Kontrollrummet

-20db pad inline attenuator

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
som ämnet och beskrivningen antyder, nån som vet var såna finns att köpa i sverige alt nån annasnatns inom eu :)
sett att thomann har en modell från shure men den kostar idiotgalna 500:-  :(


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Om du snackar snällt med en ökänd forummedlem :rolleyes:, så kan du köpa en XLR-attenuator där man kan välja mellan 20, 30 eller 40dB på en switch, för lite rimligare 295:-...
« Senast ändrad: 31.12.2007, 00:58:20 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
Om du snackar snällt med en ökänd forummedlem :rolleyes:, så kan du köpa en XLR-attenuator där man kan välja mellan 20, 30 eller 40dB på en switch, för lite rimligare 295:-...

nämen ser man på  B)
ska bara bli lite rikare så jag har råd att köpa 2st, då ska jag snacka snällt med den ökände forummedlemmen sen  ;)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Eller om du kan hantera en lödpenna så bygger du en för några tior...
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Eller om du kan hantera en lödpenna så bygger du en för några tior...

Bra råd tycker jag.
Har du förresten provat paden som jag räknade fram värdena till åt dig?
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Eller om du kan hantera en lödpenna så bygger du en för några tior...

Bra råd tycker jag.
Har du förresten provat paden som jag räknade fram värdena till åt dig?

Nej, jag har inte haft nån kabel att bygga in den i än... Men jag har köpt de motstånd som behövs.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Eller om du kan hantera en lödpenna så bygger du en för några tior...

Kontakterna ligger på omkring 50:-/st, men om man vill ha en snygg pad som inte består av en kabel och två kontakter, utan i stället två kontakter inbyggda i en hylsa, så vet jag inte var man hittar sådana...? Resten kostar i princip ingenting om man bygger det själv. Det handlar ju egentligen bara om några resistorer med rätt värden för en specifik dämpning - och så XLR-kontakterna förstås, men om man inte vill/kan bygga själv, så är det ju ändå bra att det finns färdiga produkter att köpa. :)

Det finns förresten även pads hos ELFA - men inte varibla, utan med en fast dämpsats.

Det kunde kanske vara idé att lägga upp lite info i Wikin om hur man pillar ihop egna pads, i artikeln om detsamma...?
Finns det sådan info att hitta på någon site, så kan jag fixa det - eller orkar någon annan, som redan har infon tillgänglig, skriva i Wikin om det?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Eller om du kan hantera en lödpenna så bygger du en för några tior...

Kontakterna ligger på omkring 50:-/st, men om man vill ha en snygg pad som inte består av en kabel och två kontakter, utan i stället två kontakter inbyggda i en hylsa, så vet jag inte var man hittar sådana...? Resten kostar i princip ingenting om man bygger det själv. Det handlar ju egentligen bara om några resistorer med rätt värden för en specifik dämpning - och så XLR-kontakterna förstås, men om man inte vill/kan bygga själv, så är det ju ändå bra att det finns färdiga produkter att köpa. :)

Det finns förresten även pads hos ELFA - men inte varibla, utan med en fast dämpsats.

Det kunde kanske vara idé att lägga upp lite info i Wikin om hur man pillar ihop egna pads, i artikeln om detsamma...?
Finns det sådan info att hitta på någon site, så kan jag fixa det - eller orkar någon annan, som redan har infon tillgänglig, skriva i Wikin om det?

Vad gäller priset så kan du löda in några motstånd i en befintlig XLR-kontakt på en sladd du redan har så blir priset t o m under en tia...  ;)
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Eller om du kan hantera en lödpenna så bygger du en för några tior...

Kontakterna ligger på omkring 50:-/st, men om man vill ha en snygg pad som inte består av en kabel och två kontakter, utan i stället två kontakter inbyggda i en hylsa, så vet jag inte var man hittar sådana...? Resten kostar i princip ingenting om man bygger det själv. Det handlar ju egentligen bara om några resistorer med rätt värden för en specifik dämpning - och så XLR-kontakterna förstås, men om man inte vill/kan bygga själv, så är det ju ändå bra att det finns färdiga produkter att köpa. :)

Det finns förresten även pads hos ELFA - men inte varibla, utan med en fast dämpsats.

Det kunde kanske vara idé att lägga upp lite info i Wikin om hur man pillar ihop egna pads, i artikeln om detsamma...?
Finns det sådan info att hitta på någon site, så kan jag fixa det - eller orkar någon annan, som redan har infon tillgänglig, skriva i Wikin om det?

Vad gäller priset så kan du löda in några motstånd i en befintlig XLR-kontakt på en sladd du redan har så blir priset t o m under en tia...  ;)

 :lol: Ja - det är sant, men då måste man komma ihåg att märka upp kabeln (något jag själv är expert på att glömma bort - man ska bara fixa en annan pryl till först... :wacko:). Jag föredrar därför att ha det i en hylsa, som HOSA-paden och ELFA-paden - eller annars i en kort adapterkabel, eftersom det då blir uppenbart att det är någonting speciellt med det...
Vet du om det finns sådana hylsor att köpa någonstans, så att man kan sätta in vanliga XLR-kontakter i ändarna på den?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Eller om du kan hantera en lödpenna så bygger du en för några tior...

Kontakterna ligger på omkring 50:-/st, men om man vill ha en snygg pad som inte består av en kabel och två kontakter, utan i stället två kontakter inbyggda i en hylsa, så vet jag inte var man hittar sådana...? Resten kostar i princip ingenting om man bygger det själv. Det handlar ju egentligen bara om några resistorer med rätt värden för en specifik dämpning - och så XLR-kontakterna förstås, men om man inte vill/kan bygga själv, så är det ju ändå bra att det finns färdiga produkter att köpa. :)

Det finns förresten även pads hos ELFA - men inte varibla, utan med en fast dämpsats.

Det kunde kanske vara idé att lägga upp lite info i Wikin om hur man pillar ihop egna pads, i artikeln om detsamma...?
Finns det sådan info att hitta på någon site, så kan jag fixa det - eller orkar någon annan, som redan har infon tillgänglig, skriva i Wikin om det?

Vad gäller priset så kan du löda in några motstånd i en befintlig XLR-kontakt på en sladd du redan har så blir priset t o m under en tia...  ;)

 :lol: Ja - det är sant, men då måste man komma ihåg att märka upp kabeln (något jag själv är expert på att glömma bort - man ska bara fixa en annan pryl till först... :wacko:). Jag föredrar därför att ha det i en hylsa, som HOSA-paden och ELFA-paden - eller annars i en kort adapterkabel, eftersom det då blir uppenbart att det är någonting speciellt med det...
Vet du om det finns sådana hylsor att köpa någonstans, så att man kan sätta in vanliga XLR-kontakter i ändarna på den?

För mig är största problemet att hitta på en så liten pryl, bättre om det hänger en sladd på den i röran...  :rolleyes: :lol:

Skämt åsido, när det behövs en pad så brukar lödkolven komma fram. Men å andra sidan så löder/lagar jag så mycket åt andra så jag hinner inte med mina egna prylar. Men jag har en rad projekt åt mig själv som skulle varit klara för länge sen - det får nog bli ett nyårslöfte...  :)

Hur som helst - nej, jag har inte sett några rör. Men det borde ju inte vara några problem att hitta metallrör med lämplig dimension (mässing/koppar/aluminium etc) som passar på en vanlig XLR? Bara att såga av och limma/löda/tejpa/skruva fast beroende på hur noga man är...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
När är dessa signaldämpare nödvändiga?
Sitter o funderar på varför de behövs men har inga svar. Har en pad på -10db på micken jag använder vid väldigt starkt ljud, men mer än så känns onödigt i min värld.

Kan någon ge ett exempel när dessa är guld värda.

So long


Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
När är dessa signaldämpare nödvändiga?
Sitter o funderar på varför de behövs men har inga svar. Har en pad på -10db på micken jag använder vid väldigt starkt ljud, men mer än så känns onödigt i min värld.

Kan någon ge ett exempel när dessa är guld värda.

So long

det är guld värt när man har för "heta" micpreamps  som inte har inbyggd pad. som exempelvis preampsen i mitt emu1820m, kombinerar man det med mickar som inte har padswitch blir det i stort sett omöjligt att sätta en mick nära en trumma tex.

appropå att löda egna dämpsatser så låter det ju givetvis intressant, är van lödare så det är ju inga problem.
låt oss säga att jag behöver -20db dämpning, hur ser kretsen ut då?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
När är dessa signaldämpare nödvändiga?
Sitter o funderar på varför de behövs men har inga svar. Har en pad på -10db på micken jag använder vid väldigt starkt ljud, men mer än så känns onödigt i min värld.

Kan någon ge ett exempel när dessa är guld värda.

So long

Vissa micar har "hysteriskt hög utsignal" (roligt citat från Roger Jönsson, LineAudio ;)) - och eftersom väldigt många preampar är uppbyggda i två steg; ett ingångssteg som sitter före både Gain, pad och mätare för att kunna ge en jämn ingångsimpedans - och ett andra steg, som innehåller Gain etc, så riskerar man att inte kunna göra något åt det om preampen överstyrs när man har en stark ljudkälla och om micens egen pad inte räcker till. Då behövs en extern pad för att få bukt med problemet.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
appropå att löda egna dämpsatser så låter det ju givetvis intressant, är van lödare så det är ju inga problem.
låt oss säga att jag behöver -20db dämpning, hur ser kretsen ut då?

En H-pad kan se ut så här:

249-----------------249
                 I
               121
                 I
249-----------------249

värden i ohm, för cirka 20 db för 600 ohms impedans (Värdena är justerade med någon ohm i vissa fall för att bli standardvärden)

En T pad på 20 dB (också 600 ohm) kan göras så här:


487------------------487
                  I
                121
                  I
                  _
                 ///
« Senast ändrad: 31.12.2007, 15:21:46 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
Hängde inte med på din skiss där violiner,  hur många resistorer är det ? 3st?


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Hängde inte med på din skiss där violiner,  hur många resistorer är det ? 3st?

Fem i första fallet, tre i den andra.

Edit: Kanske också skall nämna att den första, H-paden är avsedd för en balanserad signal och den andra, T-paden för en obalanserad. De kan inte ersätta varandra.
Observera också att man i praktiken bör ta hänsyn till mikrofonens och preampens impedans för att få riktigt exakta värden. Mina exempel ovan är räknade generellt på 600 ohms impedans.
« Senast ändrad: 31.12.2007, 15:49:52 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Claes: Jag kom på att du nog kan plocka isär en könbytare, hane/hona XLR och bygga om den till ett hem för en pad. Då har du löst problemet med höljet...
« Senast ändrad: 31.12.2007, 15:33:21 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Claes: Jag kom på att du nog kan plocka isär en könbytare, hane/hona XLR och bygga om den till ett hem för en pad. Då har du löst problemet med höljet...
Ja - men om man kollar hos ELFA efter sådant, så kostar de ungefär samma som paden... :(

EDIT:
HOSA har en fasvändare som ligger på 75:- - så den känns rimligare att utgå från i så fall. :)
« Senast ändrad: 31.12.2007, 17:28:41 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Claes: Jag kom på att du nog kan plocka isär en könbytare, hane/hona XLR och bygga om den till ett hem för en pad. Då har du löst problemet med höljet...
Ja - men om man kollar hos ELFA efter sådant, så kostar de ungefär samma som paden... :(

EDIT:
HOSA har en fasvändare som ligger på 75:- - så den känns rimligare att utgå från i så fall. :)

Jo, man måste ju inte jämföra med Elfa som nog är den absolut dyraste leverantören av den här typen av prylar...  ;)

Och du behöver inte köpa en fasvändare från Hosa om du skall köpa billigare kvalitet, du kan lika gärna köpa en XLR könbytaradapter från samma tillverkare.
Eller också en Neutrik XLR könbytare från Thomann för ungefär samma pris, alltså lika billigt som från Hosa - fast bästa kvalitet...
Du har också Switchcraft som ett alternativ, jag har för mig att de har en könbytare som borde gå att plocka isär.
Men det finns säkert andra inköpsställen också, jag bara snabbgooglade fram dessa exempel. Det gäller ju att kolla att de går att plocka isär och modifiera på rätt sätt också.
Jag skulle i alla fall välja bästa möjliga kvalitet, det här är en ganska känslig punkt i inspelningskedjan.

Gott Nytt År - nu ska jag börja laga till nyåsmiddagen...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...