Kontrollrummet

Hur kommer man ur ett riff?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Efter att ha skrivit fyra låtar med i princip samma grundriff så undrar jag hur man tar sig ur det?

Det är inte det att jag inte gillar riffet, det är fantastiskt roligt och gör mig glad att spela, men efter fyra låtar måste man ju ändra på något. Det jag skriver är gitarrbaserad rock och det är som bekant inte något konstigt utan består som sig bör av tre ackord, med ett fjärde som variation, dvs. precis som de flesta rock eller poplåtar är uppbyggda. (A-E-D-E och så börjar vi om...)

Egentligen borde man kanske inte fundera på det så mycket eftersom det finns flera tusen låtar med samma ackordsammansättning, men det är det anslaget är ju nästan exakt likadant, vilket för övrigt LaBamba, Twist and Shout och ungefär 50biljoner låtar tlll har.

Men borde man inte kunna ta sig ur träsket? Jo, jag vet att det är bara att byta ackordföljd, vilket jag också gör i många andra låtar, men då bryter man lite mot hur låter i denna genre -skall- att låta. Men jag börjar låta lite som BoDiddley med flera låtar och samma riff. Input tack!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tja, varför lämna ett gott riff, kör lite nya ackord som passar riffet och lite ny rytmik på samma gång. Värt att testa iofs! Annars gör nog nån annan det, det är säkert!

Tag hand om din riff, bend it, shake it turn it around and play it again.....Sam ;)




h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Sant, så sant. Man bör vårda sitt riff. Men ungarna börjar att klaga. "Men pappa, var inte det samma som du har i den där andra låten som du har? Vad den nu heter?"  :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En tanke...

Gör nästa låt utan instrument. Hitt på en melodi och sätt den i huvudet innan du tar upp gitarren. Blir förhoppningsvis något mer annorlunda.


DåligtGehör

  • Gäst
Det låter på något sätt som att du vill vara kvar men ändå hitta varition?

Nu vet man ju inte hur ditt riff låter men kan du inte pröva att variera med

# alternativa basar till ackorden? Jag lägger ofta sekunden som bas. Dock oftast inte på tonikan dvs i det här fallet är ju tonikan A. Men t.ex. A E/F# E D/E A E.

# Byt D mot Bm7 (Hm7) och/eller E mot C#m7

# Bryt mönstret. Använd andra harmonier som kanske kan inspirera till att omforma/utveckla riffet.

# Använd riffer mer sparsamt och väv in andra spännande ingedienser i små doser.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker faktiskt att börja med en ackordsföljd är rätt korkat om man vill vara så kreativ som möjligt ;) (Ta inte detta på fel sätt, de flesta som gör musik utgår från ett givet upprepande ackordsföljd, hela livet typ. Mer eller mindre. hmm)
Dels, så är det inte så kul att sätta melodi eller sång till. Ju mindre kul, desto mindre kreativitet ;) DEls så (för mig själv) är det satingens trist att sätta melodi till. Bätre att börja med melodi eller något slags given harmoni.


Med gitarr vet jag iofs inte så noga, men värt ett försök i ditt fel kanske vore att hitta en fortsättning på följden? Kanske ett C här och ett D där, osv Musik kan vara en cirkel eller en fortsättning, ;)

Om inte annat så kanske du ser alla de möjligheter som finns där, istället för att som du säger själv: Spela samma sak om och om.
https://soundcloud.com/user7789882


DåligtGehör

  • Gäst
Tycker faktiskt att börja med en ackordsföljd är rätt korkat om man vill vara så kreativ som möjligt ;) (Ta inte detta på fel sätt, de flesta som gör musik utgår från ett givet upprepande ackordsföljd, hela livet typ. Mer eller mindre. hmm)
Dels, så är det inte så kul att sätta melodi eller sång till. Ju mindre kul, desto mindre kreativitet ;) DEls så (för mig själv) är det satingens trist att sätta melodi till. Bätre att börja med melodi eller något slags given harmoni.
...

Har du druckit kinesiskt brännvin  eller ;)

Lyssna på riktigt kinesisk visdom: Det är roligare att sätta en ny melodi till en bra ackordsföljd än harmonisera en tråkig melodi.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Har du druckit kinesiskt brännvin  eller ;)

Lyssna på riktigt kinesisk visdom: Det är roligare att sätta en ny melodi till en bra ackordsföljd än harmonisera en tråkig melodi.

Tja, vad skall man säga ;) Gutår! Och fördenskull skål!, för ett underbart omelodiskt och oharmoniskt nytt år.
(Njä håller inte med, kanske lättare. Dessutom förutsätter du att man öht vill jobba med en tråkig melodi, det gjorde aldrig jag ;) haha! )
 
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Skit i vad folk tycker, kör det du känner för!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mitt tips får bli: Gör något helt annat musikmässigt.Arra nåt klassiskt,skriv en visa,dansbands låt eller nåt annat,,Tänk i andra banor..Afrika rytmer..blues..Ja vad som helst som bryter ordentligt från din vanliga genre,det funkar för mig..

Plötsligt så hör man nått "nytt" igen,och kastar sig över inspelnings apparaturen..

Mvh
Micael


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Har ni haft tråkigt pojkar? Ni kastade er handlöst in i denna fråga!  :D Tack för alla svar. Skitkul!

Mitt riff är egentligen ett klassiskt riff, men det gör mig så förbannat glad att spela det så jag kan inte låta bli, helt enkelt. :P Jag går runt och ler resten av kvällen när jag har spelat det ett tag. Och jag har provat att skriva annat, men just nu har jag snöat in på gitarrbaserad rock. (Kan ha något med att jag har konverterat till basist/gitarrist/keyboardist efter ett handledsbrott för två år sedan. Och efter 30års trummande fick jag lägga det på hyllan. Men mina modiga kamrater i cover-bandet släppte inte greppet utan skaffade en annan trummis och hängde på mig en gitarr. I de andra banden fick jag göra inhopp som keyboardist eller 2:a basist. Fantastiskt med kamrater som tror på en som musiker! :)

Och riffet släpper jag inte! Men jag måste komma ur det. Som att inte kunna nynna på "Här kommer Pippi Långstrump" bara för man har hört den i bakgrunden på radion. (Och där satte jag en ny visselmelodi i erat huvud som ni inte kan bli av med under hela kvällen...  :lol:)


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Gitarrbaserad rock kan ju låta på tusen olika sätt (är inte "gitarrbaserad" liksom ett krav för "rock" förresten...?)!
Men det kanske har blivit ett beroende för dig... Inget annat riff du spelar kommer bli lika skönt som favvoriffet (har du nån inspelning på det?) förrän du tar dig ur det. Du behöver nog en rejäl avgiftning! Ta en session och tvinga dig själv att hitta på 10 nya riff och att under den tiden inte spela Riffet en enda gång. Du kanske inte kommer gilla nåt av de nya riffen alls eller tycker de passar i "din stil" men skit samma! Det kommer vara svårt och du får kämpa men vet att vi är många som stödjer dig i din kamp mot missbruket!
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Skall försöka hålla mig ifrån det. Men detär sååå svårt. Och du kanske har. Man har blivit en riffoholic!  :lol:


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Istället för att skriva flera låtar med i stort sett samma riff så kan du använda variationerna av riffet i en och samma låt.
Då blir det ibland mer spännande. Så brukar jag göra ibland.
Att komma ur ett riff kanske kan jämföras med att fastna i "vinkelvolten" (galenskaparna)  :lol:
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ett sätt är ju att använda Capo på gitarren. Då blir det automatiskt en annan tonart fast det är samma ackordprogression.  :)


Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Ett sätt är ju att använda Capo på gitarren. Då blir det automatiskt en annan tonart fast det är samma ackordprogression.  :)

fyfan vad jag känner mig lurad nu, kan ALDRIG mer lyssna på ramones! billigt trick..
detstorakalaset.blogspot.com


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Billigt men fyndigt! :lol:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Testa att slänga in ett eller ett par vanliga ackord som egentligen inte hör dit.

Efter ADAD lägger du C# F. Klart.

Nu vill jag ha del av stimpengarna!
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Attans också! Jag visste väl att jag aldrig skulle kunna tjäna pengar detta utan att någon annan skulle roffa åt sig. Men jag trodde det skulle bli ett skivbolag och inte Vallhagen... :D


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Du kan ju testa att spela alla tonerna i skalan som riffet går i UTOM just det tonerna som ingår i riffet
opp och ned i kvart för att lära fingrarna ta litet andra toner än vad de är van vid.


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Detta känns för min egen del väldigt bekant (håller dessutom också på med gitarrnbaserad rock).  Dock brukar det hålla i sig max ett par veckor tills man snappar upp något annat fantasiskt riff eller ackordföljd och så är man där igen. :)  Under tiden får man göra det bästa av saken och snickra ihop ett par låtar med den variation man är förmögen till helt enkelt!  :)    Rock on!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilka tidslösa frågor, den här tråden skapades dec 2007.  :)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag brukar koppla en timer till förstärkaren!
/Asti t.f. kopplare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Jay Thomas

  • Gäst
Jag brukar koppla en timer till förstärkaren!
/Asti t.f. kopplare

 :lol:

Jag tänkte skriva att ta första avtagsvägen och gör en usväng....  :unsure:


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag skulle ju vilja veta hur det gick att komma ur det där riffet!  :rolleyes:

Är det inne på 5:e året nu? Jag tror att det finns grejer man aldrig kommer ifrån... antagligen för att man haft en inre vision av hur det skulle bli och är man inte där än så kan det nog bli lite bättre!  :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Kasta dig handlöst in i ett fullständigt meningslöst shred-solo. Det ska helst vara snabbt och smaklöst också. :ph34r:
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag brukar koppla en timer till förstärkaren!
/Asti t.f. kopplare

 :lol:

Jag tänkte skriva att ta första avtagsvägen och gör en usväng....  :unsure:

 :lol: :lol: :lol:

Jag var inne på:"Slit på dig stövlarna och spring till skogs" - innan jag läste din sköna kommentar  :D

Mike


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Ett annat trick är att skriva melodin först och sätta ackorden efter den. Det kan få oanade konsekvenser!  :D
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll