Kontrollrummet

Enkel replokalsinspelning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalops

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Vi tänkte göra en mycket enkel replokalsinspelning där vi tänkte börja med att lägga trummorna. Tänkte micka upp dem med 4 mickar som går in i mixerbordet och därifrån via en kanal in i laptopen. Nån som har tips på hur jag bäst mickar trummorna och hur jag bör ställa nivåerna och EQ:n? Man vill ju trots allt att det ska låta så bra som möjligt  ;)



Utloggad tsmalmbe

Mitt tips: ta myyycket tid på dig. Vad du voill göra är att mixa trummorna färdigt förrän du har någon aning om hur resten av låten kommer att låta. Du har ingen möjlighet att köra gate på ett stereospår senare, så se till att du har bra gater på mickarna.  Du kommer också att behöva kompressorer för att få ett bra trumsound (om inte trummisen är perfekt förstås). Ekvaliseringen blir en gissning ,eftersom du inte har någon direkt aning om hur spektrat ser ut efter att du lägger bas, sång och gitarrer på resten.

Är det jazz eller folkmusik eller nåt annat där man strävar till helt oprocesseart sound är det säkert inte så stort problem alls.

Alternativ: spela in allt annat först, till click, lägg trummorna sist. Fortfarande kommer du att få mixa tillika som du splear in, vilket betyder att trummisen får spela det om och om och om och om igen (lite som Frrrida) tills du har soundet och nivåerna matchat med resten av materialet.

Sista alternativet är att inte förvänta sig så bra resultat, och leva med det du får inspelat.

Bästa alternativet är att skaffa ett ljudkort där du får in fyra (mono)kanaler, och således har lite mer alternativ i mixningen. Jag antar att du tänker micka stereo-oh, bas och virvel.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Varför vill ni egentligen spela in trummorna separat? Det man vinner i att kunna mixa, vilket inte blir så mycket om man blir tvungen att lägga det som stereospår in ändå, förlorar man så lätt i tajthet, känsla och samspel.
Mitt tips är istället att använda de fyra mickarna och spela in allt på en gång, undantaget sången som kan vara praktisk att lägga i efterhand. Börja då med att göra ett par snabba testinspelningar, kanske börja med bara två mickar till exempel, för att hitta mick-, instrument- och förstärkarplaceringar kombinerat med ljudnivåer på förstärkarna.
Har ni både opluggade akustiska instrument och pluggade gitarrer och starka trummor får man tänka till lite extra förstås... Pålägg och förstärkningar kan man ju göra som man vill med också. Eventuella solon kanske man vill ta för sig om man känner sig osäker på antingen spelandet eller volym.

Förutom de spelmässiga fördelarna, det kommer ju bli lika bra som ni är annars i replokalen, har det lite ljudmässiga fördelar i och med att ni kan lyssna på "mixen" direkt och relativt enkelt kompensera. Den tid ni kanske förlorar i att göra några testtagningar (vilket man ju alltid får göra ändå) vinner ni ändå i att slippa göra massa pålägg. Visst, ni kommer inte kunna lägga en massa kul effekter på enstaka instrument men det kommer bli levande och dynamiskt och hur som helst är det bättre att kunna placera mickarna bra från början än att fippla med det i efterhand. Att man alltid behöver kompressor på trummorna håller jag inte riktigt med om... Eller i alla fall, om man jobbar med rumsmickar blir avståndet från instrumenten en naturlig kompression ändå.

Är lokalen väldigt liten kommer det förstås bli ett jäkla flyttande av mickarna för att få det ok. Jag skulle nog ändå ge mig på att försöka det först och om det verkligen inte funkar göra så som ni tänkte och spela in instrumenten var för sig.

Så hade i alla fall jag gjort en enkel replokalsinspelning.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Om mickningen:

Du har 4 st mickar så lägg en i baskaggen, en på virvelns undersida och 2st overhead, beror såklart på vad  du har för mikrofoner ( ? ) men där är en grund som kan fungera.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Instämmer med Steve.
Men det är väldigt svårt med bara två ingångar.


Utloggad Joniverse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
  • http://trig.com/joniverse
    • Visa profil
    • Joniverse
Jag håller inte med om att det måste bli ett dåligt resultat bara för att man måste mixa ihop trumsetet innan man spelar in det.

Bastrumma. Vill du ha en tydlig bastrumma med mycket attack stoppar du in micken i bastrumman riktad mot där klubban träffar. Du kan behöva vrida på lite bas på EQn. Vill du ha en basigare, dovare och luftigare bastrumma sätter du micen utanför bastrumman.

Virveltrumma. Sätt virvelmicken på virvelns översida. Sätter man den under får man oftast bara ett diskantigt rassel av sejan, det kan vara bra att mixa ihop med en övermick, men har du bara en virvelmick så sätt den på översidan och öka diskanten på EQn.

Överhäng. Här är det bara att testa sig fram. Du ska ju köra två micar som du pannar ut till höger och vänster. Med A/B inspelning får du en väldigt bred stereobild men du kan få fasfel om du har otur, men testa gärna. Placera ena micen snett uppifrån riktad mot virvel och hihat och andra micen på samma sätt riktad mot golvpuka och ride. Du kan också spela in med X/Y teknik och sätta micarna så nära varandra som möjligt men riktade åt olika håll, du får en mer naturlig stereobild men inte fullt så "flashig", och du slipper fasfel. Det låter ofta bra om man skär bort lite bas på överhängsmickarna, om man kan leva med att pukorna inte blir så djupa. Testa dig fram.

Läs mer på http://www.wikirecording.org/Guide_to_Recording_Drums