Kontrollrummet

INSTÄLLD: Festival # 64 - Så mycket bättre - Håkan Hellströms dag

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg


Tänk dig att du är med i Så mycket bättre, du sitter där runt bordet och snart är det din tur att tolka. Idag är det Håkan Hellströms dag och du har plöjt igenom hans skivkatalog och har hittat den för dig perfekta låten att tolka. Håkan sitter med stora ögon och väntar på ditt bidrag. Du står på scenen och räknar in bandet. 1-2-3-4 nu kör vi!

Reglerna är enkla:
  • Tolka valfri Håkan-låt. Gärna i en helt annan tappning än originalet.
  • Skicka in mp3-fil till bestofkr1@gmail.com (Datum sätter vi senare, men sikta på slutet av augusti så länge)

Dyker det upp några frågor tar vi det efterhand. Kör så det ryker!
« Senast ändrad: 01.10.2020, 13:28:07 by Wernborg »


Utloggad carl cadello

Fyfan va bra tema! B)
Jag som börjar semestern nästa vecka och dessutom kan ju inte jag heller sjunga.
Enda nackdelen är att jag måste lyssna in mig. :P


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fyfan va bra tema! B)
Jag som börjar semestern nästa vecka och dessutom kan ju inte jag heller sjunga.
Enda nackdelen är att jag måste lyssna in mig. :P

Roligt! Hoppas fler får feeling.  :)

Lite inspiration. Två timmar eufori...
[/youtube]
« Senast ändrad: 03.08.2020, 02:30:37 by Wernborg »


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Åh fy! Det här är ju värre än Thore! :o :unsure: Ja ja, bra med en utmaning...tror jag... :wacko: ;)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hahahaaa... :lol:

Med det här temat så kan allt bara bli bättre :lol: :P

Spännande!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tryggt att ha några haters med på tåget också. Då lär det ju definitivt bli en annan stil än originalen. ;)



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Allvarligt W

En cover!

Det är ju liksom musiker här på KR som vill skapa egna alster - en cover är illa nog.

Hellström, en av Sveriges mest hatade låtmicklare som inte är känd för att sjunga annat än falskt!

Så slå ihop det och be om en en cover av Håkan "Falske" Hellström som ingen är intresserad av överhuvudtaget.

Det känns som om det hela är ett medvetet upplägg för att sänka KR :wacko:

Men det är ju bara min åsikt!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag testade forumets nyhetsbrevsfunktion för ett par dagar sedan. Var det nån som fick e-post?


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag känner detsamma som Eddi, mer intresserad av skapa eget än göra covers. Känner visserligen till Håkan Hellström och vet hur han låter, men jag kommer på mig själv att jag kan inte komma på namnet på någon av hans låtar! Oerhört pinsamt. Teman som att göra en låt som om känd artist skrivit den men aldrig gett ut tycker jag är intressantare, vilket vi haft tidigare på KR. I detta fall hade det då varit att göra något i Håkan Hellströms anda, som att han hade gjort den.   


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag testade forumets nyhetsbrevsfunktion för ett par dagar sedan. Var det nån som fick e-post?

Jag fick nyhetsbrevet! Gillar temat och hade gärna gjort en cover på sveriges mest älskade låtmicklare (inte hatade Eddi) men hinner nog inte denna gång.
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag testade forumets nyhetsbrevsfunktion för ett par dagar sedan. Var det nån som fick e-post?

Jag fick nyhetsbrevet! Gillar temat och hade gärna gjort en cover på sveriges mest älskade låtmicklare (inte hatade Eddi) men hinner nog inte denna gång.

Gott att det funkade. Tack för besked.

Eddi: Alla kan ju inte älska alla festivalteman. Jag hoppas på att några nappar innan vi blåser av. Konstigt att det ska bli så hårda ord alltid när Håkan kommer på tal. Det är väl så med denne gigant, antingen gillar man eller hatar verkar det som. Det hindrar ju inte att ni använder kreativiteten till att tolka. Det finns ju rätt många riktiga artister som bygger sina karriärer på andras alster.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends


Eddi: Alla kan ju inte älska alla festivalteman. Jag hoppas på att några nappar innan vi blåser av. Konstigt att det ska bli så hårda ord alltid när Håkan kommer på tal. Det är väl så med denne gigant, antingen gillar man eller hatar verkar det som. Det hindrar ju inte att ni använder kreativiteten till att tolka. Det finns ju rätt många riktiga artister som bygger sina karriärer på andras alster.
[/quote]

Jag var noga med att skriva att det var min åsikt/Eddi
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Citera


Eddi: Alla kan ju inte älska alla festivalteman. Jag hoppas på att några nappar innan vi blåser av. Konstigt att det ska bli så hårda ord alltid när Håkan kommer på tal. Det är väl så med denne gigant, antingen gillar man eller hatar verkar det som. Det hindrar ju inte att ni använder kreativiteten till att tolka. Det finns ju rätt många riktiga artister som bygger sina karriärer på andras alster.

Jag var noga med att skriva att det var min åsikt/Eddi
Och fick det samtidigt att låta som jag var lite dum i huvudet samt försökte sänka KR med hjälp av ett festivalämne  :wacko:

Höj nivån nu!
« Senast ändrad: 20.08.2020, 18:53:10 by Wernborg »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Citera


Eddi: Alla kan ju inte älska alla festivalteman. Jag hoppas på att några nappar innan vi blåser av. Konstigt att det ska bli så hårda ord alltid när Håkan kommer på tal. Det är väl så med denne gigant, antingen gillar man eller hatar verkar det som. Det hindrar ju inte att ni använder kreativiteten till att tolka. Det finns ju rätt många riktiga artister som bygger sina karriärer på andras alster.

Jag var noga med att skriva att det var min åsikt/Eddi
Och fick det samtidigt att låta som jag var lite dum i huvudet samt försökte sänka KR med hjälp av ett festivalämne  :wacko:

Höj nivån nu!

Nåt sånt skulle jag aldrig antyda/Eddi
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Är det nån som har något på gång?

 :D

Har lyssnat lite, men inte fastnat för nåt. Har samtidigt flera egna låtar på snurr, så vi får se om jag kommer till skott. Men jag håller fast vid att Herr Hellström är en utmaning, och det är alltid nyttigt att utmana sig.  :rolleyes:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Är det nån som har något på gång?

 :D

Har lyssnat lite, men inte fastnat för nåt. Har samtidigt flera egna låtar på snurr, så vi får se om jag kommer till skott. Men jag håller fast vid att Herr Hellström är en utmaning, och det är alltid nyttigt att utmana sig.  :rolleyes:
Så ska det låta!

Håller med dig. Nyttigt att utmana. Herr Hellströms melodier är ofta till höres enkla, men innehåller ofta oväntade fraseringar och melodier. Svårt även om man som jag lyssnar mycket på det.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Noterade att vårt nyhetsbrev hamnar i skräpkorgen i min Gmail. Det var ju trist. Då kanske ett stort antal medlemmar inte blivit påminda om vår existens.



Men dock, lite inspiration. Samlade ihop några förhållandevis "enkla" låtar ur katalogen och la på en spotifylista.





« Senast ändrad: 24.08.2020, 16:29:40 by Wernborg »


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Åh, detta vore kul! Ska se om det går få till nåt i veckan.
blargh


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 824
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Åh, detta vore kul! Ska se om det går få till nåt i veckan.
mmm om man skulle :-)

Härligt, hoppas ni får till nåt.  :rolleyes:

Typ klar, går fort när man inte behöver tonkorrigera. :lol:
blargh


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 824
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 824
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com

Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Tyvärr får jag vara ärlig och säga att jag kliver av det här tåget.  :( Inget fel på destinationen, bara det att jag hittar ingen inspiration för att göra covers när jag har gott om egna låtar som pockar på min uppmärksamhet...  :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja, det verkar inte bättre än att det sket sig. Ett bidrag så här långt.

Lite sorgligt i sammanhanget är att vi senaste året (eller kanske längre) endast har en handfull unika besökare i veckan på forumet.

Suger på nytt ämne nån dag eller två innan jag blåser av. (Ifall en hel hög väntar i kulisserna på slutdatum)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En bra grej är ju att föreslå något som folk gillar - bara en idé
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En bra grej är ju att föreslå något som folk gillar - bara en idé
Ah, menar du att ni 5-6 st som är aktiva här representerar folk?

Blues då alltså?  :lol:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä det behöver inte vara en blues (även om det underlättar) för lite drygt ett år sedan körde jag som general och fick in 17 bidrag efter det har det varit festivaler med mellan 8 - 12 bidrag. Det gäller ju att som general anpassa sig till det tänkta utbudet hela tiden men skiter man i det så blir ju resultatet tja... skit helt enkelt.

Tänk om och tänk rätt är mitt råd om du nu bryr dig......
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Min gissning är att flest bidrag skulle man få med temat "Det här gillar jag!".  :D Dvs, man måste nog ha så stor bredd som möjligt på temat för att locka många.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det känns som om det hela är ett medvetet upplägg för att sänka KR :wacko:

Det gäller ju att som general anpassa sig till det tänkta utbudet hela tiden men skiter man i det så blir ju resultatet tja... skit helt enkelt.

Tänk om och tänk rätt är mitt råd om du nu bryr dig......

Att jag inte skulle bry mig eller välja festivalämne för att sabba kunde inte vara mer felaktigt. Jag har agerat moderator här länge och lagt ner mycket tid på att få detta forum att leva, tråkigt om du inte inser det. Konspirationsteorierna kan få stanna hos dig, tack.

Jag trodde helt enkelt att det skulle kunna vara ett kul tema. Det har varit ett antal coverfestivaler tidigare och det har funkat bra.


Nä det behöver inte vara en blues (även om det underlättar) för lite drygt ett år sedan körde jag som general och fick in 17 bidrag efter det har det varit festivaler med mellan 8 - 12 bidrag.

Festivalen med 17 bidrag som du anordnade tycker jag är en riktigt usel måttstock på vad som är en lyckad festival. Eftersom du tycker en coverfestival slår undan benen för de kreativa låtskapande medlemmarna så måste väl ändå en recyclefestival vara något slags bottenrekord avseende kreativ insats för medlemmarna. Posta en gammal länk liksom. Ja, det blev många bidrag, så om det är det viktigaste så var den lyckad.

När det är 8-10 låtar tycker jag personligen det är lagom. Blir det fler orkar man (jag) inte hålla intresset uppe.



Det är nu uppenbart att nuvarande ämne inte lockade fram några alster hos medlemmarna som är aktiva här så jag är inte sämre än att jag kan avbryta. Ett bidrag blir ju inte så spännande röstning.  :D

Vad tror ni om följande tema istället?

Tema: Höst (mest som en inspiration)
Regler: Skicka in en nyskriven, nyinspelad, tidigare inte publicerad låt. Ämnet tolkar man som man vill.
Röstning: Man röstar på det man gillar bäst helt enkelt. Inga regler att förhålla sig till.

 :unsure:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends



Nä det behöver inte vara en blues (även om det underlättar) för lite drygt ett år sedan körde jag som general och fick in 17 bidrag efter det har det varit festivaler med mellan 8 - 12 bidrag.

Festivalen med 17 bidrag som du anordnade tycker jag är en riktigt usel måttstock på vad som är en lyckad festival. Eftersom du tycker en coverfestival slår undan benen för de kreativa låtskapande medlemmarna så måste väl ändå en recyclefestival vara något slags bottenrekord avseende kreativ insats för medlemmarna. Posta en gammal länk liksom. Ja, det blev många bidrag, så om det är det viktigaste så var den lyckad.

När det är 8-10 låtar tycker jag personligen det är lagom. Blir det fler orkar man (jag) inte hålla intresset uppe.

[/quote]

Jag hoppas du är medveten om att du låter som en sur gammal gubbe W.

Men ok jag pekar på festival 44 som drog 20 låtar och fick superlativ som att det var den "bästa festivalen någonsin". Det var Beatles & Rolling Stones & nyskrivet material, och javisst där klagade du också i röstningstråden.

Jag kan peka på festival 64 Progg med bredd som drog 11 bidrag och som skedde i år.

Du menar att det bara är 5-6 aktiva vilket inte är sant det är många fler som gärna hoppar på en festival om det är något kul! En cover på Saxparty 43 är inte kul.

Recycle var medvetet tänkt för att höja andelen aktiva på KR vilket också skedde så att klaga på den festivalen känns rätt så futtigt.

Vi har aldrig varit vänner W och kommer aldrig att bli det men jag försöker i alla fall hålla en viss respekt till dig Men jag måste kunna säga vad jag tycker allmänt ändå om t.ex. val av festivaltema utan att du ska behöva känna att jag kapar dig, allt handlar inte om dig bara så att du vet det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg


Recycle var medvetet tänkt för att höja andelen aktiva på KR vilket också skedde så att klaga på den festivalen känns rätt så futtigt.

Vi har aldrig varit vänner W och kommer aldrig att bli det men jag försöker i alla fall hålla en viss respekt till dig Men jag måste kunna säga vad jag tycker allmänt ändå om t.ex. val av festivaltema utan att du ska behöva känna att jag kapar dig, allt handlar inte om dig bara så att du vet det.

Jag fattar vad motivet var med recycle. Och jag tycker det var kanon, men jag tycker inte det är rättvist att ställa allt mot varandra så här. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Att göra en coverfestival är lite samma andas barn för mig, att göra det ”enkelt” för medlemmarna emellanåt. Mitt misstag var att tro att man skulle vara öppnare för att tolka denna extremt polariserande artist.

Tråkigt att du tolkade detta ”gnabb” som brist på respekt. Men när någon får det att låta som att man är lite dum i huvudet avseende ämne (min uppfattning om vad du skrev i tråden) så kunde jag låtit bli att svara. My bad.




Så, åter till frågan om nytt ämne?