Kontrollrummet

fortbildning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag menar helt enkelt det faktum att stora delar av jazzfolket sätter sin musik på piedestal, för att vara rakt på sak.

Ligger mycket i det. Sprang ett tag på Nefertiti i GBG och kollade in jazzjamsessionerna på tisdagar, men det blev för trist i längden när 90% av utövarna står och surar och tittar ner i golvet och ser ut som dom allra helst vill va hemma och titta på Robinson.

Sen tror jag nog att vattentäta skott finns i dom flesta musikstilar.

Men just jazzgossar och inte minst klassiska nissar tycker nog ofta att dom är lite finare än andra.
« Senast ändrad: 05.12.2007, 00:11:10 by Wernborg »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Men just jazzgossar och inte minst klassiska nissar tycker nog ofta att dom är lite finare än andra.

HAHA!!  :lol: Kom att tänka på den ganska gamla låten "jazzgossen" av, vad heter han nu äh fan... Typ en av de roligaste svenska låtar som gjorts ju! :) I vilket fall, inte särskilt jättelätt att hitta faktiskt.. I alla fall inte i kväll  :huh:

Med klassisk musik är det väl också litegrann som med gamla religioner. Bara för att det ÄR GAMMALT så är det "bra". Själv hatar jag den äldsta musiken som man av någon anledning fått för sig vill kalla "klassisk". Mest religiösa körverk och så från tiden innan krutet och då de sjöng istället för att kriga med allt och alla. Eller förstås, de krigade ju då också...

https://soundcloud.com/user7789882


DåligtGehör

  • Gäst
Ja Dividend. Jag tror att det delvis handlar om inlärning. Man kan mer eller mindre bestämma sig/vilja öppna sig för en konstform eller som oftast delar av dess yttringar - som ett projekt att utvecklas. Mer eller mindre medvetet. Oftast behöver man väl känna en dragning men sedan kan man behöva ge inte bara sin lust utan även sitt tålamod.

På något sätt känner jag att alla de gånger jag som väldigt ung och lite äldre gick och lyssnade på "svår" musik har givit resultat. Mognat fram under perioder av annat lyssnande och inget lyssnande. Nu åter spelar stor roll för hur jag kan ta till mig ny "svår" musik. Inte var det alltid helt enkelt eller bara njutbart att höra "kaotisk" fri form jazz eller annan kanske mer komplex musik - fri form är ju inte alltid komplex. Men man vänjer sig och hittar skönheten, kraften osv. Att spisa Stan Getz är ju som godis. Lätt att ta till sig, lätt att tycka om. Men man kan inte bara leva på godis.

Fast jag tycker inte att det handlar om pedistaler för någon form av musik. Det finns musik i alla olika genrer som är fantastiskt bra samt sådan som är riktigt djävla tråkig. Det som jag har en tendens att klassa ner är sådant som jag uppfattar som banalt. Det är tråkigt att se en film som inte berör utan använder samma djävla dumma gamla klichéer som vanligt. Samma sak med musik som inte förmår att ha åtminstona någon stark ingrediens eller egen kryddning.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
enormt intressanta inlägg får jag säga!

Det du beskriver DG skriver jag under rätt upp&ner på. Jag tror inte att jag har en enda skiva bland mina favoriter som jag gillade direkt, rakt av.

Jag är väldigt inriktad på känslor i musik, och ljudbilder. Jag gillar ofta det mörka, svarta. Riktigt bra musik för mig får mig ofta att känna kalla kårar längs ryggraden. En mörk text intresserar mig mer, oftast helt enkelt för att dunkla motiv oftare är intressanta än en catchy refräng "throw your hands up in the air and wave them around like you just dont care". Intressantare att lyssna på "wild rose" med nick cave/kylie än att höra om någon som vunnit en miljon på lotto. jag vill att musiken skall ha en grund, en mening, gärna två ;)

Andra viktiga saker är ju melodier förstås. Faktiskt så har fidden här skrivit saker som satt sig direkt, som jag gillat på direkten, tack vare bra harmonier. "easy" är en sådan komposition han gjort.

Sedan melodispråk. Air gillar jag, och adagio, just fär melodierna. "Trubbel" med Zetterlund är en annan.


Jag krigar med jazzfarbröderna lite som en antites mot mig själv .jag kan jättelite jazz, desutom är jag tämligen genomrutten pianist, och skulle väl bra gärna kunna jazza loss som de kan ;)

Sen tenderar jag -alltför ofta, att se ner på "mainstream". Plastiga produktioner utan något unikt element.

öh. ja. typ. eller ba. lixom. duh  :blink:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Sen tenderar jag -alltför ofta, att se ner på "mainstream". Plastiga produktioner utan något unikt element.

Man kan fråga sig varför  <_<  Man kan fråga sig varför inte   ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nån form av musiksnobberi  :ph34r:

 :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Det får mig att tänka på Herman Hesses romaner Narziss och Goldmund samt Stäppvargen. Goldmund som vill uppleva allt vad livet har och känner att konsten måste bränna som solen för att vara meningsfull blir nedlåtande och föraktande  mot mästaren som gör vad folk vill ha och Stäppvargen mot det småborgeliga gamla paret som har löjliga billiga bethoven-byster som brukligt är.

Man för en slags evig kamp mot att vara för snäv och lite fördömmande samt att gå åt andra hållet och mena att allt är lika bra och värdefullt - vilket man egentligen inte tycker. Kanske skall man vara tyst så det inte blir något fel. Men då tystnar också samtalet.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja Dividend. Jag tror att det delvis handlar om inlärning. Man kan mer eller mindre bestämma sig/vilja öppna sig för en konstform eller som oftast delar av dess yttringar - som ett projekt att utvecklas. Mer eller mindre medvetet. Oftast behöver man väl känna en dragning men sedan kan man behöva ge inte bara sin lust utan även sitt tålamod.

Detta är som att säga att man kan lära sig tycka om allt. Även skit. ;) Tyvärr förmodligen helt sant :blink:
Hmm.. Intressant dock som den fortsatta diskussionen ovan visar, att det "slår över" för en del. Alltså de börjar hata musik som de tycker är "banal". Gör i och för sig jag också ibland, men det gäller nog främst "tillverkad" musik där det inte väcks några känslor alls . När det i utbudet av musik ingår sådant som känns ungefär lika intressant som s k "fraktal" musik, alltså slingor av noter som "räknats" ut av dator för någon tonart enligt en fix formel. (Man får alltså samma dåliga låt varje gång, såvida slumpfaktor saknas.) Ganska meningslöst dock känns det som faktiskt. Folk får köpa vad de vill, precis lika mycket som jag har noll att göra med vad folk har för religion t ex.
Tycker man får ha mer tålamod med enkla låtar och/eller enkelt folk med andra ord. Kanske göra super-enkel pop i ett halvår, eller nåt .  :lol:
ANg. det sista ovan, tror jag faktiskt de flesta inte bryr sig särskilt mycket alls om musik som prövar deras tålamod för mycket. :D  Personligen finns det en hel del annat att göra att slösa min tid på, än på:

Citera
"kaotisk" fri form jazz eller annan kanske mer komplex musik - fri form är ju inte alltid komplex.

Kanske missförstår jag här. Tror inte jag hört så mycket av den typen av jazz vad jag kan minnas. Skulle kanske vara enstaka stycken förr på P1 eller så.. De minns jag iofs ganska väl  :lol: För mig är det liksom en motsägelse att kalla något (som i matematisk mening) är kaotiskt, för musik.
Liksom det är fel att tala om komplexitet i det fallet. Fast jag antar att dess utövare fortfarande har någon form av instrument och indelning i noter?
I sig är det väl inget fel att tänka annorlunda, absolut inte, men det kan gå jäkligt snett om det går för långt.  :lol: NAturligtvis kan jag skriva en galen mandelbrot-nazze-låt nu om det inte vore så att den hade låtit skit och det lovar jag att det hade den gjort, alltså (utan att vara djup här) skriva en låt vars principer och restriktioner bygger på mandelbrotfraktalen MEN där jag inom restriktionen måste göra val av noter. Dock absolut inte fraktal musik i sig, utan så att t ex nuvarande delmängd av nuvarande tonart beror på variationerna i denna fraktal (eller kanske nåt annat, vädret eller vad fan.) det hade säkert låtit jäkligt konstigt och jazzigt hehe, men inte särskilt vettigt att syssla med sånt om jag skall vara ärlig. Känns inte alls meningsfullt, varken folket som sysslar med det eller musiken i sig faktiskt.

Citera
Men man vänjer sig och hittar skönheten, kraften osv. Att spisa Stan Getz är ju som godis. Lätt att ta till sig, lätt att tycka om. Men man kan inte bara leva på godis.

Fast jag tycker inte att det handlar om pedistaler för någon form av musik. Det finns musik i alla olika genrer som är fantastiskt bra samt sådan som är riktigt djävla tråkig. Det som jag har en tendens att klassa ner är sådant som jag uppfattar som banalt. Det är tråkigt att se en film som inte berör utan använder samma djävla dumma gamla klichéer som vanligt. Samma sak med musik som inte förmår att ha åtminstona någon stark ingrediens eller egen kryddning.

M a o, som är avsedda att vara lätttolkade, så vem som helst skall förstå ;) Kan ju hålla med faktiskt,  även om jag fortfarande tycker man får ha tålamod med "vanligt" folk som gillar att se samma film om och om igen. Det är deras val liksom.
Intressant att du säger att du valde att lyssna på komplicerad musik dock, samt att du säger att det gett resultat. Känns ju rätt beundransvärt att välja ett helvete :D Allvarligt, så finns det med andra ord en struktur även där (och då bör jag inte ha emot det, som musik, för att inte säga emot mig själv  :blink:), dvs vissa lär sig sådant snabbare än andra.

Vissa lär sig typ aldrig.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Intressantare att lyssna på "wild rose" med nick cave/kylie än att höra om någon som vunnit en miljon på lotto. jag vill att musiken skall ha en grund, en mening, gärna två ;)

Min första reaktion är att hålla med. Sen hör jag nästan en koskenkorva-röst som typ frågar: "Vad är meningslöst med de triviala aktiviteter, som försigår i texter till "vanlig" folklig musik? I och för sig, är det mer direkt på, kanske mindre mord och rosor och sorg, men kan nog inte hålla med om att den typen av musik i sig är meningslös (såvida den inte fruktansvärt brister i konstnärskap, dvs är kopierad ;) (Vilket i och för sig bara innebär att någon, nån gång, varit konstnär, så det hålelr inte heller som argument.)

Citera
Jag krigar med jazzfarbröderna lite som en antites mot mig själv .jag kan jättelite jazz, desutom är jag tämligen genomrutten pianist, och skulle väl bra gärna kunna jazza loss som de kan ;)

Sen tenderar jag -alltför ofta, att se ner på "mainstream". Plastiga produktioner utan något unikt element.

MAinstream är ju också avsett för den typen av hjärnor, jag orkar fan inte bry mig om grannen är obildad okultiverad tönt. ;) Låt folk se samma film och lyssna på samma händelselösa musik om och om igen. Skadar ingen annan än dem själva. ;)
Jo, jazza loss på ett piano eller gitarr är säkert skitkul om man kunde det  :lol: Tror inte det är så svårt att göra enkla jazzgrejer åtm, så varför inte leta upp en gammal jazzgubbe eller hur man nu får reda på sånt  :lol: och lära dig? Tror (alltså det intryck jag fått av att lyssna nu!) att det mest handlar om vissa typer av mönster faktiskt (dvs t ex införandet av fyr- och femklanger osv). Borde dock handla även om en massa annat förmodligen, lyssnar inte heller sådär jättemycket för tillfället :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nä, det är väl inte mer meningslöst egentligen, men jag upplever det ofta så. rent dubjektivt :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
rent dubjektivt :)

VA FASEN!! Börjar du bli intellektuell och slänga dig med svåra ord!!!!
(Nä får nog sova här Emu, god natt ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
rent dubjektivt :)

VA FASEN!! Börjar du bli intellektuell och slänga dig med svåra ord!!!!
(Nä får nog sova här Emu, god natt ;)

Libestiskt!!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Libestiskt!!

vore nog fel ord att använda ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
försöker hitta en betydelse för det ordet. trodde jag hamnat rätt?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hittar inte den endaste lilla ordlista här ;) Har inte den blekaste faktiskt..

Iofs vad skall man med SAOL till när det finns internet. Återkommer om det är ett personangrepp ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hittar inte den endaste lilla ordlista här ;) Har inte den blekaste faktiskt..

Iofs vad skall man med SAOL till när det finns internet. Återkommer om det är ett personangrepp ;)

 :lol: