Jag behöver en ny gitarr! En som har lite mindre klanglåda eller vad det heter...dock inte någon juniorgitarr..en mindre gitarr med ett lagom klart runt och fett ljud..och stålsträngad är ett måste!
Kan inget om gitarrer...
Jag har en gammal Yamaha men den skorrar illa och det stör som bara den!
Har ni lite tips så skriv... 
Jag tror du menar en gitarr med TUNNARE klanglåda. Så att gitarren inte tar så stor plats och är skön att hålla men inte är en barngitarr.
Alla stora bra märken har sådana storlekar. Cort är ett mycket bra budgetalternativ när man kommer in på deras finare modeller och deras SFX 10 får mycket fin kritik har jag för mig på harmony-central.com. Här är cortsidan:
http://www.cort.co.kr/english/products/acoustics/list.asp?category=Acoustics
Den har måtten 83*83mm medans en fullsize har måtten 100*125mm.
Många som direktlajnar sina gitarrer föredrar tunnare gitarrer eftersom kroppsstorleken då inte inverkar så mycket på soundet, men om du ska micka upp den så kanske en fullstor kropp är att föredra då den ger större fylligare ljud.
Jo, mindre tunnare klanglåda hade varit toppen. Det är ju så mycket man missar när man inte "kan" gitarr s a s...typ precis det du säger, att vill man micka upp en gitarr med mindre kropp så blir det inte det där fylliga ljudet, och det är väl det som jag vill ha, alltså ett fylligt ljud även om man mickar upp den, men det blir väl att gå någon slags medelväg där.
I nuläget så har jag en rätt stor yamaha, den skorrar så det är mest därför jag vill ha en ny gitarr, dock tänkte jag att jag skulle tänka till lite denna gång och inte bara rusa iväg och köpa en som typ ser fin ut vilket ju är lätt gjort när man inte känner till så mycket om gitarrer, det är ju ljudet som är viktigast men också att den ska kännas bra att spela på.
Tackar för ditt tips också..