud också. underbar låt med tyngd och känsla.

jag hade bytt ut orgeln där i slutklämmen, den ger mig ett lite för tjolahopp-faderittan-intryck.

annars 5/5.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Synth....har lyssnat en hel del både på Gabriel och tidiga Genesis och vissa influenser finns väl där men många andra också..en salig blandning av mycket....tnx

Får också instämma en riktig grymt skön låt karl i Peter Cabriel klass! B) Har skrivit det nån annan gång du har jäklamana
hans goa röst japp banne mej. ;) :D

åååh  :wub: underbar skrotslammerfeeling på de sista refrängerna. shit så bra!! En helt annan sence of unrgency ihop med den där snyggt behandlade gitarren. älskar hur den bara river in och stängs av.

Snyggt sångljud också. underbar låt med tyngd och känsla.

jag hade bytt ut orgeln där i slutklämmen, den ger mig ett lite för tjolahopp-faderittan-intryck.

annars 5/5.

Tjolahopp-faderittan  :P Ja...vad ska jag säga ...allt träffar alla olika...ville få till ett annat slut och känner kanske att det nya kanske blev aningen långt det också...kanske kortar ner och då om du har tur :rolleyes: försvinner orgeln eller så behåller jag den  <_< :P :rolleyes: B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Visst är det så :D

Men längden har jag inget problem med alls, det är bara bra at det är långt, kunde få vara längre, det blir som ett mantra när det är av bra kvalisort som det här. Men stämningsmässigt funkar inte orgeln (min högst subjektiva uppfattning så klart!) Den känns lite som att stoppa in Charlie Sheen med klämkäcka sitcom-points i en lars noren-pjäs. öh. ungefär. Skulle gärna höra något mer passande i ljudlandskapet, som en ledsam pad, cellos...eller något.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Skön låt det här. Du ligger perfekt i ton, känns aldrig ansträngt och så tycker jag om att höra ditt lägre register. Uppfattar det som att stråkarna ligger lite högt precis i inledningen, blir väldans kontrast men det kanske är meningen?
Det som jag tycker mest om i låten är just inledningen, speciellt är det raffinerande med ljusa ljudet man kan höra vid tex 0.12 får mig att tänka vagngnissel eller något.
Sedan tycker jag att gitarrbreaket tillför en extra värme i låten.

Gillar inte orgeln i slutet, passar inte riktigt in i stämningen.

och nu är jag förkyld ;)
www.myspace.com/staffanjonsson


DåligtGehör

  • Gäst
Jag känner mest att låten har potential men inte att den är där ännu.

Ljudet upplever jag vara lite metalliskt, med brist på värme och djup. Det är faktiskt så jag kan uppleva PG också i många låtar. Bättre ljud då men kliniskt och metalliskt.

För mycket upprepningar. Särskilt då av "wash away the past". Visst ett mantra, men då det är så tydligt så blir det väl tjatigt. Inte minst i senare delen av låten blir det för mycket. Något tycker jag du bör göra åt det. Variara med andra röster, minska antalet "wash away...", kanske utveckla stråkfigurerna?

Gitarrsolot är fint!

Trots att jag tycker det finns läckra saker som t.ex. gitarr och stråkfigurerna, din sång i versen i synnerhet i de lägre registren och en del annat så blir helhetsintrycket rätt avslaget. Det känns som den efter ett tag är igång och inte har så mycket mer att erbjuda utan blir mest repetativ och stagnerar. Framför allt senare halvan.




Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skitskön låt..
gillar hela arret. lågmält beat soim drar in en i låten på en gång
skitbra sång..och ödesmättad känsla.
om jag skulle få önska något så vore det lite mer tjockhet i instrumenteringen
instrumenten känns lite tunna & långt borta på något vis
förutom den distade cellon & sången dårå..det låter lite som att de är skilda från resten av låten lite granna
alltså fylligare ljudbild vore på sin plats enligt mig.

jättebra verkligen! :)
/Larsson
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
ska ta en funderare på orgeln hrmm...tyckte den funka ganska ok(Charlie Sheen, sitcom-points/Noren  :unsure: :P   /  karl
Visst är det så :D

Men längden har jag inget problem med alls, det är bara bra at det är långt, kunde få vara längre, det blir som ett mantra när det är av bra kvalisort som det här. Men stämningsmässigt funkar inte orgeln (min högst subjektiva uppfattning så klart!) Den känns lite som att stoppa in Charlie Sheen med klämkäcka sitcom-points i en lars noren-pjäs. öh. ungefär. Skulle gärna höra något mer passande i ljudlandskapet, som en ledsam pad, cellos...eller något.

:)

Ok stajo, du är inte ensam om att inte gilla orgeln  <_< :P men allt träffar alla olika...kul att du ändå tycker om låten.... NY?  /  karl

Dåligt Gehör....tack för noggrann lyssning och visst kan jag lita på dina säkra öron för det mesta....här har du säkert rätt på en del grejor men startsträckan är lång för att börja mecka runt i låten igen....soundet...metalliskt brist på värme..kan väl vara så ( vad har du för lyssning? ) Varje låt jag gör ligger ingen soundtanke bakom utan allt sitter löst ända tills mix, ibland tar jag sången i båset ibland inte, har dålig koll på mina monitorer tror dom ljuger lite och är i behov av en subbas för att jag inte ska överstyra en mix med bara bas.... formen kan diskuteras och förut var det ju ett nytt tema och jag tänkte att det kanske blir för mycket så det blev detta alternativ ist...men låten kanske inte pallar längden..5 drygt, den kanske ska ner till 3:50 och då kanske inte det problemet finns....jag tycker också att den har en viss potential och då har jag trots allt lyssnat vansinnigt mycket mer på den än du men faktiskt är inte gränsen nådd ännu...tycker om den fortfarande och vill ha den så bra som möjligt innan jag lägger den åt sidan...kanske provar lite andra grepp...uppskattar ditt engagemang och din uppriktighet..... /  karl

tnx Larsson för dina öron....se ovan ang. soundet...ska testa att skruva till lite fetare sound.... :unsure:kul att gillar iaf.../  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Ok stajo, du är inte ensam om att inte gilla orgeln  <_< :P men allt träffar alla olika...kul att du ändå tycker om låten.... NY?  /  karl

Nej men 24 :)
www.myspace.com/staffanjonsson


jay thomas

  • Gäst
Holy Mother! Det var något av det bästa jag hört på detta forum! Så snuskigt bra tycker jag! Påminner som andra redan har sagt väldigt om PG, både röst och stil. Orgeln är bra men kunde vara bättre med ett lite mer lesligt ljud. Oj vad jag njöt dock!  :D


Nu kom jag på att början med stråke och orgel påminner om Kansas, någon låt från Leftoverture.
« Senast ändrad: 18.12.2007, 18:44:44 by jay thomas »


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
nice att du gillar.....Kansas var länge sedan jag hörde...bra band....tnx igen.  / karl B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Får sluta tjata om Peter Cabriel he he du har en skön röst åh en bra låt har allt fått till! :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag kan bara säga att hade Peter Gabriel låtit mer som Karl hade jag för länge sedan, innan jag nånsin hört talats om Karl, köpt alla Gabriels plattor.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves