Kontrollrummet

Tips på monitorstativ efterfrågas

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag får förhoppningsvis hem ett par Alesis-monitorer (Active mkII) i dagarna och sitter därför nu och funderar på hur jag som bäst ska ställa upp dem.

Det jag sett när jag har sökt är olika sorters stativ som ska stå på golvet - det jag helst skulle vilja ha är stativ som kan stå på mitt skrivbord.

Rent generellt sett, hur ställer ni upp era monitorer (vore kul att veta)?
www.akoume.com


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Rent generellt sett, hur ställer ni upp era monitorer (vore kul att veta)?

Såhär:


*asgarv* Det var faktiskt en såndär pryl som man hämtar ved med, men som alltså fick en ny uppgift efter att jag knäckt den på mitten. Men tack och lov blir det ändring, jag har precis beställt ett par Tapco S8 som jag tänker ha på skrivbordet, så jag kommer följa denna tråd med spänning.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag har byggt små hyllor som jag fäst i data bordets överskåp,funkar klockrent.Då behöver man inget jätte bord.Någon bräcklig konstuktion rekommmenderar jag dock inte - aktiva prylar väger en del....Vidare så har jag dämpnings kuddar under dom - vanligt ligg-underlag den tunnare sorten.Inga vibrationer,sånt duger inte.

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 03.12.2007, 23:53:54 by Harmonica mike »


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Kör också liggunderlag, tre lager, under. Men har inte ens reflekterat över att man skulle ha stativ på skrivbordet.. Går det inte att justera höjden på stol + bord så dom kommer i lagom öronhöjd?

Annars har vi nyligen byggt ett studiobord med en förhöjning för monitorerna på sidorna samt med lutande rackskenor under/framför.  :P
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Jag köpte 4 st billiga musmattor, 15:- st, från Clas Ohlson och klippte ut 2 st "basdämpare" och 2 st mindre bitar för att kunna höjdjustera per monitor. Kanske inte den bästa lösningen men billig och funkar helt okej.

"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Tack för härliga tips!

Alltså, ett dämpande underlag är rekommenderat. Det finns väl också att köpa antar jag?

Om jag ställer ett par monitor på mitt skrivbord hamnar dom ca 30-40 cm för lågt - det behövs helt klart något att ställa dom på. Det kanske får bli ett hemma bygge då... Vad är det för sorts absorbenter jag bör använda mig av?
www.akoume.com


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Går det inte att justera höjden på stol + bord så dom kommer i lagom öronhöjd?

Jag köpte ett höj/sänkbart skrivbord på Ikea nyligen. Det finns inte ord att beskriva hur praktiskt och skönt det är, både för att justera höjd och för att variera sin arbetsställning.


Annars vet jag att en del bullar upp med tjocka böcker under sina monitorer.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tack för härliga tips!

Alltså, ett dämpande underlag är rekommenderat. Det finns väl också att köpa antar jag?

Om jag ställer ett par monitor på mitt skrivbord hamnar dom ca 30-40 cm för lågt - det behövs helt klart något att ställa dom på. Det kanske får bli ett hemma bygge då... Vad är det för sorts absorbenter jag bör använda mig av?
Det stående "Äntligen Hemma"-tipset är ju lecablock som du kan kapa till i lämplig höjd. Sen är det ju antingen hemmagjord dämpning som gäller. Som det står ovan musmattor, liggunderlag eller någon annan smidig lösning och så finns det ju såklart en massa färdiga produkter också tex Wave Panels eller Primacoustic Isowedge, Primacoustic Isoplane mm mm.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tack för härliga tips!

Alltså, ett dämpande underlag är rekommenderat. Det finns väl också att köpa antar jag?

Om jag ställer ett par monitor på mitt skrivbord hamnar dom ca 30-40 cm för lågt - det behövs helt klart något att ställa dom på. Det kanske får bli ett hemma bygge då... Vad är det för sorts absorbenter jag bör använda mig av?

Ok, ett gäng telefonkataloger + lite liggunderlag då. Blir ju skitsnyggt!  ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin