Kontrollrummet

Lightweight Corner Absorber

Lee · 51 · 72602

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Tänkte att det kanske var dags att bidra med en liten byggtråd. Jag är inte klar med mitt lilla musikrum ännu och akustikbehandlingen ligger verkligen efter, men för att kunna lira trummor därinne utan att bli fullständigt bombarderad av bastoner så bestämde jag mig för att bygga ett par Corner Traps efter eget huvud. Nåja, det finns liksom fler som har byggt liknande ute på nätet, men här kommer min version.

Man popnitar ihop en liten metallkonstruktion. Profilerna är så kallade gipshörnskydd egentligen och väger ingenting. Därav Lightweight i titeln, Einstein!



Tycker ni ramen ser skev ut? Det beror på att taket är vinklat.

Sedan fyller man ramen med Rockwool. Egentligen är nog glasfiberull lite bättre men för en Corner Trap fungerar massan fint.



Eftersom en Corner Trap skall vara i ett hörn (Duh!) så skär vi bort hörnen för att få en bättre passform.



Se så fint det kan bli när man skalat av hörnorna!



Sedan binder vi fast Rockwoolen i ramen, eftersom den annars ramlar ur när vi flytta runt den och tygbeklär den.



Om man reser den upp så ser framsidan ut på detta vis!



Sedan kommer vi till tyget. Det skall vara ljudgenomsläppligt, dvs stora hål som släpper igenom ljud, men då riskerar man att fibrer läcker ut. Vanligen bygger man med säckväv (jute) men färgerna var så fula att jag gav upp istället valde jag ett stor stycke med "fill". Ni vet sådant som man t.ex. kan göra täcken av. Släpper igenom lyft alldeles utmärkt, men fibrer får det besvärligt att komma ut. De kommer att få ännu besvärligare...



... eftersom jag sprayar hela Trapen med spraylim! Limmet gör att tyget fäster runt hela modulen och även på baksidan och jag behöver inte sy en enda söm! Dessutom blir ytlagret på Rockwoolen klistrigt och släpper inte från sig ett skit!



Sedan återstår "bara" att spraya och slå in det lilla paketet som blir en hel Corner Trap.



Eftersom jag tyget är jättebra på att släppa igenom luft så behöver man egentligen inte göra så mycket mer. Men jag hittade ett luftigt tyg som hade ett snyggt mönster. Så jag använde det på framsida och lät baksidan ha det ännu luftigare "fillet". För att framsidans tyg på plats så använde jag resårband och kardborrefästen. (Och några säkerhetsnålar som blivit över från punktiden...) Man får vara försiktig bara så att man inte trycker ihop ullen, för då förlorar det sin verkan.



Sedan återstod bara att montera in den i hörnan!



Funkar den? Jo, den rumlande basen försvann men större delen av de högre frekvenserna är ju kvar eftersom resten av väggarna är obehandlade. Men det kommer att ågärdas under våren då jag bygger ett studiobord, fixar ett flexibelt sångbås och slänger upp en hel del skumabsorbenter. Men mer om detta i en annan tråd.

Jag kommer att skapa en tråd om byggnationen av mitt lilla musikrum vid ett senare tillfälle, och visa hur jag gjorde dubbelväggar, ventilation och el. Men det får ni vänta på en stund...



Florian le Sage

  • Gäst
Det där blir ju jätte bra, du verkar ha hittat tänket-att göra det både enkelt och effektivt och snyggt!

Med några fler åtgärder i samma anda får du ett ballt och fungerande rum tror jag, vill du ha valmöjligheter så kan du ju bara vända på dina väggabsorbenter sedan=baksidan reflekterande.

Kör hårt och bli klar snart så kommer jag och kollar på vårkanten!

 B)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
nämen vad trevligt.. mina hörnabsorbenter är rektangulära ramar av trä med fiberull omstoppat försiktigt med ett fint o lätt tyg.. :) funkar bra det med, men dina var finare.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se



Utloggad Omni

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Snyggt som fan.

Men hur är det med brandsäkerheten och luft/ljudgenomströmningen gällande spraylim?

Mvh Omni
« Senast ändrad: 09.03.2007, 14:29:05 by Omni »


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Snyggt som fan.
Men hur är det med brandsäkerheten gällande spraylim?

Mvh Omni
Brinner helt säkert jättebra! ;)


Utloggad Omni

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Mr Phil:
Citera
Brinner helt säkert jättebra!

 :D


Utloggad tsmalmbe

Jag kan bjuda på en



Är det verkligen så viktigt med brandsäkerheten om man gör hem-absorbenter? Likaväl kan ju soffan ta eld, eller mattan, eller bokhyllan? Så varför optimera absorbenterna, om allt annat löper lika stor risk att ta eld?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Brandsäkerhetskraven finns väl bara för offentliga miljöer, om jag kommer ihåg rätt...?
Häng upp en pulversläckare i rummet, så är det inte mycket att gnälla om. ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Snyggt, tycker jag! Ser ut som om du lyckades hålla budgeten låg också! Vad gick det på?
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Brandsäkerhetskraven finns väl bara för offentliga miljöer, om jag kommer ihåg rätt...?
Häng upp en pulversläckare i rummet, så är det inte mycket att gnälla om. ;)
toppenlösning!!! det har jag fan inte tänkt på!!  ^_^
ska nalla en från farsan!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Budgeten vet jag faktiskt inte. Några hundralappar blev det väl. Största kostnaden är tyget i alla fall. Men måttanpassningen blev suverän!

Om det brinner bra? Hade inte tänkt att prova egentligen, men ibland kan man inte låta bli att vara pyroman... Brinner förmodligen rätt bra. (För den som vill så lär man kunna blanda trälim med vatten och få en klistrig effekt som håller ihop ytfibrerna. Kommer inte ihåg blandningsförhållandena. Men det limmar inte fast tyget!) Pulversläckare kommer att åka in i rummet hur som helst.

En annan fördel med byggnationen är att jag kan byta fronttyg när jag blir trött på det. Och som Florian nämnde så kan man bygga på motsvarande sätt med väggabsorbenter och vända dem för att få lite olika dämpningar. Det hade jag faktiskt nte tänkt på. Om jag hade det så hade jag kanske inte skaffat skumabsorbenter...

Kul att ni gillade det och hoppas att någon har nytta av bilderna. Tyckte det var kul att göra avsteg från den traditionella träramen också. Det kommer att hängas liknande i taket också men utan yttertyg. Lite som "Små lätta moln, seglar på min himmel..." :)


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Väldigt intressant tråd måste ja säga.
Det är exakt sånt här som kontrollrummet behöver!
Här lär man sig något eller åtminstone får en uppfattning om
någonting. Bilder och beskrivningar intresserar folk, även mig.

Fortsätt så!


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Mycket intressant! Jag fick en del idéer inför bygget av mitt blivande trumrum :)
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Grymt smart bygge. Jag måste göra en likadan.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Gott jobbat Lee!! Jag byggde precis klart 2 "moln" fast jag använde 95mm Stålregel som jag popnitade ihop.
Om man inte har råd att köpa flamskyddat tyg så kan jag rekommendera 3M's FireStop, som man med fördel kan spraya på alla Isoleringsmaterials ytor för att binda lösa fibrer och få allt flamsäkert på samma gång.
Roxull (ser ut som använt FlexiBatts  ;) ) i sig har hög brandklass så det är ju bara tyget som kan brinna.

a
 :ph34r:


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Ja det "bidde" rätt bra. :D Första anledningen att använda den lilla vinkelnprofilen var jag var tvungen att få in absorbenten i hörnan. Men när jag märkte hur stabil den blev, så tänkte jag att om man behåller konstruktionen till "molnen" så får man dämpning även på sidorna på av den. Nu skall det bara finnas tid att hänga dem också. Och sätta lister. Och bygga bord och och ....


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Jag vill ge Lee karma för den här tråden, hur beter jag mig? Hittar inte "tummen-upp" som folk pratar om nedanför hans Karma till vänster.  :o


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Ignorera min fråga, de dök upp efter tre svar i trådar. Mycket fina absorbenter Lee!!


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Tackar, tackar! Byggartrådar -ÄR- alltid kul, så jag tyckte det var kul att bidra.

Och godmorgon förresten. Vackert väder i Cheonan, Korea, idag! Synd att man sitter inomhus och programmerar...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tackar, tackar! Byggartrådar -ÄR- alltid kul, så jag tyckte det var kul att bidra.

Och godmorgon förresten. Vackert väder i Cheonan, Korea, idag! Synd att man sitter inomhus och programmerar...



Hejssan!
Slänger dig tummen upp för en absolut strålande fin presentation både i ord och bild :D

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Tackar, tackar! Byggartrådar -ÄR- alltid kul, så jag tyckte det var kul att bidra.

Och godmorgon förresten. Vackert väder i Cheonan, Korea, idag! Synd att man sitter inomhus och programmerar...

Kan väl tänka mig tråkaigare platser att sitta och programmera på; Södermalm idag t.ex +5°C är inte så kul.


a
 :ph34r:


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Nja, enligt vad jag har hört så är vädret rätt OK därhemma just nu, om än något blåsigt. Men när jag åkte från jobbet idag (19:30) så var det 16grader ute och strålande sol. Men så är jag inte kvar i Cheonan längre. Häckar i Rotterdam de närmaste två veckorna.

Någon som har tips på konserter i Rotterdam eller annat under den närmaste tiden? (De tänker bara jobba 16timmar under lördag och söndag så lite fritid kommer jag att få...)

PS. Det är som i reklamen: Heineken smakar precis som vanligt!!! :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

PS. Det är som i reklamen: Heineken smakar precis som vanligt!!! :D


Ja, men är det bra eller dåligt?  :unsure:


 :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
PS. Det är som i reklamen: Heineken smakar precis som vanligt!!! :D
Ja, men är det bra eller dåligt?  :unsure:
 :lol:

"Like making love in a canoe....."




"Fucking close to water!" Monthy Python (om amerikansk öl)  :lol:


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
PS. Det är som i reklamen: Heineken smakar precis som vanligt!!! :D
Ja, men är det bra eller dåligt?  :unsure:
 :lol:

"Like making love in a canoe....."




"Fucking close to water!" Monthy Python (om amerikansk öl)  :lol:

äh, Hoegaarden är ju det ända å ha i holland... kan man suga läänge på. Du lär säkert snubbla över någon bar med sjysst Trapist öl om du bara snubblar runt lite..  gå till WORM ute på museum ön i hamnen, ytterst bizzarrt ställe värt ett besök... för sent nu kanske (det är ju måndag).
a
 :ph34r:


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
PS. Det är som i reklamen: Heineken smakar precis som vanligt!!! :D
Ja, men är det bra eller dåligt?  :unsure:
 :lol:

"Like making love in a canoe....."




"Fucking close to water!" Monthy Python (om amerikansk öl)  :lol:

äh, Hoegaarden är ju det ända å ha i holland... kan man suga läänge på. Du lär säkert snubbla över någon bar med sjysst Trapist öl om du bara snubblar runt lite..  gå till WORM ute på museum ön i hamnen, ytterst bizzarrt ställe värt ett besök... för sent nu kanske (det är ju måndag).

Höjdartips! Jag är förmodligen kvar till nästa vecka (över helgen) så det finns i alla fall en möjlighet att göra något. Om man inte gör som denna helgen och blir häckande över en massa datorer hela helgen. Men Trapist var jäkligt länge sedan jag drack så det är en definitiv målsättning! :D


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Brandsäkerhetskraven finns väl bara för offentliga miljöer, om jag kommer ihåg rätt...?
Häng upp en pulversläckare i rummet, så är det inte mycket att gnälla om. ;)
toppenlösning!!! det har jag fan inte tänkt på!!  ^_^
ska nalla en från farsan!!

NEJ!!!

Inte pulversläckare!!!
Om du använder den kommer du sabba all din utrustning iom att pulvret tränger in precis överallt!
En Skum släckare går däremot utmärkt  :)
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Brandsäkerhetskraven finns väl bara för offentliga miljöer, om jag kommer ihåg rätt...?
Häng upp en pulversläckare i rummet, så är det inte mycket att gnälla om. ;)
toppenlösning!!! det har jag fan inte tänkt på!!  ^_^
ska nalla en från farsan!!

NEJ!!!

Inte pulversläckare!!!
Om du använder den kommer du sabba all din utrustning iom att pulvret tränger in precis överallt!
En Skum släckare går däremot utmärkt  :)
Helst skulle jag ha kolsyresläckare, eftersom den inte förstör någonting alls. Skum blir det blött av, så den är inte bra att släcka elektronik med - utan där är faktiskt pulver bättre, eftersom det "bara" skräpar ner fruktansvärt mycket utan att kortsluta - men kolsyresläckare är egentligen alltid bäst. Nackdelen är att kolsyresläckare måste kontrolleras en gång om året för att man ska vara säker på att den håller trycket och kommer att fungera när den verkligen behövs - och att man behöver behärska tekniken för att släcka effektivt med en sådan, medan skum och pulver är mer eller mindre idiotsäkra att släcka med...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad rockstar

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Oj nu står det att det är 120 dagar sen nån skrev i den här tråden men jag måste ändå fråga vart man får tag i det där tyget du kallar "fill" ? Har försökt söka runt lite men inte hittat nåt på det namnet.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Oj nu står det att det är 120 dagar sen nån skrev i den här tråden men jag måste ändå fråga vart man får tag i det där tyget du kallar "fill" ? Har försökt söka runt lite men inte hittat nåt på det namnet.

"Fill" kallas det nog inte. Det är ett tunt, fluffigt material som brukar finnas på undersidan av sängöverkast eller som en tunn fyllning i sådana... Borde finnas hos Jysk eller liknande...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
"fluff" tror jag det kallas ;)   köpte på bauhas!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad rockstar

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Aha man tackar! Ska genast bege mej till bauhaus vid lämpligt tillfälle men vågar nog inte fråga efter fluff:p Då kommer jag nog bli tagen för idiot;)


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Det kallas "fill" och kan köpas i varenda tygaffär.
Inga konstigheter.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg