Kontrollrummet

Cymbaler.!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Hej, tänkte starta en tråd om cymbaler, vilka använder ni , vad är bra/inte så bra/helt anus, vad olika serier passar till osv.

Själv har jag just nu en Orion Revolution Pro 17" medium crash och en Meinl Amun 16" china, sålde min ride igår och väntar på en ny Paiste Alpha Metal ride 20"

Mitt set kommer att innehålla följande när det är klart:

Paiste Alpha Metal Ride 20"
Meinl Byzance medium thin crash 16" <- inskaffas nästa vecka
Meinl Amun 16" Medium Crash
Meinl Amun 16" China
Wuhan 20" China
Meinl/Orion Splash säkert 6,8,10 och 12 "
En mini china möjligen och kanske en Bell.


Utloggad tsmalmbe

Praktisk om man har mycket händer!

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
nuförtiden har jag börjat plocka fram cymbalerna o massa olika pukor o virvlar, men förrut körde jag ganska slickt.
cymbaler i min ägo:

avedis zildjian 14" crash
avedis zildjian 18" crash
avedis zildjian 20" ride - dessa tre är 70talare. låter grymt och mkt!

ufip 18" china, låter som en sommarvind, eller smör i hörselgången.
paiste alpha 14" china, låter fett för att vara liten. passar helst till hårdare saker.
sabian B8 8" splash. helfrän gammal B8 från nittiotalet. har tagit mkt stryk, och vart med på ett tiotal skivinspelningar. dock bara ett gäng konserter. men den låter asbra. är dock ful som fan.
paiste alpha 10" splash, en riktig liten wifebeater. den låter fett och passar bra till typ allt som behöver splashas..

paiste alpha 12" hihat. låter smörigt o mysigt. har dock fel stativ till den , så den låter inte optimalt.
star 14" hihat från 60talet. gammal o sleten, men har en viss karaktär som jag gillar..
har en gammal zildjian hihat på gång med.

däremot bör jag få hem mina nya pukor imrgn. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
:) trevligt att få en bra början på tråden, tsmalmbes Shiva (?) bild var ganska  passlig för det skulle vara bra me många händer men bra klarar man sej med bara 2st också


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Jag kör bara Sabian.

HHxtreme crashar, 18, 19, 20, 21" Låter så fantastiskt crash/trash, fast passar till allt, nästan!
HHX Manhattan crashar 16, 17, 18", lite mjukare, använder till små gig.
HHX evolution Ozone Crash 18" Mitt emellan crash och china
några hhx-splashar som är fina. Har beställt en 8".

Signature Andre Ceccarelli Hot Ride 21", som är helt fantastisk! Sjukt allround! Jazz-cymbal, fast jag har den till allt!
HHX Groove ride 21" Mjuk och fin, går bra att ha som crash.

HHX Groove hats 14" #1!
AAX Studio Hats 14" Bra komplement i studion
HH Duo Hats 15" Mjuka Lindvallare.

HHX Chinese 18"
AAX mini-chinese 14"
AA Mini-chinese 12"

och säkert lite annat bös som jag inte använder så ofta.
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

paiste alpha 10" splash, en riktig liten wifebeater.

wifebeater?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens

paiste alpha 10" splash, en riktig liten wifebeater.

wifebeater?
jepps..  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

paiste alpha 10" splash, en riktig liten wifebeater.

wifebeater?
jepps..  ^_^

Okey. Vill väl poängtera att jag skulle uppskatta om det kallades något annat. ;) Ser på Wikipedia att en sådan här ärmlös T-shirtliknande grej kallas likadant. Ja, man kan förstå historiken bakom. Kalla mig gammal och grinig. ;)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens

paiste alpha 10" splash, en riktig liten wifebeater.

wifebeater?
jepps..  ^_^

Okey. Vill väl poängtera att jag skulle uppskatta om det kallades något annat. ;) Ser på Wikipedia att en sådan här ärmlös T-shirtliknande grej kallas likadant. Ja, man kan förstå historiken bakom. Kalla mig gammal och grinig. ;)
haha.. jag tycker det e ett fint smeknamn på en cymbal.. :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
wifebeater = en cymbal som tål mycket stryk och är använd länge.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
wifebeater = en cymbal som tål mycket stryk och är använd länge.
eller en liten söting som e go..  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Cymbaler är ju jävulskt viktigt att välja rätt för inspelning. En krasslig cymbal kan förstöra en hel låt och det går ju inte direkt att komma runt det. Ändra lite på mickplacering kan ju göra en del, men cymbalen låter ju i stort sätt lika jobbigt ändå.

Letar fortfarande efter intressanta cymbaler som passar bra ihop och för inspelning.
Just nu är crasharna 16" och 18" A-zildjian projection, ska byta och skaffa en 19" istället för 16 tror jag.
Ridear är olika, två gamla Ufip och en handhammrad Istanbul. Hihatlock brukar vara olika kombinationer av några Paiste och några som jag hittade på myrorna för 20 pix styck. Ibland två överlock, ibland överlock under och underlock över, ibland dubbla över- eller underlock.

Kul att se vad folk har. HHX har funkat bra för mig på inspelning (av andra), också diverse Turkish och Zildjian K. Har tyvärr aldrig prövat Meinl...


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Jag har väldigt svårt för tex A zildjian, jag tycker att de har på tok för mycket ljusa övertoner som ofta låter skit när man spelar in.
HHX, eller K zildjian funkar så otroligt mycket bättre. Om man inte spelar hård jädra metall, då behövs nåt som skär igenom gitarrväggen, typ Zildjian Z custom, som jag egentligen inte gillar.

A zildjian och typ Sabian AA och liknande serier låter mest "Boing", tycker jag.
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Hehe, jag gillar annars Tretows inställning till cymbaler: Att de är ett utmärkt sätt att förstöra ett annars bra trumsound.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag har väldigt svårt för tex A zildjian, jag tycker att de har på tok för mycket ljusa övertoner som ofta låter skit när man spelar in.
HHX, eller K zildjian funkar så otroligt mycket bättre. Om man inte spelar hård jädra metall, då behövs nåt som skär igenom gitarrväggen, typ Zildjian Z custom, som jag egentligen inte gillar.

A zildjian och typ Sabian AA och liknande serier låter mest "Boing", tycker jag.

De är sant att de har mycket övertoner, speciellt när de är helt nya. Det beror ju på mickar också, det är lite skillnad att spela in i china med antingen en studio projects B1, C414 eller bandmick :) Vissa trumset och cymbaler passar ju med olika mickval, såklart...


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Ciao,

Känner trummor lite dåligt och därför ber jag er som gör det bättre om råd. De finns en massa starterkits på cymbaler (hihat, crash och ride) där runt 300€. Kan någon rekomdera ett sådant kit som påriktigt skulle låta helt OK vid lite mer krävande allround inspelning? Någon från denhär listan?: http://www.thomann.de/se/cymbalset.html

Hägge


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
http://www.thomann.de/se/meinl_mcs_beckensetfree_14_china.htm

Den är bra, + gratis en 14" china, har testat alla plåtar i den satsen utom chinan och jag tycker iaf att de låter bra,
På vår demo finns samma ride och crash som är med i MCS settet.

H.Tommy
« Senast ändrad: 06.12.2007, 13:38:30 by SteveHarris »


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Jag har väldigt svårt för tex A zildjian, jag tycker att de har på tok för mycket ljusa övertoner som ofta låter skit när man spelar in.
HHX, eller K zildjian funkar så otroligt mycket bättre. Om man inte spelar hård jädra metall, då behövs nåt som skär igenom gitarrväggen, typ Zildjian Z custom, som jag egentligen inte gillar.

A zildjian och typ Sabian AA och liknande serier låter mest "Boing", tycker jag.

De är sant att de har mycket övertoner, speciellt när de är helt nya. Det beror ju på mickar också, det är lite skillnad att spela in i china med antingen en studio projects B1, C414 eller bandmick :) Vissa trumset och cymbaler passar ju med olika mickval, såklart...

Förvisso.
Men, jag har ALDRIG fått den typen av cymbaler att funka riktigt bra. Oavsett hur fina mickar det varit. Mörka tunna cymbaler is the shit, helt enkelt!
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
gammal tråååd men vafan... jag har tråkigt!

A New Beat 13" HH
15" & 18" K-Custom Dark Crash
K-Custom left side ride
sen en stack av en china å en ride... NN märken på båda :P
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Min setup har ändrat mycket:

Paiste Alpha Heavy ride 20"
Meinl Byzance medium thin crash 16"
Meinl Amun thin crash 16"
Meinl Amun china 16"
Wuhan china 14"
Imorgon kommer en paiste colorsound 5 18" röd china från 1985 till.
Stagg Black metal Bell
En sprucken meinl classic splash